BMW odhaluje naftový šestiválec se čtyřmi turbodmychadly, dostane ho 750d xDrive

BMW řady 7 nabídne již brzy vznětový šestiválec se čtyřmi turbodmychadly.
BMW řady 7 nabídne již brzy vznětový šestiválec se čtyřmi turbodmychadly., foto: BMW
ar6 18. května 2016 03:15
Sdílej:

Dobrým standardem dnešní doby je přeplňování jedním turbodmychadlem, stále častěji se pak objevují turba dvě. Třemi dmychadly už disponuje jen malé množství modelů a čtyři až doposud zněly možná dokonce utopisticky. Nyní se čtyřikrát přeplňovaný naftový šestiválec odhodlalo představit BMW, a to v útrobách modelu 750d xDrive.

Řadový šestiválec má objem 3.0 litru, pracuje s vysokým tlakem (ve spalovací komoře až 210 barů) a nechybí ani přímé vstřikování common-rail s piezoelektrickými vstřikovači. Nejsledovanějším prvkem je ale i tak vícestupňové přeplňování čtveřicí turbodmychadel. Vysokotlaká část systému přeplňování je tvořena dvojicí dmychadel (druhé se aktivuje při překročení 2500 ot./min) s proměnnou geometrií lopatek. Nízkotlaká část je řešena dvojicí menších a rychleji reagujících dmychadel. Koordinaci jednotlivých turbodmychadel (v permanenci jsou běžně dvě nízkotlaká a jedno vysokotlaké) má na starosti nová elektrická řídící jednotka motoru.

U vysoko- i nízkotlaké složky přeplňování je přítomna recirkulace výfukových plynů, zlepšující účinnost systému i snižující obsah oxidu dusíku ve výfukových plynech. Hospodárnost motoru zlepšuje systém nepřímého chlazení pomocí vzduchu, stejně tak jako dodatečný kompresor pro vodní chlazení nízkotlakých turbodmychadel. Součástí výfukového systému 750d je kromě filtru pevných částic a zádržného katalyzátoru NOx také katalyzátor SCR se vstřikováním AdBlue.

Hlava i blok motoru jsou vyrobeny speciálním vysokotlakým procesem. Hlava je pak spojena s klikovou skříní pomocí ocelových prutů, což zvyšuje celkovou tuhost. Dalšími speciálními vlastnostmi nového motoru jsou pětivrstvé těsnění pod hlavou, vnitřní plochy válců s dvojitě nanášenou ochranou vrstvou, písty vyrobené ze slitiny hliníku a hořčíku s vytvrzenou hranou prohlubně ve svých dnech, bronzové vložky pístních čepů a centrálně regulované chlazení.

Celkově tak 750d, nebo prodloužená verze 750Ld, disponuje výkonem 400 koní při 4400 ot./min a točivým momentem 760 Nm mezi 2000 - 3000 ot./min. Přes osmistupňový automat Steptronic budou poháněna všechna kola, sprint na 100 km/h tak vznětové limuzíně zabere 4,6 sekundy (prodloužená verze je o 0,1 sekundy pomalejší). Maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Spotřeba se pohybuje v rozmezí 5,7 - 5,9 l/100 km, což odpovídá 149 – 154 g CO2/km. V prodeji se 750d xDrive i 750Ld xDrive objeví letos v červenci.

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?