Revoluce u Fiatu, turba nebudou! Jaké spolehlivé, výkonné a šetrné motory připravuje?

ar6, 17. září 2016, 12:49 Google+

Turbodmychadlo nebo dvě turbodmychadla a s tím spojené nízké emise i spotřeba. Pojmy, nejvíce skloňované se současnými motory v autech téměř všech velikostí. Každý nový model nižší střední třídy musí nabídnout přeplňovaný litrový tříválec, o menších vozech nemluvě. Žádá si to zkrátka evropský diktát. Proti proudu jde snad jenom Mazda s technologiemi Skyactiv. Té nyní začíná růst zdatný konkurent v podobě nových jednotek Fiat FireFly.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Fiat uvádí novou rodinu motorů FireFly.

Fiat uvádí novou rodinu motorů FireFly. | foto: Fiat

Sdílejte článek

Fiat u menších automobilů hodně sází na alternativní paliva, proto u Pandy, 500, Punta nebo MPV Qubo najdeme motory se spalováním LPG a CNG. Docela hojně jsou také rozšířeny naftové agregáty, kterých se například konkurenční Renault chce do několika let úplně zbavit. Neznamená to však, že by Italové zanevřeli na klasický benzín, prim pak v této oblasti u malých automobilů hrají přeplňovaný dvouválec 0.9 TwinAir a atmosférické jednotky o objemu 1.2 a 1.4 litru. A právě dvě nepřeplňované jednotky by brzy mohly dostat překvapivého nástupce. Ne, nečekejte litrový přeplňovaný tříválec, Fiat bude i nadále sázet na atmosférické plnění.

Nebude to ale jen o něm, s novými jednotkami řady FireFly se Fiat, potažmo celý koncern Fiat Chrysler, vrátí tak trochu do minulosti. Jestliže jsme v historii Renaultu Clio psali, že velkou inovací bylo uvedení šestnáctiventilových jednotek, tak dnes je za takovou inovaci částečně považován pravý opak. Litrový tříválec a čtyřválcová čtrnáctistovka, vycházející z nové modulární architektury s hliníkovým blokem, totiž dostanou pouze dva ventily na válec. Ano, tříválec bude mít šest ventilů a čtyřválec osm. Přítomno však bude jejich variabilní časování, chybět pak nebude ani systém stop & start a rekuperace brzdné energie. Jinak by totiž nové motory neprošly přísnými emisními normami.

Poprvé se oba motory objeví pod kapotou inovovaného hatchbacku Uno, prodávaného v Brazílii, kde nabídnou spalování benzínu nebo etanolu. Menší tříválec má 53 kW (72 k) a 102 Nm při pohonu na benzín nebo 57 kW (77 k) a 107 Nm při pohonu na etanol, čtyřválec nabídne 74 kW (101 k) a 134 Nm při pohonu na benzín nebo 80 kW (109 k) a 139 Nm při pohonu na etanol. Výhodou obou motorů s menším počtem ventilů je dostupnost točivého momentu při nižších otáčkách, čímž se daří snižovat spotřebu paliva. Se třemi válci tak maxima dosáhnete při 3250 ot./min, se čtyřmi potom při 3500 ot./min. I když slaví řada FireFly premiéru v Brazílii, podle italských médií se dostane také do Evropy. Plní totiž přísné emisní normy Euro 6, její průměrná životnost se pak odhaduje na minimálně 240 tisíc kilometrů. Jestli se sem nové motory skutečně dostanou, pak nahradí starší dvanáctistovku o výkonu 51 kW (69 k) a čtrnáctistovku o výkonu 70 kW (95 k).

Vytisknout

Diskuze: Revoluce u Fiatu, turba nebudou! Jaké spolehlivé, výkonné a šetrné motory připravuje?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Audi připravuje R8 s dvakrát přeplňovaným šestiválcem.

Dočkáme se Audi R8 pro masy? Nový motor bude sdílet třeba se sportovním SUV

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud