Devětadvacetiletý spolujezdec Daniel Hamšík jun. stojí na začátku své osmé sezony v rally. Loňský rok pro něj nebyl moc úspěšný, když ze šesti závodů dokončil dva. Letos se to pokusí napravit. Daniel by se měl objevit společně s Ondřejem Mezihorákem v rámci rallysprint série s vozem Honda Civic VTi. Pojďme si navigátora z Želechovic krátce představit.
Jak ses dostal k rally?
„K závodění jsem se dostal díky tátovi, který v devadesátých letech jezdil rally se Škodou 120 LS. Už jako malý kluk jsem tedy běhal po garáži kolem závodního auta. Vždy mne lákalo začít soutěžit. Vše se zlomilo na konci roku 2010, kdy jsme se domluvili s Jaroslavem Šopíkem, že pojedeme následující rok domácí Rallysprint Kopná. Tímto způsobem jsem se poprvé dostal na sedadlo spolujezdce. Kopnou jsme jeli se Škodou Fabií TDi a závod jsme dokončili.“
Měl jsi možnost se svést v několika vozech, ve kterém se ti líbilo nejvíce a proč?
„No je pravda, že jsem už jel v hodně autech. Ať už to byla Škoda Fabia nebo Honda Civic VTi. Všechny auta jsou skvělé. Když už bych měl jedno vyzdvihnout, tak by to byla Škoda Felicia Kit Car. V tomto voze jsem odjel tři závody po boku Marka Holíka. Bylo to super svezení, ale bohužel dva závody na Slovensku jsme nedokončili.“
Hodně jsi střídal jezdce, čím to?
„Chtěl jsem závodit s Jardou Šopíkem, ale jak už je v rally známo, když nejsou finance, tak se závodí těžko. Mám závody moc rád a nechtěl jsem jen tak sedět doma. Vždy jsem si našel jezdce, který zase hledal spolujezdce a mohl jsem se svézt. Za tyto příležitosti moc děkuji všem pilotům, vedle kterých jsem usednul a mohl s nimi závodit.“
Naviguješ už nějaký ten rok, který závod se ti nejvíce líbí a proč? A který tě naopak zaujal méně?
„Pocházím ze Zlína, takže pro mě je nejlepší soutěž Barum Czech Rally Zlín. Bohužel se mi však na tomto podniku příliš nedaří. Ze čtyř startů na Barumce jsem dokončil jediný. Doufám, že letos budu úspěšnější. Moc se mi také líbí rallysprint série na Kopné a v Pačejově. Závod, který by se mi nelíbil není, protože každá soutěž má své kouzlo.“
Jaké máš plány na letošní sezonu?
„Pro letošní rok mám v plánu navigovat Ondřeje Mezihoráka. Měli bychom jet rallysprint sérii s Hondou Civic VTi. S Ondrou jsem již jel loňský Vsetín, kde jsme vyhráli třídu 9. Dále se ještě uvidí, co bude. Možná se ukážu na Rally Vltava a samozřejmě bych se chtěl svézt na domácí Barum Rally, ale to se teprve uvidí.“
Vzpomeneš si na nějaký zážitek, o který by ses podělil?
„Zážitků ze závodů je spousta. Nejvíce mi však v paměti zůstává Barumka v roce 2014, kdy jsem měl možnost usednout vedle Petra Vraje jun. S Petrem byla spousta srandy a jeho našlapaný Favorit byl neskutečný. Jeli jsme pro diváky a často dveřmi napřed, prostě tak jak Petr Vraj umí jezdit. Na takovou zkušenost se zapomenout nedá.“
Vzkaz fanouškům, divákům, poděkování...
„Chtěl bych moc poděkovat všem fanouškům, kteří fandí kolem tratí rychlostních zkoušek. Vždy jsem rád, když vidím stát lidi podél trati i na posádky, které jedou při konci startovního pole a se slabšími auty. Poděkování patří také všem jezdcům se kterými jsem se mohl v uplynulých sezonách svézt. Nyní už se nemůžu dočkat, až odstartuje letošní sezona.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.