Po dlouhém čekání letošní rally sezona odstartuje. Prvním závodem tohoto roku bude Rally Bohemia. Na startu nebude chybět ani Dominik Stříteský, který přes nucenou pauzu nezahálel a pilně se připravoval. Loňský vítěz Opel Adam Cupu pro letošní rok přichystal společně s týmem Vančík motorsport změnu závodní techniky. Dominik usedne do vozu Peugeot 208 R2 a rozpis mu bude číst Ondřej Krajča.
Pro letošní rok jsi změnil závodní techniku, Opel Adam Cup vyměníš za Peugeot 208 R2. Máš za sebou už nějaké testy, jaký máš pocit z auta?
„Testovali jsme například na konci května na Trojáku. Musím říct, že takový skok jsem nečekal. Peugeot oproti Adamovi neskutečně funguje, co to auto dokáže a jak pohodlně se řídí je super. Rozdíl je tam samozřejmě i výkonnostní, ale na lepší se vždy zvyká lépe. Věřím, že vše jsme správně naladili a popereme se o co nejlepší umístění na Rally Bohemia.“
Letošní sezona v rally se brzy rozběhne, co jsi tedy dělal, když byla pandemie a rušily se závody?
„Nejhorší byl začátek pandemie, kdy se nemohlo vůbec nic. Dny neubíhaly a nikdo z nás netušil, co bude nebo nebude. Naštěstí se tady objevilo virtuální závodění a to konkrétně Valaška. Neváhal jsem, oprášil volant a do závodu se přihlásil. Alespoň trošku mi to zpříjemnilo čekání na novou sezonu. Po prvním uvolnění se otevřely motokárové okruhy, a tak jsme společně s dětmi Jardy Vančíka (Karolína a Tomáš) vyrazili testovat aspoň takhle, když už ne za volantem rally auta. Oprášil jsem svoje staré motokárové zkušenosti a s dětmi najezdil stovky kol, abych byl připraven usednout zpět do závodničky v co nejlepší kondici.“
Měl jsi možnost zúčastnit se virtuálního závodu (KOWAX Valašská rally online ValMez), jak ti závodění za obrazovkou šlo?
„Vzhledem k tomu, že jsem se ještě před svou kariérou v rally virtuálnímu závodění věnoval hodně, byl pěkný pocit po delší době znova zkusit točit volantem v pohodlí domova. Musím říct, že kluci, kteří se tomuto způsobu závodění věnují, jedou neskutečnou palbu a byla radost s nimi soupeřit.“
Dá se tento druh závodění alespoň trochu porovnat s tím reálným? Má virtuální rally nějaké výhody?
„Musím říct, že při přestupu z motokár do rally, mi to hodně pomohlo. Obzvlášť co se týče poslouchaní rozpisu. Přece jen jsem nebyl na tohle zvyklý, a tak jsem se naučil poslouchat spolujezdce právě při virtuálním hraní. Později pak ale člověk přijde na to, že některé věci, co se dějí ve virtuálním světě, nemají s tou správnou realitou nic společného. Co mě teď při návratu do trenažéru překvapilo bylo, že se fyziky aut dost přiblížily chování reálných vozů.“
Jaké jsi měl plány na letošní rok před pandemií a jaké jsou tvé plány nyní?
„Plány na letošní rok se týkaly hlavně účasti ve velkém českém mistráku (MČR) a případných zahraničních startů. Nyní zůstávají naše plány stejné. Některé závody se zrušily, některé přesunuly, ale stále doufáme, že většina soutěží se už odjede. Chtěli bychom se ale zúčastnit právě českého mistráku a s ohledem na pořádání zahraničních závodů uvidíme, jaké budou možnosti vyrazit za hranice. Podle toho se pak rozhodneme.“
Nastane u tebe nějaká změna ještě třeba na místě spolujezdce?
„Změn je pro mě letos už dost a tohle byla jediná věc, kterou jsem si chtěl ponechat, a to jméno spolujezdce. Bohužel se Honzovi Mikulíkovi objevily potíže se zdravím a i na testu se ukázalo, že to s největší pravděpodobností letos nepůjde. Po několika jednáních jsme se domluvili s Ondřejem Krajčou. Jeli jsme spolu už v loňském roce dva závody v Německu a v autě nám vše fungovalo, jak mělo.“
A co na novou spolupráci říká Ondřej Krajča?
„Mé plány na letošní sezónu byly jiné, bohužel kvůli pandemii se vše ze dne na den změnilo a tak i mé plány. Nakonec se vše přeci jenom povedlo a na poslední chvíli jsme se s Dominikem domluvili, že spolu pojedeme. Už na konci loňského roku jsme spolu odjeli dva závody v autě nám to sedělo. Doufám, že navážeme na výkony z Německa, kde se nám velmi dařilo.“
Dominiku, chce někomu poděkovat nebo vzkázat něco fanouškům?
„Největší poděkování patří taťkovi a Jardovi Vančíkovi. Bez jejich píle a práce by tohle všechno nebylo možné. Poděkování si také zaslouží i ostatní, kteří se na celém projektu podílí, od sponzorů až po mechaniky. Na fanoušky se těším moc, už mi ta atmosféra kolem rychlostních zkoušek chybí. Snad se brzy potkáme jak na rychlostních zkouškách, tak v servise. Děkuji!“
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.