Václav Stejskal jun. společně se spolujezdcem Stanislavem Viktorou jun. letos o sobě dali hodně vědět. Posádka závodící s Renaultem Clio RS R3T bojovala až do posledního závodu o první místo v hodnocení dvoukolek v rámci dvoudenních závodů. Nejen havárie na Rally Hustopeče však kluky o titul připravila. Přesto si Václav se Stanislavem připsali na své konto titul mistrů třídy 5. O mistrovských soubojích a mnohém dalším jsme si s popovídali s Václavem Stejskalem.
Každý rok máš alespoň dva starty v zahraničí. Dají se soutěže, kde jsi startoval, porovnat s těmi českými?
„Úroveň zahraničních závodů je velmi rozdílná. Český mistrák je velmi kvalitní, a to jak z pohledu organizace, tak z pohledu obsazenosti a rychlosti posádek. O něco kvalitnější, co se posádek týče, je šampionát ve Francii.Organizace tamních závodů je podobná s tou českou, tedy na velmi vysoké úrovni. Ostatní země, ve kterých jsme startovali, pak rozhodně takovou úroveň nemají. Ale všude jsme startovali rádi, každý závod má své specifické tratě, což člověka přiměje pracovat s autem, více vše vnímat, přemýšlet nad nastavením. Pro vývoj jezdce to tedy považuji za velmi přínosné.“
Kde se ti v zahraničí líbilo nejvíc a proč?
„Velmi se mi líbí právě závody ve Francii, kde jsme se pasovali s identickými vozy v rámci značkového poháru. Své kouzlo má i Rally Poreč, která se jede na sklonku léta a servis se nachází v okolí přístavu tohoto krásného chorvatského města. Rád vzpomínám taky na Rally Velenje ve Slovinsku. To byl náš úplně první zahraniční start, i přes to se nám dařilo vyhrát pár RZ mezi dvoukolkami skupiny N, celkový výsledek bohužel poznamenal defekt na jedné z RZ.
Jediné, kam bych se nerad vracel, je Rakousko. Tam se nám nikdy nedařilo, ani jsem se tam nikdy moc necítil. Na Rally Weiz 2016 do nás dokonce na uzavřené trati, byť při volném průjezdu, nabouralo civilní auto, které tam pořadatel pustil. Do teď není vyřešená škoda, která nám vznikla, a přístup pořadatele rozhodně nebyl a není optimální. Druhý start v Rakousku pak byl na šotolinové RallyWaldviertel. Tady bylo organizačně vše v pořádku, ale jednalo se o můj dosud jediný šotolinový závod, který jsme zakončili na páté rychlostní zkoušce koly vzhůru.“
Váš souboj s Reném Dohnalem o vítěze ve 2WD byl letos ozdobou MČR. Jak jsi tento souboj prožíval ty?
„Jsem rád, že jsou naše souboje i „zvenku“ vnímány jako ozdoba letošního MČR. Já jsem si je velmi užíval, hlavně první závody měly neuvěřitelný náboj vždy až do posledních metrů. Ani po projetí poslední fotobuňkou jsme nevěděli, jestli to stačilo, nebo ne. Právě tohle jsou situace, kdy ze sebe posádka dostává to nejlepší, zjišťuje, co by ještě šlo zajet lépe. S Rendou a Romanem si sedíme i lidsky, takže i přes to, že jsme si na trati nedali ani desetinku, mimo RZ jsme často o všem v pohodovém duchu diskutovali. Věřím, že naše letošní souboje tedy obě posádky nejen posunuli jezdecky, ale zároveň velmi bavili.“
Nakonec jste ze souboje vyšli jako druzí, ale podařilo se vám obhájit titul ve třídě 5. Jak těžká byla obhajoba? Je to pro vás alespoň malá „náplast“ za druhé místo mezi dvoukolkami?
