Sedmadvacetiletý Honza Kornhefr po roce 2018, který strávil v rallysprintech, přešel letos do velkého mistráku. A i když patrně čekal od výsledků trochu víc, považuje „zkušební“ sezónu za dobrou. Jaká tedy byla? V následujícím rozhovoru se Honza ohlíží za uplynulým rokem a ne jenom jím.
Honzo, pojďme se na úvod povídání vrátit na konec loňské sezóny. Při své premiéře ve třídě 6 jsi na konci roku obsadil při dvou dokončených soutěžích 5. příčku. Já bych očekával v další sezóně atak vyšších pozic, ale ty jsi přešel do „velkého“ mistráku. Co tě k tomu vedlo?
„Velké mistrovství mě lákalo z několika důvodů. Předně se tam dá získat mnohem více zkušeností než v RSS, je to náročnější jak na jezdce, spolujezdce, tak i na techniku. Jsou zde legendární tratě, na kterých jsem si chtěl zazávodit a atmosféra na dvoudenních soutěžích je úžasná. Musím říct, že jsem rád, že jsem zvolil MČR v rally, i když v rallysprintové sérii bych měl výhodu znalosti tratí z loňska.“
Na jednu stranu, ve vícedenních závodech najedeš více kilometrů oproti sprintům, ale naopak ve sprintech je ve třídě 6 početnější startovní pole (výjimka Rally Hustopeče i díky společnému mistrovství se slovenským). Nechybělo ti širší porovnávání?
„Letos jsem měl co dělat porovnávat se sám se sebou. Sezóna byla jako na houpačce. Na některých erzetách jsem zajel velmi slušné časy a na některých, převážně těch delších, jsem ztrácel. Tento nedostatek koncentrace se mi ke konci sezony částečně podařilo odstranit a teď už si dlouhé rychlostní zkoušky užívám. Jak říkáš, na velkém závodě najedeš více kilometrů, tudíž více zkušeností, ale pokud bych měl budget jet oba seriály, neváhám ani minutu. I v rallysprintech jsou skvělé tratě a konkurence obrovská.“
Sezónu 2019 jsi absolvoval v Peugeotu 208 R2. Vůz fungoval skvěle, po této stránce panuje u tebe asi spokojenost…
„Ano, peugeot neměl ani jednu technickou závadu, všechny uražené disky nebo poškozené karoserie, jako třeba ty z Českého Krumlova, jsem si zavinil sám. Tady bych chtěl vyzdvihnout team Brynda racing, který se svým profesionálním přístupem dokáže provozovat náš vůz na nejvyšší možné úrovni.“
Letos jsi startoval v pěti závodech, pojďme si je v krátkosti rozklíčovat. Na úvod Valašská rally, tady jsi patrně čekal od výsledku víc, nemám pravdu?
„Přesně, jak říkáš, na shaku Valašky a v první rychlostní zkoušce jsem byl nejrychlejší, ale pak se rychle ukázalo, že mi chybí potřebné zkušenosti, zato motivace veliká, a začal jsem dělat hloupé chyby, které stály cenné vteřiny.“
Ach ta erzeta Bystřička… Tu by měli pořadatelé pro příští rok vynechat, co ty na to?
„Samozřejmě, že je to vynechání myšleno nadneseně, ale já si nemyslím, že by ji měli vynechat. Každá erzeta, pokud to není nějaký nesmyslný polygon, mě baví. Spíš jsme dostali za uši obtížností této zkoušky, ale na to budeme příští rok připraveni.“
Na Šumavě to cinkalo s časy na erzetách stejně jako na Valašce, ale domácí soutěž ti vyšla mnohem lépe…
„Na Šumavě jsem opět svojí chybou urazil disk o obrubník. Druhý den jsem se kousnul a závod dokončil bez potíží. Očekával jsem na domácí soutěží lepší výsledek, než bylo 4. místo ve třídě 6. Ale opět se potvrdila slova ostřílených závodníků, že nemám čekat výhry v první sezóně ve velkém mistráku.“
Následovala soutěž v Českém Krumlově a s ní havárie. Co se přihodilo?
„Na RZ Malonty v lesní pasáži, jsem se v mírné levé zatáčce dostal koly mimo stopu, následovaly dva smyky, které byly zakončeny nárazem do stromu a následným katapultováním do příkopy na druhé straně vozovky. Náraz byl podle GPS záznamu v autě v rychlosti 72 km/hod a 11G přetížení. Po asi deseti minutách si Michal (spolujezdec) začal stěžovat na bolesti v oblasti hrudníku a my jsme následně byli letecky transportováni do nemocnice v Budějovicích. Můžu říct, že jsem měl fakt o Michala strach a už bych si takový „zážitek" příště odpustil. Naštěstí z toho byla jenom naražená žebra.“
Velmi krátké svezení jsi prožil mezi vinicemi. Zdravotní důvody byly důvodem odstoupení z Rally Hustopeče…
„Do Hustopečí jsem kvůli Michalovým nezahojeným žebrům musel sehnat náhradu. Volba padla na spolujezdce z nižší kategorie. Jak se ukázalo, nebyl to šťastný výběr, chybějící zkušenosti a psychický tlak byly na mého kolegu příliš a my jsme byli nuceni po několika chybách v rozpisu závod ukončit.“
Tvůj poslední start v letošní sezóně je spojený s Rally Bohemia, kde sis spravil chuť a i ve třídě to cinklo…
„Musím se přiznat, že první den na dešti jsem měl opravdu stažené půlky. Mokrá vozovka mi připomínala neslavný Krumlov a časy, které jsem dosahoval, by spíš odpovídaly jízdě na postarším jízdním kole. Večer jsme s Michalem rozebírali, co dělám a děláme špatně. Byl jsem z těch časů opravdu rozhozený, ale Michal nikdy neztrácí hlavu a na příští den mě povzbudil, že to tam zase budeme dávat. A měl pravdu… Další den už byl o poznání lepší a já jsem opět začal získávat ztracenou jistotu a blýskli jsme se několika slušnými časy. Třetí místo z Rally Bohemia bylo pak jen třešničkou na dortu.“
Vrchol sezóny, Barum rally, byla ovšem bez tvé účasti, proč?
„Odpověď je jasná. Finance. Po opravě vozu z Rally Český Krumlov už na Barumku nezbyl potřebný budget.“
Konečné umístění v sezóně 2019 zní: 12. místo ve dvoukolkách, 6. místo ve třídě 6, 3. místo v juniorech a 4. v Peugeot cupu… Spokojenost?
„Spokojený jsem se svým vývojem v průběhu sezóny. Přiznám se, že na začátku roku jsem mířil s celkovým umístěním výš, ale počkejme si… Není všem dnům konec a nadcházející sezóna ukáže, jestli jsem se něco naučil.“
Co bude dál? Už máš představu o sezóně 2020? Kde všude tě uvidíme?
„Rád bych se objevil v MČR v rally, ale jestli to bude kompletní kalendář, v současné době nevím. Závisí to na financích, které seženu. Každopádně se budu snažit zajistit si co nejvíc startů.“
A mírné rýpnutí na závěr. Od té doby, co jezdíš sprinty, potažmo velký mistrák, měníš co sezónu auto. Jak dlouho ti bude trvat, než se dostaneš k specifikaci R5?
„Ha ha ha… Je pravda, že už se pomalu stávalo zvykem, že každý rok mám jiné auto. Do kategorie R5 se pohrnu, až si budu jistý, že er dvojku využívám na 100 %, což si osobně myslím, že ještě nějakou chvíli zabere.“
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?