Pondělní ošklivou nehodu Koenigseggu One:1 na Nürburgringu jste určitě zaznamenali. Unikátní megasport byl při ní téměř totálně zničen, o přesné příčině se ale pouze spekulovalo. Švédská automobilka proto vzala zničený vůz do své továrny v Ängelholmu, aby zjistila příčinu nehody. A nečekejte žádné vymlouvání.
V pondělí v 16:30, asi tři a půl hodiny po začátku testování na Nordschleife, havaroval Koenigsegg One:1 v sekci Adenauer Forst, kde asi ve 110 km/h narazil do plotu. Náraz vůz vymrštil do vzduchu, kde se přetočil o 180 stupňů a a po 22 metrech na zem „přistál“ nárazem do zadního levého kola. Airbagy a další bezpečnostní systémy se aktivovaly, přívod paliva byl naopak deaktivován. Nehodě předcházelo zablokování brzd na přední nápravě asi ve 170 km/h v úseku zvaném Fuchsröhre. Tak zní oficiální prezentace nehody Koenigseggem. Ten dodává, že v zadní části vozu vypukl v důsledku kontaktu karbonových dílů a výfuku malý požár, který ale jezdec uhasil v kabině umístěným hasicím přístrojem.
Za nehodu tedy zjevně mohou zablokované přední brzdy, avšak právě na příčinu jejich zablokování se Koenigsegg zaměřil. A díky analýze palubních dat a telemetrie jeho inženýrům ani netrvalo dlouho určit, že na vině je ABS, respektive jeho senzor na levém předním kole. Ten zaznamenal problém a prostřednictvím varovné kontrolky vyslal signál řidiči. Jenomže ona žlutá varovná kontrolka je umístěná na centrálním budíku před volantem, pro řidiče v helmě a navíc ve vysoké rychlosti tedy mohlo být těžké toto světýlko zaznamenat a přizpůsobit mu tak tempo své jízdy. Podle automobilky nemuselo být nic nutně zaznamenatelé ani při samotném brzdění, protože auto nebylo ani zdaleka v zóně, kde má ABS zasahovat. Té totiž dosáhlo až ve Fuchsröhre, kde tedy řidič mohl poprvé zaznamenat nějakou změnu v chování auta. Na to ale bylo příliš pozdě a zbytek příběhu už dobře znáte.
Aby se auto při podobném problému neroztočilo, má systém ABS u Koenigseggu takovou funkci, že i při zablokování předních kol se ta zadní neustále točí a vůz tak pokračuje v přímém směru. I tato funkce zafungovala na jedničku, což je vidět na stopách pneumatik před tím, než vůz narazil do oplocení. Technici automobilky dokonce nasimulovali na vlastní testovací trati stejné podmínky jako na Nürburgringu, výsledek byl pak stejný jako v Německu s tím rozdílem, že nedošlo k nárazu. „Běžní“ majitelé One:1 se podobné nehody bát nemusí, protože varovnou kontrolku by nejspíše viděli a auto v pohodě zastavili, případně s ním dojeli do nejbližšího servisu. Pokud totiž není potřeba silného brzdění, vůz je i při podobném problému normálně pojízdný.
Při samotné nehodě došlo k poškození mnoha vnějších panelů karosérie i obou pomocných rámů, karbonový monokok však zůstal nedotčen a řidiče spolu s airbagy plně ochránil. Zaznamenán nebyl také žádný únik kapaliny. I přes složitý mechanismus bylo možné normálně otevřít dveře a také vrátit na své místo odnímatelný střešní panel. Koenigsegg se tak rozhodl havarovaný vůz opravit, vrátit se s ním na Nordschleife a pokusit se o zajetí rekordu okruhu. Celý proces se možná automobilce povede ještě v letošním roce! ABS se navíc stane součástí režimu Active Systems Warning, který v moderních modelech značky omezí v případě poruchy některé z aktivních částí vozu (aerodynamika, tlumiče, nastavování světlé výška atd.) maximální rychlost na 100 km/h. Ta je odblokována až po opravě příslušného dílu a vyčistění celého systému. Závěrem celého prohlášení Koenigsegg potvrdil, že řidič sice zamířil po nehodě do nemocnice, po několika rutinních testech byl ale propuštěn ještě ve stejný den odpoledne.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?