Bentley s naftovým motorem bylo dříve naprosto nemyslitelnou záležitostí. Jenomže potom se odhalila Bentayga, první SUV v historii značky, a najednou byl i naftový motor možností. Nyní se tato možnost přetavila v realitu, čekejte tak tu nejvytříbenější technologii. Pořád to ale jezdí na naftu.
Bentley Bentayga se poprvé ukázalo v loňském roce se zážehovým dvanáctiválcem pod kapotou. Zároveň se dalo s jistotou tvrdit, že je to právě toto britské SUV, které je tím nejluxusnějším na světě. Jenomže marná sláva, i miliardáři chtějí šetřit, na řadu tak přišel naftový motor (nepoužívejte přitom označení TDI, ale Diesel). Konkrétní čtyřlitrový osmiválec byl vyvíjen s Audi a najdeme jej i v útrobách modelu SQ7. Pokud si tento model z letošního března pamatujete, pak Vás asi nepřekvapí fakt, že i v Bentley má motor trojité přeplňování – to znamená dvě twin-scroll turbodmychadla a elektrický kompresor se 7 kW motorem.
Elektrické zařízení pomáhá především při rozjezdech, kde na rozdíl od klasických výfukových dmychadel zabírá už od nulových otáček. Aby však fungovalo, potřebuje dílčí elektrickou soustavu s napětím 48 V, která potom využívá lithium-iontový akumulátor pod podlahou kufru a má nominální kapacitu 470 Wh. Rozdělená role mají také obě klasická turbodmychadla. Při nízkém a středním zatížení je v permanenci pouze jedno, dle principu postupného přeplňování je až při vyšším zatížení využíváno také druhé dmychadlo. Výfukové plyny, pohánějící obě turba, se pak musejí vypořádat se systémem selektivní katalytické redukce a rovněž přítomností 23litrové nádržky na AdBlue.
Výsledkem celého řešení je 320 kW (435 k) a masivních 900 Nm od 1000 ot./min. Na všechna čtyři kola přenáší výkon osmistupňový automat ZF, dynamické parametry Bentley jsou stejné jako u Audi SQ7. To znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy, avšak maximální rychlost bez omezovače. Bentayga Diesel tak jede až 270 km/h, což z ní dělá nejrychlejší dieselové SUV na světě. Udávaná spotřeba je 7,3 l/100 km, což odpovídá 210 g CO2/km. Jak moc je to reálná hodnota uvidíme až v reálném provozu. Tam se vůz dostane před koncem letošního roku za ceny od 135 800 liber (cca 4 255 000 korun). To je pro zajímavost skoro dvojnásobek SQ7. Od benzínového dvanáctiválce pak diesel odlišíte prostřednictvím černé masky chladiče, jiných koncovek výfuku, log na blatnících a o 3 kila vyšší hmotnosti, která při jízdě poznáte jen velice těžko.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.