Loni na podzim vypukla doposud největší aféra s falšováním výsledků vypouštěných emisí oxidu dusíku. Dnes již proslulá kauza Dieselgate rozpoutala debatu, kdo všechno se stejnými hodnotami manipuluje a až v posledních týdnech rozruch trochu utichl. Ne však na dlouho, protože kvůli Mitsubishi jsou na světě další podvody s tabulkovými hodnotami.
Hned na úvod je ale nutné podotknout, že dávání Dieselgate do kontextu s aktuálním problémem Mitsubishi není příliš na místě. Koncern Volkswagen totiž upravil software motoru, který tak v určitých chvílích vypouštěl méně emisí oxidu dusíku než potom v reálném provozu. Naproti tomu u japonského výrobce jde čistě o věc tabulkové spotřeby, která byla o hodně nižší než v běžném provozu. Způsobeno to bylo nikoliv softwarem motoru, ale nejspíše nepovolenými úpravami na autě. Mitsubishi oficiálně uvedlo, že testovací metoda byla značně odlišná od té, jakou vyžadují japonské zákony.
Potvrzenými postiženými vozy jsou kei cars eK Wagon a eK Space, respektive jejich sourozenci Dayz a Dayz Roox od Nissanu, pro nějž je Mitsubishi vyrábí. A právě Nissan na nesrovnalosti v hodnotách upozornil jako první, což tři diamanty vedlo k zahájení vyšetřování. Důsledkem celého problému zatím je zastavení výroby a prodeje všech čtyř zmíněných modelů, Mitsubishi navíc dále prošetřuje i jiné modely pro domácí trh, protože stejná metodika měření byla uplatněna také u nich. Z preventivních důvodů pak dojde i ke kontrole v zahraničí prodávaných modelů.
Dalším důsledkem budou diskuze s Nissanem o další spolupráci v oblasti kei cars. Může se klidně stát, že spolupráce bude kvůli této kauze ukončena. S reakcí na sebe nenechaly dlouho čekat ani akciové trhy, kde hodnota jedné akcie Mitsubishi klesla o patnáct procent.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.