Opavský Marek Vlček se v prostředí motorů pohybuje už více než třicet let. Nejprve bylo jeho závodění spojeno s různými motorkami, nyní se staví nové výzvě – automobilovým soutěžím. V sezoně 2018 odjel několik závodů peugeotem i „evo devítkou“. A právě s mitsubishi bude spojena i sezóna 2019. A nejenom o ní je následující rozhovor.
Marku, v rally jsi nováčkem, ale v motoristickém sportu se pohybuješ mnoho let. Jak tvoje závodění začalo?
„K motorům jsem se dostal ve dvaceti, a to konkrétně k motokrosu. Nejprve jsem jezdil 250 dvoutakty a později jsem přesedl na 450 čtyřtakty, které jezdím doposud. Co se týká značek, tak větší část mé kariéry byla spojena s japonskou značkou Suzuki, ale posledních patnáct let sedám pravidelně na konkurenční Yamahu. Své starty v mistrovství světa jsem ukončil v roce 2017. Vlastním ale soukromý tým, kde si najímám jezdce, kteří dále jezdí závody mistrovství světa v kategorii MXGP. Jak jsem vzpomínal, za řídítka motocyklů se stále docela pravidelně vracím, a závodům se nadále věnuji. Startuji ve veteránských kategoriích na závodech v Česku, Polsku a Itálii, ale tady se vždy jedná o místní a republikové závody.“
Na motorce jsi měl možnost poznat i zahraniční tratě. Kde všude jsi závodil?
„Díky motorkám jsem poznal téměř celou Evropu. Startoval jsem v Polsku, Německu, Francii, Belgii, Holandsku, Velké Británii, Španělsku, Slovensku, Rakousku, Švédsku a Lotyšsku. Nejkrásnější tratě jsou podle mého názoru v Itálii. Proto se tam rád vracím a není tajemstvím, že v Itálii trávím s týmem i větší část zimní přípravy.“
Jakých nejlepších výsledků jsi na motorce dosáhl?
„Za těch více jak třicet let aktivního závodění v motokrosu jsem dosáhl řadu dobrých výsledků. Ať už se jedná o dílčí úspěchy v jednotlivých závodech či jízdách až po sezónní ocenění. Mezi úspěchy, kterých si nejvíce cením, patří ty z roku 2009, kdy jsem byl členem stříbrného týmu v mistrovství Evropy družstev IMBA. V stejném roce mě odměnil i ÚAMK postem Sportovec roku.“
Nyní pomalu přecházíš od řídítek k volantu. Co tě vedlo k tomuto kroku?
„Původně jsem neměl v úmyslu závodit v rally, chtěl jsem si jen pořídit na zimu nějakou čtyřkolku. Ale jak potom člověk jezdí a zkouší, jízda mi zachutnala a já začal hledat příležitost, jak se někde oficiálně svézt. Z nevinného svezení to pomalu přechází v závodění v kombinéze.“
Učaroval ti soutěžní vůz Mitsubishi Lancer EVO IX, proč?
„Aby se u nás člověk povozil v nějakém sportovním voze, který má pohon všech čtyř kol, má docela omezený výběr. Logicky z toho vyplývá, že jsem uvažoval jen o Subaru a Mitsubishi. Dal jsem na rady Radima Vavříka, se kterým jsem se potkával při motokrosových závodech. Radim mě přivedl do týmu KIT Racing, kde právě lancery staví a připravují. Práce tohoto týmu se mi líbila a nyní již vlastním dva vozy se třemi diamanty ve znaku. Jeden je tréninkový. S ním se nyní minimálně dvakrát týdně snažím vyrazit na cesty a pilovat rozpis i jízdu v autě. No a druhý „myšák“ je určený na závody. Nyní mohu upřímně říct, že s mitsubishi se člověk moc dobře povozí. A to je hlavní cíl – bavit se.“
Není na první kroky v rally mitsubishi moc těžké?
