Mitsubishi musí řešit emisní skandál, od Dieselgate se ale liší

Mitsubishi čelí skandálu s falšováním reálné spotřeby u modelu eK.
Mitsubishi čelí skandálu s falšováním reálné spotřeby u modelu eK., foto: Mitsubishi Motors
ar6 21. dubna 2016 03:15
Sdílej:

Loni na podzim vypukla doposud největší aféra s falšováním výsledků vypouštěných emisí oxidu dusíku. Dnes již proslulá kauza Dieselgate rozpoutala debatu, kdo všechno se stejnými hodnotami manipuluje a až v posledních týdnech rozruch trochu utichl. Ne však na dlouho, protože kvůli Mitsubishi jsou na světě další podvody s tabulkovými hodnotami.

Hned na úvod je ale nutné podotknout, že dávání Dieselgate do kontextu s aktuálním problémem Mitsubishi není příliš na místě. Koncern Volkswagen totiž upravil software motoru, který tak v určitých chvílích vypouštěl méně emisí oxidu dusíku než potom v reálném provozu. Naproti tomu u japonského výrobce jde čistě o věc tabulkové spotřeby, která byla o hodně nižší než v běžném provozu. Způsobeno to bylo nikoliv softwarem motoru, ale nejspíše nepovolenými úpravami na autě. Mitsubishi oficiálně uvedlo, že testovací metoda byla značně odlišná od té, jakou vyžadují japonské zákony.

Potvrzenými postiženými vozy jsou kei cars eK Wagon a eK Space, respektive jejich sourozenci Dayz a Dayz Roox od Nissanu, pro nějž je Mitsubishi vyrábí. A právě Nissan na nesrovnalosti v hodnotách upozornil jako první, což tři diamanty vedlo k zahájení vyšetřování. Důsledkem celého problému zatím je zastavení výroby a prodeje všech čtyř zmíněných modelů, Mitsubishi navíc dále prošetřuje i jiné modely pro domácí trh, protože stejná metodika měření byla uplatněna také u nich. Z preventivních důvodů pak dojde i ke kontrole v zahraničí prodávaných modelů.

Dalším důsledkem budou diskuze s Nissanem o další spolupráci v oblasti kei cars. Může se klidně stát, že spolupráce bude kvůli této kauze ukončena. S reakcí na sebe nenechaly dlouho čekat ani akciové trhy, kde hodnota jedné akcie Mitsubishi klesla o patnáct procent.  

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.