TCS: „Celoroční pneumatiky jsou špatným kompromisem“

Colt
Colt, foto: Mitsubishi Motors
Braňo Porubčan 14. května 2009 16:09
Sdílej:

Švýcarský autoklub (TCS) se ve svém kontroverzním testu blíže zaměřil na jízdní výkon letních, celoročních a zimních pneumatik. Závěr? Celoroční pneumatiky zvyšují spotřebu paliva, rychleji se opotřebovávají a v létě i v zimě se vyznačují delšími brzdnými drahami – a kromě toho jsou výrazně dražší než speciální zimní nebo letní pneumatiky.

Když experti z TCS porovnávali jízdní výkon, zjistili, že za teplého počasí nabízejí letní pneumatiky oproti pneumatikám celoročním značné výhody a totéž platí i v případě zimních pneumatik za chladného počasí. Například vozidlo vybavené letními pneumatikami potřebovalo na suché vozovce k zastavení z rychlosti 100 km/h vzdálenost 38 metrů – přičemž brzdná dráha stejného vozidla vybaveného pneumatikami celoročními byla o 14 metrů delší. „Jaké nebezpečí to představuje? V bodu, v němž vozidlo s letními pneumatikami zastavilo, se vozidlo vybavené celoročními pneumatikami ještě stále pohybovalo zbytkovou rychlostí 52 km/h,“ vysvětluje Marcel Bachmann, vedoucí testů pneumatik v TCS.

Testy prováděné na zasněžených vozovkách dopadly podobně – brzdná dráha auta s celoročními pneumatikami byla o 13 metrů delší než u vozu se zimními pneumatikami, přičemž zbytková rychlost byla 22 km/h (toto porovnání platí pro brzdění z rychlosti 40 km/h). Dokonce i testy na mokrých vozovkách odhalily, že celoroční pneumatika má výrazné bezpečnostní vady. Při brzdění z rychlosti 80 km/h za teplého počasí vyžadovala o 7 metrů více než letní pneumatika a za chladného počasí byla její brzdná dráha o 4 metry delší než v případě zimní pneumatiky. I zde byla nebezpečným aspektem zbytková rychlost – tam, kde se vůz s letními pneumatikami zastavil, pohybovalo se auto s celoročními pneumatikami stále ještě rychlostí 31 km/h. A tam, kde zastavila zimní pneumatika, byla rychlost celoroční pneumatiky 24 km/h. Při této rychlosti by v případě kolize utrpěli chodci nebo cyklisté přinejmenším vážná zranění, pokud ne zranění s trvalými následky; pasažéři v autě by pravděpodobně byli zraněni také.

Všem, kteří se honí za výhodnými koupěmi a jsou zklamáni jízdním výkonem, TCS nedoporučuje nákup celoročních pneumatik. Cena sady celoročních pneumatik je totiž výrazně vyšší než cena letních a zimních pneumatik dohromady. Tyto pneumatiky také zvyšují spotřebu paliva zhruba o 5 % a jejich životnost je oproti letním nebo zimním pneumatikám o 10 – 15 % nižší. Odborníci zjistili, že motoristé používající pro každé období ty správné pneumatiky ušetří i přes náklady na každoroční výměnu přibližně 330 eur. Závěr expertů TCS je následující: „Celoroční pneumatiky jsou špatným kompromisem.“ Švýcarský autoklub (TCS) v testu nehodnotil jednotlivé pneumatiky, své poznatky založil na nejvyváženějších výrobcích z kategorie letních, zimních a celoročních pneumatik uváděných v běžných testech pneumatik, prováděných švýcarským autoklubem (TCS), německým autoklubem ADAC a rakouským ÖAMTC. Chcete-li si prohlédnout kompletní výsledky, navštivte:

www.tcs.ch/main/de/home/der_tcs/presse/archiv/saisongerechte_reifen.hmtl

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.