Mitsubishi musí řešit emisní skandál, od Dieselgate se ale liší

Mitsubishi čelí skandálu s falšováním reálné spotřeby u modelu eK.
Mitsubishi čelí skandálu s falšováním reálné spotřeby u modelu eK., foto: Mitsubishi Motors
ar6 21. dubna 2016 03:15
Sdílej:

Loni na podzim vypukla doposud největší aféra s falšováním výsledků vypouštěných emisí oxidu dusíku. Dnes již proslulá kauza Dieselgate rozpoutala debatu, kdo všechno se stejnými hodnotami manipuluje a až v posledních týdnech rozruch trochu utichl. Ne však na dlouho, protože kvůli Mitsubishi jsou na světě další podvody s tabulkovými hodnotami.

Hned na úvod je ale nutné podotknout, že dávání Dieselgate do kontextu s aktuálním problémem Mitsubishi není příliš na místě. Koncern Volkswagen totiž upravil software motoru, který tak v určitých chvílích vypouštěl méně emisí oxidu dusíku než potom v reálném provozu. Naproti tomu u japonského výrobce jde čistě o věc tabulkové spotřeby, která byla o hodně nižší než v běžném provozu. Způsobeno to bylo nikoliv softwarem motoru, ale nejspíše nepovolenými úpravami na autě. Mitsubishi oficiálně uvedlo, že testovací metoda byla značně odlišná od té, jakou vyžadují japonské zákony.

Potvrzenými postiženými vozy jsou kei cars eK Wagon a eK Space, respektive jejich sourozenci Dayz a Dayz Roox od Nissanu, pro nějž je Mitsubishi vyrábí. A právě Nissan na nesrovnalosti v hodnotách upozornil jako první, což tři diamanty vedlo k zahájení vyšetřování. Důsledkem celého problému zatím je zastavení výroby a prodeje všech čtyř zmíněných modelů, Mitsubishi navíc dále prošetřuje i jiné modely pro domácí trh, protože stejná metodika měření byla uplatněna také u nich. Z preventivních důvodů pak dojde i ke kontrole v zahraničí prodávaných modelů.

Dalším důsledkem budou diskuze s Nissanem o další spolupráci v oblasti kei cars. Může se klidně stát, že spolupráce bude kvůli této kauze ukončena. S reakcí na sebe nenechaly dlouho čekat ani akciové trhy, kde hodnota jedné akcie Mitsubishi klesla o patnáct procent.  

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.