Karel Štochl s Adélou Vackovou měli skvělou sezónu 2018, ve které dokončili všechny závody, do kterých odstartovali. S podobnými cíli šla pražská posádka i do letošního roku. Na Šumavě ale přišla nepříjemná havárie. Návrat na tratě zkoušek byl ve wéercéčku. Jaká byla tedy sezóna a co bude příští rok, na to odpovídá Karel Štochl.
Loňská sezóna, kdy jste usedali do Škody Fabia R5, byla asi z říše snů, jaký jste z ní měli pocit?
„Vloni se nám podařilo dojet všechny závody a autu prakticky vůbec neublížit. Přitom jsme si skvěle zazávodili a měli dobrý pocit z našich výkonů. Pochopili jsme, jak auto přizpůsobovat různým povrchům a typům soutěží. Byl to opravdu zážitek a pro nás velký úspěch, pravidelně se nám dařilo bojovat i dojíždět v první desítce.“
Na konci roku 2018 u vás jistě panovala spokojenost, s jakými cíli jste šli do letošního roku?
„Každopádně jsme chtěli pokračovat v poznávání možností a limitů auta, posouvat jeho nastavení a věnovat trochu více času přípravě na závody.“
Na úvod sezóny jste absolvovali Valašskou rally, ta asi nebyla zcela podle vašich představ...
„Závod jsme rozjeli slušně, v našem tempu, bez rizika a komplikací. Pak ale přišla drobná chyba při snaze pobavit diváky delším smykem a výsledkem bylo uražené kolo. Naštěstí se kolo zlomilo jen v disku, takže ho stačilo vyměnit a pokračovat. Protože ale auto sedělo na zemi, nedařilo se nám ho na trati erzety zvednout a než se nám to povedlo, ztratili jsem asi pět minut, takže bylo po závodě. Nicméně závod jsme dojeli a pěkně se svezli.“
Následovala Rally Šumava a v ní hodně nepříjemná havárie. Co se tenkrát přihodilo?
"Po úvodní okruhové zkoušce byl servis v depu. Stále ještě nepršelo, takže jsme odjeli na suchém slicku. Už na startu dvojky ale pršelo, takže se nejelo úplně ideálně. K tomu všemu se nám krátce po startu auto zastavilo. Po několika pokusech a restartu systému naskočilo a jelo. Občas cukalo, ale jelo. Na přejezdu na třetí rychlostní zkoušku jsme se to snažili řešit, ale na nic jsme nepřišli. Výsledkem bylo, že jsme byli promoklí a sotva stíhali start do erzety. Ta už se startovala za tmy a déšť nabíral na intenzitě. Nejelo se nám dobře, pořád jsem myslel na tu poruchu, sledoval, kdy auto pocukává a nesoustředil jsem se úplně stoprocentně na jízdu. Asi v polovině zkoušky nás v rychlé pravé na výjezdu z lesa rozhodila nerovnost a vzniklá krize už se na suché gumě nedala řešit. Následoval náraz do stráně asi ve 130 km/h, následně jsme přerazili strom ve čtyřmetrové výšce, dopadli na střechu a pak se dál kutáleli po silnici, až jsme zastavili o další strom. Dobrá zpráva byla, že jsme až na pár oděrek a bolesti v zádech oba vylezli po svých a ve zdraví. Špatná zpráva byla, že nepojištěné auto bylo K.O. K tomu se přidala zoufalá komunikace s pořadateli, kteří situaci nebyli schopni řešit, sanitka, kde byl skvělý doktor, ale bez šití, aby mi mohl sešít krvácející ránu na noze a podobně… Takže rozhodně zážitek, který nikomu nepřeji.“
Jak jste se vyrovnávali s touto havárií? Měli jste chuť závodit?
„Už jsem v životě naboural mnohokrát civilně i v závodech, odepsal hodně aut, ale tahle rána byla určitě největší. Takže přišlo rozjímání nad tím, jestli to za to riziko a peníze vlastně stojí a jestli není lepší se jen občas svézt někde na uzavřeném okruhu pro zábavu. Havarované auto jsem měl v úmyslu prodat a chvíli počkat a s odstupem se rozhodnout, jestli budu, respektive budeme, pokračovat. Vlastně jsem to dlouhou dobu moc neřešil, párkrát jsem se svezl se závodní imprezou, která mi zůstala v garáži, byl jsem jezdit na okruzích, ale rozhodnuto jsem neměl. Po deseti souvislých letech závodění bylo docela příjemné dát si pauzu, mít více volna a věnovat se i jiným věcem. Až na podzim jsem si řekl, že je potřeba se znovu v něčem svézt a v závodě si ujasnit, jestli budeme dále pokračovat, nebo jestli toho necháme. Důležité bylo hlavně to, že se mi podařilo k tomu přesvědčit i Adélku, které se už moc nechtělo.“
Podle dlouhé závodní pauzy to vypadalo, že patrně pověsíte kombinézy na hřebík. Vsetínský sprint ale mnohé vyjasnil. Kde vznikl plán startovat s vozem WRC?
„Vlastně jsem vybíral nějaké auto specifikace R5, které bych si půjčil na Vsetín, a od Jirky Bryndy, respektive od bratrů Melichárků, přišla nabídka zkusit svezení ve WRC. Moc dlouho jsem o tom nepřemýšlel, protože tohle je sen každého soutěžáka, a brzy už jsme byli na testu.“
Jaké bylo svezení v tomto voze a lze vůbec nějak porovnat s R5?
„Je to neskutečný zážitek. Prakticky na všem je znát, že je to auto vyšší specifikace – výkon motoru, řazení pádly, podvozek, vyvážení, brzdy. Vše vás nadchne a skvěle se to řídí. Povedlo se nám slušně dojet a ke konci závodu už jsem myslím začínal chápat, jak se tohle auto dá používat. Zkrátka zážitek života, který bych si určitě rád zopakoval! Tohle starší WRC nebude v přímém srovnání proti stávajícím vozům R5 asi nijak výrazně rychlejší, nicméně pocit z řízení je nepochybně mnohem intenzivnější a reakce auta jsou ještě o kus čitelnější a přesnější než u R5. Celkově auto působí jako opravdovější, ryzejší závoďák, takže minimálně pocitově máte dojem, že nejedete, ale letíte.“
Už spřádáte plány pro rok 2020? Kde vás uvidíme a hlavně v čem?
„Upřímně, úplně jasno v tom nemáme. Nejradši bych koupil vůz specifikace WRC a jezdil s ním ty závody, které se mi líbí. To bohužel naše maločesky pojaté sportovní řády neumožňují, tedy s výjimkou rallysprintů, které postupně ubývají, takže řeším několik možností. Předně opravujeme, respektive stavíme znovu naši R5. Měl bych zájem koupit si některou z nových specifikací R5, ale přístup prodejců mě od toho zatím odrazuje. Pak je tu možnost přejít do historiků a pořídit si nějaké hezké auto, které bude bavit mě i diváky. Uvidíme, jak to dopadne, každopádně minimálně pár závodů ročně budeme chtít určitě absolvovat, je těžké bez toho žít. Tak nám držte palce.“
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.