Turbodmychadlo nebo dvě turbodmychadla a s tím spojené nízké emise i spotřeba. Pojmy, nejvíce skloňované se současnými motory v autech téměř všech velikostí. Každý nový model nižší střední třídy musí nabídnout přeplňovaný litrový tříválec, o menších vozech nemluvě. Žádá si to zkrátka evropský diktát. Proti proudu jde snad jenom Mazda s technologiemi Skyactiv. Té nyní začíná růst zdatný konkurent v podobě nových jednotek Fiat FireFly.
Fiat u menších automobilů hodně sází na alternativní paliva, proto u Pandy, 500, Punta nebo MPV Qubo najdeme motory se spalováním LPG a CNG. Docela hojně jsou také rozšířeny naftové agregáty, kterých se například konkurenční Renault chce do několika let úplně zbavit. Neznamená to však, že by Italové zanevřeli na klasický benzín, prim pak v této oblasti u malých automobilů hrají přeplňovaný dvouválec 0.9 TwinAir a atmosférické jednotky o objemu 1.2 a 1.4 litru. A právě dvě nepřeplňované jednotky by brzy mohly dostat překvapivého nástupce. Ne, nečekejte litrový přeplňovaný tříválec, Fiat bude i nadále sázet na atmosférické plnění.
Nebude to ale jen o něm, s novými jednotkami řady FireFly se Fiat, potažmo celý koncern Fiat Chrysler, vrátí tak trochu do minulosti. Jestliže jsme v historii Renaultu Clio psali, že velkou inovací bylo uvedení šestnáctiventilových jednotek, tak dnes je za takovou inovaci částečně považován pravý opak. Litrový tříválec a čtyřválcová čtrnáctistovka, vycházející z nové modulární architektury s hliníkovým blokem, totiž dostanou pouze dva ventily na válec. Ano, tříválec bude mít šest ventilů a čtyřválec osm. Přítomno však bude jejich variabilní časování, chybět pak nebude ani systém stop & start a rekuperace brzdné energie. Jinak by totiž nové motory neprošly přísnými emisními normami.
Poprvé se oba motory objeví pod kapotou inovovaného hatchbacku Uno, prodávaného v Brazílii, kde nabídnou spalování benzínu nebo etanolu. Menší tříválec má 53 kW (72 k) a 102 Nm při pohonu na benzín nebo 57 kW (77 k) a 107 Nm při pohonu na etanol, čtyřválec nabídne 74 kW (101 k) a 134 Nm při pohonu na benzín nebo 80 kW (109 k) a 139 Nm při pohonu na etanol. Výhodou obou motorů s menším počtem ventilů je dostupnost točivého momentu při nižších otáčkách, čímž se daří snižovat spotřebu paliva. Se třemi válci tak maxima dosáhnete při 3250 ot./min, se čtyřmi potom při 3500 ot./min. I když slaví řada FireFly premiéru v Brazílii, podle italských médií se dostane také do Evropy. Plní totiž přísné emisní normy Euro 6, její průměrná životnost se pak odhaduje na minimálně 240 tisíc kilometrů. Jestli se sem nové motory skutečně dostanou, pak nahradí starší dvanáctistovku o výkonu 51 kW (69 k) a čtrnáctistovku o výkonu 70 kW (95 k).
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.