Od minulého roku a představení čtvrté generace hybridního Priusu začala Toyota napříč svým portfoliem používat modulární platformu TNGA. Tu od příštího roku doplní i komponenty pohonného ústrojí se stejným základem, jejichž hlavním prvkem je nový desetistupňový automat.
Modulární platformy jsou v automobilovém průmyslu aktuálně velkým trendem a prakticky každý významný hráč nějakou má nebo připravuje. Toyota New Global Architecture, zkráceně TNGA, je zajímavá tím, že vedle obligátního snížení hmotnosti a kompaktních rozměrů přinesla i nižší těžiště. To se u vybraných modelů jistě pozitivně odrazí v jízdních vlastnostech. Pomoci jim má ale také nejnovější generace komponentů pohonného ústrojí, vycházející rovněž z architektury TNGA. Toyota slibuje nárůst výkonu až o deset procent při současném snížení spotřeby o asi dvacet procent. Objevovat se nové motory začnou napříč nabídkou v průběhu příštího roku, za pět let (rok 2021) pak má existovat sedmnáct verzí devíti různých motorů a až šedesát procent modelů Toyota a Lexus má využívat nově vyvinutých komponentů pohonného ústrojí.
Pionýrem mezi novými motory japonského výrobce je 2.5litrový zážehový čtyřválec, náležící do rodiny Dynamic Force Engines. Ta využívá technologii vysokorychlostního spalování se systémem variabilního řízení, všechny jednotky z nové rodiny pak dosahují vyšší termodynamické účinnosti, což se odráží ve vysokém výkonu díky menším energetickým ztrátám. Již zmíněný čtyřválec tak pomocí úprav dosahuje jedné z nejvyšších úrovní termodynamické účinnosti na světě – 40 procent v případě vozů poháněných samotnou zážehovou jednotkou, respektive 41 procent v případě hybridních vozidel.
Nová jednotka je tak uzpůsobena také pro použití v hybridním systému THS II (Toyota Hybrid System II). Jeho zdokonalená verze je určená především modelům s pohonem zadních kol, pro nějž japonská automobilka používá označení Multistage THS II. Podobně jako například v případě nového Priusu, i toto ústrojí se chlubí nižší hmotností, menšími rozměry a vysokou termodynamickou účinností. Výsledkem bude nejen nižší spotřeba (například i kvůli přerušovanému zapojení spalovacího motoru), ale i lepší dynamika. U plug-in hybridních vozidel bude elektromotor nově schopný rozpohybovat celé auto i sám, a to až po dobu 60 kilometrů. Podíl na tom má také použití Li-Ion baterií s vyšší kapacitou. Podobně jako u spalovacích motorů, i u hybridů má Toyota střednědobý plán. Ten obsahuje deset verzí šesti různých hybridních ústrojí.
Transfer výkonu nových pohonných jednotek na kola budou mít na starosti mimo jiné dvě nové automatické převodovky Direct Shift s osmi nebo deseti stupni. Obě skříně jsou lehčí, menší a mají nižší těžiště, zároveň nabídnou minimalizaci ztrát energie a zvýšení účinnosti přenosu sil. V porovnání s běžnou šestistupňovou převodovkou se optimalizací konfigurace třecího materiálu uvnitř spojky podařilo snížit ztráty točivého momentu otáčející se spojky přibližně o 50 procent. A to není nezanedbatelné číslo. Desetistupňový automat má ideální využití především v oblasti nízkých a středních otáček, jeho výhodou bude i hladké řazení, patřící k nejrychlejším na světě. Oba automaty pak v nabídce nezůstanou dlouho osamoceny, Japonci slibují představit do roku 2021 deset verzí čtyř různých převodových ústrojí, včetně vícerychlostních automatů a nového typu převodovky s plynule měnitelným převodem (CVT).
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?