Koenigsegg šel s pravdou ven. Co stojí za jeho nehodou na Nürburgringu?

Poničený pomocné rámy a naopak netknutý karbonový monokok havarovaného Koenigseggu One:1.
Poničený pomocné rámy a naopak netknutý karbonový monokok havarovaného Koenigseggu One:1., foto: Koenigsegg
ar6 22. července 2016 13:43
Sdílej:

Pondělní ošklivou nehodu Koenigseggu One:1 na Nürburgringu jste určitě zaznamenali. Unikátní megasport byl při ní téměř totálně zničen, o přesné příčině se ale pouze spekulovalo. Švédská automobilka proto vzala zničený vůz do své továrny v Ängelholmu, aby zjistila příčinu nehody. A nečekejte žádné vymlouvání.

V pondělí v 16:30, asi tři a půl hodiny po začátku testování na Nordschleife, havaroval Koenigsegg One:1 v sekci Adenauer Forst, kde asi ve 110 km/h narazil do plotu. Náraz vůz vymrštil do vzduchu, kde se přetočil o 180 stupňů a a po 22 metrech na zem „přistál“ nárazem do zadního levého kola. Airbagy a další bezpečnostní systémy se aktivovaly, přívod paliva byl naopak deaktivován. Nehodě předcházelo zablokování brzd na přední nápravě asi ve 170 km/h v úseku zvaném Fuchsröhre. Tak zní oficiální prezentace nehody Koenigseggem. Ten dodává, že v zadní části vozu vypukl v důsledku kontaktu karbonových dílů a výfuku malý požár, který ale jezdec uhasil v kabině umístěným hasicím přístrojem.

Za nehodu tedy zjevně mohou zablokované přední brzdy, avšak právě na příčinu jejich zablokování se Koenigsegg zaměřil. A díky analýze palubních dat a telemetrie jeho inženýrům ani netrvalo dlouho určit, že na vině je ABS, respektive jeho senzor na levém předním kole. Ten zaznamenal problém a prostřednictvím varovné kontrolky vyslal signál řidiči. Jenomže ona žlutá varovná kontrolka je umístěná na centrálním budíku před volantem, pro řidiče v helmě a navíc ve vysoké rychlosti tedy mohlo být těžké toto světýlko zaznamenat a přizpůsobit mu tak tempo své jízdy. Podle automobilky nemuselo být nic nutně zaznamenatelé ani při samotném brzdění, protože auto nebylo ani zdaleka v zóně, kde má ABS zasahovat. Té totiž dosáhlo až ve Fuchsröhre, kde tedy řidič mohl poprvé zaznamenat nějakou změnu v chování auta. Na to ale bylo příliš pozdě a zbytek příběhu už dobře znáte.

Aby se auto při podobném problému neroztočilo, má systém ABS u Koenigseggu takovou funkci, že i při zablokování předních kol se ta zadní neustále točí a vůz tak pokračuje v přímém směru. I tato funkce zafungovala na jedničku, což je vidět na stopách pneumatik před tím, než vůz narazil do oplocení. Technici automobilky dokonce nasimulovali na vlastní testovací trati stejné podmínky jako na Nürburgringu, výsledek byl pak stejný jako v Německu s tím rozdílem, že nedošlo k nárazu. „Běžní“ majitelé One:1 se podobné nehody bát nemusí, protože varovnou kontrolku by nejspíše viděli a auto v pohodě zastavili, případně s ním dojeli do nejbližšího servisu. Pokud totiž není potřeba silného brzdění, vůz je i při podobném problému normálně pojízdný.

Při samotné nehodě došlo k poškození mnoha vnějších panelů karosérie i obou pomocných rámů, karbonový monokok však zůstal nedotčen a řidiče spolu s airbagy plně ochránil. Zaznamenán nebyl také žádný únik kapaliny. I přes složitý mechanismus bylo možné normálně otevřít dveře a také vrátit na své místo odnímatelný střešní panel. Koenigsegg se tak rozhodl havarovaný vůz opravit, vrátit se s ním na Nordschleife a pokusit se o zajetí rekordu okruhu. Celý proces se možná automobilce povede ještě v letošním roce! ABS se navíc stane součástí režimu Active Systems Warning, který v moderních modelech značky omezí v případě poruchy některé z aktivních částí vozu (aerodynamika, tlumiče, nastavování světlé výška atd.) maximální rychlost na 100 km/h. Ta je odblokována až po opravě příslušného dílu a vyčistění celého systému. Závěrem celého prohlášení Koenigsegg potvrdil, že řidič sice zamířil po nehodě do nemocnice, po několika rutinních testech byl ale propuštěn ještě ve stejný den odpoledne.

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI

DLOUHODOBÝ TEST: DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI – prémiové SUV s dieselem za 950 tisíc

Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?

Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.