Loni na podzim vypukla doposud největší aféra s falšováním výsledků vypouštěných emisí oxidu dusíku. Dnes již proslulá kauza Dieselgate rozpoutala debatu, kdo všechno se stejnými hodnotami manipuluje a až v posledních týdnech rozruch trochu utichl. Ne však na dlouho, protože kvůli Mitsubishi jsou na světě další podvody s tabulkovými hodnotami.
Hned na úvod je ale nutné podotknout, že dávání Dieselgate do kontextu s aktuálním problémem Mitsubishi není příliš na místě. Koncern Volkswagen totiž upravil software motoru, který tak v určitých chvílích vypouštěl méně emisí oxidu dusíku než potom v reálném provozu. Naproti tomu u japonského výrobce jde čistě o věc tabulkové spotřeby, která byla o hodně nižší než v běžném provozu. Způsobeno to bylo nikoliv softwarem motoru, ale nejspíše nepovolenými úpravami na autě. Mitsubishi oficiálně uvedlo, že testovací metoda byla značně odlišná od té, jakou vyžadují japonské zákony.
Potvrzenými postiženými vozy jsou kei cars eK Wagon a eK Space, respektive jejich sourozenci Dayz a Dayz Roox od Nissanu, pro nějž je Mitsubishi vyrábí. A právě Nissan na nesrovnalosti v hodnotách upozornil jako první, což tři diamanty vedlo k zahájení vyšetřování. Důsledkem celého problému zatím je zastavení výroby a prodeje všech čtyř zmíněných modelů, Mitsubishi navíc dále prošetřuje i jiné modely pro domácí trh, protože stejná metodika měření byla uplatněna také u nich. Z preventivních důvodů pak dojde i ke kontrole v zahraničí prodávaných modelů.
Dalším důsledkem budou diskuze s Nissanem o další spolupráci v oblasti kei cars. Může se klidně stát, že spolupráce bude kvůli této kauze ukončena. S reakcí na sebe nenechaly dlouho čekat ani akciové trhy, kde hodnota jedné akcie Mitsubishi klesla o patnáct procent.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.