Domáca automobilka Škoda ponúka riešenie aj do nepriaznivých podmienok zimného obdobia, a to v podobe pohonu 4x4. Poďme sa spoločne pozrieť na technické podrobnosti pohonu všetkých kolies...
Značka Škoda ponúka trojicu modelov s pohonom 4x4. Modely Yeti, Superb a Octavia využívajú na pohon všetkých kolies vylepšený systém elektronicky ovládanej lamelovej spojky Haldex 4. generácie, ktorá plní funkciu medzinápravového diferenciálu. Tento systém variabilne rozdeľuje krútiaci moment motora na jednotlivé nápravy podľa momentálnych adhéznych podmienok, čím umožňuje hospodárnu prevádzku pri zachovaní optimálnej trakcie. Upravená zadná náprava so širším rozchodom kolies dodáva vozidlám vynikajúce jazdné vlastnosti na ceste a väčšiu stabilitu pri jazde v teréne.
Spojka Haldex, ktorá je celosvetovo najrozšírenejším hlavným komponentom pohonu všetkých kolies pri automobiloch s motorom uloženým vpredu naprieč, je pre lepšie rozloženie hmotnosti na nápravy namontovaná v jednom bloku spoločne s diferenciálom zadnej nápravy. Spojku tvoria dva komplety trecích lamiel, posuvne uložených striedavo za sebou. Jedna polovica lamiel je upevnená na hnacom hriadeli od motora, druhá na hnanom hriadeli k diferenciálu zadnej nápravy. Hydraulický piest umožňuje pritláčať lamely k sebe rozličným tlakom, čím sa mení pomer krútiaceho momentu prenášaného na jednotlivé nápravy.
Elektronická riadiaca jednotka spojky Haldex 4. generácie, ktorá sa do modelov Škoda s pohonom 4 x 4 montuje od roku 2008, využíva informácie riadiacej jednotky motora o otáčkach motora a polohe pedála akcelerátora, údaje riadiacej jednotky ABS o otáčkach jednotlivých kolies a funkcii bŕzd, senzora uhla natočenia volantu, ako aj senzorov priečneho a pozdĺžneho zrýchlenia motora. Z týchto informácií riadiaca jednotka vypočíta momentálny optimálny pomer krútiaceho momentu pre jednotlivé nápravy. Pomocou elektromagnetického ventilu riadiaca jednotka reguluje hydraulický tlak pôsobiaci na piest, pritláčajúci lamely spojky k sebe. Potrebný hydraulický tlak vytvára elektrické čerpadlo, tlakový zásobník skracuje reakčný čas systému na minimum.
Na rozdiel od predchádzajúceho systému Haldex 2. generácie, používaného v modeloch Octavia 4x4 prvej generácie, pre zmenu rozdelenia krútiaceho momentu nie je potrebné aby najprv začali prešmykovať kolesá jednej nápravy. Tým, že celú funkciu spojky riadi elektronika, je proces adaptívneho rozdeľovania krútiaceho momentu oveľa rýchlejší a môže optimálne zohľadňovať momentálnu jazdnú situáciu. Napríklad pri rozjazde vozidla spojka automaticky prenáša väčší podiel krútiaceho momentu na dynamicky vyššie zaťaženú zadnú nápravu. Naopak, pri jazde ustálenou rýchlosťou sa takmer celý krútiaci moment motora prenáša na kolesá prednej nápravy, čím sa znižujú mechanické straty v systéme pohonu všetkých kolies a minimalizuje zvýšenie spotreby paliva v tomto jazdnom režime.
Elektronické ovládanie spojky Haldex 4. generácie umožňuje optimálnu súhru pohonu všetkých kolies s elektronickými systémami na reguláciu jazdnej dynamiky ako sú protiblokovací systém ABS, elektronický stabilizačný systém ESP a protipreklzová regulácia. Vďaka tomu sa dosahuje optimálna trakcia vozidla, umožňujúca vysokú jazdnú dynamiku a najvyššiu úroveň aktívnej bezpečnosti. Rozdelenie krútiaceho momentu motora na štyri poháňané kolesá zvyšuje bočnú vodiacu schopnosť pneumatík, čím je vozidlo stabilnejšie pri jazde v zákrute. Nezanedbateľnou výhodou automobilu s pohonom všetkých kolies je aj väčšia stabilita pri jazde na ceste so zníženou adhéziou povrchu spôsobenou dažďovou vodou alebo snehom, čo je častý jav v jesennom a zimnom období.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.