V roce 1987 představila automobilka BMW svou první generaci dvanáctiválcového mtoru. Model 750i, respektive jeho motor vytvořil nový v rchol v nabídce německé automobilky. I přes všeobecný tlak na snižování spotřeby motorů a jejich neustálé zmenšování, zůstává dvanáctiválec BMW na vrcholu nabídky modelové řady 7.
Společným znakem všech dvanáctiválců značky BMW je úhel rozevření válců 60°. Tuto konfiguraci měl již první motor s označením M33 a stejným způsobem jsou postaveny i dnešní dvanáctiválce značky. První generace motoru měla nejvyšší výkon 300 koní a točivý moment 450 Nm. Ve své podstatě se jednalo o spojení dvou řadocvých šestiválců, které automobilka vyráběla. Váha celého motoru, byla značných 315 kg. Motor měl dvě nezávislé řídící jednotky, které měli na starost, ktromě řízení chodu motoru, také pokročilé systémy jako je ASC, stabilizační systém MSR a ovládání automatické převodovky.
Celohliníkový dvanáctiválec bavorská automobilka popisovala jako motor, který kombinuje neomezenou sílu a hedvábnou jemnost chodu. Druhá jmenovaná vlastnost byla demonstrována pomocí mince, kterou na nastartovaný motor postavili "na hranu" a mince nespadla.
Dvanáctiválcovou verzi řady sedm si objednalo přes 3000 zákazníků ještě před tím, než vůz automobilka oficiálně představila na autosalónu v Ženevě. Model 750i, případně 750Li se od standardních verzí lišil většími předními "ledvinkami", které zajišťovali přívod dostatečného množství vzduchu, který byl potřebný pro chlazení velkého motoru. Na zádi vozu byly nejpatrnější hranaté koncovky výfuku.
Generace M66, představená v roce 1977 byla o 40 kg lehčí, než její předchůdce a byla nabízena ve dvou objemových variantách 3,6 a 4,5 litru. Motor byl bohužel představen ve špatné době, kdy nastala světová ropná krize. Tato doba v žádném případě nepřála velkým motorům s vysokou spotřebou a automobilka přestala motor nabízet.
Třetí generace motoru, byla představena v roce 1982, kdy se svět vrátil "do normálu" a o velké motory začal být opět zájem.V případě této generace však nešlo o spojení dvou řadových šestiválců, jako u prvních dvou generací, ale technici vytvořili kompletně nový motor.
V roce 1994 oslavila automobilka 50 000 prodaných dvanáctiválců. Nejprestižnější motor tak dostala každá šestá prodaná "sedmička".
Motor M73 dostal v roce 1994 dalších 0,4 litru objemu, díky čemu se navýšil maximální výkon na 326 koní a zároveň klesla spotřeba o 13%. Motor disponoval systémem variabilního časování ventilů Valvetronic byl kombinovaný se šestistupňovou automatickou převodovkou. Vůz dále dostal aktivní systém odpružení a udržování světlé výšky.
Dnešní generace modelu 760i a 760Li je poháněna dvanáctiválcem s označením N74, který byl představen v roce 2009. Nový motor samozřejmě disponuje řadou nejmodernějších technologií, jako je přímé vstřikování paliva, plynulé časování ventilů, nebo přeplňování dvojicí turbodmychadel. Maximální výkon motoru, 545 koní je přenášen na kola zadní nápravy přes osmistupňovou automatickou převodovku.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.