Průzkum Goodyear Good Driver 2008 odhalil, jak často mají čeští řidiči defekt pneumatiky, kdy, kde a za jakého počasí se defekty stávají a jak je řidiči řeší. Situace spojená s defektem pneumatiky je vždy nepříjemná, ale pokud má řidič potřebné vybavení, dají se její následky minimalizovat.
Společnost Goodyear Dunlop Tires Czech realizovala během první poloviny července v České republice výzkum Goodyear Good Driver 2008, jehož cílem bylo zjistit, jaké mají čeští řidiči zkušenosti s defektem pneumatiky. Celkem se do výzkumu zapojilo 767 řidičů, z toho 340 žen a 427 mužů. Největší zastoupení měli profesionální řidiči (23,2 %), naopak nejmenší řidiči s praxí 1–3 roky (17,1 %) a řidiči začátečníci (18,1 %).
„V době letního cestování je defekt pneumatiky aktuálním tématem. Často jsou slyšet případy, kdy došlo k defektu pneumatiky v zahraničí, navíc v noci, za nepříznivého počasí, s plně naloženým autem apod. Zajímalo nás, zdali jsou tyto případy náhodné a je o nich jen hodně slyšet, nebo zdali v případě defektu pneumatiky opravdu funguje ,zákon schválnosti´,“ vysvětluje důvody pro realizaci průzkumu Richard Srbecký, vedoucí prodeje osobních a lehkých nákladních pneumatik společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o.
Hlavní otázkou bylo, kolik defektů měli řidiči během své řidičské praxe. Zde byla nejčastější odpověď jednoznačná – 32,9 % řidičů mělo defekt pneumatiky pouze jednou za život. Druhá nejčastější odpověď byla dva defekty, které mělo 25 % řidičů. Tři defekty mělo 17,6 % dotázaných a až na čtvrtém místě se umístila s 16,1 % varianta žádný defekt. Čtyři defekty mělo 5,2 % řidičů. Pokud měl někdo během své řidičské praxe 5 a více defektů, pak už je skutečně smolař, protože patří mezi pouhá 3,2 % řidičů. Při pohledu na tuto statistiku z pohledu jednotlivých pohlaví se dá konstatovat, že v této oblasti je štěstěna o něco více nakloněna ženám, které nejčastěji měly pouze jeden defekt pneumatiky (35,8 %), zatímco muži měli nejčastěji defekty dva (28,8 %).
Otázkou taktéž bylo, kde a kdy se defekty stávají. Zejména nyní, v době letních dovolených, zaujme skutečnost, že 13,4 % defektů se stalo v zahraničí. Co se týče času, tak není pochyb o tom, že nejvíce nepříjemné je, když se vám defekt pneumatiky přihodí v noci nebo při dopravní špičce. A jak už tomu bývá, tak právě tyto kategorie jsou velmi početně zastoupeny. V noci se stane vůbec nejvíce defektů pneumatik (28,6 %), ale i 20,1 % defektů během dopravní špičky je významné číslo.
Pokud se dá konstatovat, že mužům není nakloněna štěstěna, co se týče počtu defektů, pak u žen je tomu v případě povětrnostních podmínek, které při defektu panovaly. Zatímco 40,3 % mužů odpovědělo, že měli defekt pneumatiky při neutrálním počasí, tzn. oblačno, mírný chlad, popřípadě slabý déšť, nejvíce žen (konkrétně 37,8 %) uvedlo, že při defektu pneumatiky panovalo velmi nepříjemné počasí, představované silným deštěm, sněhem, mrazem, větrem či bouří.
V době defektu pneumatiky jsou řidiči nejčastěji v autě sami – 32,2 %. Druhým nejčastějším případem je situace, že vezou kolegu – 25,1 %. Naopak nejmenší zastoupení (4,5 %) měla situace typická spíše pro černou komedii, a to že při defektu pneumatiky má řidič v autě tchýni či tchána.
