Návrat Toyoty do MS v rally se stále stará o mnohé spekulace. K situaci se teď vyjádřil také šéf Prodrivu, David Richards. V interview uveřejněném na německém rallye-magazin.de Brit řekl, že je připraven pomoci Tommimu Mäkinenovi.
Otázka: Prodrive aktuálně v Číně nasazuje Golfy, jak moc se stále zajímáté o dění v rally?David Richards: Ačkoliv je tento projekt veden především Davidem Lapworthem a dalšími zaměstnanci, tak rally neustále sleduji velice intenzivně a jsem v obraze. Před několika týdny jsem se potkal s lidmy ze soutěže ve Velké Británii a také jsem mluvil s lidmi zodpovědnými za Britský šampionát.
O: Jak z pozice bývalého promotéra hodnotíte aktuální situaci v MS v rally?DR: Bohužel musím říci, že se šampionát v posledních pěti letech nerozvinul o moc dále. To je zklamání. Ve Velké Británii se o něm nedočtete nebo nedoslechnete takřka nic. Jen dvacetileté jubileum titulu Colina McRae vzbudilo trochu větší zájem.
O: Kde je problém?DR: Jsou to rozdílné faktory. Když se podíváte na úspěšné šampionáty, pak zájem zavisí vždy na jednotlivých osobnostech. Ve Velké Británii jsme měli Colina McRae a Richarda Burnse. Tehdy bylo MS v rally na titulních stranách, teď tam můžete najít Lewise Hamiltona. Tak je to samozřejmě i v jiných zemích. Ale nejsou to jen jezdci. Aktuální auta nevypadají dostatečně spektakulárně. To se změní s vozy od roku 2017, snad se změní také jízdní styly. Když jsem byl ještě mladík, tak pro mě byly vůbec nejzajímavější věcí auta. Dnešní mladíci to tak nevidí. Musíme tedy na závodních zkouškách nabídnout opravdovou show. Auta musí vypadat spektakulárněji a pohybovat se tak také na zkouškách.
O: Je problémem také dominance Volkswagenu?DR: Dělají všechno dobře. Člověk vůči nim nemůže mít žádné výčitky. Ty by měl směřovat spíše k ostatním týmům.
O: Co udělalo Volkswagen tak úspěšným?DR: Styl, kterým k tomuto tématu přistupují: Vytrvalost a zaměření na cíl. Využívají svých možností, počínaje zdroji. Domnívám se, že mají dobrý budget, o hodně vyšší než ostatní a dost efektivně ho využívají. Pak mají nejlepší jezdce a dlouhodobou strategii, což by mělo být tou nejvyšší prioritou u každého projektu v motorsportu. Všechny tyto faktory se starají o úspěch, který aktuálně mají.
O: Co si myslíte o návratu Toyoty?DR: Sleduji to s velkým zájmem, ale nechtěl bych k tomu říkat nic dalšího.
O: Týmový šéf Toyoty, Tommi Mäkinen, byl vaším jezdcem, co byste mu pro jeho nový úkol poradil?DR: Je opravdu milým typem člověka a mám před věcmi, kterých dosáhl, velký respekt. Ale svět motorsportu se v posledních 10 letech opravdu hodně vyvinul. Je tolik faktorů, které člověk musí mít na paměti. Postavit konkurenceschopné auto a úspěšně jej nasadit na 14 závodech - to nemá nic společného jen se štěstím, to vyžaduje pečlivé plánování, dlouhodobé přemýšlení a tvrdou práci. Kdo věří tomu, že teď může prostě jednoduše postavit auto a nasadit jej úspěšně už za rok, ten je na omylu.
O: Vy jste ale s Mini před několika lety dokázal, že je možné v krátkém čase a s malým rozpočtem postavit konkurenceschopné auto...DR: Dva roky jsme vyvíjeli a čekali na perfektní moment, až se změní pravidla. [Rok] 2017 by byl opět optimálním časovým bodem. Ale nejde jen o postavení auta schopného získávat vítězství. Abyste zůstali konkurenceschopní, tak musíte ustavičně vyvíjet, hodně testovat a zároveň financovat úspěšné starty. To je to, čím se Volkswagen od konkurence jasně odlišuje. Nám [Mini] k tomu chyběl rozpočet.
O: Kdyby přišla prosba, byli byste schopni stát na straně Toyoty?DR: Nemyslím si, že Tommi hledá někoho, kdo by stál na jeho straně. Jak tomu rozumím, tak by toho mělo být děláno co možná nejvíce ve Finsku. Také motor už nevzniká v TMG v Kolíně. Ale samozřejmě pro spoustu společností vyvíjíme různé věci a pokud bychom byli dotázáni, tak bychom pomohli. Ovšem na veřejnosti o těchto věcech nemluvíme.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.