Gumárenská společnost Pirelli vyvinula pro Audi nové gumy, které údajně dovedou snížit hlučnost až o polovinu. Jak to dokázala?
Hluk ve voze jistě není nikomu příjemný. Jeho zdrojů je více - pochází od motoru, od kol i od aerodynamického proudění. Všechny tyto zdroje se automobilky snaží umlčovat. Výfukové systémy šířící hluk od motoru jsou vybavovány účinnými tlumiči hluku, motorové kabiny jsou kvalitně izolovány a aerodynamický svist je potlačován kvalitní simulací proudění kolem vozu a různými triky, které dokáží směřovat vzduch dále od problematických částí, jako jsou zrcátka.
Pirelli nyní přichází se systémem, který má snížit hlučnost pneumatik až o polovinu. Je v principu docela jednoduchý, jde totiž o nanesení vrstvy pohlcující hluk na vnitřní stranu pneumatiky. Tato vrstva by měla absorbovat část hluku, který vzniká v pneumatice, a tím snižovat celkovou hlučnost jízdy.
Zároveň nejde o nijak velký zásah do pneumatiky, takže její vlastnosti se změní jen minimálně. Hmotnost pěny pravděpodobně nebude vysoká, díky čemuž se neodpružená hmotnost nijak dramaticky nezvýší. Měnit by se neměly ani vlastnosti pneumatiky z hlediska pevnosti a pružnosti.
Poprvé se tyto gumy ukáží na Audi RS6 a RS7 a to za příplatek v rozměru 21 palců. Prozatím to tedy rozhodně nebude pro každého, ale sama technologie se zdá být dostatečně jednoduchá k tomu, abychom ji v budoucnu mohli vídat i častěji.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?