První zkušenosti se Subaru EyeSight – čtyři oči lepší dvou

ar7, 30. března 2015, 08:46 Google+

Subaru byla po dlouhá léta vytýkána, a nutno dodat že oprávněně, absence v dané kategorii už takřka samozřejmých asistenčních systémů jako adaptivní tempomat, hlídání opuštění jízdního pruhu nebo nouzové brzdění. A i když se to u nás v Evropě nezdá, inženýři plejád na systému EyeSight pracují už pětadvacet let a na starý kontinent přicházejí až nyní ve třetí generaci.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Subaru Outback

Subaru Outback | foto: www.autoroad.cz / Jan Zýka

Sdílejte článek

Se základními charakteristikami, vylepšeními a cenovou politikou nového Outbacka Vás svými dojmy už seznámil Roman. Takže proč další článek? Nu, nejen Subaru svou patnáctistránkovou tiskovou zprávou, ale také my v redakci jsme uznali, že EyeSight je v automobilové branži systémem natolik specifickým a slibujícím toliko, že stojí za to věnovat mu víc než pár vět. A stejně jako v roce 2008 přišel poprvé Outback v dieselu, o rok později Outback s Lineartronicem, tak i pro EyeSight je Outback nositelem průkopnického řešení.

TIP: První jízda s novým Subaru Outback MY2015, ceny + výbavy

Technicky vzato, EyeSight V3 přichází s dvojicí barevných kamer integrovaných v jednom těle a umístěných nad vnitřním zpětným zrcátkem. Výhodou je jejich nárazu a zloději vzdornost. Putovní radary, kamery a lasery umístěné v náraznících konkurenčních výrobců by mohly vyprávět. Výhodou široké ale na výšku subtilní konstrukce je zachování příkladného výhledu na semafory, což pro objemné krabice kombinující radarové a laserové měřiče zpravidla neplatí. Každá z kamer pracuje jako lidské oko do vzdálenosti 110 m a zorného úhlu 35° a sloučením obrazu levé a pravé kamery vznikne informace o směru a vzdálenosti snímaných bodů. U těch je následně provedena shluková analýza a vyhodnocení povahy objektu. EyeSight údajně dokáže rozpoznat osobní či nákladní vozidlo, chodce, cyklistu a snad i motocykl.

Subaru EyeSight

A co EyeSight slibuje z uživatelského hlediska? Základní funkcí je adapativní tempomat fungující podobně jako u konkurence. Dovede tedy v několika krocích udržovat přednastavenou vzdálenost od vpředu jedoucího auta v závislosti na jeho rychlosti. Kupříkladu při rychlosti 40 km/h je to 15-30 m, 100 km/h odpovídá 30-60 m. Samotný tempomat lze nastavit v rozmezí 30-180 km/h, jak jsme se ale během krátkého svezení sami přesvědčili, Outback dokáže ukázkově zastavit až na nulovou rychlost. Znovu se ale nerozjede, řidič je pouze upozorněn ve chvíli, kdy vůz před ním odjede alespoň o 3 metry. Když následně sešlápnete pedál akcelerátoru, nastavené funkce tempomatu jsou obnoveny. Software kamer také upřednostňuje červené body a je tedy schopen kromě vzdálenosti reagovat i na brzdová světla vpředu jedoucího auta a přirozeněji zapojovat brzdový systém Outbacka. Díky kamerám dokáže systém rozpoznat vozidla a udržovat odstup i tam, kde radarové tempomaty selhávají - v ostrých zatáčkách. 

Nikoho také nepřekvapí sledování jízdních pruhů a únavy řidiče. Převzít řízení a vést řidičovy ruce uvnitř pruhu ale nedovede. Inteligentní chování naopak předvádí při předjíždění. Zatímco radarové tempomaty čekají, až přejedete do levého pruhu a teprve pak zahájí akceleraci, EyeSight na základě zapnuté směrovky, pohybu vozu k dělícímu pásu a přesahu od předjížděného auta usoudí, že plánujete předjetí a začne zrychlovat. 

