Václav Stejskal jun. společně se spolujezdcem Stanislavem Viktorou jun. letos o sobě dali hodně vědět. Posádka závodící s Renaultem Clio RS R3T bojovala až do posledního závodu o první místo v hodnocení dvoukolek v rámci dvoudenních závodů. Nejen havárie na Rally Hustopeče však kluky o titul připravila. Přesto si Václav se Stanislavem připsali na své konto titul mistrů třídy 5. O mistrovských soubojích a mnohém dalším jsme si s popovídali s Václavem Stejskalem.
Každý rok máš alespoň dva starty v zahraničí. Dají se soutěže, kde jsi startoval, porovnat s těmi českými?
„Úroveň zahraničních závodů je velmi rozdílná. Český mistrák je velmi kvalitní, a to jak z pohledu organizace, tak z pohledu obsazenosti a rychlosti posádek. O něco kvalitnější, co se posádek týče, je šampionát ve Francii.Organizace tamních závodů je podobná s tou českou, tedy na velmi vysoké úrovni. Ostatní země, ve kterých jsme startovali, pak rozhodně takovou úroveň nemají. Ale všude jsme startovali rádi, každý závod má své specifické tratě, což člověka přiměje pracovat s autem, více vše vnímat, přemýšlet nad nastavením. Pro vývoj jezdce to tedy považuji za velmi přínosné.“
Kde se ti v zahraničí líbilo nejvíc a proč?
„Velmi se mi líbí právě závody ve Francii, kde jsme se pasovali s identickými vozy v rámci značkového poháru. Své kouzlo má i Rally Poreč, která se jede na sklonku léta a servis se nachází v okolí přístavu tohoto krásného chorvatského města. Rád vzpomínám taky na Rally Velenje ve Slovinsku. To byl náš úplně první zahraniční start, i přes to se nám dařilo vyhrát pár RZ mezi dvoukolkami skupiny N, celkový výsledek bohužel poznamenal defekt na jedné z RZ.
Jediné, kam bych se nerad vracel, je Rakousko. Tam se nám nikdy nedařilo, ani jsem se tam nikdy moc necítil. Na Rally Weiz 2016 do nás dokonce na uzavřené trati, byť při volném průjezdu, nabouralo civilní auto, které tam pořadatel pustil. Do teď není vyřešená škoda, která nám vznikla, a přístup pořadatele rozhodně nebyl a není optimální. Druhý start v Rakousku pak byl na šotolinové RallyWaldviertel. Tady bylo organizačně vše v pořádku, ale jednalo se o můj dosud jediný šotolinový závod, který jsme zakončili na páté rychlostní zkoušce koly vzhůru.“
Váš souboj s Reném Dohnalem o vítěze ve 2WD byl letos ozdobou MČR. Jak jsi tento souboj prožíval ty?
„Jsem rád, že jsou naše souboje i „zvenku“ vnímány jako ozdoba letošního MČR. Já jsem si je velmi užíval, hlavně první závody měly neuvěřitelný náboj vždy až do posledních metrů. Ani po projetí poslední fotobuňkou jsme nevěděli, jestli to stačilo, nebo ne. Právě tohle jsou situace, kdy ze sebe posádka dostává to nejlepší, zjišťuje, co by ještě šlo zajet lépe. S Rendou a Romanem si sedíme i lidsky, takže i přes to, že jsme si na trati nedali ani desetinku, mimo RZ jsme často o všem v pohodovém duchu diskutovali. Věřím, že naše letošní souboje tedy obě posádky nejen posunuli jezdecky, ale zároveň velmi bavili.“
Nakonec jste ze souboje vyšli jako druzí, ale podařilo se vám obhájit titul ve třídě 5. Jak těžká byla obhajoba? Je to pro vás alespoň malá „náplast“ za druhé místo mezi dvoukolkami?
