BMW ukazuje budoucnost bez zrcátek, otevřená i8 umí jezdit úplně sama

BMW i Vision Future Interaction
BMW i Vision Future Interaction, foto: BMW
ar6 8. ledna 2016 17:20
Sdílej:

Jestliže na poli automobilového pohonu je budoucností elektřina nebo vodík, ovládání budou téměř bezvýhradně zajišťovat gesta. Navíc už ani nebude nutné auto řídit, takže zůstane hodně prostoru na zábavu, jejímž středobodem bude multimediální systém s patřičně velkou obrazovkou. Takto nějak to naznačuje BMW s konceptem i Vision Future Interaction.

Ten je, velice zjednodušeně řečeno, upraveným starým konceptem otevřené i8, jen bez dveří, s oranžovým lakem karosérie a laserovými světly. Největší počet změn však najdete po usednutí do dvojice sportovních sedadel. Tam, kde je většinou několik konvenčních tlačítek, najdeme dnes 21palcový panoramatický displej s ovládáním AirTouch, jinými slovy prostřednictvím gest. Ty snímá několik senzorů v palubní desce, přes tlačítka na volantu, respektive před spolujezdcem, pak cestující své volby potvrzují.

Obrazovkám ale není konec, protože přístrojový panel je plně digitální a trojdimenzionální, zatímco na head up displej s vysokým rozlišením jsou promítány nejdůležitější informace. Tak jako mnoho dnešních konceptů, také otevřené BMW je schopné pohybovat se zcela bez řidiče. K této volbě slouží otočný ovladač s režimy Pure Drive (řízení je zcela na řidiči), Assist (auto se přepne do autopilota ve chvíli, kdy je detekováno nebezpečí) a Auto (BMW je přepnuto do plně autonomního módu).

V posledním případě se kromě převzetí kontroly nad vozem lehce nadzvedne modře zbarvený volant a sedadla se přepnou do „klidového“ režimu, čímž se zvětší volný prostor pro řidiče. Ten pak může infotainment využívat ke čtení e-mailů, hledání na internetu nebo přehrávání videí. V Las Vegas, kde má model i Vision Future Interaction premiéru, ale rozhodně nejde o jedinou novou i8.

Provedení Mirrorless totiž postrádá jakékoliv konvenční zrcátko a místo nich využívá kamery. Vnější jsou umístěny na aerodynamicky optimalizovaných „ručkách,“ ve vrchní části zadního okna je pak ještě jedna kamera, snímající prostor za vozidlem a suplující tak funkci vnitřního zpětného zrcátka. Místo něj je velký displej, kam se přenáší kombinace záběrů ze všech tří kamer. Koncept i3 Extended Rearview Mirror pak kameru ve spodní části antény na střeše kombinuje s konvenčními vnějšími zrcátky. Digitální obraz je přenášen do prostoru standardního vnitřního zrcátka.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.