Start-Stop, stále častější součást výbavy vozů, která šetří palivo ve městském provozu, současně však nadměrně namáhá motor a tím snižuje jeho životnost.
Okamžité vypnutí motoru příliš neprospívá, především u turbodmychadlem přeplňovaným agregátům, kde by správně mělo být turbo dochlazováno při volnoběžném chodu motoru. Další opotřebení vzniká při opakovaném startování motoru.
Stykové plochy klikové hřídele a ok ojnic, mají při chodu motoru mezi sebou tenký olejový film, který zamezuje přímému styku a tím i tření a opotřebení. Olejový film se však vytvoří jen díky tlaku oleje, který vyvíjí motor v chodu. Pokud motor vypneme a znovu startujeme, dojde na okamžik k tření mezi těmito plochami, než se opět vytvoří olejový film. Jedná se sice jen o opravdový mžik, ale dochází k tomu při každém startování.
A to je ten kámen úrazu. Motor bez start-stop systému za svou živostnost má nastartovat až 50 000x. Motor se start-stop systémem 500 000x. Ano, je to desetkrát více nastartování. Což se pochopitelně projeví v opotřebení. I proto by se mělo dbát na pravidelné výměny oleje a olejových filtrů, nehledě na to, zda máte, či nemáte start-stop systém.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?