„Popravdě jsme se po úvodních úspěšných soutěžích soustředili hlavně na dvoukolky. Souboj o titul ve třídě jsme samozřejmě také sledovali, ale těch už pár máme, takže titul ve 2WD byl větším lákadlem. Před Barum Rally pak paradoxně byla reálná situace, kdy bychom vyhráli celkově 2WD, ale nemuseli být nutně mistry třídy 5. Ve 2WD nám stačilo dojet před Rendou, na jakékoliv pozici, ve třídě jsme ale museli získat plný počet bodů, jinak by nám to na Lukáše Fránu nestačilo.
I když se nám nepodařilo vyhrát dvoukolky, jsme s celkovým výsledkem spokojeni. Myslím si, že jsme našimi výkony mnohé velmi překvapili. Sám jsem rád za to, jak se nám letos dařilo jet, z pěti startů jsme třikrát vyhráli české dvoukolky. Jen mne mrzí má chyba na Rally Hustopeče, která, spolu s neúčastí na Valašské Rally a problémech na Barumce, rozhodla o titulu ve 2WD.“
S Renaultem Clio R3T jezdíš skoro pátým rokem, neláká tě usednout do nějaké čtyřkolky?
„No, první dva roky jsme se Cliem hodně prali, nebylo to úplně jednoduché období. Když jsem přecházel z Logana 1,4 do Clia Ragnotti, bylo to v pohodě. Byť se jednalo o poměrně velký skok, neměl jsem s tím problém a byli jsme od začátku rychlí. Při přechodu do R3T to tak nebylo, stálo nás hodně úsilí si auto doladit a sžít se s ním. První dva roky byly spíše trápení. V loňské sezoně už to šlo dobrým směrem a s letošní rychlostí jsme spokojeni. Ale stále je před námi velký prostor pro vývoj. Tohle auto je hodně komplexní, chceme s ním dál pracovat.
Zároveň je to hranice, kterou jsme schopni finančně a technicky zvládnout. Přestup do čtyřkolky tedy v plánu není. Produkční vozy mne moc nelákají, ani by to moc nedávalo smysl, a R5 je nad naše možnosti.“
Co plánuješ do příští sezony?
„Příští rok je pro nás zatím s otazníkem. Clio R3T Trophy France letos končí, příští rok se ve Francii pojede pohár s novým Cliem páté generace. R3T Trophy pak bude pokračovat v „Alpském poháru“, tedy na závodech ve Švýcarsku, případně ve Francii blízko Alp.
V tuto chvíli tedy zvažujeme účast v některém z uvedených pohárů. V MČR se patrně taky ukážeme, v jakém to bude rozsahu, to se teprve uvidí. Každopádně již nyní se těšíme na náš nový domácí „velký“ závod – Rally Pačejov 2020. Věřím, že to bude kvalitní a náročná soutěž. Tam bychom nechtěli chybět, rádi bychom na start postavili všechny naše vozy.Se spolujezdcem jsem spokojený, Standa je zkušený a v autě nám to klape. V tomto ohledu tedy žádná změna není v plánu.“
Jak bude u tebe probíhat zimní příprava na novou sezonu?
„Zimní příprava bude tradiční. Pokusíme se oslovit nové partnery ke spolupráci, proběhne důkladná údržba na autě. Fyzické přípravě se snažím věnovat po celý rok, takže tady to bude spíš o tom nepolevit.Taky se budeme věnovat tomu, na co není moc čas v průběhu sezony. Zbývají k dořešení nějaké projekty v rámci advokátní kanceláře a taky plánujeme udělat nějaké inovace na dílně. Když to půjde, rád bych taky na pár dní vyrazil někam do tepla.
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Fanouškům bych rád poděkoval za podporu, které se nám od nich dostávalo. Přeji všem, ať si užijí konec roku a budeme se těšit v nové sezoně.Dále děkuji hlavně taťkovi, celé rodině a klukům z týmu. Všichni toho dělají spoustu, abychom mohli závodit na této úrovni. Děkuji rovněž všem našim partnerům, jejichž podpory si velmi vážím a bez kterých by to nešlo.“
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?