TCS: „Celoroční pneumatiky jsou špatným kompromisem“

Braňo Porubčan, 14. května 2009, 16:09 Google+

Švýcarský autoklub (TCS) se ve svém kontroverzním testu blíže zaměřil na jízdní výkon letních, celoročních a zimních pneumatik. Závěr? Celoroční pneumatiky zvyšují spotřebu paliva, rychleji se opotřebovávají a v létě i v zimě se vyznačují delšími brzdnými drahami – a kromě toho jsou výrazně dražší než speciální zimní nebo letní pneumatiky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Colt

Colt | foto: Mitsubishi Motors

Sdílejte článek

Když experti z TCS porovnávali jízdní výkon, zjistili, že za teplého počasí nabízejí letní pneumatiky oproti pneumatikám celoročním značné výhody a totéž platí i v případě zimních pneumatik za chladného počasí. Například vozidlo vybavené letními pneumatikami potřebovalo na suché vozovce k zastavení z rychlosti 100 km/h vzdálenost 38 metrů – přičemž brzdná dráha stejného vozidla vybaveného pneumatikami celoročními byla o 14 metrů delší. „Jaké nebezpečí to představuje? V bodu, v němž vozidlo s letními pneumatikami zastavilo, se vozidlo vybavené celoročními pneumatikami ještě stále pohybovalo zbytkovou rychlostí 52 km/h,“ vysvětluje Marcel Bachmann, vedoucí testů pneumatik v TCS.

Testy prováděné na zasněžených vozovkách dopadly podobně – brzdná dráha auta s celoročními pneumatikami byla o 13 metrů delší než u vozu se zimními pneumatikami, přičemž zbytková rychlost byla 22 km/h (toto porovnání platí pro brzdění z rychlosti 40 km/h). Dokonce i testy na mokrých vozovkách odhalily, že celoroční pneumatika má výrazné bezpečnostní vady. Při brzdění z rychlosti 80 km/h za teplého počasí vyžadovala o 7 metrů více než letní pneumatika a za chladného počasí byla její brzdná dráha o 4 metry delší než v případě zimní pneumatiky. I zde byla nebezpečným aspektem zbytková rychlost – tam, kde se vůz s letními pneumatikami zastavil, pohybovalo se auto s celoročními pneumatikami stále ještě rychlostí 31 km/h. A tam, kde zastavila zimní pneumatika, byla rychlost celoroční pneumatiky 24 km/h. Při této rychlosti by v případě kolize utrpěli chodci nebo cyklisté přinejmenším vážná zranění, pokud ne zranění s trvalými následky; pasažéři v autě by pravděpodobně byli zraněni také.

Všem, kteří se honí za výhodnými koupěmi a jsou zklamáni jízdním výkonem, TCS nedoporučuje nákup celoročních pneumatik. Cena sady celoročních pneumatik je totiž výrazně vyšší než cena letních a zimních pneumatik dohromady. Tyto pneumatiky také zvyšují spotřebu paliva zhruba o 5 % a jejich životnost je oproti letním nebo zimním pneumatikám o 10 – 15 % nižší. Odborníci zjistili, že motoristé používající pro každé období ty správné pneumatiky ušetří i přes náklady na každoroční výměnu přibližně 330 eur. Závěr expertů TCS je následující: „Celoroční pneumatiky jsou špatným kompromisem.“ Švýcarský autoklub (TCS) v testu nehodnotil jednotlivé pneumatiky, své poznatky založil na nejvyváženějších výrobcích z kategorie letních, zimních a celoročních pneumatik uváděných v běžných testech pneumatik, prováděných švýcarským autoklubem (TCS), německým autoklubem ADAC a rakouským ÖAMTC. Chcete-li si prohlédnout kompletní výsledky, navštivte:

www.tcs.ch/main/de/home/der_tcs/presse/archiv/saisongerechte_reifen.hmtl

Vytisknout

Diskuze: TCS: „Celoroční pneumatiky jsou špatným kompromisem“

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

ilustrační foto

Benzín i nafta dramaticky zdražily

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud