Start-Stop, stále častější součást výbavy vozů, která šetří palivo ve městském provozu, současně však nadměrně namáhá motor a tím snižuje jeho životnost.
Okamžité vypnutí motoru příliš neprospívá, především u turbodmychadlem přeplňovaným agregátům, kde by správně mělo být turbo dochlazováno při volnoběžném chodu motoru. Další opotřebení vzniká při opakovaném startování motoru.
Stykové plochy klikové hřídele a ok ojnic, mají při chodu motoru mezi sebou tenký olejový film, který zamezuje přímému styku a tím i tření a opotřebení. Olejový film se však vytvoří jen díky tlaku oleje, který vyvíjí motor v chodu. Pokud motor vypneme a znovu startujeme, dojde na okamžik k tření mezi těmito plochami, než se opět vytvoří olejový film. Jedná se sice jen o opravdový mžik, ale dochází k tomu při každém startování.
A to je ten kámen úrazu. Motor bez start-stop systému za svou živostnost má nastartovat až 50 000x. Motor se start-stop systémem 500 000x. Ano, je to desetkrát více nastartování. Což se pochopitelně projeví v opotřebení. I proto by se mělo dbát na pravidelné výměny oleje a olejových filtrů, nehledě na to, zda máte, či nemáte start-stop systém.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?