ROZHOVOR; Po 18 měsíční pauze se vrací Ola Floene na pozici navigátora Andrease Mikkelsena. Nor se minulý týden rozhodl opustit Mikko Markkulu a vrátit se ke svému bývalému parťákovi.
Floene s Mikkelsenem spolu jezdili dlouhá léta, avšak na konci sezony 2012 se Andreas rozhodl pro změnu. Tehdy ji zdůvodňoval tím, že chce do WRC vstoupit s navigátorem, se kterým už vydrží po zbytek kariéry, o čemž u Floeneho pochyboval, kvůli věkovému rozdílu. Po sézoně a půl však mění názor. Server wrc.com promluvil s Floenem o jeho návratu.
O: Ola, jaký je to pocit být zpět na nejvyšší úrovni rallysportu?Ola Floene: Momenálně jsem v Hanoveru [základna Volkswagenu] a vracím se sem po více než roce. Bylo to jako sen. Vrátil jsem se do dílny a první věc, co jsem udělal, bylo, že jsem šel za mechaniky. Dostalo se mi velmi vřelého uvítání. Gragulovali mi! Ale co bylo opravdu emocionální a speciální, je vztah, který s Andreasem máme. Jsme jako dva bratři, kteří navzájem přišli jeden o druhého a najednou se znovu našli.
O: Byl Váš návrat dlouho plánovaný?OF: Ne tak docela. Začali jsme o tom mluvit před Argentinou. Zeptal se mě, co dělám, a já se ho zeptal na totéž - i přesto, že se oba přes rodiny známe. Přátelství mezi námi stále bylo. Řekl jsem mu, že ho postrádám, a on mi řekl to samé. Hned po Argentině se mě zeptal [jestli se chci vrátit] a já asi po pěti vteřinách řekl ano - za předpokladu, že prvně on vysvětlí situaci Mikkovi [Markkulovi]. Je třeba, aby to bylo fair, a já cítím, že takto je to správně.
V týmu VW s Fabií S2000 v sezoně 2012 - Floene byl prvním navigátorem, který jel s Polem R WRC
O: Od doby, co jste naposledy spolupracoval s Andreasem, jste se stal světovým šampionem po boku Pontuse Tidemanda. Pomohla Vám tato zkušenost jako spolujezdci?OF: Ok, když jsme se rozešli, všechno bylo špatně. Ale teď tu sedím a jsem vlastně moc rád za to, co se stalo. Andreas by řekl to samé. Byla to věc, kterou musel udělat. Potřeboval pracovat s novými lidmi novým způsobem. Já jsem udělal to samé.
S Pontusem jsem byl rád, je opakem Andrease. Spolupráce s ním mi dala nový rally život. Už mě to začínalo nudit, byl jsem unavený. Teď se ale opět probouzím s myšlenkou na rally. Bylo to tak celou loňskou sezonu, protože jsem toho měl tolik, co jsem s Pontusem chtěl probrat. Oba jsme se navzájem dost respektovali. Bylo skvěle předat mu zkušenosti a sledovat, jak je uplatňuje. Zažil jsem s ním super skvělý rok.
O: A co Andreas? Řekl, že mu Mikko pomohl s poznámkami. Jak těžké si myslíte, že bude vrátit se hned v plném tempu?OF: Jsem moc rád, že seděl vedle Andrease Mikko, protože když jsme jezdili spolu, dostali jsme se do bodu, kdy jsme měli v rozpisu až moc informací. Mikko přišel s jednodušším systémem, který je také rychlejší. Dříve jsme používali dvě nebo tři slova pro informaci, kterou Mikko řekne jedním. Teď máme míň informací a je to lepší.
O: Rok 2013 jste strávil ve Fiestě R5, bude těžké si zvyknout na výkon WRC?OF: Možná takový rychlostní šok? Dnes jsem jezdil v Polu s Jarim-Mattim [Latvalou] a ano, on tomu autu hodně věřil, jestli víte, co myslím. V autě už jsem předtím byl. Vlastně jsem byl prvním navigátorem, který jel v prvním testovacím voze, šasi 1. Andreas a já jsme také odjeli třídenní test před Monte Carlem, ale všechno to už je docela dlouho. Auta jsou hodně odlišná. Dnes to na mě udělalo opravdu dojem. Odjeli jsme asi 60 kilometrů, ale nečetl jsem rozpis, jenom si zvykal na intercom a sledoval, jak vše funguje.
Markkula ulehčil Floenovi práci
O: Budete mít šanci na pořádný test před Sardinii?OF: Ne, ale rozpis se prakticky nemění. Úhly zatáček, vzdálenost mezi nimi, horizonty a tak dále se nemění. Dříve jsme do rozpisu dávali více informací, ty jsou teď pryč. Takže moje práce bude vlastně jednodušší než byla dříve. Zní to divně, ale vlastně Mikko moji práci ulehčil. Navíc dřívější informace prostě nefungovaly.
O: Jaký je Váš cíl pro Sardinii?OF: Odvést pro Andrease dobrou práci. Přečíst perfektně rozpis a také na přejezdových cestách dobře navigovat. Pokud to zvládnu, mělo by se to vyplatit.
O: Tidemanda jste dovedl k titulu v jedné sezoně, jak dlouho bude trvat, než tam dovedete i Andrease?OF: Příští rok?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?