Mazda představuje systém rekuperačního brzdění „i-ELOOP“

Mazda
Mazda, foto: Mazda Europe
Braňo Porubčan 30. listopadu 2011 08:00
Sdílej:

Mazda Motor Corporation vyvinula celosvětově první systém rekuperačního brzdění pro osobní automobily, který využívá kondenzátor.

Toto průlomové řešení, které jeho výrobce nazval „i-ELOOP“, se začne objevovat ve vozech značky Mazda již během roku 2012. V běžném provozu s častým střídáním zrychlování a zpomalování může systém „i-ELOOP“ zlepšit spotřebu paliva až o 10 procent.

Systém rekuperačního brzdění od Mazdy je jedinečný tím, že využívá kondenzátor – elektrotechnickou součástku sloužící k dočasnému uchování elektrického náboje. Oproti akumulátoru se kondenzátor nabíjí i vybíjí daleko rychleji a při dlouhodobém používání neztrácí své původní vlastnosti. Systém „i-ELOOP“ účinně převádí kinetickou energii automobilu, která se uvolňuje při zpomalování, na energii elektrickou. Ta je následně využívána k napájení klimatizace, audio systému a dalších elektrických spotřebičů ve voze.

Systémy rekuperačního brzdění rychle získávají na popularitě jako jedna z cest ke snižování spotřeby paliva. Jsou založeny na myšlence využít elektromotor či alternátor při zpomalování automobilu jako generátor elektrické energie. V hybridních modelech mají systémy rekuperačního brzdění většinou velký elektromotor a samostatný akumulátor.

Mazda prozkoumala mechaniku zrychlování a zpomalování jedoucího vozidla a na základě zjištěných poznatků vyvinula velmi efektivní rekuperační systém, schopný rychle uložit značné množství elektrické energie pokaždé, když automobil zpomaluje. Na rozdíl od hybridů nevyžaduje řešení Mazdy samostatný elektromotor nebo akumulátor.

„i-ELOOP“ sestává z nového alternátoru střídavého napětí 12-25V, nízkoodporového elektrického dvouvrstvého kondenzátoru a stejnosměrného měniče. V okamžiku, kdy řidič uvolní pedál plynu a rychlost vozu začne klesat, začíná „i-ELOOP“ získávat elektrickou energii. Alternátor střídavého napětí generuje elektřinu pod napětím až 25 V, kterou následně ukládá do elektrického dvouvrstvého kondenzátoru. Kondenzátor byl vyvinut speciálně pro použití v motorových vozidlech a lze ho plně nabít během několika málo sekund. Předtím, než je elektřina distribuována ke spotřebičům, převádí ji stejnosměrný měnič z 25 na 12 V. Systém také dle potřeby dobíjí akumulátor vozu. Protože „i-ELOOP“ pracuje pokaždé, když automobil zpomaluje nebo jede setrvačností, pomáhá šetřit palivo, které by k výrobě odpovídajícího množství elektrické energie spotřeboval spalovací motor. V hustém provozu s častým zastavováním a opětovným rozjížděním díky tomu klesá spotřeba paliva přibližně o 10 procent.

Název „i-ELOOP“ je zkratka anglického výrazu „Intelligent Energy Loop“ (inteligentní energetická smyčka) a vyjadřuje záměr Mazdy recyklovat energii inteligentním způsobem. „i-ELOOP“ pracuje v součinnosti se systémem Mazda i-stop. Pomáhá mu prodlužovat dobu, po kterou zůstane motor vozu po zastavení (například na semaforech) zhasnutý.

Mazda představí systém „i-ELOOP“ na 42. tokijském autosalonu v rámci koncepčního automobilu Takeri. Jedná se o sedan střední třídy, zkonstruovaný na základě technologií Skyactiv a navržený v designovém stylu Kodo.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.