BMW letos slaví sté narozeniny a při té příležitosti dává prostřednictvím futuristických konceptů svých značek nahlédnout pod pokličku toho, jak budou vypadat automobily v dalším století. Jedním z takových je i Rolls-Royce Vision Next 100, který však příliš krásy nepobral.
Rolls-Royce platí v automobilovém průmyslu za absolutní vrchol luxusu, nakonfigurovat si navíc můžete téměř cokoliv, takže potkat dva stejné stroje se soškou Spirit of Ecstasy na kapotě je prakticky nemožné. Přesto vedení automobilky slibuje, že se v budoucnu bude personifikace ještě rozšiřovat tak, aby bylo auto „přeneseně otiskem prstu svého majitele.“ Do toho patří mimo jiné možnost navolit si individuální rozvor náprav nebo i vlastní design vozu. Tradiční ruční výroba přitom zůstane zachována, budou však do ní zahrnuty nové platformy, motory i designérské postupy. Právě to poslední rozvijí koncept Vision Next 100 (kódové označení 103EX) a ačkoliv vkus každého jednoho zákazníka či fanouška je jiný, rozvíjení je to vskutku velmi kontroverzní.
Začít musíme tradičně rozměrnou a vertikálně orientovanou maskou chladiče, již obklopují LED diodové světlomety. V přední části je navíc také místo na individuálně vyrobené zavazdlo. Soška Spirit of Ecstasy má vnitřní podsvícení a je ručně vybroušená z krystalu. Tím elegantně doplňuje bílý lak Crystal a především 28palcová kola. Ta jsou částečně zakrytá a obouvají úzké pneumatiky, na jejich výrobu bylo použito 65 individuálních částí hliníku. Tvar ráfků je navíc ještě zdůrazněn oddělenými blatníky. Dveře se otevírají na pokyn jediného gesta, současně s nimi se odklopí také část střechy. Cestující se tak mohou ve voze postavit a posléze vystoupit se vší parádou, umocněnou promítáním červeného světla na silnici, které má připomínat slavnostní koberec.
Kabina je typická jasně danou hierarchií linií a křivek, stejně jako k životnímu prostředí odpovědné materiály. Obložení tak má na starosti ebenové dřevo, na podlaze jsou ručně česané koberce a čalounění obstarávají měkká vlákna. V prostoru interiéru jsou vlastně jen dva prvky – displej z organických diod, na nějž jsou promítána všechna důležitá provozní data, a místa k sezení v podobě gauče. Závan minulosti přináší neodmyslitelné analogové hodiny. Přítomná je ve voze umělá inteligence, zobrazující se na již zmiňované obrazovce, která podle automobilky „dokáže splnit každé přání cestujících.“ Řízení obstarává autopilot, proto nečekejte žádný volant. Pod karosérií je hliníkový podvozek, k pohonu slouží vysokovýkonný elektromotor. Jak moc se Rolls-Royce s tímto autem trefí do budoucnosti je těžké odhadovat, pokud ale mají nová auta vypadat takto, pak se bude ještě s láskou vzpomínat na dnešní „obludy.“
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?