Miliony automobilů jsou v ohrožení, je mezi nimi i to Vaše?

Zloději mohou poměrně jednoduše přečíst data z dálkového ovládání.
Zloději mohou poměrně jednoduše přečíst data z dálkového ovládání., foto: James086/wikimedia.org
ar6 11. srpna 2016 17:41
Sdílej:

Dálkové ovládání centrálního zamykání patří již řadu let k nepostradatelným komfortním prvkům nových automobilů. Podle nejnovějších výzkumů však právě toto řešení umí zloději během několik okamžiků přečíst a dostat se tak do vozu.

Odemknout auto pouhým stiskem tlačítka na klíčku je dnes běžné i u těch nejmenších vozidel. Všeobecně vzato je pak systém považován za bezpečný a u mnoha modelů tomu tak jistě je i v praxi. Jak ale zjistili odborníci z Birminghamské univerzity a německé firmy Kasper & Oswald, které citují servery tagesschau.de a thelocal.de, u některých modelů od patnácti předních výrobců existují kritické bezpečnostní trhliny. Celkově se to týká až 100 milionů vozů od modelového roku 1995 a výš. Úroveň zabezpečení dálkového ovládání se totiž u inkriminovaných automobilů od té doby příliš nezměnila. Asi nepřekvapí (vzhledem k počtu celosvětově prodaných vozů), že nejpostiženějším výrobcem je Volkswagen, respektive jeho dceřinné automobilky Audi, Seat a Škoda. Důvodem je fakt, že kód, kterým jsou klíčky programovány, se za 21 let změnil pouze v několika případech.

Přehled problémových modelů

Alfa Romeo Giulietta (940) Audi A1, S3, Q3, TT, R8 Citroën Nemo, Jumper Dacia Logan II, Duster Fiat 500, Abarth 500, Panda, Punto (188), Grande Punto, Punto Evo, Bravo, Fiorino, Qubo, Dobló, Ducato Ford Ka (RU8) Lancia Delta (844), Musa Mitsubishi Colt (Z30) Nissan Micra, Note, Qashqai, X-Trail, Pathfinder, Navara Opel Corsa D, Astra H, Vectra C, Meriva, Zafira, Combo Peugeot 207, Expert, Boxser Renault Twingo, Clio, Modus, Trafic, Master Seat Arosa, Mii, Ibiza, Cordoba, Toledo, Altea, Alhambra Škoda Citigo, Fabia I, Fabia II, Octavia, Superb, Roomster, Yeti Volkswagen Lupo, Fox, up!, e-up!, Polo, Golf IV-VI, Bora, Jetta, Beetle, Eos, Passat, Scirocco, Golf Plus, Sharan, Touran, Tiguan, Amarok, Caddy, T4, T5, Crafter

Jak vlastně celý „fígl“ zlodějů funguje? Základem je mít specifickou čtečku, která přečte data z klíčku ve chvíli, kdy je používán k dálkovému odemčení nebo zamčení „vyhlédnutého“ vozu. Člověk, který by takovou operaci chtěl provést pak musí být co nejblíže majiteli vozidla s dálkovým ovládáním, aby jej jeho čtečka dokázala přečíst. Pokud se zloději povede získat inkriminovaná data, pak už stačí jen vůz bez problémů odemknout, vykrást a zase zamknout. Dalším krokem je nastartování a krádež celého vozidla, k tomu je ale potřeba zase o něco složitější vybavení. Možností, jak přečtení informací z klíčku předejít není mnoho, čip je totiž do něj pevně zabudovaný, což výrazně ztěžuje jakoukoliv úpravu softwaru. Jednou z možností, především u starších vozů, je tak otevírání manuálně zastrčením do zámku vozu.

Stalo se
Mezinárodní scéna
Aston Martin Valkyrie

Valkyrie v ikonické britské závodní zelené! Aston Martin odhalil nové barvy a jezdce pro WEC a IMSA

Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.

Novinky ze světa EV
První elektrické Ferrari s interním označením F244

POTVRZENO: První elektrické Ferrari už letos. Upozorní na sebe umělým zvukem motoru

Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Autem na lyže do Itálie? Na co si dát pozor na silnicích, ale i u výbavy vašeho vozu

Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?

Novinky ze světa EV
Toyota vyvíjí rychlé tankování vodíku. Kamion stihne za osm minut

Správný směr pro Toyotu? Vyvíjí rychlé tankování vodíku

Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.