Získat pět hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP je kvůli rostoucímu vlivu elektronických asistentů stále těžší a těžší. Přesto je auto s hodnocením tři a méně hvězdiček psychologicky bráno za nebezpečné, i když tomu tak vůbec být nemusí. Jenomže Ford Mustang propadl i při čelním nárazu. A to je velká ostuda.
Nová série nárazových testů Euro NCAP poslala proti zdi tři vozidla – Ford Mustang a Volvo S90 a V90. A zatímco švédská dvojice nezaváhala, americký muscle car si odnesl těžce podprůměrné hodnocení. Testováno bylo kupé s pětilitrovým osmiválcem, které má ve výbavě sedm airbagů, přepínače bezpečnostních pásů nebo Isofix pro zadní sedadla. V kategorii bezpečnostních asistentů nicméně Ford zatím nabídne pouze upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy. I proto získal pouhých 16 procent. Náprava bude sjednána v nejbližších měsících, všechny vozy objednané od června totiž dostanou přednárazový systém s detekcí chodců a autonomním nouzovým brzděním, respektive udržování v jízdním pruhu.
Ani v hodnocení ochrany chodců Američan vyloženě nepropadl, dobře byla díky aktivní kapotě oceněna ochrana hlav, naopak v oblasti pánve vadí tvarování přední části. Nárazník je nicméně poměrně přívětivý k nohám chodců, celkem tak v této kategorii Mustang dostal 64 procent. Ochrana desetiletých dětí, usazených na podsedáku, je maximálně průměrná. Při čelním nárazu totiž hrozí, že pás sklouzne z ramene, při bočním nárazu se pak hlava dítěte dostane přes špatně nafouklý airbag až ke kontaktu se zadním C-sloupkem. Šestileté děti v autosedačce jsou na tom o něco lépe, tady totiž Ford vykazuje při čelním nárazu dobrou ochranu hlavy i krku, problém však představuje nízká ochrana hrudníku. Boční náraz byl u šestiletého dítěte v pořádku. Výtku si modrý ovál vysloužil za nedostatečnou informovanost řidiče o deaktivovaném airbagu spolujezdce, z toho důvodu tam nemohla být umístěná dětská sedačka. Celkově získal Mustang v ochraně dětí jen 32 procent.
Tím se dostáváme k nejpalčivějšímu problému muscle caru, a sice ochraně dospělé posádky. Začít musíme nicméně pozitivně, prostor pro posádku tak po čelním nárazu zůstal stabilní, dobře jsou chráněna kolena a stehenní kosti cestujících vpředu. Jenomže nedostatečně nafouklé přední airbagy způsobily kontakt hlav obou předních pasažérů s volantem, respektive palubní deskou. To platí pro náraz se čtyřicetiprocentním přesahem při rychlosti 64 km/h. Při nárazu celou šířkou auta do bariéry v rychlosti 50 km/h byla ochrana řidiče až na slabší oblast hrudníku hodnocena dobře. Cestující vzadu nicméně sklouzly pod bezpečnostní pás, čímž jim hrozí vysoké riziko poranění kolen, stehenních kostí a pánve. Hodnoceno je to teda slovíčkem špatné.
Stejně dopadly i hrudníky cestujících vzadu, pás je v jejich oblasti, kvůli absenci předpínače, hodně napnutý. Slabá je ochrana hlavy při zpomalování. Ochrana při bočním nárazu auta v rychlosti 50 km/h je dobrá, při nárazu ve 32 km/h do sloupu se pouze mírně zhoršila ochrana hrudníku. Další kritickou oblastí je ochrana krční páteře při nárazu zezadu, slabá u předních cestujících a špatná u zadních cestujících. Za ochranu dospělé posádky si tak Mustang odnesl pouze 72 procent a v součtu s ostatními kategoriemi pak získal jen velice slabé dvě hvězdičky z celkových pěti. Na podrobné hodnocení se můžete podívat zde.
Mnohem lépe si v nárazových testech vedla dvojice od Volva – sedan S90 a kombi V90 ve výbavě Momentum. V ní nechybí sedm airbagů, předpínače bezpečnostních pásů na všech sedačkách, autonomní nouzové brzdění s detekcí chodců, přednárazový systém, asistent pro jízdu v pruzích nebo informování řidiče o rychlostních limitech. V kategorii bezpečnostních asistentů si tak oba modely odnesly 93 procent. Ochrana hlav chodců je použitím aktivní kapoty dobrá, stejně jako ochrana nohou. Výhrady měli výzkumníci v Euro NCAP pouze ke špatně ochraně pánve. Plusem je pak nouzové brzdění s detekcí chodců a celkově 76 procent za ochranu chodců.
Desetileté děti jsou při čelním nárazu ve všech oblastech těla chráněny bez výhrad, což platí i pro boční náraz. Šestiletým dětem při čelním nárazu hrozí poranění hrudníku, zbytek těla je ale i při bočním nárazu chráněn dobře. Deaktivovat lze airbag spolujezdce, tím pádem může být sedačka umístěna u na jeho místo. Celkově tak Švédové za ochranu dětí dostali 80 procent. Konstrukce přední části je při čelním nárazu se čtyřicetiprocentním přesahem stabilní, ochrana kolen i stehenních kostí předních cestujících pak bezproblémová. Dospělí cestující jsou při nárazu se čtyřicetiprocentním přesahem dobře chráněni v oblasti hrudníku i hlavy. Při nárazu celou šířkou vozu je ochrana řidiče dobrá, cestující vzadu má zvýšené riziko poranění hrudníku.
Boční náraz jiného automobilu nepůsobí Volvu vážnější problémy, při střetu se sloupem je jen lehce zvýšené riziko poranění hrudníku. Krční páteř je při nárazu zezadu v bezpečí na předních i zadních sedadlech. Vyjádřeno procentuálně, S90 i V90 si za ochranu dospělé posádky odnášejí 95 procent. Celkově tak získala obě Volva jasných pět hvězdiček a umístění mezi nejbezpečnější trojicí automobilů, jaká se kdy nárazových testů Euro NCAP zúčastnila. Třetím do party je potom SUV XC90. Na podrobné hodnocení Volva S90 se podívejte zde a Volva V90 zde.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.