K provozu automobilu potřebuje motor kapaliny. Vedle paliva, benzínu nebo nafty, je to například také olej. Ten je samozřejmě potřeba doplňovat, co se ale stane s autem, pokud mu olej dojde? Jakou dlouho ještě pojede do chvíle, než se motor zadře nebo exploduje?
Magazín Car Thorttle docela rád zkouší s automobily extrémní věci. Naposledy si jeho redaktor koupil za 200 liber (cca 6200 korun) Mercedes-Benz C 180 s automatickou převodovkou z roku 1994 a najetými 200 tisíci mílemi (cca 322 tisíc kilometrů). Stav vozidla odpovídá ceně a nájezdu, odpružení už je za hranicí životnosti, karosérie na několika místech promáčklá, světlům chybí kryty a uvnitř to auto už snad ani příliš nepřipomíná. Takže vlastně ideální stroj na experimenty. Jedním z nich je demonstrace toho, jak dlouho dokáže auto jet bez jediné kapičky oleje v motoru. Ten tvůrci (jeho objem byl asi 4,5 litru) předem odčerpali.
Čtěte také:V Česku vznikla nová značka pneumatik! Na co láká zákazníky?
Teorie říká, že olej je pro motor důležitý hlavně proto, že jej promazává. Jednotlivé části tak o sebe nedřou a tím nedochází k jejich opotřebení. Další důležitou funkcí je odvádění nečistot, které se zachycují ve filtru, respektive chlazení některých komponentů. A když olej z motoru odčerpáte, o všechny tyto funkce přijdete a motor se tím pádem, podle teorie, zadře či hůře exploduje. Redaktoři toto dobrovolně podstoupili, chtěli zjistit, jak dlouho Mercedes bez oleje pojede. Prvotní typ řidiče zněl čtyři minuty jízdy a konec. Nutno podotknout, že auto nebylo nikterak šetřeno, motor se dostával i do pásma kolem 5000 ot./min a auto jezdilo dokola po improvizovaném okruhu.
Ani po deseti minutách a několika děsivých zvucích z motoru se třída C nezastavila, na což redaktor zareagoval poznámkou o tom, že dříve než auto umře on sám. Až zhruba po sedmnácti minutách při jízdě na rovince najednou motor explodoval a kromě zlověstného kouře se objevily i nějaké ty plameny a odpadávající součástky. Přesto je konečný výsledek ohromující – asi 17 minut jízdy bez kapky oleje, a to ještě jízdy velice nevybíravým způsobem. Každopádně, pokud vám na cestě dojde olej, i kdyby třeba ve stejném Mercedesu, rozhodně nezkoušejte, jak dlouho bez něj ještě pojedete. Naopak, auto při rozsvícení příslušné kontrolky ihned zastavte a nechejte odtáhnout. Nebo dopadne jako to nebohé „céčko“ ve velice zajímavém videu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?