Další aplikací EyeSight je Pre-collision braking. Zaznamená-li riziko nárazu, upozorní posádku a zároveň aktivuje přednárazový asistent řízení. Pokud se v tu chvíli řidič rozhodne pro výhybný manévr, doje k přibrzdění kol na vnitřní straně oblouku a zvýšení pravděpodobnosti úspěšného vyhnutí. Když šofér nereaguje, aktivují se brzdy, a to až se zpomalením 1G. Do rozdílu rychlostí 50 km/h od překážky dokáže za vhodných adhezních podmínek zcela zabránit nehodě. Navíc během jízdy dochází ke kalibraci systému z pohledu zatížení vozu a tedy i vzdálenosti nutné k aktivaci brzdné síly. Osobní zkušenost na testovací trati ukázala, že systém funguje bezchybně a před překážkou zůstalo vždy ještě dostatek prostoru. Po aktivaci nouzového brzdění auto zůstane stát tak dlouho, dokud šofér znovu nezasáhne. U některé konkurence je třeba sešlápnout brzdový pedál.

Když se řidič splete a znovu sešlápne pedál plynu, přichází ke slovu funkce Pre-Collision Throttle Management (česky nazvaná poněkud neohrabaně Přednárazová regulace škrtící klapky), která vůz znovu zastaví. Hodí se i v případě, kdy stojíte v garáži a písmenka R a D jsou v jednu chvíli až příliš podobná. Není žádným tajemstvím, že drtivá většina aut se souhvězdím ve znaku se prodá za velkou louží. A jak známo, tamější řidiči a řidičky nepatří k nejsoustředěnějším, přestože mají obvykle pod nohama o jeden pedál méně než typický Evropan. Přesto jde o šikovnou vychytávkou, kterou v nouzi ocení každý. 

Během krátkého svezení jsme také vyzkoušeli bezpečnostní pojistku EyeSight, která systém deaktivuje, jakmile dojde třikrát za sebou k sepnutí krizového brzdění a je třeba vypnout a zapnout motor. Údajně proto, že tou dobou již sedí za volantem osoba nezpůsobilá k řízení. Nebylo by ale vhodnější naopak bezpečnostní systémy aktivovat, automaticky vypnout zapalování nebo zamezit v další jízdě?

Ovládání tempomatové části systému EyeSight probíhá standardně pravým palcem prostřednictvím voličů na volantu. Bezpečnostní funkce krizového brzdění bdí nad jízdou neustále, ovšem lze je manuálně deaktivovat dvojicí tlačítek v levé dolní části palubní desky. Naslepo to ale nepůjde, je potřeba se naklonit a v množině tlačítek najít to správné.

EyeSight je podpůrným a nikoliv autonomním systémem řízení a z hlediska použité technologie má pochopitelně i své limity. Myslím teď CMOS kamery a omezení podobná lidskému oku. Kupříkladu nízké ostré slunce, zašpiněné okno, mlha, husté sněžení nebo tma. Takové podmínky systém identifikuje a vyhodnotí-li, že není schopen řidiči poskytnout relevantní informace, deaktivuje se. Je také nezbytné dodat, že je systém k dispozici výhradě ve spojení s automatickou převodovkou Lineartronic.

Několik desítek minut brzdění, vyhýbání a přejíždění pruhů je pochopitelně příliš málo na finální verdikt. I když se tedy může na první pohled zdát, že Subaru jen dohnalo konkurenci, EyeSight funguje v krizových situacích bez zaváhání a přitom v běžném životě neobtěžuje a nezatěžuje řidiče falešnými informacemi a nečekanými zásahy. A díky použité technologii má dokonce v ledasčem nad soupeři navrch.


Vytisknout

Diskuze: První zkušenosti se Subaru EyeSight – čtyři oči lepší dvou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

reklama

Doporučujeme

Silniční verze Mercedesu-AMG GT3 přistižena s agresivnějším body kitem - anotační foto

Silniční verze Mercedesu-AMG GT3 přistižena s agresivnějším body kitem

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud