Mezinárodní motor roku, tedy soutěž o nejlepší pohonnou jednotku na trhu, se vyhlašuje již od roku 1999. Vedle celkového vítězství určuje odborná novinářská porota, v níž zasedá také Čech Tomáš Hyan, pořadí v několika dílčích kategoriích. Jak dopadl letošní, v pořadí již osmnáctý ročník?
Pohled do výsledků musíme začít v kategorii nejvyšší. Cenu pro celkově nejlepší motor roku 2016 si odneslo Ferrari za svůj dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 3.9 litru, který s výkonem 669 koní burácí v útrobách modelu 488 GTB. Druhé místo získalo BMW za kombinaci zážehového tříválce a elektromotoru se systémovým výkonem 362 koní, pracující pod kapotou kupé i8. Bronz připadl Porsche za třílitrový přeplňovaný šestiválec o výkonu 370, respektive 400 koní. Ten pohání omlazenou 911 Carrera a Carrera S.
V kategorii s objemem pod jeden litr obhájil prvenství EcoBoost od Fordu s výkonem 100, 125 nebo 140 koní. Třídu mezi objemem 1.0 až 1.4 litru opanovala přeplňovaná dvanáctistovka Skupiny PSA s výkonem 110 nebo 130 koní. Objemům 1.4 až 1.8 litru kralovala již zmíněná kombinace elektromotoru a zážehové patnáctistovky o výkonu 362 koní od BMW. Mezi motory s objemem 1.8 až 2.0 litru zvítězil Mercedes-AMG se svým přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 360 nebo 381 koní.
Jednotkám s obsahem 2.0 až 2.5 litru pro změnu vládne přeplňovaný pětiválec TFSI od Audi s výkonem 340 nebo 367 koní. Vítěze třídy mezi 2.5 až 3.0 litry už jsme také zmiňovali, jde o přeplňovaný šestiválec Porsche s výkonem 370 nebo 400 koní. Třídu třílitrových až čtyřlitrových motorů celkem logicky vyhrálo Ferrari s 3.9litrovým osmiválcem o výkonu 669 koní. Nad čtyřlitrovou hranicí uspěl 6.3litrový dvanáctiválec Ferrari s výkonem 780 koní. Zeleným motorem roku je elektromotor Tesly s výkonem 320, 332, 422, 469, 525, 700 nebo 773 koní. Nejlepším novým i výkonným motorem je opět 3.9litrový osmiválec Ferrari.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.