Při řešení defektu si 34 % mužů poradilo samo, 22,9 % využilo pomoci posádky automobilu, 22,6 % zavolalo na pomoc rodinu či přátele, 12,5 % pomohl jiný řidič a jen 8 % využilo asistenční službu. U žen je situace logicky odlišná – 37,4 % řidiček si zavolalo na pomoc rodinu či přátele, relativně vysoké je i procento žen, kterým pomohl jiný řidič (23,7 %), což potvrdil i loňský výzkum Goodyear Good Driver 2007 (více viz níže). Přesně 15,2 % žen defekt řešilo s posádkou automobilu, 13,7 % za pomoci asistenční služby a pouze 10 % si poradilo samo. „Výrazný rozdíl mezi procentem řidičů a řidiček, kteří si s defektem pneumatiky poradili sami, jsme očekávali. Je to dáno jednak tím, že ženám připadá výměna pneumatiky velmi komplikovaná, a proto se do ní nepouštějí, navíc v případě některých rozměrů pneumatik může být výměna pneumatiky dost manuálně náročná a pro slabší ženy téměř nerealizovatelná,“ vysvětluje Richard Srbecký.
S opravou poškozené pneumatiky se 40,5 % řidičů obrátilo na svůj oblíbený pneuservis, 25,8 % na autoservis, 16,9 % na nejbližší pneuservis, 6,2 % na náhodně vybraný pneuservis a 7,2 % řidičů neví. Pouze ve 22 případech (3,4 %) byla pneumatika po defektu zničena natolik, že nebyla možná její oprava. „Z 22 případů, kdy byla pneumatika při defektu zcela zničena, se to 18x stalo ženám. Z toho se dá usuzovat, že ženy oproti mužům o něco hůře identifikují defekt pneumatiky a jejím používáním i v poškozeném stavu způsobí její trvalé znehodnocení,“ odvozuje možné příčiny této statistiky Richard Srbecký.
„Průzkum ukázal, že s defekty pneumatik to není až tak hrozné, jak vyprávějí mnohé příběhy. Nicméně některé statistiky dokazují, že se defekt pneumatiky často přihodí v nejméně vhodnou chvíli, např. v noci, za zhoršených povětrnostních podmínek, či ženě, když je v automobilu sama,“ komentuje výsledky Richard Srbecký. Proto by si řidiči, zejména před odjezdem na zahraniční dovolenou, měli zkontrolovat, zda v autě mají všechno potřebné vybavení nezbytné k řešení defektu pneumatiky. Vyhláška za povinnou výbavu považuje náhradní kolo (ráfek s pneumatikou), příruční zvedák a klíč na matice (šrouby) kol. Je však dobré pamatovat i na další nepovinné vybavení, které může velmi pomoci, jako je hustilka, tlakoměr, svítilna, pracovní rukavice, reflexní vesta apod. Pokud cestujeme s dětmi, pak je vhodné mít reflexní vesty i pro ně. Situace, kdy děti necháme v odstaveném autě u krajnice nebo kdy neoznačené děti pobíhají kolem auta, rozhodně není bezpečná. „Řidiči často zapomínají kontrolovat tlak rezervní pneumatiky. Pokud nemají v automobilu hustilku, může dojít k situaci, kdy jim je rezervní pneumatika na nic, a přestože mají všechno povinné vybavení, musejí shánět pomoc. Stejně tak se stává, že na upevnění ráfků použijí bezpečností šrouby, ale speciální hlavici na jejich povolení si nechají doma v garáži,“ upozorňuje na časté prohřešky řidičů, které komplikují řešení defektu pneumatiky, Richard Srbecký. Průzkum Goodyear Good Driver 2008 realizovali pro Goodyear Dunlop Tires Czech společnosti Insoma a Weber Shandwick. Tento průzkum navazuje na loňský středoevropský průzkum solidarity řidičů Goodyear Good Driver 2007, který zjišťoval, zdali jsou řidiči ochotni pomoci ženě-řidičce s výměnou pneumatiky. Ten se uskutečnil v červenci roku 2007 v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Čeští řidiči se v tomto průzkumu ukázali ve velmi dobrém světle a svou ochotou pomoci s výměnou poškozené pneumatiky výrazně předčili jak slovenské, tak zejména maďarské řidiče. Goodyear Dunlop Tires Czech
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.