Získat pět hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP je kvůli rostoucímu vlivu elektronických asistentů stále těžší a těžší. Přesto je auto s hodnocením tři a méně hvězdiček psychologicky bráno za nebezpečné, i když tomu tak vůbec být nemusí. Jenomže Ford Mustang propadl i při čelním nárazu. A to je velká ostuda.
Nová série nárazových testů Euro NCAP poslala proti zdi tři vozidla – Ford Mustang a Volvo S90 a V90. A zatímco švédská dvojice nezaváhala, americký muscle car si odnesl těžce podprůměrné hodnocení. Testováno bylo kupé s pětilitrovým osmiválcem, které má ve výbavě sedm airbagů, přepínače bezpečnostních pásů nebo Isofix pro zadní sedadla. V kategorii bezpečnostních asistentů nicméně Ford zatím nabídne pouze upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy. I proto získal pouhých 16 procent. Náprava bude sjednána v nejbližších měsících, všechny vozy objednané od června totiž dostanou přednárazový systém s detekcí chodců a autonomním nouzovým brzděním, respektive udržování v jízdním pruhu.
Ani v hodnocení ochrany chodců Američan vyloženě nepropadl, dobře byla díky aktivní kapotě oceněna ochrana hlav, naopak v oblasti pánve vadí tvarování přední části. Nárazník je nicméně poměrně přívětivý k nohám chodců, celkem tak v této kategorii Mustang dostal 64 procent. Ochrana desetiletých dětí, usazených na podsedáku, je maximálně průměrná. Při čelním nárazu totiž hrozí, že pás sklouzne z ramene, při bočním nárazu se pak hlava dítěte dostane přes špatně nafouklý airbag až ke kontaktu se zadním C-sloupkem. Šestileté děti v autosedačce jsou na tom o něco lépe, tady totiž Ford vykazuje při čelním nárazu dobrou ochranu hlavy i krku, problém však představuje nízká ochrana hrudníku. Boční náraz byl u šestiletého dítěte v pořádku. Výtku si modrý ovál vysloužil za nedostatečnou informovanost řidiče o deaktivovaném airbagu spolujezdce, z toho důvodu tam nemohla být umístěná dětská sedačka. Celkově získal Mustang v ochraně dětí jen 32 procent.
Tím se dostáváme k nejpalčivějšímu problému muscle caru, a sice ochraně dospělé posádky. Začít musíme nicméně pozitivně, prostor pro posádku tak po čelním nárazu zůstal stabilní, dobře jsou chráněna kolena a stehenní kosti cestujících vpředu. Jenomže nedostatečně nafouklé přední airbagy způsobily kontakt hlav obou předních pasažérů s volantem, respektive palubní deskou. To platí pro náraz se čtyřicetiprocentním přesahem při rychlosti 64 km/h. Při nárazu celou šířkou auta do bariéry v rychlosti 50 km/h byla ochrana řidiče až na slabší oblast hrudníku hodnocena dobře. Cestující vzadu nicméně sklouzly pod bezpečnostní pás, čímž jim hrozí vysoké riziko poranění kolen, stehenních kostí a pánve. Hodnoceno je to teda slovíčkem špatné.
Stejně dopadly i hrudníky cestujících vzadu, pás je v jejich oblasti, kvůli absenci předpínače, hodně napnutý. Slabá je ochrana hlavy při zpomalování. Ochrana při bočním nárazu auta v rychlosti 50 km/h je dobrá, při nárazu ve 32 km/h do sloupu se pouze mírně zhoršila ochrana hrudníku. Další kritickou oblastí je ochrana krční páteře při nárazu zezadu, slabá u předních cestujících a špatná u zadních cestujících. Za ochranu dospělé posádky si tak Mustang odnesl pouze 72 procent a v součtu s ostatními kategoriemi pak získal jen velice slabé dvě hvězdičky z celkových pěti. Na podrobné hodnocení se můžete podívat zde.
Mnohem lépe si v nárazových testech vedla dvojice od Volva – sedan S90 a kombi V90 ve výbavě Momentum. V ní nechybí sedm airbagů, předpínače bezpečnostních pásů na všech sedačkách, autonomní nouzové brzdění s detekcí chodců, přednárazový systém, asistent pro jízdu v pruzích nebo informování řidiče o rychlostních limitech. V kategorii bezpečnostních asistentů si tak oba modely odnesly 93 procent. Ochrana hlav chodců je použitím aktivní kapoty dobrá, stejně jako ochrana nohou. Výhrady měli výzkumníci v Euro NCAP pouze ke špatně ochraně pánve. Plusem je pak nouzové brzdění s detekcí chodců a celkově 76 procent za ochranu chodců.
Desetileté děti jsou při čelním nárazu ve všech oblastech těla chráněny bez výhrad, což platí i pro boční náraz. Šestiletým dětem při čelním nárazu hrozí poranění hrudníku, zbytek těla je ale i při bočním nárazu chráněn dobře. Deaktivovat lze airbag spolujezdce, tím pádem může být sedačka umístěna u na jeho místo. Celkově tak Švédové za ochranu dětí dostali 80 procent. Konstrukce přední části je při čelním nárazu se čtyřicetiprocentním přesahem stabilní, ochrana kolen i stehenních kostí předních cestujících pak bezproblémová. Dospělí cestující jsou při nárazu se čtyřicetiprocentním přesahem dobře chráněni v oblasti hrudníku i hlavy. Při nárazu celou šířkou vozu je ochrana řidiče dobrá, cestující vzadu má zvýšené riziko poranění hrudníku.
Boční náraz jiného automobilu nepůsobí Volvu vážnější problémy, při střetu se sloupem je jen lehce zvýšené riziko poranění hrudníku. Krční páteř je při nárazu zezadu v bezpečí na předních i zadních sedadlech. Vyjádřeno procentuálně, S90 i V90 si za ochranu dospělé posádky odnášejí 95 procent. Celkově tak získala obě Volva jasných pět hvězdiček a umístění mezi nejbezpečnější trojicí automobilů, jaká se kdy nárazových testů Euro NCAP zúčastnila. Třetím do party je potom SUV XC90. Na podrobné hodnocení Volva S90 se podívejte zde a Volva V90 zde.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).