Připravuje Mazda revoluci? Trojka a šestka by mohly dostat turbo

Mazda3 s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem pod kapotou? Brzy možná realita!
Mazda3 s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem pod kapotou? Brzy možná realita!, foto: Mazda Europe
ar6 13. července 2016 13:40
Sdílej:

Mazda byla na automobilové mapě vždy tak trochu solitérem, v posledních letech je ale ústup od mainstreamu asi nejmarkantnější. Například tam, kde všichni prosazují maloobjemové přeplňované jednotky sází Japonci na atmosférické motory s technologií Skyactiv. To by ale nemuselo platit dlouho.

Mazdy2, 3, 6, CX-5, CX-5 nebo MX-5. Všechny mají společného jmenovatele, totiž atmosférické zážehové jednotky. Jediným modelem japonské značky s přeplňovaným motorem je velké SUV CX-9, ždímající z 2.5litrového čtyřválce Skyactiv-G 187 kW (254 k) a 420 Nm. A právě tento motor se podle vývojového inženýra ze severoamerické divize Mazdy Dava Colemana vejde i pod kapotu jiných modelů. „Vejde se do velkého množství našich aut, kam ho ale dáme je zase jiná otázka,“ řekl magazínu CarAdvice. „Pasuje tam, kam turbodiesel nebo atmosférický čtyřválec o objemu 2.5 litru. Turbo pak padne do prostoru pro výfukové svody“ doplnil Coleman.

Ze slov o atmosférickém „dvaapůllitru“ je zřejmé, že asi nejjednodušší by byla instalace přeplňovaného čtyřválce pod kapotu modelů 3 a 6. Oba jsou totiž na některých trzích v prodeji s výše zmíněnou jednotkou o výkonu 138 kW (188 k) s točivým momentem 250 Nm. Nabízí se tedy prostor pro spekulace o ostřejších verzích MPS, o nichž se mluví, především v souvislosti s „trojkou,“ již řadu měsíců. Možnému použití ve sportovním modelu by nahrával i fakt, že přeplňovaný motor může být spárován s pohonem předních nebo všech kol. Naopak překážkou by mohl být fakt, že jiný než šestistupňový automat si neporadí s přenosem točivého momentu na silnice.

Fanoušci značky se nicméně revoluce v myšlení Mazdy zřejmě obávat nemusejí. „Je to na produktových plánovačích, jestli se turbo dostane i do jiných modelů,“ řekl Coleman s tím, že v současnosti neexistuje ani žádný prototyp Mazdy3 nebo 6 s přeplňovaným agregátem. Zároveň ale zdůraznil, že v Mazdě vědí, kam se případně motor vejde. A kde by chtěl Dave Coleman vidět přeplňovaný agregát? V malém SUV CX-3! Vzhledem k použití platformy Mazdy2 by ale instalace velkého motoru vyžadovala větší množství úprav. Na závěr tedy nezbývá vyslovit přání, aby si přeplňované zážehové motory jakéhokoliv objemu hledaly cestu pod kapoty Mazd jen velmi těžko. A když už, tak pouze do sportovních derivátů s logem MPS.

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.