Devatenáctiletý závodník letos dokázal vyhrát XTG Opel Adam Cup bez jediného zaváhání a na všech sedmi podnicích dojel do cíle jako nejrychlejší. Na českých tratích Dominika navigoval Jan Mikulík, ale na posledních dvou soutěžích v Německu Mikulíka nahradil Ondřej Krajča. Jelikož se Dominik Stříteský jako vítěz Opel Adam cupu příští rok tohoto programu účastnit už nemůže, rozhodl se po přestup do vozu kategorie R2, konkrétně Peugeot 208 R2.
Jak hodnotíš letošní sezonu?
„Celkově to pro nás byla snová sezóna. Vyhráli jsme všechny závody a jako bonus jsme na 3-Stadte rallye porazili celou špičku německého cupu. Vyšlo nám vše, co jsme letos chtěli. Vyhýbaly se nám technické závady a soutěže jsme dojížděli v klidu s velkým náskokem. Proto jsme se sezónou naprosto spokojeni.“
Na většině závodů jsi startoval premiérově, který závod tě nejvíce zaujal a který nejméně a proč?
„Co se týče závodů v České republice, tak mě letos nejvíce bavila Barumka. Tím, že byla zařazena i do Mistrovství Evropy, tak se jednalo o opravdu těžkou soutěž jak už délkou RZ, tak programem, který sahal i do pozdních nočních hodin. Ovšem letos byla pro mě největším přínosem první soutěž v Německu – Erzgebirge rallye. Jednalo se o mou první soutěž mimo ČR a počasí, které tam panovalo, bylo opravdu otřesné. Takže jsem se musel potýkat s hodně, pro mě neznámými, věcmi a získal jsem tak cenné zkušenosti. Nejméně mě letos zaujal závod ve Vyškově, oproti ostatním soutěžím se jednalo o snazší závod v letošním kalendáři.“
Poprvé jsi také startoval na Barumce, jaká pro tebe byla nejpopulárnější soutěž u nás?
„Barumku jsem si užil moc, jednalo se o mou domácí soutěž a celá byla naprosto famózní ze všech ohledů. Náročné rychlostní zkoušky a hodně z nich se jelo v noci. Atmosféra byla neuvěřitelná, podél tratí jsme měli plno fanoušků. Hodně lidi za námi také přišlo do servisu a podporovali nás. Jelikož jsme jeli v rámci Opel Adam Cup, závodili jsme jen v pátek a v sobotu, ale i přesto jsme si závod užili a úspěšně jej dokončili na prvním místě.“
Pokaždé, když jsi startoval v rámci Opel Adam Cupu, ses stal vítězem. Jak to děláš? Máš nějakou speciální přípravu na závody?
„Určitě, příprava je jedním ze základů úspěchu. Celá ale začala mnohem dřív než sezóna, a to v polovině loňského roku. Jedná se jak o fyzickou přípravu, tak o přípravu přímo pro rally. Co se týče fyzické přípravy, znamená to pro mě 3x týdně trénink ve fitku s osobním trenérem a tréninkem udělaným pro mě na míru, abych byl v autě plně schopný se soustředit na jízdu a nemusel řešit zbytečnou únavu. Dále aby tělo nemělo problém zdolávat různé „rány“, které vznikají skoky, či nerovnostmi na RZ. Pak je tu cardio příprava, kterou získávám pravidelným běháním a dechovými cvičeními, je to z toho důvodu, abych dýchal během závodů správně a tělo tak mělo dostatek kyslíku. Pak je tu zmiňovaná příprava přímo pro rally. Zde jezdíme minimálně každých 14 dní trénovat psaní rozpisu, dále následuje studium onboardů, opravovaní případných chyb a vylepšování rozpisu. Příští rok mi do téhle přípravy přibyde i chystání závodní techniky, abych tenhle sport poznal i z druhé stránky a ne pouze jako jezdec.“
Co pro tebe znamená vítězství v Opel Adam Cupu?
„Vítezství v Opel Adam Cupu pro nás znamená hodně. Je to určitě skvělý začátek mé rallyové kariéry a lepší start jsem si ani přát nemohl. Partnerům jsme ukázali, že naše spolupráce má smysl a daly základy další spolupráci do budoucna. Hlavně jsem během sezóny získal cenné zkušenosti, které se mi budou v budoucnu hodit.“
V celkovém hodnocení RSS ti patří 5. místo, porážel jsi i silnější vozy kategorie R2, čím si myslíš, že to bylo?
„I když Rallysprint série nebyla naší prioritou a účastnili jsme se pouze závodů, které se v RSS jely v rámci Opel Adam Cupu, tak nás 5. místo docela zaskočilo. Určitě nám v tomhle letos hodně pomohlo počasí, začátek roku hodně pršelo, a přece jen se tímhle výkonnostní rozdíly mezi auty mažou. Dále jsme v průběhu roku zlepšovali nastavení našeho auta, po malých krůčcích jsme se posouvali kupředu a taky jsem se s přibývajícími ostrými kilometry v autě cítil lépe a více jsem si s ním dovolil.“
Závodíš již druhý rok a nezaznamenal jsi ani jedno odstoupení na technickou závadu, je to vůbec možné?
„Tak ona technická závada se týká spíše přípravy auta, která ovšem nebyla v naší režii, protože jsme si auto pronajímali. To, že jsme nezaznamenali žádné odstoupení, je jen důkazem, že jsme auto měli přichystané na jedničku a mohli tak bojovat o posty nejvyšší. Jsem z mé strany i rád, že jsme neodstoupili ani na mou chybu – dvojitý defekt, uražené kolo…nebo něco podobného.“
Co plánuješ do sezony příští?
„Do příští sezóny plánujeme startovat s vozem třídy R2. Novým autem, se kterým se ukážeme, bude Peugeot 208 R2, který se už nyní nachází na dílně stáje Vančík Motorsport. Zatím ale není jasné, zda-li se zúčastníme Rallysprint série nebo Mistrovství České republiky. Chceme se posouvat dál a ideálním krokem by pro nás byla účast v českém velkém mistráku, vše ale závisí na financích, které budeme schopni na příští sezónu sehnat.“
Co děláš, když nezávodíš?
„Můj život mezi závody je poměrně dost nabitý. Studuji na Vyšším učení technickém v Brně, strojní fakulta. Dále k tomu probíhá příprava na sezónu příští. Pracuji na své fyzické kondici, trénujeme psaní rozpisu, chystáme závodní techniku a další věci, které k rally patří. K tomu všemu se ještě věnuji motokárám. Ročně objedu 15-20 závodů mimo rally právě po motokárách. Mezi jednotlivými závody připravuji techniku na ty nadcházející a na závodech se pak věnuji coachingu mladých závodníků nebo jsem v roli mechanika některého z jezdců. Motokáry ale také objíždím s Jardou Vančíkem a jeho dětmi v rámci naší spolupráce.“
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Chtěl bych poděkovat sponzorům, díky kterým se můžu postavit na start soutěže a poprat se o co nejlepší umístění. Děkuji také Vančík Motorsport za vzájemnou spolupráci. Dále patří poděkování týmu MV Cars za skvělou přípravu auta a perfektní zázemí nejen během soutěží. Nesmím zapomenout poděkovat mojí rodině, která mne v rally podporuje. Velké díky patří také našim fanouškům. Jejich podpora a fandění jde slyšet až v autě během rychlostních zkoušek, takže jen tak dál a moc děkujeme!“
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.