Karel Štochl s Adélou Vackovou měli skvělou sezónu 2018, ve které dokončili všechny závody, do kterých odstartovali. S podobnými cíli šla pražská posádka i do letošního roku. Na Šumavě ale přišla nepříjemná havárie. Návrat na tratě zkoušek byl ve wéercéčku. Jaká byla tedy sezóna a co bude příští rok, na to odpovídá Karel Štochl.
Loňská sezóna, kdy jste usedali do Škody Fabia R5, byla asi z říše snů, jaký jste z ní měli pocit?
„Vloni se nám podařilo dojet všechny závody a autu prakticky vůbec neublížit. Přitom jsme si skvěle zazávodili a měli dobrý pocit z našich výkonů. Pochopili jsme, jak auto přizpůsobovat různým povrchům a typům soutěží. Byl to opravdu zážitek a pro nás velký úspěch, pravidelně se nám dařilo bojovat i dojíždět v první desítce.“
Na konci roku 2018 u vás jistě panovala spokojenost, s jakými cíli jste šli do letošního roku?
„Každopádně jsme chtěli pokračovat v poznávání možností a limitů auta, posouvat jeho nastavení a věnovat trochu více času přípravě na závody.“
Na úvod sezóny jste absolvovali Valašskou rally, ta asi nebyla zcela podle vašich představ...
„Závod jsme rozjeli slušně, v našem tempu, bez rizika a komplikací. Pak ale přišla drobná chyba při snaze pobavit diváky delším smykem a výsledkem bylo uražené kolo. Naštěstí se kolo zlomilo jen v disku, takže ho stačilo vyměnit a pokračovat. Protože ale auto sedělo na zemi, nedařilo se nám ho na trati erzety zvednout a než se nám to povedlo, ztratili jsem asi pět minut, takže bylo po závodě. Nicméně závod jsme dojeli a pěkně se svezli.“
Následovala Rally Šumava a v ní hodně nepříjemná havárie. Co se tenkrát přihodilo?
"Po úvodní okruhové zkoušce byl servis v depu. Stále ještě nepršelo, takže jsme odjeli na suchém slicku. Už na startu dvojky ale pršelo, takže se nejelo úplně ideálně. K tomu všemu se nám krátce po startu auto zastavilo. Po několika pokusech a restartu systému naskočilo a jelo. Občas cukalo, ale jelo. Na přejezdu na třetí rychlostní zkoušku jsme se to snažili řešit, ale na nic jsme nepřišli. Výsledkem bylo, že jsme byli promoklí a sotva stíhali start do erzety. Ta už se startovala za tmy a déšť nabíral na intenzitě. Nejelo se nám dobře, pořád jsem myslel na tu poruchu, sledoval, kdy auto pocukává a nesoustředil jsem se úplně stoprocentně na jízdu. Asi v polovině zkoušky nás v rychlé pravé na výjezdu z lesa rozhodila nerovnost a vzniklá krize už se na suché gumě nedala řešit. Následoval náraz do stráně asi ve 130 km/h, následně jsme přerazili strom ve čtyřmetrové výšce, dopadli na střechu a pak se dál kutáleli po silnici, až jsme zastavili o další strom. Dobrá zpráva byla, že jsme až na pár oděrek a bolesti v zádech oba vylezli po svých a ve zdraví. Špatná zpráva byla, že nepojištěné auto bylo K.O. K tomu se přidala zoufalá komunikace s pořadateli, kteří situaci nebyli schopni řešit, sanitka, kde byl skvělý doktor, ale bez šití, aby mi mohl sešít krvácející ránu na noze a podobně… Takže rozhodně zážitek, který nikomu nepřeji.“
Jak jste se vyrovnávali s touto havárií? Měli jste chuť závodit?
„Už jsem v životě naboural mnohokrát civilně i v závodech, odepsal hodně aut, ale tahle rána byla určitě největší. Takže přišlo rozjímání nad tím, jestli to za to riziko a peníze vlastně stojí a jestli není lepší se jen občas svézt někde na uzavřeném okruhu pro zábavu. Havarované auto jsem měl v úmyslu prodat a chvíli počkat a s odstupem se rozhodnout, jestli budu, respektive budeme, pokračovat. Vlastně jsem to dlouhou dobu moc neřešil, párkrát jsem se svezl se závodní imprezou, která mi zůstala v garáži, byl jsem jezdit na okruzích, ale rozhodnuto jsem neměl. Po deseti souvislých letech závodění bylo docela příjemné dát si pauzu, mít více volna a věnovat se i jiným věcem. Až na podzim jsem si řekl, že je potřeba se znovu v něčem svézt a v závodě si ujasnit, jestli budeme dále pokračovat, nebo jestli toho necháme. Důležité bylo hlavně to, že se mi podařilo k tomu přesvědčit i Adélku, které se už moc nechtělo.“
Podle dlouhé závodní pauzy to vypadalo, že patrně pověsíte kombinézy na hřebík. Vsetínský sprint ale mnohé vyjasnil. Kde vznikl plán startovat s vozem WRC?
„Vlastně jsem vybíral nějaké auto specifikace R5, které bych si půjčil na Vsetín, a od Jirky Bryndy, respektive od bratrů Melichárků, přišla nabídka zkusit svezení ve WRC. Moc dlouho jsem o tom nepřemýšlel, protože tohle je sen každého soutěžáka, a brzy už jsme byli na testu.“
Jaké bylo svezení v tomto voze a lze vůbec nějak porovnat s R5?
„Je to neskutečný zážitek. Prakticky na všem je znát, že je to auto vyšší specifikace – výkon motoru, řazení pádly, podvozek, vyvážení, brzdy. Vše vás nadchne a skvěle se to řídí. Povedlo se nám slušně dojet a ke konci závodu už jsem myslím začínal chápat, jak se tohle auto dá používat. Zkrátka zážitek života, který bych si určitě rád zopakoval! Tohle starší WRC nebude v přímém srovnání proti stávajícím vozům R5 asi nijak výrazně rychlejší, nicméně pocit z řízení je nepochybně mnohem intenzivnější a reakce auta jsou ještě o kus čitelnější a přesnější než u R5. Celkově auto působí jako opravdovější, ryzejší závoďák, takže minimálně pocitově máte dojem, že nejedete, ale letíte.“
Už spřádáte plány pro rok 2020? Kde vás uvidíme a hlavně v čem?
„Upřímně, úplně jasno v tom nemáme. Nejradši bych koupil vůz specifikace WRC a jezdil s ním ty závody, které se mi líbí. To bohužel naše maločesky pojaté sportovní řády neumožňují, tedy s výjimkou rallysprintů, které postupně ubývají, takže řeším několik možností. Předně opravujeme, respektive stavíme znovu naši R5. Měl bych zájem koupit si některou z nových specifikací R5, ale přístup prodejců mě od toho zatím odrazuje. Pak je tu možnost přejít do historiků a pořídit si nějaké hezké auto, které bude bavit mě i diváky. Uvidíme, jak to dopadne, každopádně minimálně pár závodů ročně budeme chtít určitě absolvovat, je těžké bez toho žít. Tak nám držte palce.“
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.