BMW letos slaví sté narozeniny a při té příležitosti dává prostřednictvím futuristických konceptů svých značek nahlédnout pod pokličku toho, jak budou vypadat automobily v dalším století. Jedním z takových je i Rolls-Royce Vision Next 100, který však příliš krásy nepobral.
Rolls-Royce platí v automobilovém průmyslu za absolutní vrchol luxusu, nakonfigurovat si navíc můžete téměř cokoliv, takže potkat dva stejné stroje se soškou Spirit of Ecstasy na kapotě je prakticky nemožné. Přesto vedení automobilky slibuje, že se v budoucnu bude personifikace ještě rozšiřovat tak, aby bylo auto „přeneseně otiskem prstu svého majitele.“ Do toho patří mimo jiné možnost navolit si individuální rozvor náprav nebo i vlastní design vozu. Tradiční ruční výroba přitom zůstane zachována, budou však do ní zahrnuty nové platformy, motory i designérské postupy. Právě to poslední rozvijí koncept Vision Next 100 (kódové označení 103EX) a ačkoliv vkus každého jednoho zákazníka či fanouška je jiný, rozvíjení je to vskutku velmi kontroverzní.
Začít musíme tradičně rozměrnou a vertikálně orientovanou maskou chladiče, již obklopují LED diodové světlomety. V přední části je navíc také místo na individuálně vyrobené zavazdlo. Soška Spirit of Ecstasy má vnitřní podsvícení a je ručně vybroušená z krystalu. Tím elegantně doplňuje bílý lak Crystal a především 28palcová kola. Ta jsou částečně zakrytá a obouvají úzké pneumatiky, na jejich výrobu bylo použito 65 individuálních částí hliníku. Tvar ráfků je navíc ještě zdůrazněn oddělenými blatníky. Dveře se otevírají na pokyn jediného gesta, současně s nimi se odklopí také část střechy. Cestující se tak mohou ve voze postavit a posléze vystoupit se vší parádou, umocněnou promítáním červeného světla na silnici, které má připomínat slavnostní koberec.
Kabina je typická jasně danou hierarchií linií a křivek, stejně jako k životnímu prostředí odpovědné materiály. Obložení tak má na starosti ebenové dřevo, na podlaze jsou ručně česané koberce a čalounění obstarávají měkká vlákna. V prostoru interiéru jsou vlastně jen dva prvky – displej z organických diod, na nějž jsou promítána všechna důležitá provozní data, a místa k sezení v podobě gauče. Závan minulosti přináší neodmyslitelné analogové hodiny. Přítomná je ve voze umělá inteligence, zobrazující se na již zmiňované obrazovce, která podle automobilky „dokáže splnit každé přání cestujících.“ Řízení obstarává autopilot, proto nečekejte žádný volant. Pod karosérií je hliníkový podvozek, k pohonu slouží vysokovýkonný elektromotor. Jak moc se Rolls-Royce s tímto autem trefí do budoucnosti je těžké odhadovat, pokud ale mají nová auta vypadat takto, pak se bude ještě s láskou vzpomínat na dnešní „obludy.“
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?