Návrat Toyoty do MS v rally se stále stará o mnohé spekulace. K situaci se teď vyjádřil také šéf Prodrivu, David Richards. V interview uveřejněném na německém rallye-magazin.de Brit řekl, že je připraven pomoci Tommimu Mäkinenovi.
Otázka: Prodrive aktuálně v Číně nasazuje Golfy, jak moc se stále zajímáté o dění v rally?David Richards: Ačkoliv je tento projekt veden především Davidem Lapworthem a dalšími zaměstnanci, tak rally neustále sleduji velice intenzivně a jsem v obraze. Před několika týdny jsem se potkal s lidmy ze soutěže ve Velké Británii a také jsem mluvil s lidmi zodpovědnými za Britský šampionát.
O: Jak z pozice bývalého promotéra hodnotíte aktuální situaci v MS v rally?DR: Bohužel musím říci, že se šampionát v posledních pěti letech nerozvinul o moc dále. To je zklamání. Ve Velké Británii se o něm nedočtete nebo nedoslechnete takřka nic. Jen dvacetileté jubileum titulu Colina McRae vzbudilo trochu větší zájem.
O: Kde je problém?DR: Jsou to rozdílné faktory. Když se podíváte na úspěšné šampionáty, pak zájem zavisí vždy na jednotlivých osobnostech. Ve Velké Británii jsme měli Colina McRae a Richarda Burnse. Tehdy bylo MS v rally na titulních stranách, teď tam můžete najít Lewise Hamiltona. Tak je to samozřejmě i v jiných zemích. Ale nejsou to jen jezdci. Aktuální auta nevypadají dostatečně spektakulárně. To se změní s vozy od roku 2017, snad se změní také jízdní styly. Když jsem byl ještě mladík, tak pro mě byly vůbec nejzajímavější věcí auta. Dnešní mladíci to tak nevidí. Musíme tedy na závodních zkouškách nabídnout opravdovou show. Auta musí vypadat spektakulárněji a pohybovat se tak také na zkouškách.
O: Je problémem také dominance Volkswagenu?DR: Dělají všechno dobře. Člověk vůči nim nemůže mít žádné výčitky. Ty by měl směřovat spíše k ostatním týmům.
O: Co udělalo Volkswagen tak úspěšným?DR: Styl, kterým k tomuto tématu přistupují: Vytrvalost a zaměření na cíl. Využívají svých možností, počínaje zdroji. Domnívám se, že mají dobrý budget, o hodně vyšší než ostatní a dost efektivně ho využívají. Pak mají nejlepší jezdce a dlouhodobou strategii, což by mělo být tou nejvyšší prioritou u každého projektu v motorsportu. Všechny tyto faktory se starají o úspěch, který aktuálně mají.
O: Co si myslíte o návratu Toyoty?DR: Sleduji to s velkým zájmem, ale nechtěl bych k tomu říkat nic dalšího.
O: Týmový šéf Toyoty, Tommi Mäkinen, byl vaším jezdcem, co byste mu pro jeho nový úkol poradil?DR: Je opravdu milým typem člověka a mám před věcmi, kterých dosáhl, velký respekt. Ale svět motorsportu se v posledních 10 letech opravdu hodně vyvinul. Je tolik faktorů, které člověk musí mít na paměti. Postavit konkurenceschopné auto a úspěšně jej nasadit na 14 závodech - to nemá nic společného jen se štěstím, to vyžaduje pečlivé plánování, dlouhodobé přemýšlení a tvrdou práci. Kdo věří tomu, že teď může prostě jednoduše postavit auto a nasadit jej úspěšně už za rok, ten je na omylu.
O: Vy jste ale s Mini před několika lety dokázal, že je možné v krátkém čase a s malým rozpočtem postavit konkurenceschopné auto...DR: Dva roky jsme vyvíjeli a čekali na perfektní moment, až se změní pravidla. [Rok] 2017 by byl opět optimálním časovým bodem. Ale nejde jen o postavení auta schopného získávat vítězství. Abyste zůstali konkurenceschopní, tak musíte ustavičně vyvíjet, hodně testovat a zároveň financovat úspěšné starty. To je to, čím se Volkswagen od konkurence jasně odlišuje. Nám [Mini] k tomu chyběl rozpočet.
O: Kdyby přišla prosba, byli byste schopni stát na straně Toyoty?DR: Nemyslím si, že Tommi hledá někoho, kdo by stál na jeho straně. Jak tomu rozumím, tak by toho mělo být děláno co možná nejvíce ve Finsku. Také motor už nevzniká v TMG v Kolíně. Ale samozřejmě pro spoustu společností vyvíjíme různé věci a pokud bychom byli dotázáni, tak bychom pomohli. Ovšem na veřejnosti o těchto věcech nemluvíme.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.