ROZHOVOR; Po 18 měsíční pauze se vrací Ola Floene na pozici navigátora Andrease Mikkelsena. Nor se minulý týden rozhodl opustit Mikko Markkulu a vrátit se ke svému bývalému parťákovi.
Floene s Mikkelsenem spolu jezdili dlouhá léta, avšak na konci sezony 2012 se Andreas rozhodl pro změnu. Tehdy ji zdůvodňoval tím, že chce do WRC vstoupit s navigátorem, se kterým už vydrží po zbytek kariéry, o čemž u Floeneho pochyboval, kvůli věkovému rozdílu. Po sézoně a půl však mění názor. Server wrc.com promluvil s Floenem o jeho návratu.
O: Ola, jaký je to pocit být zpět na nejvyšší úrovni rallysportu?Ola Floene: Momenálně jsem v Hanoveru [základna Volkswagenu] a vracím se sem po více než roce. Bylo to jako sen. Vrátil jsem se do dílny a první věc, co jsem udělal, bylo, že jsem šel za mechaniky. Dostalo se mi velmi vřelého uvítání. Gragulovali mi! Ale co bylo opravdu emocionální a speciální, je vztah, který s Andreasem máme. Jsme jako dva bratři, kteří navzájem přišli jeden o druhého a najednou se znovu našli.
O: Byl Váš návrat dlouho plánovaný?OF: Ne tak docela. Začali jsme o tom mluvit před Argentinou. Zeptal se mě, co dělám, a já se ho zeptal na totéž - i přesto, že se oba přes rodiny známe. Přátelství mezi námi stále bylo. Řekl jsem mu, že ho postrádám, a on mi řekl to samé. Hned po Argentině se mě zeptal [jestli se chci vrátit] a já asi po pěti vteřinách řekl ano - za předpokladu, že prvně on vysvětlí situaci Mikkovi [Markkulovi]. Je třeba, aby to bylo fair, a já cítím, že takto je to správně.
V týmu VW s Fabií S2000 v sezoně 2012 - Floene byl prvním navigátorem, který jel s Polem R WRC
O: Od doby, co jste naposledy spolupracoval s Andreasem, jste se stal světovým šampionem po boku Pontuse Tidemanda. Pomohla Vám tato zkušenost jako spolujezdci?OF: Ok, když jsme se rozešli, všechno bylo špatně. Ale teď tu sedím a jsem vlastně moc rád za to, co se stalo. Andreas by řekl to samé. Byla to věc, kterou musel udělat. Potřeboval pracovat s novými lidmi novým způsobem. Já jsem udělal to samé.
S Pontusem jsem byl rád, je opakem Andrease. Spolupráce s ním mi dala nový rally život. Už mě to začínalo nudit, byl jsem unavený. Teď se ale opět probouzím s myšlenkou na rally. Bylo to tak celou loňskou sezonu, protože jsem toho měl tolik, co jsem s Pontusem chtěl probrat. Oba jsme se navzájem dost respektovali. Bylo skvěle předat mu zkušenosti a sledovat, jak je uplatňuje. Zažil jsem s ním super skvělý rok.
O: A co Andreas? Řekl, že mu Mikko pomohl s poznámkami. Jak těžké si myslíte, že bude vrátit se hned v plném tempu?OF: Jsem moc rád, že seděl vedle Andrease Mikko, protože když jsme jezdili spolu, dostali jsme se do bodu, kdy jsme měli v rozpisu až moc informací. Mikko přišel s jednodušším systémem, který je také rychlejší. Dříve jsme používali dvě nebo tři slova pro informaci, kterou Mikko řekne jedním. Teď máme míň informací a je to lepší.
O: Rok 2013 jste strávil ve Fiestě R5, bude těžké si zvyknout na výkon WRC?OF: Možná takový rychlostní šok? Dnes jsem jezdil v Polu s Jarim-Mattim [Latvalou] a ano, on tomu autu hodně věřil, jestli víte, co myslím. V autě už jsem předtím byl. Vlastně jsem byl prvním navigátorem, který jel v prvním testovacím voze, šasi 1. Andreas a já jsme také odjeli třídenní test před Monte Carlem, ale všechno to už je docela dlouho. Auta jsou hodně odlišná. Dnes to na mě udělalo opravdu dojem. Odjeli jsme asi 60 kilometrů, ale nečetl jsem rozpis, jenom si zvykal na intercom a sledoval, jak vše funguje.
Markkula ulehčil Floenovi práci
O: Budete mít šanci na pořádný test před Sardinii?OF: Ne, ale rozpis se prakticky nemění. Úhly zatáček, vzdálenost mezi nimi, horizonty a tak dále se nemění. Dříve jsme do rozpisu dávali více informací, ty jsou teď pryč. Takže moje práce bude vlastně jednodušší než byla dříve. Zní to divně, ale vlastně Mikko moji práci ulehčil. Navíc dřívější informace prostě nefungovaly.
O: Jaký je Váš cíl pro Sardinii?OF: Odvést pro Andrease dobrou práci. Přečíst perfektně rozpis a také na přejezdových cestách dobře navigovat. Pokud to zvládnu, mělo by se to vyplatit.
O: Tidemanda jste dovedl k titulu v jedné sezoně, jak dlouho bude trvat, než tam dovedete i Andrease?OF: Příští rok?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.