Jistě jsme se s nimi již setkali. Řeč je o malých kódech s bílým pozadím, trojicí pozičních čtverců a mezi nimi spojnice či úsečky utvářejícími menšími body, mezerami, označovaných jako QR Kódy, angl. QR Code.
Produkt společnosti Denso Wave Inc., vlastnící patentová práva, spadá do období první poloviny devadesátých let, konkrétně roku 1994. Již dříve pojali američtí studenti z Harvardu myšlenku na vytvoření unikátního seznamu symbolů a znaků, které by předaly ucelené informace o produktu. Tu však nedotáhli do konce.
O co se jedná? QR Kód, čili „Quick Response“, česky „Rychlá Reakce“, je kód o 40 možných verzích, s minimálními rozměry 21 x 21 bodů, uchovávající v nejmenší své formě, informace či data v podobě 1 500 obrázků, 7 000 číslic nebo 4 300 znaků.
Dnes je můžeme spatřit kdekoli. na zastávkách, knihách, vizitkách atd. Automobilka Mercedes-Benz začne zřejmě jako jeden z prvních s využitím kódu na B-sloupcích a vnitřních stranách víček nádrží svých automobilů. Tzv. záchrannou mapu, jak ve svém využití, kód výrobce luxusních vozů nazývá, má obsahovat nenutnější informace, potřebné při záchraně pasažéru z automobilu po nehodě. Záchranná operace by v budoucnu měla vypadat následovně. Hasič, policista či záchranář použije telefonu s příslušným softwarem, zařízení kód dešifruje a informuje osobu o umístění pal. nádrže, airbagů a celkové konstrukci vozu. Výsledkem by měla být rychlejší a bezpečnější vysvobození postiženého z poškozeného vozu.