Koenigsegg šel s pravdou ven. Co stojí za jeho nehodou na Nürburgringu?

ar6, 22. července 2016, 13:43 Google+

Pondělní ošklivou nehodu Koenigseggu One:1 na Nürburgringu jste určitě zaznamenali. Unikátní megasport byl při ní téměř totálně zničen, o přesné příčině se ale pouze spekulovalo. Švédská automobilka proto vzala zničený vůz do své továrny v Ängelholmu, aby zjistila příčinu nehody. A nečekejte žádné vymlouvání.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Poničený pomocné rámy a naopak netknutý karbonový monokok havarovaného Koenigseggu One:1.

Poničený pomocné rámy a naopak netknutý karbonový monokok havarovaného Koenigseggu One:1. | foto: Koenigsegg

Sdílejte článek

V pondělí v 16:30, asi tři a půl hodiny po začátku testování na Nordschleife, havaroval Koenigsegg One:1 v sekci Adenauer Forst, kde asi ve 110 km/h narazil do plotu. Náraz vůz vymrštil do vzduchu, kde se přetočil o 180 stupňů a a po 22 metrech na zem „přistál“ nárazem do zadního levého kola. Airbagy a další bezpečnostní systémy se aktivovaly, přívod paliva byl naopak deaktivován. Nehodě předcházelo zablokování brzd na přední nápravě asi ve 170 km/h v úseku zvaném Fuchsröhre. Tak zní oficiální prezentace nehody Koenigseggem. Ten dodává, že v zadní části vozu vypukl v důsledku kontaktu karbonových dílů a výfuku malý požár, který ale jezdec uhasil v kabině umístěným hasicím přístrojem.

Za nehodu tedy zjevně mohou zablokované přední brzdy, avšak právě na příčinu jejich zablokování se Koenigsegg zaměřil. A díky analýze palubních dat a telemetrie jeho inženýrům ani netrvalo dlouho určit, že na vině je ABS, respektive jeho senzor na levém předním kole. Ten zaznamenal problém a prostřednictvím varovné kontrolky vyslal signál řidiči. Jenomže ona žlutá varovná kontrolka je umístěná na centrálním budíku před volantem, pro řidiče v helmě a navíc ve vysoké rychlosti tedy mohlo být těžké toto světýlko zaznamenat a přizpůsobit mu tak tempo své jízdy. Podle automobilky nemuselo být nic nutně zaznamenatelé ani při samotném brzdění, protože auto nebylo ani zdaleka v zóně, kde má ABS zasahovat. Té totiž dosáhlo až ve Fuchsröhre, kde tedy řidič mohl poprvé zaznamenat nějakou změnu v chování auta. Na to ale bylo příliš pozdě a zbytek příběhu už dobře znáte.

Aby se auto při podobném problému neroztočilo, má systém ABS u Koenigseggu takovou funkci, že i při zablokování předních kol se ta zadní neustále točí a vůz tak pokračuje v přímém směru. I tato funkce zafungovala na jedničku, což je vidět na stopách pneumatik před tím, než vůz narazil do oplocení. Technici automobilky dokonce nasimulovali na vlastní testovací trati stejné podmínky jako na Nürburgringu, výsledek byl pak stejný jako v Německu s tím rozdílem, že nedošlo k nárazu. „Běžní“ majitelé One:1 se podobné nehody bát nemusí, protože varovnou kontrolku by nejspíše viděli a auto v pohodě zastavili, případně s ním dojeli do nejbližšího servisu. Pokud totiž není potřeba silného brzdění, vůz je i při podobném problému normálně pojízdný.

img-responsive

Žlutá kontrolka ABS nejspíše částečně může za nehodu Koenigseggu One:1. | foto: Koenigsegg

Při samotné nehodě došlo k poškození mnoha vnějších panelů karosérie i obou pomocných rámů, karbonový monokok však zůstal nedotčen a řidiče spolu s airbagy plně ochránil. Zaznamenán nebyl také žádný únik kapaliny. I přes složitý mechanismus bylo možné normálně otevřít dveře a také vrátit na své místo odnímatelný střešní panel. Koenigsegg se tak rozhodl havarovaný vůz opravit, vrátit se s ním na Nordschleife a pokusit se o zajetí rekordu okruhu. Celý proces se možná automobilce povede ještě v letošním roce! ABS se navíc stane součástí režimu Active Systems Warning, který v moderních modelech značky omezí v případě poruchy některé z aktivních částí vozu (aerodynamika, tlumiče, nastavování světlé výška atd.) maximální rychlost na 100 km/h. Ta je odblokována až po opravě příslušného dílu a vyčistění celého systému. Závěrem celého prohlášení Koenigsegg potvrdil, že řidič sice zamířil po nehodě do nemocnice, po několika rutinních testech byl ale propuštěn ještě ve stejný den odpoledne.

Vytisknout

Diskuze: Koenigsegg šel s pravdou ven. Co stojí za jeho nehodou na Nürburgringu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volvo

Roztržitost, zapomnětlivost, spěch, nezodpovědnost? Nevadí, Volvo to zařídí za vás...

ZIP

Každý si myslí, že metodu zipu zná, ale mnozí mohou v tomto článku "objevit Ameriku"

Škoda zahajuje pilotní projekt „CITIGO E-PILOT“ v České republice

Do elektromobility putují další státní peníze, Škoda úzce spolupracuje

Škoda Octavia RS

TEST: Škoda Octavia RS Challenge Plus – v něčem skvělá, v něčem bohužel tragická..

Mercedes-AMG C 63 S E Performance

Mercedes-AMG C 63 S E Performance, nejsilnější čtyřválec světa + elektromotor = 680 koní a 1020 N.m.

Mercedes-Benz koncept EQ A

Mercedes si kvůli možnému přidělování plynu vyrábí součástky do zásoby

Porsche Cayenne GTS

Zájem o akcie Porsche překračuje očekávání. Ví se, kdo po nich jde

ceny pohonných hmot

Prémiová paliva, jak to vidí Češi?

Ilustrační foto

Češi pod tíhou rostoucích nákladů mají řešení na cestování

Škoda Vision GT

ŠKODA VISION GT

Tesla

Tesla možná mění strategii. Jsou v tom dotace, energie nebo něco jiného?

Ilustrační foto

Prodej aut v EU se v srpnu zvýšil, skončil více než rok trvající propad

Iveco a Hyundai představily prototyp dodávky eDaily na vodíkový pohon

Iveco a Hyundai představily prototyp dodávky eDaily na vodíkový pohon

Škoda Karoq

TEST: Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4 Style – rodinný univerzál po modernizaci

Dacia MANIFESTO

Dacia překvapila konceptem MANIFESTO

reklama

Doporučujeme

Třídveřové Audi A3 je spolu s A1 v rámci portfolia značky na odstřel.

Třídveřové modely Audi jsou na odstřel, autonomní řízení naopak na vzestupu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Prémiová paliva, jak to vidí Češi?

  2. Zájem o akcie Porsche překračuje očekávání. Ví se, kdo po nich jde

  3. Češi pod tíhou rostoucích nákladů mají řešení na cestování

  4. Mercedes-AMG C 63 S E Performance, nejsilnější čtyřválec světa + elektromotor = 680 koní a 1020 N.m.

  5. Mercedes si kvůli možnému přidělování plynu vyrábí součástky do zásoby

  6. Do elektromobility putují další státní peníze, Škoda úzce spolupracuje

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud