První zkušenosti se Subaru EyeSight – čtyři oči lepší dvou

Subaru Outback
Subaru Outback, foto: www.autoroad.cz / Jan Zýka
ar7 30. března 2015 08:46
Sdílej:

Subaru byla po dlouhá léta vytýkána, a nutno dodat že oprávněně, absence v dané kategorii už takřka samozřejmých asistenčních systémů jako adaptivní tempomat, hlídání opuštění jízdního pruhu nebo nouzové brzdění. A i když se to u nás v Evropě nezdá, inženýři plejád na systému EyeSight pracují už pětadvacet let a na starý kontinent přicházejí až nyní ve třetí generaci.

Se základními charakteristikami, vylepšeními a cenovou politikou nového Outbacka Vás svými dojmy už seznámil Roman. Takže proč další článek? Nu, nejen Subaru svou patnáctistránkovou tiskovou zprávou, ale také my v redakci jsme uznali, že EyeSight je v automobilové branži systémem natolik specifickým a slibujícím toliko, že stojí za to věnovat mu víc než pár vět. A stejně jako v roce 2008 přišel poprvé Outback v dieselu, o rok později Outback s Lineartronicem, tak i pro EyeSight je Outback nositelem průkopnického řešení.

TIP: První jízda s novým Subaru Outback MY2015, ceny + výbavy

Technicky vzato, EyeSight V3 přichází s dvojicí barevných kamer integrovaných v jednom těle a umístěných nad vnitřním zpětným zrcátkem. Výhodou je jejich nárazu a zloději vzdornost. Putovní radary, kamery a lasery umístěné v náraznících konkurenčních výrobců by mohly vyprávět. Výhodou široké ale na výšku subtilní konstrukce je zachování příkladného výhledu na semafory, což pro objemné krabice kombinující radarové a laserové měřiče zpravidla neplatí. Každá z kamer pracuje jako lidské oko do vzdálenosti 110 m a zorného úhlu 35° a sloučením obrazu levé a pravé kamery vznikne informace o směru a vzdálenosti snímaných bodů. U těch je následně provedena shluková analýza a vyhodnocení povahy objektu. EyeSight údajně dokáže rozpoznat osobní či nákladní vozidlo, chodce, cyklistu a snad i motocykl.

A co EyeSight slibuje z uživatelského hlediska? Základní funkcí je adapativní tempomat fungující podobně jako u konkurence. Dovede tedy v několika krocích udržovat přednastavenou vzdálenost od vpředu jedoucího auta v závislosti na jeho rychlosti. Kupříkladu při rychlosti 40 km/h je to 15-30 m, 100 km/h odpovídá 30-60 m. Samotný tempomat lze nastavit v rozmezí 30-180 km/h, jak jsme se ale během krátkého svezení sami přesvědčili, Outback dokáže ukázkově zastavit až na nulovou rychlost. Znovu se ale nerozjede, řidič je pouze upozorněn ve chvíli, kdy vůz před ním odjede alespoň o 3 metry. Když následně sešlápnete pedál akcelerátoru, nastavené funkce tempomatu jsou obnoveny. Software kamer také upřednostňuje červené body a je tedy schopen kromě vzdálenosti reagovat i na brzdová světla vpředu jedoucího auta a přirozeněji zapojovat brzdový systém Outbacka. Díky kamerám dokáže systém rozpoznat vozidla a udržovat odstup i tam, kde radarové tempomaty selhávají - v ostrých zatáčkách. 

Nikoho také nepřekvapí sledování jízdních pruhů a únavy řidiče. Převzít řízení a vést řidičovy ruce uvnitř pruhu ale nedovede. Inteligentní chování naopak předvádí při předjíždění. Zatímco radarové tempomaty čekají, až přejedete do levého pruhu a teprve pak zahájí akceleraci, EyeSight na základě zapnuté směrovky, pohybu vozu k dělícímu pásu a přesahu od předjížděného auta usoudí, že plánujete předjetí a začne zrychlovat. 

Další aplikací EyeSight je Pre-collision braking. Zaznamená-li riziko nárazu, upozorní posádku a zároveň aktivuje přednárazový asistent řízení. Pokud se v tu chvíli řidič rozhodne pro výhybný manévr, doje k přibrzdění kol na vnitřní straně oblouku a zvýšení pravděpodobnosti úspěšného vyhnutí. Když šofér nereaguje, aktivují se brzdy, a to až se zpomalením 1G. Do rozdílu rychlostí 50 km/h od překážky dokáže za vhodných adhezních podmínek zcela zabránit nehodě. Navíc během jízdy dochází ke kalibraci systému z pohledu zatížení vozu a tedy i vzdálenosti nutné k aktivaci brzdné síly. Osobní zkušenost na testovací trati ukázala, že systém funguje bezchybně a před překážkou zůstalo vždy ještě dostatek prostoru. Po aktivaci nouzového brzdění auto zůstane stát tak dlouho, dokud šofér znovu nezasáhne. U některé konkurence je třeba sešlápnout brzdový pedál.

Když se řidič splete a znovu sešlápne pedál plynu, přichází ke slovu funkce Pre-Collision Throttle Management (česky nazvaná poněkud neohrabaně Přednárazová regulace škrtící klapky), která vůz znovu zastaví. Hodí se i v případě, kdy stojíte v garáži a písmenka R a D jsou v jednu chvíli až příliš podobná. Není žádným tajemstvím, že drtivá většina aut se souhvězdím ve znaku se prodá za velkou louží. A jak známo, tamější řidiči a řidičky nepatří k nejsoustředěnějším, přestože mají obvykle pod nohama o jeden pedál méně než typický Evropan. Přesto jde o šikovnou vychytávkou, kterou v nouzi ocení každý. 

Během krátkého svezení jsme také vyzkoušeli bezpečnostní pojistku EyeSight, která systém deaktivuje, jakmile dojde třikrát za sebou k sepnutí krizového brzdění a je třeba vypnout a zapnout motor. Údajně proto, že tou dobou již sedí za volantem osoba nezpůsobilá k řízení. Nebylo by ale vhodnější naopak bezpečnostní systémy aktivovat, automaticky vypnout zapalování nebo zamezit v další jízdě?

Ovládání tempomatové části systému EyeSight probíhá standardně pravým palcem prostřednictvím voličů na volantu. Bezpečnostní funkce krizového brzdění bdí nad jízdou neustále, ovšem lze je manuálně deaktivovat dvojicí tlačítek v levé dolní části palubní desky. Naslepo to ale nepůjde, je potřeba se naklonit a v množině tlačítek najít to správné.

EyeSight je podpůrným a nikoliv autonomním systémem řízení a z hlediska použité technologie má pochopitelně i své limity. Myslím teď CMOS kamery a omezení podobná lidskému oku. Kupříkladu nízké ostré slunce, zašpiněné okno, mlha, husté sněžení nebo tma. Takové podmínky systém identifikuje a vyhodnotí-li, že není schopen řidiči poskytnout relevantní informace, deaktivuje se. Je také nezbytné dodat, že je systém k dispozici výhradě ve spojení s automatickou převodovkou Lineartronic.

Několik desítek minut brzdění, vyhýbání a přejíždění pruhů je pochopitelně příliš málo na finální verdikt. I když se tedy může na první pohled zdát, že Subaru jen dohnalo konkurenci, EyeSight funguje v krizových situacích bez zaváhání a přitom v běžném životě neobtěžuje a nezatěžuje řidiče falešnými informacemi a nečekanými zásahy. A díky použité technologii má dokonce v ledasčem nad soupeři navrch.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.