K provozu automobilu potřebuje motor kapaliny. Vedle paliva, benzínu nebo nafty, je to například také olej. Ten je samozřejmě potřeba doplňovat, co se ale stane s autem, pokud mu olej dojde? Jakou dlouho ještě pojede do chvíle, než se motor zadře nebo exploduje?
Magazín Car Thorttle docela rád zkouší s automobily extrémní věci. Naposledy si jeho redaktor koupil za 200 liber (cca 6200 korun) Mercedes-Benz C 180 s automatickou převodovkou z roku 1994 a najetými 200 tisíci mílemi (cca 322 tisíc kilometrů). Stav vozidla odpovídá ceně a nájezdu, odpružení už je za hranicí životnosti, karosérie na několika místech promáčklá, světlům chybí kryty a uvnitř to auto už snad ani příliš nepřipomíná. Takže vlastně ideální stroj na experimenty. Jedním z nich je demonstrace toho, jak dlouho dokáže auto jet bez jediné kapičky oleje v motoru. Ten tvůrci (jeho objem byl asi 4,5 litru) předem odčerpali.
Čtěte také:V Česku vznikla nová značka pneumatik! Na co láká zákazníky?
Teorie říká, že olej je pro motor důležitý hlavně proto, že jej promazává. Jednotlivé části tak o sebe nedřou a tím nedochází k jejich opotřebení. Další důležitou funkcí je odvádění nečistot, které se zachycují ve filtru, respektive chlazení některých komponentů. A když olej z motoru odčerpáte, o všechny tyto funkce přijdete a motor se tím pádem, podle teorie, zadře či hůře exploduje. Redaktoři toto dobrovolně podstoupili, chtěli zjistit, jak dlouho Mercedes bez oleje pojede. Prvotní typ řidiče zněl čtyři minuty jízdy a konec. Nutno podotknout, že auto nebylo nikterak šetřeno, motor se dostával i do pásma kolem 5000 ot./min a auto jezdilo dokola po improvizovaném okruhu.
Ani po deseti minutách a několika děsivých zvucích z motoru se třída C nezastavila, na což redaktor zareagoval poznámkou o tom, že dříve než auto umře on sám. Až zhruba po sedmnácti minutách při jízdě na rovince najednou motor explodoval a kromě zlověstného kouře se objevily i nějaké ty plameny a odpadávající součástky. Přesto je konečný výsledek ohromující – asi 17 minut jízdy bez kapky oleje, a to ještě jízdy velice nevybíravým způsobem. Každopádně, pokud vám na cestě dojde olej, i kdyby třeba ve stejném Mercedesu, rozhodně nezkoušejte, jak dlouho bez něj ještě pojedete. Naopak, auto při rozsvícení příslušné kontrolky ihned zastavte a nechejte odtáhnout. Nebo dopadne jako to nebohé „céčko“ ve velice zajímavém videu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.