Již po několik let Autoklub ČR připravuje testy pneumatik. V roce 2007 bylo testování zaměřeno na pneumatiky rozměru 195/65 R15 T91. Následuje text k výsledkům testů zimních pneumatik tohoto rozměru.
I. TEST AUTOKLUBU ČR Testování zimních pneumatik se uskutečnilo ve dvou etapách – v únoru 2007 na sněhu na zkušebních dráhách v Ulrichen (Švýcarsko) a v květnu 2007 na suchém a mokrém povrchu na zkušebních dráhách autodromu poblíž Hannoveru v Německu. Testovány byly zimní pneumatiky značek Barum Polaris 2, Fulda Montero 2, Continental ContiWinterContact TS 810, Hankook Icebar W 440 a Matador MP 58, dále protektorované pneumatiky Rigdon M + S 179, tzv. univerzální celoroční pneumatiky Pirelli P 2500 a pro srovnání letní pneumatiky Continental ContiPremiumContact 2.
Celkové výsledky testů – pořadí: 1. Continental ContiWinterContact TS 810 100,0 %, 2. Fulda Kristall Montero 2 98,9 %, 3. Barum Polaris 2 97,4 %, 4. Matador MP 58 96,4 %, 5. Hankook Icebar W 440 95,8 %, 6. Rigdon M+S 1761 (protektory) 95,4 %, 7. Pirelli P2500 Euro (tzv. celoroční pneu) 88,6 %, 8. Continental ContiPremiumContact 2 (letní pneu) 77,1 %.
Podrobnější výsledky testů: Komplexní výsledky testů: Komplexní výsledky testů jsou k nahlédnutí v Autoklubu ČR. Komentář: Jako základní etalon byla zvolena pneumatika Continental ContiWinterContact TS 810. Její výsledky mají vždy hodnotu 100 %, a od ní se odvíjejí výsledky ostatních značek. Výsledky testů mohou motoristé využít při výběru pneumatik pro nadcházející zimní sezonu. Výsledky testů potvrzují naprostou nevhodnost používání letních pneumatik v zimě, a dále problematičnost tzv. celoročních univerzálních pneumatik (viz též níže). O protektorovaných (obnovených) pneumatikách se mezi odborníky vedou diskuse. Použití protektorů je sice značným ekologickým přínosem a lákavá může být i jejich cena, jenomže zákazník nepozná, co má původní plášť této gumy „za sebou“, jaké je jeho stáří atd. Také bývají rozdíly mezi hmotností jednotlivých kusů. Ovšem v každém případě je v zimním období lepší mít na autě čtyři zimní protektory než jezdit na letních pneumatikách nebo s kombinací zimních a letních gum. Protektorované pneumatiky si zřejmě opatří motoristé se staršími auty, kteří v zimě jezdí jen příležitostně. Pokud jde o nové pneumatiky, tam je možné vybírat na základě testů nebo zkušeností, a to s tím, že pro vozy lépe vybavené podvozkovými systémy, je vhodné zvolit pneumatiky z tzv. prémiového segmentu, tedy technologicky vyspělejší, zatímco pro starší vozy mohou být vhodné i pneumatiky z tzv. ekonomického segmentu. Je ale samozřejmě vždy třeba zohlednit individuální nároky a styl jízdy každého řidiče a také jak budou pneumatiky používány, tzn. jak často a na jaké vzdálenosti, na jak výkonném vozidle atd. Z výsledků testů i z praxe vyplývá, že jsou dvě velice špatné a nebezpečné alternativy: používat v zimním období letní pneumatiky, anebo „obout“ zimními gumami jen jednu nápravu a na druhé ponechat pneumatiky letní.
II. DŮVODY PRO POUŽÍVÁNÍ ZIMNÍCH PNEUMATIK
- neexistují univerzální pneumatiky, které by v našich klimatických podmínkách byly vhodné pro celoroční provoz. Buď mají dobré jízdní vlastnosti při vyšších teplotách (letní pneumatiky), anebo jsou vhodné pro provoz při teplotách nižších (zimní pneumatiky). Rozhodující pro výměnu pneumatik jsou průměrné denní teploty + 10 °C, běhounová směs zimních pneumatik je měkčí než u pneumatik letních. Díky ní mají zimní pneumatiky dobré vlastnosti i při nižších teplotách, tzn. i v podmínkách, kdy běhounová směs letních pneumatik tvrdne a ztrácí adhezní vlastnosti. To znamená, že zimní pneumatiky jsou při nižších venkovních teplotách výrazně bezpečnější. Přitom vůbec nemusí jít o jízdu po zasněžených vozovkách, zimní pneumatiky jsou bezpečnější i na suchých vozovkách,
- tvar a uspořádání dezénu a jednotlivých drážek zimních pneumatik jsou voleny tak, aby byly optimální právě pro zimní provoz. Zimní pneumatiky mají lepší záběrové a samočisticí vlastnosti,
- komfort jízdy se zimními pneumatikami je srovnatelný s jízdou na letních pneumatikách, včetně nízké hlučnosti. Současné moderní zimní pneumatiky nemají nepříznivé vlastnosti dřívějších zimních pneumatik,
- namontovat včas zimní pneumatiky znamená vyšší bezpečnost a lepší ovladatelnost vozidla v zimních podmínkách a výrazné snížení rizika nehody.
Ještě bude následovat rozhovor s aktéry testu. AMKČR + ilustrační foto
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.