BMW - 25 let dvanáctiválců

7
7, foto: Archiv AutoRoad.cz
Pavel Dvořák 27. října 2012 13:39
Sdílej:

V roce 1987 představila automobilka BMW svou první generaci dvanáctiválcového mtoru. Model 750i, respektive jeho motor vytvořil nový v rchol v nabídce německé automobilky. I přes všeobecný tlak na snižování spotřeby motorů a jejich neustálé zmenšování, zůstává dvanáctiválec BMW na vrcholu nabídky modelové řady 7.

 

Společným znakem všech dvanáctiválců značky BMW je úhel rozevření válců 60°. Tuto konfiguraci měl již první motor s označením M33 a stejným způsobem jsou postaveny i dnešní dvanáctiválce značky. První generace motoru měla nejvyšší výkon 300 koní a točivý moment 450 Nm. Ve své podstatě se jednalo o spojení dvou řadocvých šestiválců, které automobilka vyráběla. Váha celého motoru, byla značných 315 kg. Motor měl dvě nezávislé řídící jednotky, které měli na starost, ktromě řízení chodu motoru, také pokročilé systémy jako je ASC, stabilizační systém MSR a ovládání automatické převodovky.

Celohliníkový dvanáctiválec bavorská automobilka popisovala jako motor, který kombinuje neomezenou sílu a hedvábnou jemnost chodu. Druhá jmenovaná vlastnost byla demonstrována pomocí mince, kterou na nastartovaný motor postavili "na hranu" a mince nespadla. 

Dvanáctiválcovou verzi řady sedm si objednalo přes 3000 zákazníků ještě před tím, než vůz automobilka oficiálně představila na autosalónu v Ženevě. Model 750i, případně 750Li se od standardních verzí lišil většími předními "ledvinkami", které zajišťovali přívod dostatečného množství vzduchu, který byl potřebný pro chlazení velkého motoru. Na zádi vozu byly nejpatrnější hranaté koncovky výfuku.

Generace M66, představená v roce 1977 byla o 40 kg lehčí, než její předchůdce a byla nabízena ve dvou objemových variantách 3,6 a 4,5 litru. Motor byl bohužel představen ve špatné době, kdy nastala světová ropná krize. Tato doba v žádném případě nepřála velkým motorům s vysokou spotřebou a automobilka přestala motor nabízet. 

Třetí generace motoru, byla představena v roce 1982, kdy se svět vrátil "do normálu" a o velké motory začal být opět zájem.V případě této generace však nešlo o spojení dvou řadových šestiválců, jako u prvních dvou generací, ale technici vytvořili kompletně nový motor. 

V roce 1994 oslavila automobilka 50 000 prodaných dvanáctiválců. Nejprestižnější motor tak dostala každá šestá prodaná "sedmička".

Motor M73 dostal v roce 1994 dalších 0,4 litru objemu, díky čemu se navýšil maximální výkon na 326 koní a zároveň klesla spotřeba o 13%. Motor disponoval systémem variabilního časování ventilů Valvetronic byl kombinovaný se šestistupňovou automatickou převodovkou. Vůz dále dostal aktivní systém odpružení a udržování světlé výšky. 

Dnešní generace modelu 760i a 760Li je poháněna dvanáctiválcem s označením N74, který byl představen v roce 2009. Nový motor samozřejmě disponuje řadou nejmodernějších technologií, jako je přímé vstřikování paliva, plynulé časování ventilů, nebo přeplňování dvojicí turbodmychadel. Maximální výkon motoru, 545 koní je přenášen na kola zadní nápravy přes osmistupňovou automatickou převodovku. 

 

Témata:
BMW
Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.