Maximální spokojenost se sezonou 2017 panuje v týmu Rally Klub Paseky. Na jejím konci si totiž Petr „Balvan“ Krajča a Jan Houšť došli pro pohár určený nejrychlejší posádce ve třídě 8 v RSS a pro 3. místo ve stejné třídě v MČR. A jelikož je „Balvan“ zaneprázdněn podzimními orbami, vyzpovídali jsme Honzu Houště.
Sezona 2017 byla pro Petra Krajču s Honzou Houštěm sezonou snů, nemýlím se?
„Ano, máte pravdu, byla to sezona snů. Když se vrátím na začátek roku, kdy jsme sestavovali kalendář a rozpočet, tak jsem tam měl zaškrtnutý pouze jeden závod z velkého mistráku. Hlavní důraz jsme chtěli směřovat na sprinty a cíle jsme si dávali ty nejvyšší. Nakonec se v průběhu roku vyklubaly nádherné závody a na konci sezony jsou dva krásné výsledky v celkovém umístění MČR i RSS. Samozřejmě největším úspěchem je pro nás vítězství na Barum Czech Rally Zlín.“
V průběhu roku jste nastupovali jak v rallysprintové sérii, tak i v některých závodech velkého mistráku. Brousili jste si zuby na dobrý výsledek v obou šampionátech?
„Jak už jsem odpovídal na první otázku, byla pro nás prioritní rallysprintová série. Na rozjetí do sezony jsme využili soutěž takřka domácí soutěž, tedy Valašskou rally, po které brzy startovala Kopná. Tím se trošku naboural, samozřejmě příjemně, náš původní plán, kdy z velkého mistráku jsme se měli ukázat pouze na Barumce. Z Valašky jsme vytěžili body za 3. místo v druhé etapě a tím začalo naše pošilhávání po dalších bodech. Postupně v sezoně soutěží přibývalo a my se mohli nakonec díky náklonnosti sponzorů zúčastnit skoro všech závodů v Česku. V rallysprintech bylo cílem vítězství ve třídě, což se podařilo a díky povedené Barumce se nám podařilo vybojovat i nádherné 3. místo v MČR.“
Poprvé jste se stali vítězi třídy, jak tento úspěch vnímáte?
„Je to krásný pocit. Nejenom tento výsledek je zásluhou celého týmu, kdy vše fungovalo na 100%, od přípravy auta až po nás dva v soutěžních sedačkách. Je vidět, že Petr auto dostává čím díl více do rukou a na jeho práci je radost se dívat. Jediné, co by nás potěšilo, by byl větší počet soupeřů ve třídě, ale i tak bereme konečný výsledek za obrovský kus dobře odvedené práce.“
Třetí flek ve stejné třídě ve vícedenních závodech také jistě není k zahození…
„O umístění na bedně jsme ve velkém mistráku původně vůbec ani neuvažovali. Takový výsledek by byl pro nás z říše snů. Pár bodů jsme shrábli na Valašce, a když se nám podařilo zajet druhé místo v Českém Krumlově, tak jsem si říkal, že asi nejsme úplní čučkaři :-). A pak přišla Barumka a s ní výsledek pro nás doslova a do písmene hvězdný. Jak jste říkal na začátku, tohle byla sezona snů. Budeme se muset hodně snažit v příštích sezonách, abychom navázali na tento skvělý výsledek.“
Který závod byl pro vás tím nejtěžším v sezoně?
„Z mého pohledu nebyl v letošním roce vysloveně lehký závod. Každý měl v sobě něco, co bylo těžké, ale pokud mám vypíchnout nějaký závod, tak bych se vrátil do Českého Krumlova. Pro mne i pro Petra to byla zcela nová soutěž a my nevěděli, co nás v okolí Krumlova bude čekat. Po tréninku jsme si říkali, že to bude jednoduché, ale když jsme naskočili do závodu, tak to byla pěkná makačka. Museli jsme hodně upravovat rozpis, a když se nám podařilo projet RZ Malonty bez velkých problémů, tak jsem byl přesvědčený o tom, že už nic těžšího být nemůže. Jenže o pár rychlostek dál na Lipně jsme šli ven přímo proti sloupu a v tu chvíli jsem se začínal dávat na modlení a prosil, ať už to přibližování k sloupu skončí JJJ. Nakonec Pan Jezdec vše zvládl bez políbení a újmy na voze. Mezi opravdu těžké a náročné závody z domácího velkého mistráku patří jednoznačně Barumka. Je to dlouhá a náročná soutěž, plná překážek. Například Petrova oblíbená erzeta Pindula byla extra náročná, neboť tam na vás čeká v každé zatáčce nějaká nepříjemnost, a pokud nevíte, jak to trefit, může vaše jízda špatně dopadnout. Další extrém byla RZ Košíky, kde se posádky trefovaly mezi balvany vyházené přímo do cesty. Tato zkouška se nám stala osudnou při prvním průjezdu. Rozbité úseky dopomohly k defektu, který jsme naštěstí zaznamenali až v závěru vložky. Petr má sice přezdívku „Balvan“, ale tady se mezi svými rozhodně necítil :-).“
V Příbrami jste oprášili stařenku, znamená to, že s ní ještě počítáte?
„Tady si musím strašně moc postěžovat J. Petr mne totiž za obrovský balík peněz prodal na hostování k Michalovi Vaňharovi. „Majkl“ potřeboval body do mistráku a mne těší, že jsem mu pomohl k titulu. Balík peněz pak posloužil Petrovi a Jardovi, aby oprášili stařenku a stejně jako já, v Příbrami startovali. Určitě bylo pro něj těžké zvyknout si na to, že „Babča“ tolik nebrzdí, jako modrožluté Clio. Ale jak ho znám, tak dával škodověnce pořádně pokouřit. Jeho vůz zvládl celou soutěž dobře hlavně díky tomu, že se o něj staral Panizzi. Za to, že mne „Balvan“ prodal, tak teď na něj něco prásknu. „Babča“ je pro něj srdcovou záležitostí, je to auto, na kterém se naučil jezdit. Má ji doma před barákem a každé ráno, když jde do práce, tak ji pohladí, aby vydržela co nejdéle. Nyní čeká „Babču“ další ostré svezení při Mikuláš rally ve Slušovicích.“
Vyhlášení v České Lípě proběhlo dle představ?
„Do České Lípy jsme se vydali v hodně silné sestavě. Jediné, co nás trochu zklamalo, byla úroveň připraveného sálu. Na to, že bylo slavnostní vyhlášení a byly připravené pěkné poháry, tak mohl i sál být v trochu lepší výbavě. Nezbývá než udělat tlustou čáru za touhle sezonou. Velké poděkování patří naším partnerům, díky kterým jsme tuhle sezonu mohli absolvovat. Chtěl bych poděkovat: DH elektro, Premier Containers, Mašlaň, Zachar, Apled, Hankook, AutoCentrumZlín, Rallyedesign, Restaurace Lešná, Restaurace Tuskulum, Elkov elektro, Delta reisen, Pezzi express, Minařík racing. A těšíme se na spolupráci v další sezoně.“
Co plánujete na příští sezonu?
„Na příští sezonu máme veliké plány. Auto určitě měnit nebudeme a teď je jen otázkou, co všechno časově a finančně zvládneme. Jakmile to budeme vědět, tak určitě něco do světa motorsportu vypustíme.“
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?