Marcel Svačina s novou spolujezdkyní na Kopné nejrychlejší z dvoukolek

Rally Kopná (CZE)
Rally Kopná (CZE), foto: Jan Dušek, RallyZone.cz
Miroslav Vebr 17. dubna 2018 12:01
Sdílej:

Čtyřiačtyřicetiletý Marcel Svačina patří ke stálicím českého rallysportu. Do letošní sezóny vstoupil s novou spolujezdkyní a první společný start proměnila dvojice z Martinic u Holešova ve vítězství. Nejenom o Kopné, ale i o soupeřích a Martině jsme si povídali s Marcelem.

Příští sezóna pro tebe bude kulatá, neboť to bude dvacátá, co se pohybuješ po soutěžích v Česku. Jak hodnotíš dosavadní roky své kariéry?  

„Nedá se přesně určit kolikátá sezóna to vlastně je, protože jsem s rally začínal v amatérských podnicích různé náročnosti. Držitelem licence jsem ale od roku 2008. Vždy si při pohledu zpět můžeš říct, že šlo udělat něco jinak a líp. Musím ale zkonstatovat, že to vždy stálo za to.“ 

Co patří mezi tvé největší úspěchy?

„Těžko říct, co bylo nejvíc. Každý dobrý výsledek potěší a s pohárem se lépe jede domů.  Vždy jsem se rally ale hlavně bavil. Líbí se mi auto řídit ve smyku, i když je téměř stále v maximálních otáčkách. Prostě to musí troubit (smích).“  

Bezesporu vítězství ve sprintu na Vančík rallysprint Kopná 2018 patří mezi TOP výsledky. Jaká byla Kopná z tvého pohledu?

„To bezesporu. Trochu jsem v tento výsledek doufal už před závodem. Chtěl jsem a věřil jsem... Zarazila mě ale rychlost Caise, kterou jsem neočekával. Musel jsem tomu podřídit strategii a bylo jasné, že musím vyčkat, až se mládí vydovádí. Nemělo smysl se pokoušet jet ještě rychleji. Tempo bylo i tak vysoké. My jsme se soustředili na sehrání v autě.  Za celý závod jsme neměli jedinou krizi a jeli to, co jsme chtěli.“ 

Ve třídě 6 bylo ve Slušovicích více jak dvacet posádek, to je úctyhodný počet startujících. To je pak radost se porovnávat… 

„To ano a také se tím zvyšuje tempo a riziko. Je pak zároveň blízko hrana a jednoduché chybovat. Za celou dobu, co závodím, se rok od roku zrychluje. Je to i tím, že tu máme hodně šikovných mladých jezdců, kteří do toho umí jít opravdu naplno.“ 

Takový malý paradox… Zvítězil jsi v RSS a přitom jsi nevyhrál jedinou zkoušku a k tomu třeba „Kameňák“ ti moc nešel…

„To svědčí o velké vyrovnanosti posádek. Jak jsem již řekl, naše tempo jsem určoval po celou dobu závodu. Do první erzety jsem šel naplno a byl tam pěkný čas. Kameňák je zrádný, a tak jsem ho trochu vypouštěl. Tuším, že tři časy jsme byli těsně druzí do vteřiny ztráty. Náš výkon byl ale konstantní, a to rozhodlo.“ 

Kdy jsi věřil, že to na Kopné klapne?

„Když jsem se dostal do vedení, věděl jsem, že to už zvládneme a jel jsem v klidu. V klidu tak moc, že jsem to málem přehnal, protože na nás na poslední rychlostní zkoušce hodně zaútočil Jan Talaš a málem se mu to podařilo . Za svůj výkon si zaslouží pochvalu.“ 

Co říkáš na mladíky ve třídě?

„Jedou opravdu strašný tempo! Někdy až moc. Rally by se měla jezdit s malinkou rezervou a tady mnohdy rezerva rozhodně chybí. Jsou to ale většinou kluci bývalých dobrých jezdců a tak není náhoda, že jsou rychlí. Mají to prostě v sobě. Jsou mladí a mají dobré rádce, k tomu  tu nejlepší techniku a výborné spolujezdce. Pak prostě ten výsledek musí přijít.“ 

Z cé dvojky jsi přestoupil v loňské sezóně do 208. Je to to pravé auto na vyhrávání v dvoukolkách v Česku?

„Peugeot 208 R2 je skvělé auto a je radost ho řídit. Vždy je to ale o dalších věcech, ne jen o autě. Prostě všechno musí do sebe zapadnout a pak se dá vyhrávat.“ 

Procházíš postupnými změnami. Po vozidle je to tentokrát spolujezdkyně. Jak jsi přišel k Martině?

„Otázku spolujezdce jsem řešil celou loňskou sezónu a poznamenalo to některé výsledky. Petr Těšínský dostal zajímavější nabídku a já mu nemohl bránit. Je to skvělý člověk a vynikající spolujezdec. Děkuji mu za vše, co jsme spolu odjeli. Martina je moje partnerka a já kdysi ze srandy řekl, že bude jezdit se mnou a nějak to tak i dopadlo .“

Upřímně smekám před Martinou, že bez velkých zkušeností usedla do závodního auta a hned z toho bylo vítězství. Jak jí šlo čtení na tak těžkém sprintu jakým je Kopná?

„Marťa je velmi cílevědomá, a tak na sobě hodně pracovala. Nebylo to pro ni jednoduché, ale naučila se toho opravdu hodně. Měla skvělé rádce a v autě se prostě nebojí. Je jasné, že tam byly malé nuance v tempu čtení, ale zvládla to výborně a vychutnala si vítězství, a to se málokomu na prvním závodě podaří.“

Z vítězství v RSS na prvním závodě lze dedukovat, že právě sprinty se stanou tvou prioritou, je to tak?

„Určitě, a to hlavně z časových důvodů. S partnerkou rozjíždíme nový projekt, který bude velmi časově náročný. Sprinty prostě zaberou míň času, ale mám moc rád Krumlov, Hustopeče a Barumku… Uvidíme, třeba příští rok.“ 

Lze po prvním závodě nastavit konečný cíl v sezóně?

Dost napoví a máme nejlepší výchozí pozici. Uvidíme, jak se nám bude dařit ve Vyškově.  Budeme se snažit navázat na výsledek z Kopné a půjdeme krůček po krůčku.“  

 

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.