Tomáš Pospíšilík absolvoval kompletní sezónu s fabií R5. Pro čerstvého pětadvacátníka to byl rok o učení a sžívání se s novým vozem. Na konci sezóny mohl jezdec z Hrobic nedaleko Zlína sklízet první ovoce v podobě dobrých výsledků i vyhrané rychlostní zkoušky. A nejenom o tom je následující rozhovor.
Tomáši, v závěru loňské sezóny jsi provedl přestup z R2 do R5. Jak moc těžký byl pro tebe tento přechod?
„Po prvních metrech, které jsem odjel s fabií na polygonu v Kopřivnici, jsem byl překvapen, jak auto funguje a jak snadno se řídí. Se čtyřkolkou jsem měl zkušenosti z autokrosu, což mi pomohlo. Začátek nebyl lehký, měl jsem návyky z dvojkolky a musel se do toho znovu dostat. Během sezóny jsem se s autem hodně učil, protože rozdíly mezi R2 a R5 jsou obrovské a my přicházeli na nové poznatky závod od závodu. Čím víc se zrychlovalo, tím víc bylo auto náročnější na řízení, dělal jsem chyby. Vše bylo mnohem rychlejší a o to víc se člověk musel soustředit, aby vše dělal přesně tehdy, kdy měl.“
Musel jsi změnit styl jízdy a rozpis?
„Styl jízdy jsem musel změnit okamžitě. Čtyřkolka vyžaduje hodně odlišný styl, ale v rozpisu už tolik změn nebylo. Bylo to spíš o hlavě, zvyknout si na největší rozdíly mezi auty, vyšší rychlosti do zatáček, kratší brzdné body.“
Podle výsledků v letošní sezóně ses se Škodou Fabií R5 už sžil…
„Ano, už vím, co od auta čekat. Teď hodně pracujeme na nastavení auta. Zde je to ovšem běh na dlouhou trať, neustále se zlepšujeme a přizpůsobujeme daným závodům. V nastavení jsme měli velké rezervy. K některým jsme se dostali až později. Nebylo to tak, že jsme přišli k hotovému a hned se jelo. Museli jsme jít vlastní cestou, která pochopitelně nebyla rychlá, ani levná. Proběhlo mnoho testů, kde jsem si zkoušel různé změny nastavení a učil se porozumět novému autu.“
Jediný smolný moment byl na Šumavě, co se tady přihodilo?
„Sešlo se zde více věcí dohromady. Nebyl jsem spokojený s nastavením na prvních rychlostních zkouškách. V servisu jsem udělal změny na podvozku. První pocit po změnách v erzetě byl lepší, auto se dobře ovládalo a bylo přesnější, což mi umožnilo jet agresivněji. V další RZ jsem to ale s agresivitou přehnal a do jedné pravé zatáčky jsem najel rychleji. Na výjezdu jsem se dostal levým zadním kolem na krajnici, kde byla tráva. Auto se svezlo trochu víc smykem a do následující levé zatáčky jsem už neměl čas na dobrzdění. Rozhodl jsem se ji katovat, ale byl tam betonový hranol. Na poslední chvíli jsem fabii strhnul mimo hranol doprava, kde byla louka. Bohužel nešla vidět příkopa, která byla zarostlá travou. Zůstali jsme v ní zaklínění a z vozu jsme se nemohli dostat ven, aniž bychom ještě více auto poškodili. Tak jsme si tam hodinu poseděli, než přijela na pomoc vyprošťovací technika.“
Jaké plány jsi měl do sezóny 2018? Které šampionáty jsi chtěl absolvovat?
„Plán byl absolvovat velký český mistrák, který jsme chtěli doplnit starty v ERT šampionátu a domácími sprinty Kopná a Vsetín. Zároveň jsem chtěl nabrat co nejvíce zkušeností na nejrůznějších typech povrchů. Na umístění jsme nekladli důraz, byla to testovací sezóna.“
Sprinty tedy byly pouze jako příprava?
„Byla to nevhodnější příležitost mimo testů najet potřebné kilometry a hlavně nasbírat důležité zkušenosti. Sprinty jsme zvolili díky tomu, že byly poblíž našeho zázemí. I konkurence byla veliká a bylo s čím porovnávat.“
Trošku paradoxem je, že právě při sprintu ve Vsetíně jsi dosáhl zatím svého nejlepšího výsledku. Vedle celkového umístění i vyhraná erzeta…
„Dá se říci, že vsetínský sprint je téměř domácí podnik. Samozřejmě jsem se tu po celé sezóně v R5 cítil nejlépe. Udělali jsme pokrok, který se začal projevovat, a taky jsem si užíval krásné rychlostní zkoušky. Dařilo se mi již v Příbrami, kde jsem byl s umístěním spokojen. Začátek závodu byl vlažný, ale postupně jsme zrychlovali, hlavně ze závěru soutěže mám radost. Jeli jsme rychle a vyrovnaně. Ve Vsetíně jsme pokračovali v rychlosti i vyrovnanosti, podařilo se nám vyhrát RZ Semetín. Z tohoto dílčího výsledku jsem měl pochopitelně velkou radost, neboť i na Vsetíně se sešla silná konkurence.“
Velký domácí mistrák… Tady tipuji, že jsi možná čekal víc, mám pravdu?
Neřekl bych. Šli jsme do sezóny bez jakýchkoliv zkušeností s fabií R5, ať už co se týče servisování, nastavení vozu nebo testovaní. Před sezónu jsme jeli závod v Rakousku. Podmínky, které zde panovaly, nám moc nepomohly a bylo to spíš o tom udržet auto na cestě. Každá druhá zatáčka byla komplet pod bahnem. Následně začalo ještě pršet a u našeho vozu se vyskytl problém s ložiskem kola, díky kterému jsme předčasně skončili. Neměli jsme stanovený výsledek, do jakého umístění chceme být. Sezónu jsme pojali jako startovací a tak jsme k tomu i přistupovali. Neinvestovali jsme tolik financí do pneumatik, ani benzínu. Měli jsme sériový benzín, na závodní jsme přešli až ke konci sezony. Jak velký rozdíl v tom všem byl, už víme. Jak je u nás velká konkurence a tahá se o vteřinky, pak už jde o detaily. Proto když to shrnu, tak umístění v TOP 10 a vyjetá ASN licence na příští rok je velmi dobrý výsledek.“
Který závod se ti nejvíce povedl a který naopak bys raději vymazal?
„Vymazal bych Šumavu. Díky chybě jsem se připravil o body a zkušenosti. Nejvíc se mi povedla Příbram a Vsetín. V průběhu roku jsem se stále učil s autem sžívat a tyto poznatky se projevily ke konci sezóny. Ve Vsetíně jsme měli už dobrou rychlost a hlavně jsme jeli bez chyby.“
V letošním roce jsi startoval i v Central Rally Trophy. Na jejím konci bronz, tady asi panuje spokojenost…
„Spokojenost panuje hlavně díky poznatkům, které jsme získali. Diametrálně odlišné od našich českých byly charaktery rychlostních zkoušek. Výsledek nepovažuji za úspěch, měli jsme na víc. Bohužel nebyl ani jediný závod, kde bychom neměli problémy. Krumlov byl protrápený kvůli počasí, které panovalo, a místy to byl opravdu extrém. V Chorvatsku v Zagrebu jsme chybovali v době, kdy jsme vedli soutěž, a po výměně kola jsme hodně ztratili. V rakouském Weizu nás potrápil pop off ventil hned z kraje soutěže, ale závod jsme dokončili. Ve Slovinsku v Nové Gorici jsme měli problémy se svody motoru, ale i tady jsme spatřili cílovou rampu, byť jsme jeli v nouzovém režimu.“
Když vezmeme sezónu 2018 v globálu – spokojenost či nespokojenost?
„Spokojenost, neboť jsme se hodně naučili. Byla to i velká daň za neznalost a nezkušenost. O to víc si vážíme výsledku a ceníme si ho. S tak velkou konkurencí, jaká panuje v naší třídě, jsem se ještě nesetkal. Byla to hodně náročná sezóna.“
Sezóna 2019 pomalu klepe na dveře. Techniku ani spolujezdce patrně měnit nebudeš. Kde všude tě tedy v příštím roce uvidíme?
„S Jirkou Hovorkou budeme pokračovat nadále a fabii R5 také měnit nebudeme. Plány zatím ještě nemáme uzavřené. Ale zřejmě se nebudou lišit od sezóny 2018. Určitě plánujeme přidat zahraniční podniky a využít nasbírané zkušenosti z kilometrů v sezóně 2018. A je jasné, že já i celý tým se na novou sezónu velmi těšíme.“
Co bys chtěl vzkázat rally příznivcům?
„Bez správných rally fanoušků by nebyla ta opravdová rally. Sledovat plná divácká místa je super. Takže hlavně, aby v tom s námi „jeli“ dál se stejnou dravostí, radostí a emocemi. Doufám, že díky velké konkurenci se mají na co dívat. Jsem rád za každého příznivce a nadšence pro automobilové soutěže. I já jím jako malý kluk byl a dostalo mě to až sem.
Chtěl bych poděkovat jak celému týmu, který se mnou trávil veškeré závody, tak svým partnerům za podporu v letošním roce. Fanouškům, kteří mi věřili a podporovali mne. Byl to krásný rok, za který jsem moc rád. Řídit takové auto je nepopsatelný zážitek a splněný sen.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.