Bentley s naftovým motorem bylo dříve naprosto nemyslitelnou záležitostí. Jenomže potom se odhalila Bentayga, první SUV v historii značky, a najednou byl i naftový motor možností. Nyní se tato možnost přetavila v realitu, čekejte tak tu nejvytříbenější technologii. Pořád to ale jezdí na naftu.
Bentley Bentayga se poprvé ukázalo v loňském roce se zážehovým dvanáctiválcem pod kapotou. Zároveň se dalo s jistotou tvrdit, že je to právě toto britské SUV, které je tím nejluxusnějším na světě. Jenomže marná sláva, i miliardáři chtějí šetřit, na řadu tak přišel naftový motor (nepoužívejte přitom označení TDI, ale Diesel). Konkrétní čtyřlitrový osmiválec byl vyvíjen s Audi a najdeme jej i v útrobách modelu SQ7. Pokud si tento model z letošního března pamatujete, pak Vás asi nepřekvapí fakt, že i v Bentley má motor trojité přeplňování – to znamená dvě twin-scroll turbodmychadla a elektrický kompresor se 7 kW motorem.
Elektrické zařízení pomáhá především při rozjezdech, kde na rozdíl od klasických výfukových dmychadel zabírá už od nulových otáček. Aby však fungovalo, potřebuje dílčí elektrickou soustavu s napětím 48 V, která potom využívá lithium-iontový akumulátor pod podlahou kufru a má nominální kapacitu 470 Wh. Rozdělená role mají také obě klasická turbodmychadla. Při nízkém a středním zatížení je v permanenci pouze jedno, dle principu postupného přeplňování je až při vyšším zatížení využíváno také druhé dmychadlo. Výfukové plyny, pohánějící obě turba, se pak musejí vypořádat se systémem selektivní katalytické redukce a rovněž přítomností 23litrové nádržky na AdBlue.
Výsledkem celého řešení je 320 kW (435 k) a masivních 900 Nm od 1000 ot./min. Na všechna čtyři kola přenáší výkon osmistupňový automat ZF, dynamické parametry Bentley jsou stejné jako u Audi SQ7. To znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy, avšak maximální rychlost bez omezovače. Bentayga Diesel tak jede až 270 km/h, což z ní dělá nejrychlejší dieselové SUV na světě. Udávaná spotřeba je 7,3 l/100 km, což odpovídá 210 g CO2/km. Jak moc je to reálná hodnota uvidíme až v reálném provozu. Tam se vůz dostane před koncem letošního roku za ceny od 135 800 liber (cca 4 255 000 korun). To je pro zajímavost skoro dvojnásobek SQ7. Od benzínového dvanáctiválce pak diesel odlišíte prostřednictvím černé masky chladiče, jiných koncovek výfuku, log na blatnících a o 3 kila vyšší hmotnosti, která při jízdě poznáte jen velice těžko.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.