Bentley s naftovým motorem bylo dříve naprosto nemyslitelnou záležitostí. Jenomže potom se odhalila Bentayga, první SUV v historii značky, a najednou byl i naftový motor možností. Nyní se tato možnost přetavila v realitu, čekejte tak tu nejvytříbenější technologii. Pořád to ale jezdí na naftu.
Bentley Bentayga se poprvé ukázalo v loňském roce se zážehovým dvanáctiválcem pod kapotou. Zároveň se dalo s jistotou tvrdit, že je to právě toto britské SUV, které je tím nejluxusnějším na světě. Jenomže marná sláva, i miliardáři chtějí šetřit, na řadu tak přišel naftový motor (nepoužívejte přitom označení TDI, ale Diesel). Konkrétní čtyřlitrový osmiválec byl vyvíjen s Audi a najdeme jej i v útrobách modelu SQ7. Pokud si tento model z letošního března pamatujete, pak Vás asi nepřekvapí fakt, že i v Bentley má motor trojité přeplňování – to znamená dvě twin-scroll turbodmychadla a elektrický kompresor se 7 kW motorem.
Elektrické zařízení pomáhá především při rozjezdech, kde na rozdíl od klasických výfukových dmychadel zabírá už od nulových otáček. Aby však fungovalo, potřebuje dílčí elektrickou soustavu s napětím 48 V, která potom využívá lithium-iontový akumulátor pod podlahou kufru a má nominální kapacitu 470 Wh. Rozdělená role mají také obě klasická turbodmychadla. Při nízkém a středním zatížení je v permanenci pouze jedno, dle principu postupného přeplňování je až při vyšším zatížení využíváno také druhé dmychadlo. Výfukové plyny, pohánějící obě turba, se pak musejí vypořádat se systémem selektivní katalytické redukce a rovněž přítomností 23litrové nádržky na AdBlue.
Výsledkem celého řešení je 320 kW (435 k) a masivních 900 Nm od 1000 ot./min. Na všechna čtyři kola přenáší výkon osmistupňový automat ZF, dynamické parametry Bentley jsou stejné jako u Audi SQ7. To znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy, avšak maximální rychlost bez omezovače. Bentayga Diesel tak jede až 270 km/h, což z ní dělá nejrychlejší dieselové SUV na světě. Udávaná spotřeba je 7,3 l/100 km, což odpovídá 210 g CO2/km. Jak moc je to reálná hodnota uvidíme až v reálném provozu. Tam se vůz dostane před koncem letošního roku za ceny od 135 800 liber (cca 4 255 000 korun). To je pro zajímavost skoro dvojnásobek SQ7. Od benzínového dvanáctiválce pak diesel odlišíte prostřednictvím černé masky chladiče, jiných koncovek výfuku, log na blatnících a o 3 kila vyšší hmotnosti, která při jízdě poznáte jen velice těžko.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).