Pondělní ošklivou nehodu Koenigseggu One:1 na Nürburgringu jste určitě zaznamenali. Unikátní megasport byl při ní téměř totálně zničen, o přesné příčině se ale pouze spekulovalo. Švédská automobilka proto vzala zničený vůz do své továrny v Ängelholmu, aby zjistila příčinu nehody. A nečekejte žádné vymlouvání.
V pondělí v 16:30, asi tři a půl hodiny po začátku testování na Nordschleife, havaroval Koenigsegg One:1 v sekci Adenauer Forst, kde asi ve 110 km/h narazil do plotu. Náraz vůz vymrštil do vzduchu, kde se přetočil o 180 stupňů a a po 22 metrech na zem „přistál“ nárazem do zadního levého kola. Airbagy a další bezpečnostní systémy se aktivovaly, přívod paliva byl naopak deaktivován. Nehodě předcházelo zablokování brzd na přední nápravě asi ve 170 km/h v úseku zvaném Fuchsröhre. Tak zní oficiální prezentace nehody Koenigseggem. Ten dodává, že v zadní části vozu vypukl v důsledku kontaktu karbonových dílů a výfuku malý požár, který ale jezdec uhasil v kabině umístěným hasicím přístrojem.
Za nehodu tedy zjevně mohou zablokované přední brzdy, avšak právě na příčinu jejich zablokování se Koenigsegg zaměřil. A díky analýze palubních dat a telemetrie jeho inženýrům ani netrvalo dlouho určit, že na vině je ABS, respektive jeho senzor na levém předním kole. Ten zaznamenal problém a prostřednictvím varovné kontrolky vyslal signál řidiči. Jenomže ona žlutá varovná kontrolka je umístěná na centrálním budíku před volantem, pro řidiče v helmě a navíc ve vysoké rychlosti tedy mohlo být těžké toto světýlko zaznamenat a přizpůsobit mu tak tempo své jízdy. Podle automobilky nemuselo být nic nutně zaznamenatelé ani při samotném brzdění, protože auto nebylo ani zdaleka v zóně, kde má ABS zasahovat. Té totiž dosáhlo až ve Fuchsröhre, kde tedy řidič mohl poprvé zaznamenat nějakou změnu v chování auta. Na to ale bylo příliš pozdě a zbytek příběhu už dobře znáte.
Aby se auto při podobném problému neroztočilo, má systém ABS u Koenigseggu takovou funkci, že i při zablokování předních kol se ta zadní neustále točí a vůz tak pokračuje v přímém směru. I tato funkce zafungovala na jedničku, což je vidět na stopách pneumatik před tím, než vůz narazil do oplocení. Technici automobilky dokonce nasimulovali na vlastní testovací trati stejné podmínky jako na Nürburgringu, výsledek byl pak stejný jako v Německu s tím rozdílem, že nedošlo k nárazu. „Běžní“ majitelé One:1 se podobné nehody bát nemusí, protože varovnou kontrolku by nejspíše viděli a auto v pohodě zastavili, případně s ním dojeli do nejbližšího servisu. Pokud totiž není potřeba silného brzdění, vůz je i při podobném problému normálně pojízdný.
Při samotné nehodě došlo k poškození mnoha vnějších panelů karosérie i obou pomocných rámů, karbonový monokok však zůstal nedotčen a řidiče spolu s airbagy plně ochránil. Zaznamenán nebyl také žádný únik kapaliny. I přes složitý mechanismus bylo možné normálně otevřít dveře a také vrátit na své místo odnímatelný střešní panel. Koenigsegg se tak rozhodl havarovaný vůz opravit, vrátit se s ním na Nordschleife a pokusit se o zajetí rekordu okruhu. Celý proces se možná automobilce povede ještě v letošním roce! ABS se navíc stane součástí režimu Active Systems Warning, který v moderních modelech značky omezí v případě poruchy některé z aktivních částí vozu (aerodynamika, tlumiče, nastavování světlé výška atd.) maximální rychlost na 100 km/h. Ta je odblokována až po opravě příslušného dílu a vyčistění celého systému. Závěrem celého prohlášení Koenigsegg potvrdil, že řidič sice zamířil po nehodě do nemocnice, po několika rutinních testech byl ale propuštěn ještě ve stejný den odpoledne.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?