Sedmadvacetiletý Honza Kornhefr po roce 2018, který strávil v rallysprintech, přešel letos do velkého mistráku. A i když patrně čekal od výsledků trochu víc, považuje „zkušební“ sezónu za dobrou. Jaká tedy byla? V následujícím rozhovoru se Honza ohlíží za uplynulým rokem a ne jenom jím.
Honzo, pojďme se na úvod povídání vrátit na konec loňské sezóny. Při své premiéře ve třídě 6 jsi na konci roku obsadil při dvou dokončených soutěžích 5. příčku. Já bych očekával v další sezóně atak vyšších pozic, ale ty jsi přešel do „velkého“ mistráku. Co tě k tomu vedlo?
„Velké mistrovství mě lákalo z několika důvodů. Předně se tam dá získat mnohem více zkušeností než v RSS, je to náročnější jak na jezdce, spolujezdce, tak i na techniku. Jsou zde legendární tratě, na kterých jsem si chtěl zazávodit a atmosféra na dvoudenních soutěžích je úžasná. Musím říct, že jsem rád, že jsem zvolil MČR v rally, i když v rallysprintové sérii bych měl výhodu znalosti tratí z loňska.“
Na jednu stranu, ve vícedenních závodech najedeš více kilometrů oproti sprintům, ale naopak ve sprintech je ve třídě 6 početnější startovní pole (výjimka Rally Hustopeče i díky společnému mistrovství se slovenským). Nechybělo ti širší porovnávání?
„Letos jsem měl co dělat porovnávat se sám se sebou. Sezóna byla jako na houpačce. Na některých erzetách jsem zajel velmi slušné časy a na některých, převážně těch delších, jsem ztrácel. Tento nedostatek koncentrace se mi ke konci sezony částečně podařilo odstranit a teď už si dlouhé rychlostní zkoušky užívám. Jak říkáš, na velkém závodě najedeš více kilometrů, tudíž více zkušeností, ale pokud bych měl budget jet oba seriály, neváhám ani minutu. I v rallysprintech jsou skvělé tratě a konkurence obrovská.“
Sezónu 2019 jsi absolvoval v Peugeotu 208 R2. Vůz fungoval skvěle, po této stránce panuje u tebe asi spokojenost…
„Ano, peugeot neměl ani jednu technickou závadu, všechny uražené disky nebo poškozené karoserie, jako třeba ty z Českého Krumlova, jsem si zavinil sám. Tady bych chtěl vyzdvihnout team Brynda racing, který se svým profesionálním přístupem dokáže provozovat náš vůz na nejvyšší možné úrovni.“
Letos jsi startoval v pěti závodech, pojďme si je v krátkosti rozklíčovat. Na úvod Valašská rally, tady jsi patrně čekal od výsledku víc, nemám pravdu?
„Přesně, jak říkáš, na shaku Valašky a v první rychlostní zkoušce jsem byl nejrychlejší, ale pak se rychle ukázalo, že mi chybí potřebné zkušenosti, zato motivace veliká, a začal jsem dělat hloupé chyby, které stály cenné vteřiny.“
Ach ta erzeta Bystřička… Tu by měli pořadatelé pro příští rok vynechat, co ty na to?
„Samozřejmě, že je to vynechání myšleno nadneseně, ale já si nemyslím, že by ji měli vynechat. Každá erzeta, pokud to není nějaký nesmyslný polygon, mě baví. Spíš jsme dostali za uši obtížností této zkoušky, ale na to budeme příští rok připraveni.“
Na Šumavě to cinkalo s časy na erzetách stejně jako na Valašce, ale domácí soutěž ti vyšla mnohem lépe…
„Na Šumavě jsem opět svojí chybou urazil disk o obrubník. Druhý den jsem se kousnul a závod dokončil bez potíží. Očekával jsem na domácí soutěží lepší výsledek, než bylo 4. místo ve třídě 6. Ale opět se potvrdila slova ostřílených závodníků, že nemám čekat výhry v první sezóně ve velkém mistráku.“
Následovala soutěž v Českém Krumlově a s ní havárie. Co se přihodilo?
„Na RZ Malonty v lesní pasáži, jsem se v mírné levé zatáčce dostal koly mimo stopu, následovaly dva smyky, které byly zakončeny nárazem do stromu a následným katapultováním do příkopy na druhé straně vozovky. Náraz byl podle GPS záznamu v autě v rychlosti 72 km/hod a 11G přetížení. Po asi deseti minutách si Michal (spolujezdec) začal stěžovat na bolesti v oblasti hrudníku a my jsme následně byli letecky transportováni do nemocnice v Budějovicích. Můžu říct, že jsem měl fakt o Michala strach a už bych si takový „zážitek" příště odpustil. Naštěstí z toho byla jenom naražená žebra.“
Velmi krátké svezení jsi prožil mezi vinicemi. Zdravotní důvody byly důvodem odstoupení z Rally Hustopeče…
„Do Hustopečí jsem kvůli Michalovým nezahojeným žebrům musel sehnat náhradu. Volba padla na spolujezdce z nižší kategorie. Jak se ukázalo, nebyl to šťastný výběr, chybějící zkušenosti a psychický tlak byly na mého kolegu příliš a my jsme byli nuceni po několika chybách v rozpisu závod ukončit.“
Tvůj poslední start v letošní sezóně je spojený s Rally Bohemia, kde sis spravil chuť a i ve třídě to cinklo…
„Musím se přiznat, že první den na dešti jsem měl opravdu stažené půlky. Mokrá vozovka mi připomínala neslavný Krumlov a časy, které jsem dosahoval, by spíš odpovídaly jízdě na postarším jízdním kole. Večer jsme s Michalem rozebírali, co dělám a děláme špatně. Byl jsem z těch časů opravdu rozhozený, ale Michal nikdy neztrácí hlavu a na příští den mě povzbudil, že to tam zase budeme dávat. A měl pravdu… Další den už byl o poznání lepší a já jsem opět začal získávat ztracenou jistotu a blýskli jsme se několika slušnými časy. Třetí místo z Rally Bohemia bylo pak jen třešničkou na dortu.“
Vrchol sezóny, Barum rally, byla ovšem bez tvé účasti, proč?
„Odpověď je jasná. Finance. Po opravě vozu z Rally Český Krumlov už na Barumku nezbyl potřebný budget.“
Konečné umístění v sezóně 2019 zní: 12. místo ve dvoukolkách, 6. místo ve třídě 6, 3. místo v juniorech a 4. v Peugeot cupu… Spokojenost?
„Spokojený jsem se svým vývojem v průběhu sezóny. Přiznám se, že na začátku roku jsem mířil s celkovým umístěním výš, ale počkejme si… Není všem dnům konec a nadcházející sezóna ukáže, jestli jsem se něco naučil.“
Co bude dál? Už máš představu o sezóně 2020? Kde všude tě uvidíme?
„Rád bych se objevil v MČR v rally, ale jestli to bude kompletní kalendář, v současné době nevím. Závisí to na financích, které seženu. Každopádně se budu snažit zajistit si co nejvíc startů.“
A mírné rýpnutí na závěr. Od té doby, co jezdíš sprinty, potažmo velký mistrák, měníš co sezónu auto. Jak dlouho ti bude trvat, než se dostaneš k specifikaci R5?
„Ha ha ha… Je pravda, že už se pomalu stávalo zvykem, že každý rok mám jiné auto. Do kategorie R5 se pohrnu, až si budu jistý, že er dvojku využívám na 100 %, což si osobně myslím, že ještě nějakou chvíli zabere.“
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).