Výsledky testu zimních pneumatik AMKČR

UltraGrip 7
UltraGrip 7, foto: GoodYear Dunlop Europe
Martin Hájek 29. října 2007 13:52
Sdílej:

Již po několik let Autoklub ČR připravuje testy pneumatik. V roce 2007 bylo testování zaměřeno na pneumatiky rozměru 195/65 R15 T91. Následuje text k výsledkům testů zimních pneumatik tohoto rozměru.

I. TEST AUTOKLUBU ČR Testování zimních pneumatik se uskutečnilo ve dvou etapách – v únoru 2007 na sněhu na zkušebních dráhách v Ulrichen (Švýcarsko) a v květnu 2007 na suchém a mokrém povrchu na zkušebních dráhách autodromu poblíž Hannoveru v Německu. Testovány byly zimní pneumatiky značek Barum Polaris 2, Fulda Montero 2, Continental ContiWinterContact TS 810, Hankook Icebar W 440 a Matador MP 58, dále protektorované pneumatiky Rigdon M + S 179, tzv. univerzální celoroční pneumatiky Pirelli P 2500 a pro srovnání letní pneumatiky Continental ContiPremiumContact 2.

Celkové výsledky testů – pořadí: 1. Continental ContiWinterContact TS 810  100,0 %, 2. Fulda Kristall Montero 2     98,9 %, 3. Barum Polaris 2      97,4 %, 4. Matador MP 58      96,4 %, 5. Hankook Icebar W 440     95,8 %, 6. Rigdon M+S 1761 (protektory)    95,4 %, 7. Pirelli P2500 Euro (tzv. celoroční pneu)  88,6 %, 8. Continental ContiPremiumContact 2 (letní pneu) 77,1 %.

Podrobnější výsledky testů:   Komplexní výsledky testů: Komplexní výsledky testů jsou k nahlédnutí v Autoklubu ČR. Komentář: Jako základní etalon byla zvolena pneumatika Continental ContiWinterContact TS 810. Její výsledky mají vždy hodnotu 100 %, a od ní se odvíjejí výsledky ostatních značek. Výsledky testů mohou motoristé využít při výběru pneumatik pro nadcházející zimní sezonu. Výsledky testů potvrzují naprostou nevhodnost používání letních pneumatik v zimě, a dále problematičnost tzv. celoročních univerzálních pneumatik (viz též níže). O protektorovaných (obnovených) pneumatikách se mezi odborníky vedou diskuse. Použití protektorů je sice značným ekologickým přínosem a lákavá může být i jejich cena, jenomže zákazník nepozná, co má původní plášť této gumy „za sebou“, jaké je jeho stáří atd. Také bývají rozdíly mezi hmotností jednotlivých kusů. Ovšem v každém případě je v zimním období lepší mít na autě čtyři zimní protektory než jezdit na letních pneumatikách nebo s kombinací zimních a letních gum.  Protektorované pneumatiky si zřejmě opatří motoristé se staršími auty, kteří v zimě jezdí jen příležitostně. Pokud jde o nové pneumatiky, tam je možné vybírat na základě testů nebo zkušeností, a to s tím, že pro vozy lépe vybavené podvozkovými systémy, je vhodné zvolit pneumatiky z tzv. prémiového segmentu, tedy technologicky vyspělejší, zatímco pro starší vozy mohou být vhodné i pneumatiky z tzv. ekonomického segmentu. Je ale samozřejmě vždy třeba zohlednit individuální nároky a styl jízdy každého řidiče a také jak budou pneumatiky používány, tzn. jak často a na jaké vzdálenosti, na jak výkonném vozidle atd. Z výsledků testů i z praxe vyplývá, že jsou dvě velice špatné a nebezpečné alternativy: používat v zimním období letní pneumatiky, anebo „obout“ zimními gumami jen jednu nápravu a na druhé ponechat pneumatiky letní.

II. DŮVODY PRO POUŽÍVÁNÍ ZIMNÍCH PNEUMATIK

- neexistují univerzální pneumatiky, které by v našich klimatických podmínkách byly vhodné pro celoroční provoz. Buď mají dobré jízdní vlastnosti při vyšších teplotách (letní pneumatiky), anebo jsou vhodné pro provoz při teplotách nižších (zimní pneumatiky). Rozhodující pro výměnu pneumatik jsou průměrné denní teploty + 10 °C, běhounová směs zimních pneumatik je měkčí než u pneumatik letních. Díky ní mají zimní pneumatiky dobré vlastnosti i při nižších teplotách, tzn. i v podmínkách, kdy běhounová směs letních pneumatik tvrdne a ztrácí adhezní vlastnosti. To znamená, že zimní pneumatiky jsou při nižších venkovních teplotách výrazně bezpečnější. Přitom vůbec nemusí jít o jízdu po zasněžených vozovkách, zimní pneumatiky jsou bezpečnější i na suchých vozovkách,

- tvar a uspořádání dezénu a jednotlivých drážek zimních pneumatik jsou voleny tak, aby byly optimální právě pro zimní provoz. Zimní pneumatiky mají lepší záběrové a samočisticí vlastnosti,

- komfort jízdy se zimními pneumatikami je srovnatelný s jízdou na letních pneumatikách, včetně nízké hlučnosti. Současné moderní zimní pneumatiky nemají nepříznivé vlastnosti dřívějších zimních pneumatik,

- namontovat včas zimní pneumatiky znamená vyšší bezpečnost a lepší ovladatelnost vozidla v zimních podmínkách a výrazné snížení rizika nehody.

Ještě bude následovat rozhovor s aktéry testu. AMKČR + ilustrační foto

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.