„Popravdě jsme se po úvodních úspěšných soutěžích soustředili hlavně na dvoukolky. Souboj o titul ve třídě jsme samozřejmě také sledovali, ale těch už pár máme, takže titul ve 2WD byl větším lákadlem. Před Barum Rally pak paradoxně byla reálná situace, kdy bychom vyhráli celkově 2WD, ale nemuseli být nutně mistry třídy 5. Ve 2WD nám stačilo dojet před Rendou, na jakékoliv pozici, ve třídě jsme ale museli získat plný počet bodů, jinak by nám to na Lukáše Fránu nestačilo.
I když se nám nepodařilo vyhrát dvoukolky, jsme s celkovým výsledkem spokojeni. Myslím si, že jsme našimi výkony mnohé velmi překvapili. Sám jsem rád za to, jak se nám letos dařilo jet, z pěti startů jsme třikrát vyhráli české dvoukolky. Jen mne mrzí má chyba na Rally Hustopeče, která, spolu s neúčastí na Valašské Rally a problémech na Barumce, rozhodla o titulu ve 2WD.“
S Renaultem Clio R3T jezdíš skoro pátým rokem, neláká tě usednout do nějaké čtyřkolky?
„No, první dva roky jsme se Cliem hodně prali, nebylo to úplně jednoduché období. Když jsem přecházel z Logana 1,4 do Clia Ragnotti, bylo to v pohodě. Byť se jednalo o poměrně velký skok, neměl jsem s tím problém a byli jsme od začátku rychlí. Při přechodu do R3T to tak nebylo, stálo nás hodně úsilí si auto doladit a sžít se s ním. První dva roky byly spíše trápení. V loňské sezoně už to šlo dobrým směrem a s letošní rychlostí jsme spokojeni. Ale stále je před námi velký prostor pro vývoj. Tohle auto je hodně komplexní, chceme s ním dál pracovat.
Zároveň je to hranice, kterou jsme schopni finančně a technicky zvládnout. Přestup do čtyřkolky tedy v plánu není. Produkční vozy mne moc nelákají, ani by to moc nedávalo smysl, a R5 je nad naše možnosti.“
Co plánuješ do příští sezony?
„Příští rok je pro nás zatím s otazníkem. Clio R3T Trophy France letos končí, příští rok se ve Francii pojede pohár s novým Cliem páté generace. R3T Trophy pak bude pokračovat v „Alpském poháru“, tedy na závodech ve Švýcarsku, případně ve Francii blízko Alp.
V tuto chvíli tedy zvažujeme účast v některém z uvedených pohárů. V MČR se patrně taky ukážeme, v jakém to bude rozsahu, to se teprve uvidí. Každopádně již nyní se těšíme na náš nový domácí „velký“ závod – Rally Pačejov 2020. Věřím, že to bude kvalitní a náročná soutěž. Tam bychom nechtěli chybět, rádi bychom na start postavili všechny naše vozy.Se spolujezdcem jsem spokojený, Standa je zkušený a v autě nám to klape. V tomto ohledu tedy žádná změna není v plánu.“
Jak bude u tebe probíhat zimní příprava na novou sezonu?
„Zimní příprava bude tradiční. Pokusíme se oslovit nové partnery ke spolupráci, proběhne důkladná údržba na autě. Fyzické přípravě se snažím věnovat po celý rok, takže tady to bude spíš o tom nepolevit.Taky se budeme věnovat tomu, na co není moc čas v průběhu sezony. Zbývají k dořešení nějaké projekty v rámci advokátní kanceláře a taky plánujeme udělat nějaké inovace na dílně. Když to půjde, rád bych taky na pár dní vyrazil někam do tepla.
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Fanouškům bych rád poděkoval za podporu, které se nám od nich dostávalo. Přeji všem, ať si užijí konec roku a budeme se těšit v nové sezoně.Dále děkuji hlavně taťkovi, celé rodině a klukům z týmu. Všichni toho dělají spoustu, abychom mohli závodit na této úrovni. Děkuji rovněž všem našim partnerům, jejichž podpory si velmi vážím a bez kterých by to nešlo.“
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?