Domáca automobilka Škoda ponúka riešenie aj do nepriaznivých podmienok zimného obdobia, a to v podobe pohonu 4x4. Poďme sa spoločne pozrieť na technické podrobnosti pohonu všetkých kolies...
Značka Škoda ponúka trojicu modelov s pohonom 4x4. Modely Yeti, Superb a Octavia využívajú na pohon všetkých kolies vylepšený systém elektronicky ovládanej lamelovej spojky Haldex 4. generácie, ktorá plní funkciu medzinápravového diferenciálu. Tento systém variabilne rozdeľuje krútiaci moment motora na jednotlivé nápravy podľa momentálnych adhéznych podmienok, čím umožňuje hospodárnu prevádzku pri zachovaní optimálnej trakcie. Upravená zadná náprava so širším rozchodom kolies dodáva vozidlám vynikajúce jazdné vlastnosti na ceste a väčšiu stabilitu pri jazde v teréne.
Spojka Haldex, ktorá je celosvetovo najrozšírenejším hlavným komponentom pohonu všetkých kolies pri automobiloch s motorom uloženým vpredu naprieč, je pre lepšie rozloženie hmotnosti na nápravy namontovaná v jednom bloku spoločne s diferenciálom zadnej nápravy. Spojku tvoria dva komplety trecích lamiel, posuvne uložených striedavo za sebou. Jedna polovica lamiel je upevnená na hnacom hriadeli od motora, druhá na hnanom hriadeli k diferenciálu zadnej nápravy. Hydraulický piest umožňuje pritláčať lamely k sebe rozličným tlakom, čím sa mení pomer krútiaceho momentu prenášaného na jednotlivé nápravy.
Elektronická riadiaca jednotka spojky Haldex 4. generácie, ktorá sa do modelov Škoda s pohonom 4 x 4 montuje od roku 2008, využíva informácie riadiacej jednotky motora o otáčkach motora a polohe pedála akcelerátora, údaje riadiacej jednotky ABS o otáčkach jednotlivých kolies a funkcii bŕzd, senzora uhla natočenia volantu, ako aj senzorov priečneho a pozdĺžneho zrýchlenia motora. Z týchto informácií riadiaca jednotka vypočíta momentálny optimálny pomer krútiaceho momentu pre jednotlivé nápravy. Pomocou elektromagnetického ventilu riadiaca jednotka reguluje hydraulický tlak pôsobiaci na piest, pritláčajúci lamely spojky k sebe. Potrebný hydraulický tlak vytvára elektrické čerpadlo, tlakový zásobník skracuje reakčný čas systému na minimum.
Na rozdiel od predchádzajúceho systému Haldex 2. generácie, používaného v modeloch Octavia 4x4 prvej generácie, pre zmenu rozdelenia krútiaceho momentu nie je potrebné aby najprv začali prešmykovať kolesá jednej nápravy. Tým, že celú funkciu spojky riadi elektronika, je proces adaptívneho rozdeľovania krútiaceho momentu oveľa rýchlejší a môže optimálne zohľadňovať momentálnu jazdnú situáciu. Napríklad pri rozjazde vozidla spojka automaticky prenáša väčší podiel krútiaceho momentu na dynamicky vyššie zaťaženú zadnú nápravu. Naopak, pri jazde ustálenou rýchlosťou sa takmer celý krútiaci moment motora prenáša na kolesá prednej nápravy, čím sa znižujú mechanické straty v systéme pohonu všetkých kolies a minimalizuje zvýšenie spotreby paliva v tomto jazdnom režime.
Elektronické ovládanie spojky Haldex 4. generácie umožňuje optimálnu súhru pohonu všetkých kolies s elektronickými systémami na reguláciu jazdnej dynamiky ako sú protiblokovací systém ABS, elektronický stabilizačný systém ESP a protipreklzová regulácia. Vďaka tomu sa dosahuje optimálna trakcia vozidla, umožňujúca vysokú jazdnú dynamiku a najvyššiu úroveň aktívnej bezpečnosti. Rozdelenie krútiaceho momentu motora na štyri poháňané kolesá zvyšuje bočnú vodiacu schopnosť pneumatík, čím je vozidlo stabilnejšie pri jazde v zákrute. Nezanedbateľnou výhodou automobilu s pohonom všetkých kolies je aj väčšia stabilita pri jazde na ceste so zníženou adhéziou povrchu spôsobenou dažďovou vodou alebo snehom, čo je častý jav v jesennom a zimnom období.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.