Dálkové ovládání centrálního zamykání patří již řadu let k nepostradatelným komfortním prvkům nových automobilů. Podle nejnovějších výzkumů však právě toto řešení umí zloději během několik okamžiků přečíst a dostat se tak do vozu.
Odemknout auto pouhým stiskem tlačítka na klíčku je dnes běžné i u těch nejmenších vozidel. Všeobecně vzato je pak systém považován za bezpečný a u mnoha modelů tomu tak jistě je i v praxi. Jak ale zjistili odborníci z Birminghamské univerzity a německé firmy Kasper & Oswald, které citují servery tagesschau.de a thelocal.de, u některých modelů od patnácti předních výrobců existují kritické bezpečnostní trhliny. Celkově se to týká až 100 milionů vozů od modelového roku 1995 a výš. Úroveň zabezpečení dálkového ovládání se totiž u inkriminovaných automobilů od té doby příliš nezměnila. Asi nepřekvapí (vzhledem k počtu celosvětově prodaných vozů), že nejpostiženějším výrobcem je Volkswagen, respektive jeho dceřinné automobilky Audi, Seat a Škoda. Důvodem je fakt, že kód, kterým jsou klíčky programovány, se za 21 let změnil pouze v několika případech.
Přehled problémových modelů
Alfa Romeo Giulietta (940) Audi A1, S3, Q3, TT, R8 Citroën Nemo, Jumper Dacia Logan II, Duster Fiat 500, Abarth 500, Panda, Punto (188), Grande Punto, Punto Evo, Bravo, Fiorino, Qubo, Dobló, Ducato Ford Ka (RU8) Lancia Delta (844), Musa Mitsubishi Colt (Z30) Nissan Micra, Note, Qashqai, X-Trail, Pathfinder, Navara Opel Corsa D, Astra H, Vectra C, Meriva, Zafira, Combo Peugeot 207, Expert, Boxser Renault Twingo, Clio, Modus, Trafic, Master Seat Arosa, Mii, Ibiza, Cordoba, Toledo, Altea, Alhambra Škoda Citigo, Fabia I, Fabia II, Octavia, Superb, Roomster, Yeti Volkswagen Lupo, Fox, up!, e-up!, Polo, Golf IV-VI, Bora, Jetta, Beetle, Eos, Passat, Scirocco, Golf Plus, Sharan, Touran, Tiguan, Amarok, Caddy, T4, T5, CrafterJak vlastně celý „fígl“ zlodějů funguje? Základem je mít specifickou čtečku, která přečte data z klíčku ve chvíli, kdy je používán k dálkovému odemčení nebo zamčení „vyhlédnutého“ vozu. Člověk, který by takovou operaci chtěl provést pak musí být co nejblíže majiteli vozidla s dálkovým ovládáním, aby jej jeho čtečka dokázala přečíst. Pokud se zloději povede získat inkriminovaná data, pak už stačí jen vůz bez problémů odemknout, vykrást a zase zamknout. Dalším krokem je nastartování a krádež celého vozidla, k tomu je ale potřeba zase o něco složitější vybavení. Možností, jak přečtení informací z klíčku předejít není mnoho, čip je totiž do něj pevně zabudovaný, což výrazně ztěžuje jakoukoliv úpravu softwaru. Jednou z možností, především u starších vozů, je tak otevírání manuálně zastrčením do zámku vozu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.