Čtyřiačtyřicetiletý Marcel Svačina patří ke stálicím českého rallysportu. Do letošní sezóny vstoupil s novou spolujezdkyní a první společný start proměnila dvojice z Martinic u Holešova ve vítězství. Nejenom o Kopné, ale i o soupeřích a Martině jsme si povídali s Marcelem.
Příští sezóna pro tebe bude kulatá, neboť to bude dvacátá, co se pohybuješ po soutěžích v Česku. Jak hodnotíš dosavadní roky své kariéry?
„Nedá se přesně určit kolikátá sezóna to vlastně je, protože jsem s rally začínal v amatérských podnicích různé náročnosti. Držitelem licence jsem ale od roku 2008. Vždy si při pohledu zpět můžeš říct, že šlo udělat něco jinak a líp. Musím ale zkonstatovat, že to vždy stálo za to.“
Co patří mezi tvé největší úspěchy?
„Těžko říct, co bylo nejvíc. Každý dobrý výsledek potěší a s pohárem se lépe jede domů. Vždy jsem se rally ale hlavně bavil. Líbí se mi auto řídit ve smyku, i když je téměř stále v maximálních otáčkách. Prostě to musí troubit (smích).“
Bezesporu vítězství ve sprintu na Vančík rallysprint Kopná 2018 patří mezi TOP výsledky. Jaká byla Kopná z tvého pohledu?
„To bezesporu. Trochu jsem v tento výsledek doufal už před závodem. Chtěl jsem a věřil jsem... Zarazila mě ale rychlost Caise, kterou jsem neočekával. Musel jsem tomu podřídit strategii a bylo jasné, že musím vyčkat, až se mládí vydovádí. Nemělo smysl se pokoušet jet ještě rychleji. Tempo bylo i tak vysoké. My jsme se soustředili na sehrání v autě. Za celý závod jsme neměli jedinou krizi a jeli to, co jsme chtěli.“
Ve třídě 6 bylo ve Slušovicích více jak dvacet posádek, to je úctyhodný počet startujících. To je pak radost se porovnávat…
„To ano a také se tím zvyšuje tempo a riziko. Je pak zároveň blízko hrana a jednoduché chybovat. Za celou dobu, co závodím, se rok od roku zrychluje. Je to i tím, že tu máme hodně šikovných mladých jezdců, kteří do toho umí jít opravdu naplno.“
Takový malý paradox… Zvítězil jsi v RSS a přitom jsi nevyhrál jedinou zkoušku a k tomu třeba „Kameňák“ ti moc nešel…
„To svědčí o velké vyrovnanosti posádek. Jak jsem již řekl, naše tempo jsem určoval po celou dobu závodu. Do první erzety jsem šel naplno a byl tam pěkný čas. Kameňák je zrádný, a tak jsem ho trochu vypouštěl. Tuším, že tři časy jsme byli těsně druzí do vteřiny ztráty. Náš výkon byl ale konstantní, a to rozhodlo.“
Kdy jsi věřil, že to na Kopné klapne?
„Když jsem se dostal do vedení, věděl jsem, že to už zvládneme a jel jsem v klidu. V klidu tak moc, že jsem to málem přehnal, protože na nás na poslední rychlostní zkoušce hodně zaútočil Jan Talaš a málem se mu to podařilo . Za svůj výkon si zaslouží pochvalu.“
Co říkáš na mladíky ve třídě?
„Jedou opravdu strašný tempo! Někdy až moc. Rally by se měla jezdit s malinkou rezervou a tady mnohdy rezerva rozhodně chybí. Jsou to ale většinou kluci bývalých dobrých jezdců a tak není náhoda, že jsou rychlí. Mají to prostě v sobě. Jsou mladí a mají dobré rádce, k tomu tu nejlepší techniku a výborné spolujezdce. Pak prostě ten výsledek musí přijít.“
Z cé dvojky jsi přestoupil v loňské sezóně do 208. Je to to pravé auto na vyhrávání v dvoukolkách v Česku?
„Peugeot 208 R2 je skvělé auto a je radost ho řídit. Vždy je to ale o dalších věcech, ne jen o autě. Prostě všechno musí do sebe zapadnout a pak se dá vyhrávat.“
Procházíš postupnými změnami. Po vozidle je to tentokrát spolujezdkyně. Jak jsi přišel k Martině?
„Otázku spolujezdce jsem řešil celou loňskou sezónu a poznamenalo to některé výsledky. Petr Těšínský dostal zajímavější nabídku a já mu nemohl bránit. Je to skvělý člověk a vynikající spolujezdec. Děkuji mu za vše, co jsme spolu odjeli. Martina je moje partnerka a já kdysi ze srandy řekl, že bude jezdit se mnou a nějak to tak i dopadlo .“
Upřímně smekám před Martinou, že bez velkých zkušeností usedla do závodního auta a hned z toho bylo vítězství. Jak jí šlo čtení na tak těžkém sprintu jakým je Kopná?
„Marťa je velmi cílevědomá, a tak na sobě hodně pracovala. Nebylo to pro ni jednoduché, ale naučila se toho opravdu hodně. Měla skvělé rádce a v autě se prostě nebojí. Je jasné, že tam byly malé nuance v tempu čtení, ale zvládla to výborně a vychutnala si vítězství, a to se málokomu na prvním závodě podaří.“
Z vítězství v RSS na prvním závodě lze dedukovat, že právě sprinty se stanou tvou prioritou, je to tak?
„Určitě, a to hlavně z časových důvodů. S partnerkou rozjíždíme nový projekt, který bude velmi časově náročný. Sprinty prostě zaberou míň času, ale mám moc rád Krumlov, Hustopeče a Barumku… Uvidíme, třeba příští rok.“
Lze po prvním závodě nastavit konečný cíl v sezóně?
Dost napoví a máme nejlepší výchozí pozici. Uvidíme, jak se nám bude dařit ve Vyškově. Budeme se snažit navázat na výsledek z Kopné a půjdeme krůček po krůčku.“
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.