Sedmadvacetiletý Honza Kornhefr po roce 2018, který strávil v rallysprintech, přešel letos do velkého mistráku. A i když patrně čekal od výsledků trochu víc, považuje „zkušební“ sezónu za dobrou. Jaká tedy byla? V následujícím rozhovoru se Honza ohlíží za uplynulým rokem a ne jenom jím.
Honzo, pojďme se na úvod povídání vrátit na konec loňské sezóny. Při své premiéře ve třídě 6 jsi na konci roku obsadil při dvou dokončených soutěžích 5. příčku. Já bych očekával v další sezóně atak vyšších pozic, ale ty jsi přešel do „velkého“ mistráku. Co tě k tomu vedlo?
„Velké mistrovství mě lákalo z několika důvodů. Předně se tam dá získat mnohem více zkušeností než v RSS, je to náročnější jak na jezdce, spolujezdce, tak i na techniku. Jsou zde legendární tratě, na kterých jsem si chtěl zazávodit a atmosféra na dvoudenních soutěžích je úžasná. Musím říct, že jsem rád, že jsem zvolil MČR v rally, i když v rallysprintové sérii bych měl výhodu znalosti tratí z loňska.“
Na jednu stranu, ve vícedenních závodech najedeš více kilometrů oproti sprintům, ale naopak ve sprintech je ve třídě 6 početnější startovní pole (výjimka Rally Hustopeče i díky společnému mistrovství se slovenským). Nechybělo ti širší porovnávání?
„Letos jsem měl co dělat porovnávat se sám se sebou. Sezóna byla jako na houpačce. Na některých erzetách jsem zajel velmi slušné časy a na některých, převážně těch delších, jsem ztrácel. Tento nedostatek koncentrace se mi ke konci sezony částečně podařilo odstranit a teď už si dlouhé rychlostní zkoušky užívám. Jak říkáš, na velkém závodě najedeš více kilometrů, tudíž více zkušeností, ale pokud bych měl budget jet oba seriály, neváhám ani minutu. I v rallysprintech jsou skvělé tratě a konkurence obrovská.“
Sezónu 2019 jsi absolvoval v Peugeotu 208 R2. Vůz fungoval skvěle, po této stránce panuje u tebe asi spokojenost…
„Ano, peugeot neměl ani jednu technickou závadu, všechny uražené disky nebo poškozené karoserie, jako třeba ty z Českého Krumlova, jsem si zavinil sám. Tady bych chtěl vyzdvihnout team Brynda racing, který se svým profesionálním přístupem dokáže provozovat náš vůz na nejvyšší možné úrovni.“
Letos jsi startoval v pěti závodech, pojďme si je v krátkosti rozklíčovat. Na úvod Valašská rally, tady jsi patrně čekal od výsledku víc, nemám pravdu?
„Přesně, jak říkáš, na shaku Valašky a v první rychlostní zkoušce jsem byl nejrychlejší, ale pak se rychle ukázalo, že mi chybí potřebné zkušenosti, zato motivace veliká, a začal jsem dělat hloupé chyby, které stály cenné vteřiny.“
Ach ta erzeta Bystřička… Tu by měli pořadatelé pro příští rok vynechat, co ty na to?
„Samozřejmě, že je to vynechání myšleno nadneseně, ale já si nemyslím, že by ji měli vynechat. Každá erzeta, pokud to není nějaký nesmyslný polygon, mě baví. Spíš jsme dostali za uši obtížností této zkoušky, ale na to budeme příští rok připraveni.“
Na Šumavě to cinkalo s časy na erzetách stejně jako na Valašce, ale domácí soutěž ti vyšla mnohem lépe…
„Na Šumavě jsem opět svojí chybou urazil disk o obrubník. Druhý den jsem se kousnul a závod dokončil bez potíží. Očekával jsem na domácí soutěží lepší výsledek, než bylo 4. místo ve třídě 6. Ale opět se potvrdila slova ostřílených závodníků, že nemám čekat výhry v první sezóně ve velkém mistráku.“
Následovala soutěž v Českém Krumlově a s ní havárie. Co se přihodilo?
„Na RZ Malonty v lesní pasáži, jsem se v mírné levé zatáčce dostal koly mimo stopu, následovaly dva smyky, které byly zakončeny nárazem do stromu a následným katapultováním do příkopy na druhé straně vozovky. Náraz byl podle GPS záznamu v autě v rychlosti 72 km/hod a 11G přetížení. Po asi deseti minutách si Michal (spolujezdec) začal stěžovat na bolesti v oblasti hrudníku a my jsme následně byli letecky transportováni do nemocnice v Budějovicích. Můžu říct, že jsem měl fakt o Michala strach a už bych si takový „zážitek" příště odpustil. Naštěstí z toho byla jenom naražená žebra.“
Velmi krátké svezení jsi prožil mezi vinicemi. Zdravotní důvody byly důvodem odstoupení z Rally Hustopeče…
„Do Hustopečí jsem kvůli Michalovým nezahojeným žebrům musel sehnat náhradu. Volba padla na spolujezdce z nižší kategorie. Jak se ukázalo, nebyl to šťastný výběr, chybějící zkušenosti a psychický tlak byly na mého kolegu příliš a my jsme byli nuceni po několika chybách v rozpisu závod ukončit.“
Tvůj poslední start v letošní sezóně je spojený s Rally Bohemia, kde sis spravil chuť a i ve třídě to cinklo…
„Musím se přiznat, že první den na dešti jsem měl opravdu stažené půlky. Mokrá vozovka mi připomínala neslavný Krumlov a časy, které jsem dosahoval, by spíš odpovídaly jízdě na postarším jízdním kole. Večer jsme s Michalem rozebírali, co dělám a děláme špatně. Byl jsem z těch časů opravdu rozhozený, ale Michal nikdy neztrácí hlavu a na příští den mě povzbudil, že to tam zase budeme dávat. A měl pravdu… Další den už byl o poznání lepší a já jsem opět začal získávat ztracenou jistotu a blýskli jsme se několika slušnými časy. Třetí místo z Rally Bohemia bylo pak jen třešničkou na dortu.“
Vrchol sezóny, Barum rally, byla ovšem bez tvé účasti, proč?
„Odpověď je jasná. Finance. Po opravě vozu z Rally Český Krumlov už na Barumku nezbyl potřebný budget.“
Konečné umístění v sezóně 2019 zní: 12. místo ve dvoukolkách, 6. místo ve třídě 6, 3. místo v juniorech a 4. v Peugeot cupu… Spokojenost?
„Spokojený jsem se svým vývojem v průběhu sezóny. Přiznám se, že na začátku roku jsem mířil s celkovým umístěním výš, ale počkejme si… Není všem dnům konec a nadcházející sezóna ukáže, jestli jsem se něco naučil.“
Co bude dál? Už máš představu o sezóně 2020? Kde všude tě uvidíme?
„Rád bych se objevil v MČR v rally, ale jestli to bude kompletní kalendář, v současné době nevím. Závisí to na financích, které seženu. Každopádně se budu snažit zajistit si co nejvíc startů.“
A mírné rýpnutí na závěr. Od té doby, co jezdíš sprinty, potažmo velký mistrák, měníš co sezónu auto. Jak dlouho ti bude trvat, než se dostaneš k specifikaci R5?
„Ha ha ha… Je pravda, že už se pomalu stávalo zvykem, že každý rok mám jiné auto. Do kategorie R5 se pohrnu, až si budu jistý, že er dvojku využívám na 100 %, což si osobně myslím, že ještě nějakou chvíli zabere.“
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.