Návrat Toyoty do MS v rally se stále stará o mnohé spekulace. K situaci se teď vyjádřil také šéf Prodrivu, David Richards. V interview uveřejněném na německém rallye-magazin.de Brit řekl, že je připraven pomoci Tommimu Mäkinenovi.
Otázka: Prodrive aktuálně v Číně nasazuje Golfy, jak moc se stále zajímáté o dění v rally?David Richards: Ačkoliv je tento projekt veden především Davidem Lapworthem a dalšími zaměstnanci, tak rally neustále sleduji velice intenzivně a jsem v obraze. Před několika týdny jsem se potkal s lidmy ze soutěže ve Velké Británii a také jsem mluvil s lidmi zodpovědnými za Britský šampionát.
O: Jak z pozice bývalého promotéra hodnotíte aktuální situaci v MS v rally?DR: Bohužel musím říci, že se šampionát v posledních pěti letech nerozvinul o moc dále. To je zklamání. Ve Velké Británii se o něm nedočtete nebo nedoslechnete takřka nic. Jen dvacetileté jubileum titulu Colina McRae vzbudilo trochu větší zájem.
O: Kde je problém?DR: Jsou to rozdílné faktory. Když se podíváte na úspěšné šampionáty, pak zájem zavisí vždy na jednotlivých osobnostech. Ve Velké Británii jsme měli Colina McRae a Richarda Burnse. Tehdy bylo MS v rally na titulních stranách, teď tam můžete najít Lewise Hamiltona. Tak je to samozřejmě i v jiných zemích. Ale nejsou to jen jezdci. Aktuální auta nevypadají dostatečně spektakulárně. To se změní s vozy od roku 2017, snad se změní také jízdní styly. Když jsem byl ještě mladík, tak pro mě byly vůbec nejzajímavější věcí auta. Dnešní mladíci to tak nevidí. Musíme tedy na závodních zkouškách nabídnout opravdovou show. Auta musí vypadat spektakulárněji a pohybovat se tak také na zkouškách.
O: Je problémem také dominance Volkswagenu?DR: Dělají všechno dobře. Člověk vůči nim nemůže mít žádné výčitky. Ty by měl směřovat spíše k ostatním týmům.
O: Co udělalo Volkswagen tak úspěšným?DR: Styl, kterým k tomuto tématu přistupují: Vytrvalost a zaměření na cíl. Využívají svých možností, počínaje zdroji. Domnívám se, že mají dobrý budget, o hodně vyšší než ostatní a dost efektivně ho využívají. Pak mají nejlepší jezdce a dlouhodobou strategii, což by mělo být tou nejvyšší prioritou u každého projektu v motorsportu. Všechny tyto faktory se starají o úspěch, který aktuálně mají.
O: Co si myslíte o návratu Toyoty?DR: Sleduji to s velkým zájmem, ale nechtěl bych k tomu říkat nic dalšího.
O: Týmový šéf Toyoty, Tommi Mäkinen, byl vaším jezdcem, co byste mu pro jeho nový úkol poradil?DR: Je opravdu milým typem člověka a mám před věcmi, kterých dosáhl, velký respekt. Ale svět motorsportu se v posledních 10 letech opravdu hodně vyvinul. Je tolik faktorů, které člověk musí mít na paměti. Postavit konkurenceschopné auto a úspěšně jej nasadit na 14 závodech - to nemá nic společného jen se štěstím, to vyžaduje pečlivé plánování, dlouhodobé přemýšlení a tvrdou práci. Kdo věří tomu, že teď může prostě jednoduše postavit auto a nasadit jej úspěšně už za rok, ten je na omylu.
O: Vy jste ale s Mini před několika lety dokázal, že je možné v krátkém čase a s malým rozpočtem postavit konkurenceschopné auto...DR: Dva roky jsme vyvíjeli a čekali na perfektní moment, až se změní pravidla. [Rok] 2017 by byl opět optimálním časovým bodem. Ale nejde jen o postavení auta schopného získávat vítězství. Abyste zůstali konkurenceschopní, tak musíte ustavičně vyvíjet, hodně testovat a zároveň financovat úspěšné starty. To je to, čím se Volkswagen od konkurence jasně odlišuje. Nám [Mini] k tomu chyběl rozpočet.
O: Kdyby přišla prosba, byli byste schopni stát na straně Toyoty?DR: Nemyslím si, že Tommi hledá někoho, kdo by stál na jeho straně. Jak tomu rozumím, tak by toho mělo být děláno co možná nejvíce ve Finsku. Také motor už nevzniká v TMG v Kolíně. Ale samozřejmě pro spoustu společností vyvíjíme různé věci a pokud bychom byli dotázáni, tak bychom pomohli. Ovšem na veřejnosti o těchto věcech nemluvíme.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?