Jednadvacetiletý jezdec ze Zlína v letošní neúplné sezoně přesedl z Hondy Civic do vozu Opel Adam Cup. Stalo se tak po nepříjemné havárii, kterou posádka Polášek – Pohlídalová zaznamenala na Rally Bohemia. S novým vozem Daniel zajížděl hned od prvního závodu skvělé časy. Na rally Vyškov smíšená dvojice dokázala zvítězit v celkovém hodnocení cupu.
Můžeš se nám krátce představit?
„Jmenuji se Dan Polášek. Studuji v Brně na vysoké škole obor management a podnikovou ekonomiku. Veškerý svůj volný čas věnuji přípravě na závody. Ať už to bylo chystání auta, když jsem jezdil ještě s Hondou, nebo fyzická příprava. Také se ve svém volnu snažím pilovat rozpis, prostě cokoliv, co mě v závodění posune dopředu. Tohle vše zároveň považuji za svého koníčka. Do svých dvaceti let jsem mimo jiné dělal závodně ploutvové plavání.“
Jaké byly tvé začátky v rally? Co tě k tomuto sportu přivedlo?
„Fanouškem aut jsem byl snad od narození. Jako malý jsem si vždycky snil o svezení v závodničce. Za svoji první jízdu vděčím Jirkovi Pohlídalovi. Byli jsme s Leem Pavlíkem na soustředění v Tatrách, já tehdy ještě jako plavec. Hodně jsme se spolu bavili o závodění až z toho nakonec vzešlo, že jsem se na Barum rally 2018 svezl s Jirkovým Nisanem Micra v rámci rally legend. No a pak už mě droga jménem motorsport naplno pohltila a jak to všichni známe, těžko se odolává.“
Tvůj první ostrý start byl vsetínský sprint, kde jsi vyhrál třídu 9. Jak na tento závod vzpomínáš?
„Vzpomínka je to určitě krásná. Kdo by nechtěl vyhrát třídu hned při svém prvním startu. Já vždycky jezdím na závody s tím, že jdu vyhrát. Proč jinak tam jezdit, abych byl pátý? Cílem pro mne je vždy první místo. Když to nevyjde, snažím se z toho poučit a udělat maximum pro to, aby to příště vyšlo. Takže i loni na Vsetín jsem jel s tím, že vyhrajeme, což se podařilo a bylo to pro nás překvapující a zároveň hodně motivující do dalších soutěží.“
V letošní sezoně máš na svém kontě již 7 startu, ale na Rally Bohemia přišla havárie, co se stalo?
„Stalo se to na čtvrté rychlostní zkoušce a sešlo se bohužel několik nešťastných okolností. Ať už to byla chyba v rozpise, moje chvilková ztráta koncentrace nebo nedostatek zkušeností. Naštěstí se mě ani mé spolujezdkyni nic nestalo a z auta jsme vylezli celí. Nejvíce to odnesla chudinka moje Honda.“
Poté jste Hondu Civic vyměnili za Opel Adam Cup, proč padla volba právě na cupové auto? Dá se nějak Honda a Opel Adam Cup porovnat?
„Po nehodě bylo jasné, že Hondu nestihneme do dalšího závodu, kterým byla Valaška, opravit. Hledali jsme tedy auto, se kterým bychom mohli jet. Vůz kategorie R2 zatím nepřicházel v úvahu. Proto jsme se rozhodli vyzkoušet Opela. A ukázalo se, že to byla správná volba. Je to skvěle fungující auto, které už má sekvenční převodovku a je to mnohem víc závoďák, než Honda. Proto jsme se rozhodli u Adámka zůstat.
Honda má větší výkon a je levnější na provoz. To je ale asi jediné, v čem Adámka převyšuje. Opel je mnohem víc podobnější silnějším závodničkám jako jsou R2 a je bezpečnější. Přeci jen, Honda už je skoro veterán, proto si myslím, že je Opel lepší volbou.“
Ve Vyškově jsi dokázal vyhrát Opel Adam Cup, co to pro tebe znamená?
„Jak už jsem řekl, vždycky jdu do závodu s tím, že vyhraji. Stejné to bylo i ve Vyškově. I tak to pro nás bylo velké překvapení a měl jsem opravdu velkou radost, že se nám podařilo zvítězit. Mrzí mě, že se nám podobný výsledek nepovedlo zopakovat na Rally Morava ve Šternberku. O to víc, že nám pravděpodobně v Česku sezóna skončila.“
Máš nějaký sen v rally?
„Mým snem je vyhrát nějaký závod v absolutním pořadí. Pěkné by bylo zvítězit absolutně třeba na Barum Czech Rally. Barumka je pro ně srdcovou záležitostí. Pocházím ze Zlína a tento podnik navštěvuji od mala. Atmosféra, která na nejpopulárnější soutěži u nás panuje je naprosto nepopsatelná.“
Poděkování, vzkaz fanouškům…
„Poděkování patří hlavně mému tatínkovi, nebýt něj, tak určitě nezávodím. Moc si vážím jeho podpory. Děkuji také celé rodině, že mi pomáhají. Dále bych chtěl poděkovat všem, kteří mi věnují svůj čas a snaží se mi předat cenné zkušenosti, zejména Leovi Pavlíkovi a Ondrovi Bisahovi, vážím si spolupráce s vámi.“
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.