Návrat Toyoty do MS v rally se stále stará o mnohé spekulace. K situaci se teď vyjádřil také šéf Prodrivu, David Richards. V interview uveřejněném na německém rallye-magazin.de Brit řekl, že je připraven pomoci Tommimu Mäkinenovi.
Otázka: Prodrive aktuálně v Číně nasazuje Golfy, jak moc se stále zajímáté o dění v rally?David Richards: Ačkoliv je tento projekt veden především Davidem Lapworthem a dalšími zaměstnanci, tak rally neustále sleduji velice intenzivně a jsem v obraze. Před několika týdny jsem se potkal s lidmy ze soutěže ve Velké Británii a také jsem mluvil s lidmi zodpovědnými za Britský šampionát.
O: Jak z pozice bývalého promotéra hodnotíte aktuální situaci v MS v rally?DR: Bohužel musím říci, že se šampionát v posledních pěti letech nerozvinul o moc dále. To je zklamání. Ve Velké Británii se o něm nedočtete nebo nedoslechnete takřka nic. Jen dvacetileté jubileum titulu Colina McRae vzbudilo trochu větší zájem.
O: Kde je problém?DR: Jsou to rozdílné faktory. Když se podíváte na úspěšné šampionáty, pak zájem zavisí vždy na jednotlivých osobnostech. Ve Velké Británii jsme měli Colina McRae a Richarda Burnse. Tehdy bylo MS v rally na titulních stranách, teď tam můžete najít Lewise Hamiltona. Tak je to samozřejmě i v jiných zemích. Ale nejsou to jen jezdci. Aktuální auta nevypadají dostatečně spektakulárně. To se změní s vozy od roku 2017, snad se změní také jízdní styly. Když jsem byl ještě mladík, tak pro mě byly vůbec nejzajímavější věcí auta. Dnešní mladíci to tak nevidí. Musíme tedy na závodních zkouškách nabídnout opravdovou show. Auta musí vypadat spektakulárněji a pohybovat se tak také na zkouškách.
O: Je problémem také dominance Volkswagenu?DR: Dělají všechno dobře. Člověk vůči nim nemůže mít žádné výčitky. Ty by měl směřovat spíše k ostatním týmům.
O: Co udělalo Volkswagen tak úspěšným?DR: Styl, kterým k tomuto tématu přistupují: Vytrvalost a zaměření na cíl. Využívají svých možností, počínaje zdroji. Domnívám se, že mají dobrý budget, o hodně vyšší než ostatní a dost efektivně ho využívají. Pak mají nejlepší jezdce a dlouhodobou strategii, což by mělo být tou nejvyšší prioritou u každého projektu v motorsportu. Všechny tyto faktory se starají o úspěch, který aktuálně mají.
O: Co si myslíte o návratu Toyoty?DR: Sleduji to s velkým zájmem, ale nechtěl bych k tomu říkat nic dalšího.
O: Týmový šéf Toyoty, Tommi Mäkinen, byl vaším jezdcem, co byste mu pro jeho nový úkol poradil?DR: Je opravdu milým typem člověka a mám před věcmi, kterých dosáhl, velký respekt. Ale svět motorsportu se v posledních 10 letech opravdu hodně vyvinul. Je tolik faktorů, které člověk musí mít na paměti. Postavit konkurenceschopné auto a úspěšně jej nasadit na 14 závodech - to nemá nic společného jen se štěstím, to vyžaduje pečlivé plánování, dlouhodobé přemýšlení a tvrdou práci. Kdo věří tomu, že teď může prostě jednoduše postavit auto a nasadit jej úspěšně už za rok, ten je na omylu.
O: Vy jste ale s Mini před několika lety dokázal, že je možné v krátkém čase a s malým rozpočtem postavit konkurenceschopné auto...DR: Dva roky jsme vyvíjeli a čekali na perfektní moment, až se změní pravidla. [Rok] 2017 by byl opět optimálním časovým bodem. Ale nejde jen o postavení auta schopného získávat vítězství. Abyste zůstali konkurenceschopní, tak musíte ustavičně vyvíjet, hodně testovat a zároveň financovat úspěšné starty. To je to, čím se Volkswagen od konkurence jasně odlišuje. Nám [Mini] k tomu chyběl rozpočet.
O: Kdyby přišla prosba, byli byste schopni stát na straně Toyoty?DR: Nemyslím si, že Tommi hledá někoho, kdo by stál na jeho straně. Jak tomu rozumím, tak by toho mělo být děláno co možná nejvíce ve Finsku. Také motor už nevzniká v TMG v Kolíně. Ale samozřejmě pro spoustu společností vyvíjíme různé věci a pokud bychom byli dotázáni, tak bychom pomohli. Ovšem na veřejnosti o těchto věcech nemluvíme.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?