„Závodění je vždy těžké a je jedno, jestli začínáte s dvoukolkou nebo čtyřkolkou. Důležité je, aby jezdec přistupoval k jízdám s pokorou a respektem. Toto platí nejenom v rally, ale o každém motoristickém sportu. Pak už je jen otázkou, jak se samotný jezdec vypořádá s technikou a jízdními návyky. Důležité je nepřeceňovat své schopnosti.“
Máš spoustu zkušeností od řídítek. Dá se něco z toho nějak zužitkovat i za volantem soutěžního vozu?
„Byť jsou automobilové soutěže a motokros motoristické disciplíny, mají spoustu odlišností. Počet kol a řídítka s volantem nebudu řešit (smích). Na motorce se bez fyzičky závodit nedá, a pokud je špatná, výkon během závodu klesá. V autě se dá závodit od první do poslední vteřiny na sto procent, ale co se týká fyzické zátěže, tak je v autě v porovnání s motokrosem menší. Navíc v autě najedete během závodu více kilometrů než na motorce. Na motorce jsem zvyklý závodit každý víkend, což je velký přínos pro psychiku. Dnes již nemám při závodě žádné nervy a moje tepová frekvence se i před startem pohybuje téměř v klidovém režimu, což si myslím, že je pro závody obrovská výhoda. při soutěžím mě velmi překvapila divácká kulisa. Fanoušci jsou ve velké míře nedílnou součástí rally, což je velice dobře.“
Abys mohl závodit s lancerem v rally, musel jsi podstoupit starty s dvoukolkou. Jaké byly?
„Dobré. Er dvojka je závodní auto, které velice dobře funguje a vyžaduje určitý styl, který se nedá naučit za pět závodů. Rozhodně to pro mne byla dobrá zkušenost. Sebekriticky přiznám, že se v rally rozkoukávám a učím. Ovládat auto, tvořit rozpis i poslouchat a vnímat spolujezdce, což jsou pro mne nové věci. Do mé první zkušenosti s rally jsem si myslel, že se dá jet ´na oči´. Dnes vím, že to možné není. Peugeot byl obrovskou školou a já jsem rád, že mám vedle sebe i zkušené lektory, kteří mě zásobují radami.“
Přišly už i nějaké krizovky?
„Zatím ne. Jelikož nemám ještě potřebnou rychlost, dá se v autě vše řešit v klidu.“
Přesto sis v letošní sezóně starty s „vysněným“ mitsubishi připsal. Tady panuje spokojenost?
„S lancerem jsme letos odjeli tři větší závody, z toho jeden v Polsku. Na Rajdu Cieszyńska Barbórka jsme se s Tomášem Plachým moc pěkně svezli a nasbírali další zkušenosti. Tedy hlavně já, neboť Tomáš je zkušený borec.“
Jaké máš plány do sezóny 2019? Kde a s kým tě uvidíme?
„V roce 2019 chceme s Tomášem Plachým absolvovat celý český mistrák a rovněž vybrané sprinty. To vše s devítkovým lancerem. Ale vzhledem k tomu, že jsem měl nedávno možnost si krátce vyzkoušet Škodu Fabii R5 týmu Kresta Racing. Je to ten směr, kterým se chceme vydat.“
Zkus nám o sobě něco prozradit…
„Je mi 52 let, pocházím z Opavy, kde i bydlím. Baví mne vše, kde ´smrdí´ adrenalin. Vedle motorek a v současné době i aut, v létě rád jezdím na vodním skútru. Motokrosu se věnuji třicet dva let, posledních patnáct let profesionálně. Předtím, do svých šestnácti jsem závodně lyžoval. Dříve jsem měl celkem velkou autodopravu, ale ta právě kvůli sportu šla trochu stranou.“
Už máš za sebou padesátku. Do rally se tedy dá pustit v jakémkoli věku?
„Rally, na rozdíl od motokrosu, nemá tolik co dočinění s věkem. Soutěže jsou méně náročné na fyzičku, ale je zde zase potřeba větší soustředění a koncentrace na poznámky spolujezdce. Psychicky je rally náročnější.“
Je to pro tebe ta správná nová výzva?
„To rozhodně ano. Automobilové soutěže jsou pro mne nové, silně adrenalinové, rychlé a náročné. A to vše mě neskutečně baví.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.