V základních výbavách nových automobilů se čím dál častěji objevuje multimediální systém, hlasové ovládání a další prvky zvyšující konektivitu. Určitě můžete s takovými prvky „machrovat“ před kamarády, ale v kritické chvíli Vám jen těžko pomohou. A naopak existují prvky, pro něž často musíte až do nejvyšších výbavových stupňů nebo dokonce do sféry příplatků. A přitom by si místo v základu zasloužily…
1. Mlhovky
Vůbec nejdůležitější položka, která by neměla chybět snad v žádném autě. Při jízdě za snížené viditelnosti Vám totiž nepomůže ani čtení dopravních značek, ani přednárazový systém a ani hlídání mrtvého úhlu. Naopak světla do mlhy, ač se to nemusí zdát, mohou minimálně výrazně snížit následky případné havárie za špatného počasí. Samozřejmě je nutné používat je s rozmyslem a nepouštět je při každé příležitosti (nebo jimi nahrazovat denní svícení), aby auto svítilo jak vánoční stromeček.
2. Všestranně nastavitelný volant a sedadlo řidiče
Už v autoškole nás instruktor učil, že před každým vyjetím je potřeba si seřídit volant a sedačku přesně na míru. Ušetříte si tím bolest zad nebo páteře a navíc, ač to tak opět nemusí vypadat, to přispívá k psychické pohodě řidiče a tím pádem také klidnější a bezpečnější jízdě. Bohužel není vůbec pravidlem, že se výškově a podélně seřiditelný volant se sedadlem řidiče v základní výbavě automobilů objevuje. A v horším případě tyto prvky nenajdete ani mezi příplatky.
3. Tempomat
Co si budeme nalhávat, s rychlostí má dneska problém mnoho nejen českých řidičů. Určitě tady nebudu tvrdit, že tempomat v každém novém autě by tento nešvar vyřešil a dopravní policie by tak neměla co dělat, to v žádném případě. Ale třeba na dálnici by zejména u aut od segmentu C výš pomohl plynulosti provozu. Řidič by si navolil rychlost, samozřejmě maximálně povolených 130 km/h, a pak by se, ve velkých uvozovkách, nemusel už o nic starat.
4. Klimatizace
Možná si řeknete, že klimatizace je prostě jen rozmařilost a určitě nepatří do „nutné“ výbavy. Ale představte si, že jedete v parném létě po dálnici, auto má z předchozí zastávky na pumpě rozpálený interiér a abyste trošku vyvětrali, musíte mít otevřené boční okénko, kterýmž dovnitř proniká nepříjemný hluk. Někteří řidiči začnou být nervózní a z toho můžou udělat chybu. Klimatizace tomuto z velké části předejde.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?