V roce 1987 představila automobilka BMW svou první generaci dvanáctiválcového mtoru. Model 750i, respektive jeho motor vytvořil nový v rchol v nabídce německé automobilky. I přes všeobecný tlak na snižování spotřeby motorů a jejich neustálé zmenšování, zůstává dvanáctiválec BMW na vrcholu nabídky modelové řady 7.
Společným znakem všech dvanáctiválců značky BMW je úhel rozevření válců 60°. Tuto konfiguraci měl již první motor s označením M33 a stejným způsobem jsou postaveny i dnešní dvanáctiválce značky. První generace motoru měla nejvyšší výkon 300 koní a točivý moment 450 Nm. Ve své podstatě se jednalo o spojení dvou řadocvých šestiválců, které automobilka vyráběla. Váha celého motoru, byla značných 315 kg. Motor měl dvě nezávislé řídící jednotky, které měli na starost, ktromě řízení chodu motoru, také pokročilé systémy jako je ASC, stabilizační systém MSR a ovládání automatické převodovky.
Celohliníkový dvanáctiválec bavorská automobilka popisovala jako motor, který kombinuje neomezenou sílu a hedvábnou jemnost chodu. Druhá jmenovaná vlastnost byla demonstrována pomocí mince, kterou na nastartovaný motor postavili "na hranu" a mince nespadla.
Dvanáctiválcovou verzi řady sedm si objednalo přes 3000 zákazníků ještě před tím, než vůz automobilka oficiálně představila na autosalónu v Ženevě. Model 750i, případně 750Li se od standardních verzí lišil většími předními "ledvinkami", které zajišťovali přívod dostatečného množství vzduchu, který byl potřebný pro chlazení velkého motoru. Na zádi vozu byly nejpatrnější hranaté koncovky výfuku.
Generace M66, představená v roce 1977 byla o 40 kg lehčí, než její předchůdce a byla nabízena ve dvou objemových variantách 3,6 a 4,5 litru. Motor byl bohužel představen ve špatné době, kdy nastala světová ropná krize. Tato doba v žádném případě nepřála velkým motorům s vysokou spotřebou a automobilka přestala motor nabízet.
Třetí generace motoru, byla představena v roce 1982, kdy se svět vrátil "do normálu" a o velké motory začal být opět zájem.V případě této generace však nešlo o spojení dvou řadových šestiválců, jako u prvních dvou generací, ale technici vytvořili kompletně nový motor.
V roce 1994 oslavila automobilka 50 000 prodaných dvanáctiválců. Nejprestižnější motor tak dostala každá šestá prodaná "sedmička".
Motor M73 dostal v roce 1994 dalších 0,4 litru objemu, díky čemu se navýšil maximální výkon na 326 koní a zároveň klesla spotřeba o 13%. Motor disponoval systémem variabilního časování ventilů Valvetronic byl kombinovaný se šestistupňovou automatickou převodovkou. Vůz dále dostal aktivní systém odpružení a udržování světlé výšky.
Dnešní generace modelu 760i a 760Li je poháněna dvanáctiválcem s označením N74, který byl představen v roce 2009. Nový motor samozřejmě disponuje řadou nejmodernějších technologií, jako je přímé vstřikování paliva, plynulé časování ventilů, nebo přeplňování dvojicí turbodmychadel. Maximální výkon motoru, 545 koní je přenášen na kola zadní nápravy přes osmistupňovou automatickou převodovku.
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?