Čeští řidiči a zimní pneumatiky

Martin Hájek, 24. října 2007, 15:14 Google+

Goodyear uskutečnil na přelomu září a října v České republice průzkum vědomostí českých řidičů o zimních pneumatikách. Výsledky ukázaly, že v několika případech projevují naši řidiči základní neznalost, a to i v otázkách týkajících se zákonných předpisů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GoodYear

GoodYear | foto: GoodYear Dunlop Europe

Sdílejte článek

„Tak jako každý rok, začínají se i letos s blížící se zimou vést diskuze o zimních pneumatikách, a to na všech úrovních − od chlapů v hospodě až po politiky v parlamentních kuloárech. V souvislosti s tím nás však napadala otázka – co vlastně Češi o zimních pneumatikách vědí?“ uvádí důvod realizace tohoto průzkumu Richard Srbecký, vedoucí prodeje osobních pneumatik Goodyear.

Při průzkumu oslovil Goodyear výběrový soubor 530 respondentů – řidičů starších 18 let, z nich 54,2 % byli muži a 45,8 % ženy. Respondenti byli vybráni ze tří oblastí − metropole a větší města nad 50 tis. obyvatel (50,2 % respondentů), menší města a obce (29,6 %) a horské oblasti (20,2 %). Zároveň byli rozděleni do tří věkových skupin: 18–30 let, 31–55 let a 56 a více let.

Základní otázka zněla, zdali daný řidič používá zimní pneumatiky, či nikoliv. Průzkum ukázal, že se zimními pneumatikami jezdí 70,9 % řidičů, přičemž podle očekávání nejvíce řidičů mění letní pneumatiky za zimní v horských oblastech (80,4 %), oproti metropoli a větším městům, kde zimní pneumatiky využívá 68,1 %. Zajímavé je, že není příliš podstatné, zda se jedná o ženu, či o muže, neboť přibližně stejné procento žen (71,6 %) jako mužů (70,4 %) používá zimní pneumatiky. Velký vliv však má věk řidičů – zatímco ve věkové skupině 18−30 let jezdí se zimními pneumatikami jen 53,7 % respondentů, mezi řidiči nad 56 let už je to 83,3 %. „Je znát, že obyvatelé horských oblastí a starší občané projevují větší dávku odpovědnosti, co se týče bezpečnosti silničního provozu v zimním období. Bohužel je smutné, že jak městští, tak mladší řidiči otázku vybavení automobilu na zhoršené povětrnostní podmínky neberou příliš vážně,“ komentuje tyto výsledky Richard Srbecký.

Důvody, proč řidiči nepoužívají zimní pneumatiky, jsou následující – 39 % jich říká, že v zimě nejezdí, 28,5 % se obhajuje tím, že jezdí jen ve městě, 16,9 % tvrdí, že zimní pneumatiky jsou příliš drahé, 10,4 % má jiný důvod a 5,2 % se domnívá, že jezdí opatrně. „Vysoké procento odpovědí, podle nichž řidiči nepoužívají zimní pneumatiky kvůli tomu, že jezdí ve městě, jasně ukazuje, že tito řidiči nepochopili zásadní vlastnost zimních pneumatik, kterou je lepší přilnavost při teplotách pod 7 °C. No a to, jak díky těmto řidičům vypadá dopravní situace, když ve městě napadne sníh, zná asi každý sám. Názor, že zimní pneumatiky jsou příliš drahé, lze označit za mýtus, protože cenová úroveň zimních a letních pneumatik se liší pouze o 5–15 %,“ dodává Richard Srbecký.

Nejčastějším argumentem pro používání zimních pneumatik je přesvědčení, že mají v zimním období lepší vlastnosti než pneumatiky letní (43,1 %), poté následuje nařízení zaměstnavatele používat zimní pneumatiky (21,3 %) a za pozornost stojí i třetí nejčastější důvod – jezdím do zahraničí, kde jsou zimní pneumatiky povinné (17 %).

