BMW odhaluje naftový šestiválec se čtyřmi turbodmychadly, dostane ho 750d xDrive

BMW řady 7 nabídne již brzy vznětový šestiválec se čtyřmi turbodmychadly.
BMW řady 7 nabídne již brzy vznětový šestiválec se čtyřmi turbodmychadly., foto: BMW
ar6 18. května 2016 03:15
Sdílej:

Dobrým standardem dnešní doby je přeplňování jedním turbodmychadlem, stále častěji se pak objevují turba dvě. Třemi dmychadly už disponuje jen malé množství modelů a čtyři až doposud zněly možná dokonce utopisticky. Nyní se čtyřikrát přeplňovaný naftový šestiválec odhodlalo představit BMW, a to v útrobách modelu 750d xDrive.

Řadový šestiválec má objem 3.0 litru, pracuje s vysokým tlakem (ve spalovací komoře až 210 barů) a nechybí ani přímé vstřikování common-rail s piezoelektrickými vstřikovači. Nejsledovanějším prvkem je ale i tak vícestupňové přeplňování čtveřicí turbodmychadel. Vysokotlaká část systému přeplňování je tvořena dvojicí dmychadel (druhé se aktivuje při překročení 2500 ot./min) s proměnnou geometrií lopatek. Nízkotlaká část je řešena dvojicí menších a rychleji reagujících dmychadel. Koordinaci jednotlivých turbodmychadel (v permanenci jsou běžně dvě nízkotlaká a jedno vysokotlaké) má na starosti nová elektrická řídící jednotka motoru.

U vysoko- i nízkotlaké složky přeplňování je přítomna recirkulace výfukových plynů, zlepšující účinnost systému i snižující obsah oxidu dusíku ve výfukových plynech. Hospodárnost motoru zlepšuje systém nepřímého chlazení pomocí vzduchu, stejně tak jako dodatečný kompresor pro vodní chlazení nízkotlakých turbodmychadel. Součástí výfukového systému 750d je kromě filtru pevných částic a zádržného katalyzátoru NOx také katalyzátor SCR se vstřikováním AdBlue.

Hlava i blok motoru jsou vyrobeny speciálním vysokotlakým procesem. Hlava je pak spojena s klikovou skříní pomocí ocelových prutů, což zvyšuje celkovou tuhost. Dalšími speciálními vlastnostmi nového motoru jsou pětivrstvé těsnění pod hlavou, vnitřní plochy válců s dvojitě nanášenou ochranou vrstvou, písty vyrobené ze slitiny hliníku a hořčíku s vytvrzenou hranou prohlubně ve svých dnech, bronzové vložky pístních čepů a centrálně regulované chlazení.

Celkově tak 750d, nebo prodloužená verze 750Ld, disponuje výkonem 400 koní při 4400 ot./min a točivým momentem 760 Nm mezi 2000 - 3000 ot./min. Přes osmistupňový automat Steptronic budou poháněna všechna kola, sprint na 100 km/h tak vznětové limuzíně zabere 4,6 sekundy (prodloužená verze je o 0,1 sekundy pomalejší). Maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Spotřeba se pohybuje v rozmezí 5,7 - 5,9 l/100 km, což odpovídá 149 – 154 g CO2/km. V prodeji se 750d xDrive i 750Ld xDrive objeví letos v červenci.

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.