Návrat Toyoty do MS v rally se stále stará o mnohé spekulace. K situaci se teď vyjádřil také šéf Prodrivu, David Richards. V interview uveřejněném na německém rallye-magazin.de Brit řekl, že je připraven pomoci Tommimu Mäkinenovi.
Otázka: Prodrive aktuálně v Číně nasazuje Golfy, jak moc se stále zajímáté o dění v rally?David Richards: Ačkoliv je tento projekt veden především Davidem Lapworthem a dalšími zaměstnanci, tak rally neustále sleduji velice intenzivně a jsem v obraze. Před několika týdny jsem se potkal s lidmy ze soutěže ve Velké Británii a také jsem mluvil s lidmi zodpovědnými za Britský šampionát.
O: Jak z pozice bývalého promotéra hodnotíte aktuální situaci v MS v rally?DR: Bohužel musím říci, že se šampionát v posledních pěti letech nerozvinul o moc dále. To je zklamání. Ve Velké Británii se o něm nedočtete nebo nedoslechnete takřka nic. Jen dvacetileté jubileum titulu Colina McRae vzbudilo trochu větší zájem.
O: Kde je problém?DR: Jsou to rozdílné faktory. Když se podíváte na úspěšné šampionáty, pak zájem zavisí vždy na jednotlivých osobnostech. Ve Velké Británii jsme měli Colina McRae a Richarda Burnse. Tehdy bylo MS v rally na titulních stranách, teď tam můžete najít Lewise Hamiltona. Tak je to samozřejmě i v jiných zemích. Ale nejsou to jen jezdci. Aktuální auta nevypadají dostatečně spektakulárně. To se změní s vozy od roku 2017, snad se změní také jízdní styly. Když jsem byl ještě mladík, tak pro mě byly vůbec nejzajímavější věcí auta. Dnešní mladíci to tak nevidí. Musíme tedy na závodních zkouškách nabídnout opravdovou show. Auta musí vypadat spektakulárněji a pohybovat se tak také na zkouškách.
O: Je problémem také dominance Volkswagenu?DR: Dělají všechno dobře. Člověk vůči nim nemůže mít žádné výčitky. Ty by měl směřovat spíše k ostatním týmům.
O: Co udělalo Volkswagen tak úspěšným?DR: Styl, kterým k tomuto tématu přistupují: Vytrvalost a zaměření na cíl. Využívají svých možností, počínaje zdroji. Domnívám se, že mají dobrý budget, o hodně vyšší než ostatní a dost efektivně ho využívají. Pak mají nejlepší jezdce a dlouhodobou strategii, což by mělo být tou nejvyšší prioritou u každého projektu v motorsportu. Všechny tyto faktory se starají o úspěch, který aktuálně mají.
O: Co si myslíte o návratu Toyoty?DR: Sleduji to s velkým zájmem, ale nechtěl bych k tomu říkat nic dalšího.
O: Týmový šéf Toyoty, Tommi Mäkinen, byl vaším jezdcem, co byste mu pro jeho nový úkol poradil?DR: Je opravdu milým typem člověka a mám před věcmi, kterých dosáhl, velký respekt. Ale svět motorsportu se v posledních 10 letech opravdu hodně vyvinul. Je tolik faktorů, které člověk musí mít na paměti. Postavit konkurenceschopné auto a úspěšně jej nasadit na 14 závodech - to nemá nic společného jen se štěstím, to vyžaduje pečlivé plánování, dlouhodobé přemýšlení a tvrdou práci. Kdo věří tomu, že teď může prostě jednoduše postavit auto a nasadit jej úspěšně už za rok, ten je na omylu.
O: Vy jste ale s Mini před několika lety dokázal, že je možné v krátkém čase a s malým rozpočtem postavit konkurenceschopné auto...DR: Dva roky jsme vyvíjeli a čekali na perfektní moment, až se změní pravidla. [Rok] 2017 by byl opět optimálním časovým bodem. Ale nejde jen o postavení auta schopného získávat vítězství. Abyste zůstali konkurenceschopní, tak musíte ustavičně vyvíjet, hodně testovat a zároveň financovat úspěšné starty. To je to, čím se Volkswagen od konkurence jasně odlišuje. Nám [Mini] k tomu chyběl rozpočet.
O: Kdyby přišla prosba, byli byste schopni stát na straně Toyoty?DR: Nemyslím si, že Tommi hledá někoho, kdo by stál na jeho straně. Jak tomu rozumím, tak by toho mělo být děláno co možná nejvíce ve Finsku. Také motor už nevzniká v TMG v Kolíně. Ale samozřejmě pro spoustu společností vyvíjíme různé věci a pokud bychom byli dotázáni, tak bychom pomohli. Ovšem na veřejnosti o těchto věcech nemluvíme.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.