Může se sice zdát, že po ukončení výroby Mazdy RX-8 se z motorů s rotační osou staly pouze muzejní exponáty. Mazda by to ale ráda napravila a již nyní pracuje na jejich nové generaci.
Wankelův, nebo-li motor s rotační osou je jedinečný typ motoru, který se zcela vymyká běžně známé koncepci motorů. Pokud bychom si zde ale měli vysvětlovat přesný princip fungování Wankelova motoru byl by to opravdu dlouhý článek. Pokud byste si rádi rozšířili své obzory co se tohoto motoru týče doporučuji navštívit následující stránku, kde je jeho funkce skvěle popsána.
Jednou z posledních automobilek, která držela tyto motory na živu byla japonská Mazda, která je montovala do sportovního modelu RX-8. Bohužel tyto motory se potýkají s mnoha problémy. Jedním z největších je krátká životnost motoru a vysoká spotřeba paliva. I z těchto důvodů byla roku 2012 jeho produkce ukončena.
Wankelův motor se ale nyní vrací. Sám president Mazdy, Masamichi Kogai, potvrdil, že inženýři již s velkým nadšením pracují na nové generaci těchto motorů. Kogai rovněž prohlásil, že Mazda tento motor nevypustí, dokud se nepodaří u tohoto agregátu dosáhnout stejné efektivity jako u běžného motoru.
Pokud půjde vše hladce, bude motor vypuštěn v roce 2017 k příležitosti padesátého výročí od zahájení výroby modelu Cosmo Sport, který byl prvním masově vyráběným modelem s motorem s rotační osou.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?