Auta velikosti Smartu ForTwo to ve světě nemají lehké, čas od času se sice nějaké objeví, přežije ale vždycky pouze německý originál. Nejnověji představila „mikroauto“ Honda, která ale drží v rukávu několik soudobých trendů. Tak například elektropohon a možnost veřejného sdílení.
Veřejné sdílení automobilů je jedním z největších témat posledních měsíců a prakticky každý koncept, který je zaměřený na nové technologie, s touto možností vlastnictví vozu koketuje. Ostatně není se co divit, až 96 procent času, kdy je automobil v soukromém vlastnictví, není nikým využíván, což znamená zbytečně vynaložené finance. Naposledy se sdíleným vlastnictvím zabýval Rinspeed Oasis, nyní se k němu přidává i Honda NeuV. Její označení je zkratka pro New Electric Urban Vehicle, v překladu Nové elektrické městské vozidlo. Už to napovídá něco o jeho zaměření a také pohonu. Ostatně, pokud chcete sdílet automobil, musí být zaměřeno na světová velkoměsta, která zase vyžadují co možná nejčistší provoz.
NeuV má na délku jen 2896 milimetrů, na šířku 1627 milimetrů a na výšku 1524 milimetrů, přesto má uvnitř sezení v konfiguraci 2+2, případně 2 + náklad. Ten nemůže být příliš objemný, stejně jako dva zadní cestující budou usazeni pohodlně pouze za předpokladu, že půjde o děti. Na této velikostní úrovni se ale každý pasažér počítá. O pohon vozu se stará elektromotor o výkonu 55 kW (75 k), jehož napájí akumulátor s kapacitou 20 kWh. To stačí na dojezd mezi 161 až 322 kilometry. Dobíjení je možné mimo jiné i bezdrátovou technologií, na dojetí má pak stroj ještě elektrický skateboard. A pokud by zrovna auto zůstalo nevyužité, vymysleli pro něj Japonci funkci jakési malé elektrárny. V době energetických špiček by totiž mohlo zpět do sítě prodávat elektrickou energii.
Zajímavostí je použití asistentu s umělou inteligencí, nesoucí označení HANA (Honda Automated Network Assistant). Ten se bude učit rozpoznávat emoce při rozhodování řidiče a na základě jeho minulých rozhodnutí bude provádět nové volby a doporučení. HANA tak dokáže například doporučovat hudbu podle nálady nebo podporovat řidiče při každodenním cestování. Palubní desku vozu tvoří kompletně dotyková plocha, již narušuje jen atypický volant. Vnější vzhled determinují panoramatické čelní okno a prudce klesající boční linie oken, usnadňující manévrování. Netradičně působí zadní reflektory, tvořící jednolitý pás kolem okna. Nepřekvapivě se NeuV představil na výstavě CES v Las Vegas, do výroby ale jako celek hned tak nezamíří.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.