Subaru byla po dlouhá léta vytýkána, a nutno dodat že oprávněně, absence v dané kategorii už takřka samozřejmých asistenčních systémů jako adaptivní tempomat, hlídání opuštění jízdního pruhu nebo nouzové brzdění. A i když se to u nás v Evropě nezdá, inženýři plejád na systému EyeSight pracují už pětadvacet let a na starý kontinent přicházejí až nyní ve třetí generaci.
Se základními charakteristikami, vylepšeními a cenovou politikou nového Outbacka Vás svými dojmy už seznámil Roman. Takže proč další článek? Nu, nejen Subaru svou patnáctistránkovou tiskovou zprávou, ale také my v redakci jsme uznali, že EyeSight je v automobilové branži systémem natolik specifickým a slibujícím toliko, že stojí za to věnovat mu víc než pár vět. A stejně jako v roce 2008 přišel poprvé Outback v dieselu, o rok později Outback s Lineartronicem, tak i pro EyeSight je Outback nositelem průkopnického řešení.
TIP: První jízda s novým Subaru Outback MY2015, ceny + výbavy
Technicky vzato, EyeSight V3 přichází s dvojicí barevných kamer integrovaných v jednom těle a umístěných nad vnitřním zpětným zrcátkem. Výhodou je jejich nárazu a zloději vzdornost. Putovní radary, kamery a lasery umístěné v náraznících konkurenčních výrobců by mohly vyprávět. Výhodou široké ale na výšku subtilní konstrukce je zachování příkladného výhledu na semafory, což pro objemné krabice kombinující radarové a laserové měřiče zpravidla neplatí. Každá z kamer pracuje jako lidské oko do vzdálenosti 110 m a zorného úhlu 35° a sloučením obrazu levé a pravé kamery vznikne informace o směru a vzdálenosti snímaných bodů. U těch je následně provedena shluková analýza a vyhodnocení povahy objektu. EyeSight údajně dokáže rozpoznat osobní či nákladní vozidlo, chodce, cyklistu a snad i motocykl.
A co EyeSight slibuje z uživatelského hlediska? Základní funkcí je adapativní tempomat fungující podobně jako u konkurence. Dovede tedy v několika krocích udržovat přednastavenou vzdálenost od vpředu jedoucího auta v závislosti na jeho rychlosti. Kupříkladu při rychlosti 40 km/h je to 15-30 m, 100 km/h odpovídá 30-60 m. Samotný tempomat lze nastavit v rozmezí 30-180 km/h, jak jsme se ale během krátkého svezení sami přesvědčili, Outback dokáže ukázkově zastavit až na nulovou rychlost. Znovu se ale nerozjede, řidič je pouze upozorněn ve chvíli, kdy vůz před ním odjede alespoň o 3 metry. Když následně sešlápnete pedál akcelerátoru, nastavené funkce tempomatu jsou obnoveny. Software kamer také upřednostňuje červené body a je tedy schopen kromě vzdálenosti reagovat i na brzdová světla vpředu jedoucího auta a přirozeněji zapojovat brzdový systém Outbacka. Díky kamerám dokáže systém rozpoznat vozidla a udržovat odstup i tam, kde radarové tempomaty selhávají - v ostrých zatáčkách.
Nikoho také nepřekvapí sledování jízdních pruhů a únavy řidiče. Převzít řízení a vést řidičovy ruce uvnitř pruhu ale nedovede. Inteligentní chování naopak předvádí při předjíždění. Zatímco radarové tempomaty čekají, až přejedete do levého pruhu a teprve pak zahájí akceleraci, EyeSight na základě zapnuté směrovky, pohybu vozu k dělícímu pásu a přesahu od předjížděného auta usoudí, že plánujete předjetí a začne zrychlovat.
Další aplikací EyeSight je Pre-collision braking. Zaznamená-li riziko nárazu, upozorní posádku a zároveň aktivuje přednárazový asistent řízení. Pokud se v tu chvíli řidič rozhodne pro výhybný manévr, doje k přibrzdění kol na vnitřní straně oblouku a zvýšení pravděpodobnosti úspěšného vyhnutí. Když šofér nereaguje, aktivují se brzdy, a to až se zpomalením 1G. Do rozdílu rychlostí 50 km/h od překážky dokáže za vhodných adhezních podmínek zcela zabránit nehodě. Navíc během jízdy dochází ke kalibraci systému z pohledu zatížení vozu a tedy i vzdálenosti nutné k aktivaci brzdné síly. Osobní zkušenost na testovací trati ukázala, že systém funguje bezchybně a před překážkou zůstalo vždy ještě dostatek prostoru. Po aktivaci nouzového brzdění auto zůstane stát tak dlouho, dokud šofér znovu nezasáhne. U některé konkurence je třeba sešlápnout brzdový pedál.
Když se řidič splete a znovu sešlápne pedál plynu, přichází ke slovu funkce Pre-Collision Throttle Management (česky nazvaná poněkud neohrabaně Přednárazová regulace škrtící klapky), která vůz znovu zastaví. Hodí se i v případě, kdy stojíte v garáži a písmenka R a D jsou v jednu chvíli až příliš podobná. Není žádným tajemstvím, že drtivá většina aut se souhvězdím ve znaku se prodá za velkou louží. A jak známo, tamější řidiči a řidičky nepatří k nejsoustředěnějším, přestože mají obvykle pod nohama o jeden pedál méně než typický Evropan. Přesto jde o šikovnou vychytávkou, kterou v nouzi ocení každý.
Během krátkého svezení jsme také vyzkoušeli bezpečnostní pojistku EyeSight, která systém deaktivuje, jakmile dojde třikrát za sebou k sepnutí krizového brzdění a je třeba vypnout a zapnout motor. Údajně proto, že tou dobou již sedí za volantem osoba nezpůsobilá k řízení. Nebylo by ale vhodnější naopak bezpečnostní systémy aktivovat, automaticky vypnout zapalování nebo zamezit v další jízdě?
Ovládání tempomatové části systému EyeSight probíhá standardně pravým palcem prostřednictvím voličů na volantu. Bezpečnostní funkce krizového brzdění bdí nad jízdou neustále, ovšem lze je manuálně deaktivovat dvojicí tlačítek v levé dolní části palubní desky. Naslepo to ale nepůjde, je potřeba se naklonit a v množině tlačítek najít to správné.
EyeSight je podpůrným a nikoliv autonomním systémem řízení a z hlediska použité technologie má pochopitelně i své limity. Myslím teď CMOS kamery a omezení podobná lidskému oku. Kupříkladu nízké ostré slunce, zašpiněné okno, mlha, husté sněžení nebo tma. Takové podmínky systém identifikuje a vyhodnotí-li, že není schopen řidiči poskytnout relevantní informace, deaktivuje se. Je také nezbytné dodat, že je systém k dispozici výhradě ve spojení s automatickou převodovkou Lineartronic.
Několik desítek minut brzdění, vyhýbání a přejíždění pruhů je pochopitelně příliš málo na finální verdikt. I když se tedy může na první pohled zdát, že Subaru jen dohnalo konkurenci, EyeSight funguje v krizových situacích bez zaváhání a přitom v běžném životě neobtěžuje a nezatěžuje řidiče falešnými informacemi a nečekanými zásahy. A díky použité technologii má dokonce v ledasčem nad soupeři navrch.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.