S Latvalou o jeho plánech pro sezonu, o tom, jak relaxuje a co očekává od Mexika

Jari-Matti chtěl ve Švédsku útočit na vítězství
Jari-Matti chtěl ve Švédsku útočit na vítězství, foto: Volkswagen Motorsport
iM2 25. února 2016 23:33
Sdílej:

Po náročném startu sezony se Jari-Matti Latvala rozmluvil o nadcházejících soutěžích a prozrazuje, jak se dál motivuje. Po úvodních dvou soutěžích má Latvala na svém kontě nula bodů, když na Monte Carlu chyboval a ve Švédsku jej potkal technický defekt. A to chtěl Fin letos zkusit zabojovat se Sébastienem Ogierem o titul. Francouz už má ale mohutných 56 bodů.

Otázka: Jari-Matti, Rally Monte Carlo a Rally Sweden jsou za námi. Co na ně říkáte?Jari-Matti Latvala: Určitě to nešlo tak, jak jsme čekali. Na Rally Monte Carlo jsem chtěl položit solidní start do sezony, jet konstantní časy a nejít do žádného velkého rizika. Do poloviny soutěže to vypadalo dobře. Pak se ale ukázalo, jak náročné umí Monte být a jak rychle se může list obrátit. Vyjel jsem z trati a poškodil zavěšení. Pak přišel ještě problém s elektronikou. Podařilo se nám sice oba problémy zvládnout, ale čas podle toho také vypadal. Na základě toho jsme museli vzdát. To bylo samozřejmě extrémně frustrující.

O: Opravdu těžký start sezony. Jako další příšlo Švédsko...JML: Snažil jsem se zůstat pro Švédsko nadále optimistický. Myslel jsem si, že ve Švédsku bychom mohli bojovat o vítězství, protože jsem na této rally v minulosti byl vždy docela dobrý. Ale už od první zkoušky to šlo špatně. Na malém skoku jsem poškodil hnací hřídel. První den nebyl žádný servis a my měli jen zadní pohon a ztratili díky tomu spoustu času. Pozitivní ale bylo, že jsem byl v sobotu velmi rychlý a vyhrál pár zkoušek. To bylo pro moji sebedůvěru velmi dobré. I tak ale momentálně nemám na svém kontě žádné body.

O: Jak tuto situaci zvládáte? Přemýšlíte nad tím hodně nebo jste to hodil za hlavu a řekl si: 'Co se stalo, to se stalo, jdeme dál'?JML: Žádný jezdec v poli nemůže mít perfektní sezonu. Žádný jezdec nezažije na všech 14 soutěžích perfektní víkend. Každý má občas problémy. To je součástí motorsportu. Otázkou ale je, jak moc se tyto okolnosti projeví na vašich výkonech. Poslední dobou jsem měl docela dost pech a udělal pár chyb. Ale přemýšlím nadále pozitivně. Samozřejmě, že to vypadá špatně, když člověk zajede dva špatné výsledky v řadě, zvláště zkraje sezony, kdy jsou všechny oči upřeny na jednoho. Jsem si ale přesto jistý, že to od teď půjde nahoru. A poháry se budou tak jako tak rozdávat až na konci sezony.

O: Díky vašemu aktuálnímu postavení budete do Rally Mexiko startovat později mezi dalšími piloty. Je to pro vás výhoda?JML: Mexiko bude první šotolinovou rally sezony, podklad tam bývá zpravidla docela tvrdý. Většinou na něm bývá ale vrstva jemné šotoliny, díky které je trať docela klouzavá. Čím víc aut po ní přejede, tím je stopa čistší a rychlejší. Je tak určitě výhodou startovat později - pokud tedy neprší. To je v Mexiku možné ale relativně nepravděpodobné.

O: Je pro vás tato pozdější startovní pozice po všech těch zklamáních tedy trochu pozitivní? JML: Myslím, že ano. Toto pravidlo mi v této situaci pomáhá, protože mám teď možnost vrátit úder.

O: Jaký je váš cíl pro Mexiko?JML: Mít bezproblémovou rally. Všechno ostatní pak přijde, když se budu držet stranou od všech nepříjemností.

O: Jak se uvolňujete po náročných soutěžích?JML: Pro mě je hodně uvolňující postavit se na start klasických rally [soutěží s historiky]. Hodně mě to baví jezdit s těmito starými auty a necítít u toho žádný tlak. U toho také získávám radost pro další výzvy ve WRC.

O: Analyzujete vaše výkony společně se spolujezdcem, Miikkou Anttilou? JML: Snažíme se toho mezi soutěžeme moc neanalyzovat. Většinou to děláme na spojovacích etapách nebo při cestách. Doma si telefonujeme jen krátce a informujeme se, jak se druhému daří. Nechceme si vzájemně ubírat až moc času. Doma jdeme spíš na hokejový zápas nebo tak.

O: Ve Švédsku jsme mohli vidět, jak jste se krátce před startem zkoušek tloukl v prsou nebo do nohou. Je to nová technika, jak se motivovat?JML: Dělám to proto, abych se po dlouhé spojovací etapě, po které je člověk obvykle trochu unavený, dostal opět do bojovného módu. Díky tomu se opět aktivuje vaše hlava a vaše svalstvo. V Mexiku a na letošních zbývajících soutěžích to ještě určitě často uvidíte.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.