Převratný systém tankování a dobíjení automobilů si nechala patentovat Toyota

Toyota začíná testovat systémy autonomního řízení v ostrém provozu v Bruselu
Toyota začíná testovat systémy autonomního řízení v ostrém provozu v Bruselu, foto: Toyota
AutoRoad.cz 26. listopadu 2020 22:47
Sdílej:

Řada řidičů má zkušenost se situací, kdy museli auto odstavit na kraji silnice, protože jim došel benzín, nafta, nebo se vybila baterie. Toyota se rozhodla tento problém vyřešit a nechala si patentovat návrh autonomního vozidla, které řidičům v nouzi dodává pohonné hmoty nebo energii.

Tento autonomní vůz budou moci využívat auta s libovolným motorem, ať už spalovacím, elektrickým nebo vodíkovým. Projekt také odpovídá na nástup autonomizace. Nebude-li totiž v automobilu řidič, problém tankování nebo dobíjení bude nezbytné řešit systémově.

Jak to funguje Podle popisu v patentovém návrhu systém přijímá hlášení poptávky po tankovací nebo dobíjecí službě od klienta nebo automobilu. Informace má zahrnovat značku a model, ale také místo, kam má tankovací vůz dorazit. Následně systém rozhodne, který tankovací vůz má na hlášení odpovědět, k čemuž využije informaci o aktuálním rozmístění tankovacích vozů v terénu, jejich velikosti, kapacitě paliva/energie a velikosti, značce a modelu klientského automobilu.

Systém vůz vybere a vyšle k automobilu, přičemž k navigaci použije GPS údaje a další lokalizační metody s využitím systému autonomní jízdy. Po příjezdu na místo vůz zastaví v příslušné pozici a využije k tomu čidla vzdálenosti.

Autonomně připojí příslušnou koncovku k napájení akumulátoru nebo tankování pohonných hmot, včetně vodíku. Aby se zvýšila efektivita, mohl by jeden autonomní vůz poskytnout několik služeb a teprve potom se vrátit na základnu, kde by doplnil vlastní nádrže a baterie.

Řidič klientského automobilu by nemusel během celého procesu dělat vůbec nic. K tomu by však byla nezbytná standardizace vstupních otvorů do nádrží a dobíjecích portů ve všech automobilech, které by systém obsluhoval. Producenti aut ovšem nemají důvod se na této věci neshodnout, alespoň v případě autonomních vozidel.

Pomoc pro řidiče a autonomní automobilyŘešení přihlášené Toyotou v novém patentovém návrhu má význam nejen pro zapomnětlivé řidiče, ale zejména pro autonomní vozy. Vezmeme-li v úvahu rovněž použití mobilní nabíječky a tankovací stanice, musíme si položit otázku, zda bude tento systém schopen fungovat také během jízdy. Prezentovaný nápad totiž trochu připomíná tankování letadel. Doplňování palivových nádrží za letu je možné a používané, třebaže náročné.

Jak tomu bude v tomto případě? Žádný nákres ani popis v patentovém návrhu na tuto otázku neodpovídá, ačkoli název patentu zní „On-the-fly autonomous vehicle refueling and recharging”, čili autonomní vůz k tankování a dobíjení za letu. Takto formulovaný název může naznačovat, že by návrh bral v úvahu rovněž fungování během jízdy.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.