Mazda byla na automobilové mapě vždy tak trochu solitérem, v posledních letech je ale ústup od mainstreamu asi nejmarkantnější. Například tam, kde všichni prosazují maloobjemové přeplňované jednotky sází Japonci na atmosférické motory s technologií Skyactiv. To by ale nemuselo platit dlouho.
Mazdy2, 3, 6, CX-5, CX-5 nebo MX-5. Všechny mají společného jmenovatele, totiž atmosférické zážehové jednotky. Jediným modelem japonské značky s přeplňovaným motorem je velké SUV CX-9, ždímající z 2.5litrového čtyřválce Skyactiv-G 187 kW (254 k) a 420 Nm. A právě tento motor se podle vývojového inženýra ze severoamerické divize Mazdy Dava Colemana vejde i pod kapotu jiných modelů. „Vejde se do velkého množství našich aut, kam ho ale dáme je zase jiná otázka,“ řekl magazínu CarAdvice. „Pasuje tam, kam turbodiesel nebo atmosférický čtyřválec o objemu 2.5 litru. Turbo pak padne do prostoru pro výfukové svody“ doplnil Coleman.
Ze slov o atmosférickém „dvaapůllitru“ je zřejmé, že asi nejjednodušší by byla instalace přeplňovaného čtyřválce pod kapotu modelů 3 a 6. Oba jsou totiž na některých trzích v prodeji s výše zmíněnou jednotkou o výkonu 138 kW (188 k) s točivým momentem 250 Nm. Nabízí se tedy prostor pro spekulace o ostřejších verzích MPS, o nichž se mluví, především v souvislosti s „trojkou,“ již řadu měsíců. Možnému použití ve sportovním modelu by nahrával i fakt, že přeplňovaný motor může být spárován s pohonem předních nebo všech kol. Naopak překážkou by mohl být fakt, že jiný než šestistupňový automat si neporadí s přenosem točivého momentu na silnice.
Fanoušci značky se nicméně revoluce v myšlení Mazdy zřejmě obávat nemusejí. „Je to na produktových plánovačích, jestli se turbo dostane i do jiných modelů,“ řekl Coleman s tím, že v současnosti neexistuje ani žádný prototyp Mazdy3 nebo 6 s přeplňovaným agregátem. Zároveň ale zdůraznil, že v Mazdě vědí, kam se případně motor vejde. A kde by chtěl Dave Coleman vidět přeplňovaný agregát? V malém SUV CX-3! Vzhledem k použití platformy Mazdy2 by ale instalace velkého motoru vyžadovala větší množství úprav. Na závěr tedy nezbývá vyslovit přání, aby si přeplňované zážehové motory jakéhokoliv objemu hledaly cestu pod kapoty Mazd jen velmi těžko. A když už, tak pouze do sportovních derivátů s logem MPS.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?