V oblasti vědomostí o zimních pneumatikách projevují čeští řidiči většinou neznalost. Správnou odpověď, kdy by se měly zimní pneumatiky používat (pokud teploty pravidelně klesají pod 7° C), uvedlo jen 19,2 % řidičů. Přitom podle 38,9 % respondentů by se zimní pneumatiky měly používat po celé období od listopadu do dubna, 18,3 % dotazovaných by je zvolilo pouze při jízdě do horských oblastí, 13,2 % při teplotách pravidelně klesajících pod 0 °C a 10,4 % jen v případě, že je na vozovce sníh nebo led. Rudolf Smutný, produktový specialista Goodyear, vysvětluje: „Odpověď po celé období od listopadu od dubna se jeví jako logická, ale je třeba si uvědomit, že letní běhounová směs ztrácí přilnavost při teplotách pod 7 °C, proto čekat s výměnou pneumatik až na listopad by se nemuselo vyplatit, což jasně dokládá i letošní říjen.“

Stejně tak na otázku, čím se liší zimní pneumatiky od letních, správně odpovědělo jen 22,3 % řidičů (má vysoký počet záběrových lamel). U této otázky byla zaznamenána špatná odpověď s největším výskytem, protože téměř 62 % respondentů odpovědělo, že zimní pneumatika je z tvrdší směsi než pneumatika letní. „Opak je přitom pravdou – zimní pneumatika je z měkčí směsi než letní, a to z toho důvodu, aby poskytovala vyšší přilnavost i za velmi nízkých teplot, kdy laicky řečeno dohází k tuhnutí letní běhounové směsi,“ objasňuje tuto problematiku Rudolf Smutný.

Neznalost technického řešení zimních pneumatik dokresluje i další otázka, zjišťující, co podle řidičů, dělá zimní pneumatiku zimní pneumatikou. Celých 43 % odpovědělo, že to je použitá běhounová směs, podle 27,4 % dezén a použitá běhounová směs, podle 24,9 % samotný dezén a 4,7 % si myslí, že pouze název, protože jinak jde o totožnou pneumatiku, jako je ta letní. Ve skutečnosti je však pro vlastnosti zimní pneumatiky rozhodující její dezén i běhounová směs.

Problematika hloubky dezénu zimní pneumatiky je trochu zavádějící. Hloubku dezénu určuje vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích 341/2002 v § 21 Kola, pneumatiky a protiskluzové řetězy, která říká: „… činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm." Problém je však v tom, jak tvrdí mnozí odborníci, že zimní pneumatika ztrácí svou účinnost, pokud je hloubka dezénu nižší než 4 mm. To se projevilo i v průzkumu, kdy 38,9 % řidičů označilo správnou odpověď podle odborníků, tedy 4 mm, a 21,1 % řidičů správnou odpověď podle vyhlášky, tedy 1,6 mm. Bohužel velmi vysoké procento dotázaných (30,9 %) uvedlo naprosto chybnou odpověď 0,4 mm.

Závěrečné otázky odkryly neznalost zákonných předpisů. Přesně 29,2 % řidičů se totiž domnívá, že v ČR jsou zimní pneumatiky povinné, 20,2 % si myslí, že jsou povinné pouze v některých oblastech, a jen 50,6 % ví, že v ČR nejsou zimní pneumatiky povinné vůbec. Podobná chybovost odpovědí byla zaznamenána rovněž u otázky, zdali musí být v zimě automobil vybaven rezervní pneumatikou se zimním dezénem. Kladně odpovědělo 17,9 % respondentů a 24,9 % dotazovaných tvrdilo, že tomu tak musí být pouze v situaci, kdy je automobil vybaven zimními pneumatikami.

„Průzkum nám jasně ukázal, že lidé vědí, že by se zimní pneumatiky měly používat, což naštěstí valná většina řidičů i dělá, ale bohužel mají o zimních pneumatikách malé povědomí. Pokud se nám, výrobcům pneumatik, podaří lidi o těchto věcech více informovat, pak věřím, že přesvědčíme ty, kteří zimní pneumatiky doposud nepoužívali, k jejich využití, a ti, kteří je již využívají, budou vědět, kdy je správně používat. To vše bude mít v konečném důsledku vliv na zvýšení bezpečnosti silničního provozu v zimním období,“ hodnotí celkový výzkum Richard Srbecký. 

Goodyear Dunlop Europe

Vytisknout

Diskuze: Čeští řidiči a zimní pneumatiky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Space up!

Space up! - největší malý VW od dob Brouka

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud