Čtyřiačtyřicetiletý Marcel Svačina patří ke stálicím českého rallysportu. Do letošní sezóny vstoupil s novou spolujezdkyní a první společný start proměnila dvojice z Martinic u Holešova ve vítězství. Nejenom o Kopné, ale i o soupeřích a Martině jsme si povídali s Marcelem.
Příští sezóna pro tebe bude kulatá, neboť to bude dvacátá, co se pohybuješ po soutěžích v Česku. Jak hodnotíš dosavadní roky své kariéry?
„Nedá se přesně určit kolikátá sezóna to vlastně je, protože jsem s rally začínal v amatérských podnicích různé náročnosti. Držitelem licence jsem ale od roku 2008. Vždy si při pohledu zpět můžeš říct, že šlo udělat něco jinak a líp. Musím ale zkonstatovat, že to vždy stálo za to.“
Co patří mezi tvé největší úspěchy?
„Těžko říct, co bylo nejvíc. Každý dobrý výsledek potěší a s pohárem se lépe jede domů. Vždy jsem se rally ale hlavně bavil. Líbí se mi auto řídit ve smyku, i když je téměř stále v maximálních otáčkách. Prostě to musí troubit (smích).“
Bezesporu vítězství ve sprintu na Vančík rallysprint Kopná 2018 patří mezi TOP výsledky. Jaká byla Kopná z tvého pohledu?
„To bezesporu. Trochu jsem v tento výsledek doufal už před závodem. Chtěl jsem a věřil jsem... Zarazila mě ale rychlost Caise, kterou jsem neočekával. Musel jsem tomu podřídit strategii a bylo jasné, že musím vyčkat, až se mládí vydovádí. Nemělo smysl se pokoušet jet ještě rychleji. Tempo bylo i tak vysoké. My jsme se soustředili na sehrání v autě. Za celý závod jsme neměli jedinou krizi a jeli to, co jsme chtěli.“
Ve třídě 6 bylo ve Slušovicích více jak dvacet posádek, to je úctyhodný počet startujících. To je pak radost se porovnávat…
„To ano a také se tím zvyšuje tempo a riziko. Je pak zároveň blízko hrana a jednoduché chybovat. Za celou dobu, co závodím, se rok od roku zrychluje. Je to i tím, že tu máme hodně šikovných mladých jezdců, kteří do toho umí jít opravdu naplno.“
Takový malý paradox… Zvítězil jsi v RSS a přitom jsi nevyhrál jedinou zkoušku a k tomu třeba „Kameňák“ ti moc nešel…
„To svědčí o velké vyrovnanosti posádek. Jak jsem již řekl, naše tempo jsem určoval po celou dobu závodu. Do první erzety jsem šel naplno a byl tam pěkný čas. Kameňák je zrádný, a tak jsem ho trochu vypouštěl. Tuším, že tři časy jsme byli těsně druzí do vteřiny ztráty. Náš výkon byl ale konstantní, a to rozhodlo.“
Kdy jsi věřil, že to na Kopné klapne?
„Když jsem se dostal do vedení, věděl jsem, že to už zvládneme a jel jsem v klidu. V klidu tak moc, že jsem to málem přehnal, protože na nás na poslední rychlostní zkoušce hodně zaútočil Jan Talaš a málem se mu to podařilo . Za svůj výkon si zaslouží pochvalu.“
Co říkáš na mladíky ve třídě?
„Jedou opravdu strašný tempo! Někdy až moc. Rally by se měla jezdit s malinkou rezervou a tady mnohdy rezerva rozhodně chybí. Jsou to ale většinou kluci bývalých dobrých jezdců a tak není náhoda, že jsou rychlí. Mají to prostě v sobě. Jsou mladí a mají dobré rádce, k tomu tu nejlepší techniku a výborné spolujezdce. Pak prostě ten výsledek musí přijít.“
Z cé dvojky jsi přestoupil v loňské sezóně do 208. Je to to pravé auto na vyhrávání v dvoukolkách v Česku?
„Peugeot 208 R2 je skvělé auto a je radost ho řídit. Vždy je to ale o dalších věcech, ne jen o autě. Prostě všechno musí do sebe zapadnout a pak se dá vyhrávat.“
Procházíš postupnými změnami. Po vozidle je to tentokrát spolujezdkyně. Jak jsi přišel k Martině?
„Otázku spolujezdce jsem řešil celou loňskou sezónu a poznamenalo to některé výsledky. Petr Těšínský dostal zajímavější nabídku a já mu nemohl bránit. Je to skvělý člověk a vynikající spolujezdec. Děkuji mu za vše, co jsme spolu odjeli. Martina je moje partnerka a já kdysi ze srandy řekl, že bude jezdit se mnou a nějak to tak i dopadlo .“
Upřímně smekám před Martinou, že bez velkých zkušeností usedla do závodního auta a hned z toho bylo vítězství. Jak jí šlo čtení na tak těžkém sprintu jakým je Kopná?
„Marťa je velmi cílevědomá, a tak na sobě hodně pracovala. Nebylo to pro ni jednoduché, ale naučila se toho opravdu hodně. Měla skvělé rádce a v autě se prostě nebojí. Je jasné, že tam byly malé nuance v tempu čtení, ale zvládla to výborně a vychutnala si vítězství, a to se málokomu na prvním závodě podaří.“
Z vítězství v RSS na prvním závodě lze dedukovat, že právě sprinty se stanou tvou prioritou, je to tak?
„Určitě, a to hlavně z časových důvodů. S partnerkou rozjíždíme nový projekt, který bude velmi časově náročný. Sprinty prostě zaberou míň času, ale mám moc rád Krumlov, Hustopeče a Barumku… Uvidíme, třeba příští rok.“
Lze po prvním závodě nastavit konečný cíl v sezóně?
Dost napoví a máme nejlepší výchozí pozici. Uvidíme, jak se nám bude dařit ve Vyškově. Budeme se snažit navázat na výsledek z Kopné a půjdeme krůček po krůčku.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.