Po náročném startu sezony se Jari-Matti Latvala rozmluvil o nadcházejících soutěžích a prozrazuje, jak se dál motivuje. Po úvodních dvou soutěžích má Latvala na svém kontě nula bodů, když na Monte Carlu chyboval a ve Švédsku jej potkal technický defekt. A to chtěl Fin letos zkusit zabojovat se Sébastienem Ogierem o titul. Francouz už má ale mohutných 56 bodů.
Otázka: Jari-Matti, Rally Monte Carlo a Rally Sweden jsou za námi. Co na ně říkáte?Jari-Matti Latvala: Určitě to nešlo tak, jak jsme čekali. Na Rally Monte Carlo jsem chtěl položit solidní start do sezony, jet konstantní časy a nejít do žádného velkého rizika. Do poloviny soutěže to vypadalo dobře. Pak se ale ukázalo, jak náročné umí Monte být a jak rychle se může list obrátit. Vyjel jsem z trati a poškodil zavěšení. Pak přišel ještě problém s elektronikou. Podařilo se nám sice oba problémy zvládnout, ale čas podle toho také vypadal. Na základě toho jsme museli vzdát. To bylo samozřejmě extrémně frustrující.
O: Opravdu těžký start sezony. Jako další příšlo Švédsko...JML: Snažil jsem se zůstat pro Švédsko nadále optimistický. Myslel jsem si, že ve Švédsku bychom mohli bojovat o vítězství, protože jsem na této rally v minulosti byl vždy docela dobrý. Ale už od první zkoušky to šlo špatně. Na malém skoku jsem poškodil hnací hřídel. První den nebyl žádný servis a my měli jen zadní pohon a ztratili díky tomu spoustu času. Pozitivní ale bylo, že jsem byl v sobotu velmi rychlý a vyhrál pár zkoušek. To bylo pro moji sebedůvěru velmi dobré. I tak ale momentálně nemám na svém kontě žádné body.
O: Jak tuto situaci zvládáte? Přemýšlíte nad tím hodně nebo jste to hodil za hlavu a řekl si: 'Co se stalo, to se stalo, jdeme dál'?JML: Žádný jezdec v poli nemůže mít perfektní sezonu. Žádný jezdec nezažije na všech 14 soutěžích perfektní víkend. Každý má občas problémy. To je součástí motorsportu. Otázkou ale je, jak moc se tyto okolnosti projeví na vašich výkonech. Poslední dobou jsem měl docela dost pech a udělal pár chyb. Ale přemýšlím nadále pozitivně. Samozřejmě, že to vypadá špatně, když člověk zajede dva špatné výsledky v řadě, zvláště zkraje sezony, kdy jsou všechny oči upřeny na jednoho. Jsem si ale přesto jistý, že to od teď půjde nahoru. A poháry se budou tak jako tak rozdávat až na konci sezony.
O: Díky vašemu aktuálnímu postavení budete do Rally Mexiko startovat později mezi dalšími piloty. Je to pro vás výhoda?JML: Mexiko bude první šotolinovou rally sezony, podklad tam bývá zpravidla docela tvrdý. Většinou na něm bývá ale vrstva jemné šotoliny, díky které je trať docela klouzavá. Čím víc aut po ní přejede, tím je stopa čistší a rychlejší. Je tak určitě výhodou startovat později - pokud tedy neprší. To je v Mexiku možné ale relativně nepravděpodobné.
O: Je pro vás tato pozdější startovní pozice po všech těch zklamáních tedy trochu pozitivní? JML: Myslím, že ano. Toto pravidlo mi v této situaci pomáhá, protože mám teď možnost vrátit úder.
O: Jaký je váš cíl pro Mexiko?JML: Mít bezproblémovou rally. Všechno ostatní pak přijde, když se budu držet stranou od všech nepříjemností.
O: Jak se uvolňujete po náročných soutěžích?JML: Pro mě je hodně uvolňující postavit se na start klasických rally [soutěží s historiky]. Hodně mě to baví jezdit s těmito starými auty a necítít u toho žádný tlak. U toho také získávám radost pro další výzvy ve WRC.
O: Analyzujete vaše výkony společně se spolujezdcem, Miikkou Anttilou? JML: Snažíme se toho mezi soutěžeme moc neanalyzovat. Většinou to děláme na spojovacích etapách nebo při cestách. Doma si telefonujeme jen krátce a informujeme se, jak se druhému daří. Nechceme si vzájemně ubírat až moc času. Doma jdeme spíš na hokejový zápas nebo tak.
O: Ve Švédsku jsme mohli vidět, jak jste se krátce před startem zkoušek tloukl v prsou nebo do nohou. Je to nová technika, jak se motivovat?JML: Dělám to proto, abych se po dlouhé spojovací etapě, po které je člověk obvykle trochu unavený, dostal opět do bojovného módu. Díky tomu se opět aktivuje vaše hlava a vaše svalstvo. V Mexiku a na letošních zbývajících soutěžích to ještě určitě často uvidíte.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.