Nejdůležitější vznětový motor značky Volkswagen 2.0 TDI se prezentuje v nové nejlepší formě. Kultivovaný agregát vyniká klidným během a čistými emisemi. Zato vděčí mimo jiné náročné technice Twindosing, díky níž splňuje přísné limity emisní normy Euro 6d.
„Dvoulitrové TDI je i nadále jedním z našich nejdůležitějších motorů,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva společnosti Volkswagen, odpovědný za technický vývoj. „Tento motor se montuje do většiny modelů značky i do mnoha koncernových modelů. Proto náš úspěšný vznětový motorů důsledně a s velkým úsilím zdokonalujeme. Jeho nová verze splňující emisní normu Euro 6d je nyní připravena pro nadcházející roky.“
Od EA 288 k EA 288 evo. Čtyřválcové TDI s interním kódem EA 288 debutovalo v roce 2012. O šest let později následovala velká modernizace, po níž nesla dodatečné označení „evo“. V praxi to znamenalo nižší spotřebu paliva i emise, tišší běh, spontánnější reakce a výrazné zvýšení výkonu a točivého momentu. Tento motor byl navíc připraven i pro využití v částečně hybridních pohonech.
Nový stav techniky pro Golf 8. Pro využití v novém modelu Golf prošel dvoulitrový turbodiesel v létě 2019 další technickou modernizací. A ve variantě s nižším výkonem nahradil dosavadní jednotku 1.6 TDI. Zadání pro vývojáře zahrnovalo požadavek, aby motor splňoval limity emisní normy Euro 6 AP. Jeho běh měl být navíc ještě kultivovanější. Volkswagen se rozhodl pro dvoukolejnou strategii. Detailní opatření optimalizují spalovací proces a snižují tvorbu emisí, zatímco technologie Twindosing ve výfukovém potrubí přeměňuje většinu oxidů dusíku na neškodné látky.
Chladič nízkotlaké recirkulace výfukových plynů má nyní o 25 procent vyšší výkon, což snižuje množství oxidů dusíku vznikajících ve spalovacích prostorech ve fázích s vysokým zatížením, když řidič sešlápne hodně pedál plynu. Vstřikovače, které vstřikují palivo do spalovacích prostorů, pracují s konstantně vysokou precizností, protože uzavírání vstřikovací jehly probíhá pod dohledem senzoru. Během jednoho pracovního taktu se vstřikované palivo rozděluje do až devíti dílčích dávek. Jejich objem může být přitom menší než hlavička špendlíku. Vstřikovací tlak dosahuje až 2200 barů – to odpovídá hmotnosti téměř dvou základních Golfů působící na plochu jednoho centimetru čtverečních. Akustické vlastnosti vylepšuje pěnová izolace pod krytem motoru a nový tlumič výfuku. Stejně jako dosud má 2.0 TDI ve výkonových verzích od 110 kW (150 k) dva vyvažovací hřídele, které eliminují nežádoucí vibrace.
Dva katalyzátory SCR pro čisté výfukové plyny. Volkswagen vyvinul pro čištění výfukových plynů technologii Twindosing. U tohoto systému spolupracují dva katalyzátory SCR, které za přispění vodního roztoku močoviny AdBlue rozkládají oxidy dusíku na vodu a dusík. Díky systému Twindosing zůstává například nový Golf 2.0 TDI v obou výkonových stupních1/2 hluboko pod limity emisní normy Euro 6d ISC-FCM AP, která povoluje pouhých 80 miligramů NOx na kilometr. Volkswagen si stanovil tuto nízkou hodnotu za cíl také v jízdním testu RDE v reálném silničním provozu – v něm to znamená snížení emisí oxidů dusíku oproti předchozí normě Euro 6d-temp na polovinu.
První katalyzátor SCR je uložen přímo za motorem. Má objem 3,4 litru a současně plní i funkci filtru pevných částic. Jeho úkolem je přeměňovat více než 90 procent oxidů dusíku za podmínek běžného stylu jízdy, kdy se teplota výfukových plynů pohybuje mezi 220 a 350 stupni Celsia. Díky krátké vzdálenosti od motoru začíná fungovat již krátce po studeném startu. Druhý katalyzátor SCR se nachází pod podlahou vozidla. Dvoudílný katalyzátor má v závislosti na konceptu vozidla objem 2,5 až 3,0 litru. Vzdálenější katalyzátor zajišťuje přeměnu velké části oxidů dusíku především při vysokém zařízení, které je spojeno s vysokými teplotami výfukových plynů. Výfukové plyny, které mohou na výstupu z motoru převyšovat teplotu 500 stupňů Celsia, jsou při vstupu do druhého katalyzátoru již ochlazeny na cca 350 °C. To umožňuje i v tomto případě vysokou účinnost přeměny oxidů dusíku.
Široké využití v modelech koncernu Volkswagen. Jednotka 2.0 TDI s čistou technologií Twindosing pohání již mnoho modelů značky Volkswagen. Jedná se mimo jiné o modelové řady Golf, Tiguan, Passat a Arteon. Široké uplatnění nalézá tento motor i u dalších koncernových značek – uložený napříč i podélně. Volkswagen i nadále pokračuje v dalším intenzivním vývoji svého úspěšného turbodieselu. Cílem je přitom spolupráce s částečně hybridním systémem na základě elektrické sítě s napětím 48 V.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.