Mezinárodní motor roku, tedy soutěž o nejlepší pohonnou jednotku na trhu, se vyhlašuje již od roku 1999. Vedle celkového vítězství určuje odborná novinářská porota, v níž zasedá také Čech Tomáš Hyan, pořadí v několika dílčích kategoriích. Jak dopadl letošní, v pořadí již osmnáctý ročník?
Pohled do výsledků musíme začít v kategorii nejvyšší. Cenu pro celkově nejlepší motor roku 2016 si odneslo Ferrari za svůj dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 3.9 litru, který s výkonem 669 koní burácí v útrobách modelu 488 GTB. Druhé místo získalo BMW za kombinaci zážehového tříválce a elektromotoru se systémovým výkonem 362 koní, pracující pod kapotou kupé i8. Bronz připadl Porsche za třílitrový přeplňovaný šestiválec o výkonu 370, respektive 400 koní. Ten pohání omlazenou 911 Carrera a Carrera S.
V kategorii s objemem pod jeden litr obhájil prvenství EcoBoost od Fordu s výkonem 100, 125 nebo 140 koní. Třídu mezi objemem 1.0 až 1.4 litru opanovala přeplňovaná dvanáctistovka Skupiny PSA s výkonem 110 nebo 130 koní. Objemům 1.4 až 1.8 litru kralovala již zmíněná kombinace elektromotoru a zážehové patnáctistovky o výkonu 362 koní od BMW. Mezi motory s objemem 1.8 až 2.0 litru zvítězil Mercedes-AMG se svým přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 360 nebo 381 koní.
Jednotkám s obsahem 2.0 až 2.5 litru pro změnu vládne přeplňovaný pětiválec TFSI od Audi s výkonem 340 nebo 367 koní. Vítěze třídy mezi 2.5 až 3.0 litry už jsme také zmiňovali, jde o přeplňovaný šestiválec Porsche s výkonem 370 nebo 400 koní. Třídu třílitrových až čtyřlitrových motorů celkem logicky vyhrálo Ferrari s 3.9litrovým osmiválcem o výkonu 669 koní. Nad čtyřlitrovou hranicí uspěl 6.3litrový dvanáctiválec Ferrari s výkonem 780 koní. Zeleným motorem roku je elektromotor Tesly s výkonem 320, 332, 422, 469, 525, 700 nebo 773 koní. Nejlepším novým i výkonným motorem je opět 3.9litrový osmiválec Ferrari.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?