Floene byl prvním navigatorem v Polu R WRC: Markkula zjednodušil rozpis

Mikkelsen, Andreas - Floene, Ola
Mikkelsen, Andreas - Floene, Ola, foto: Joel Martin, RallyZone.cz
iM2 22. května 2014 00:38
Sdílej:

ROZHOVOR; Po 18 měsíční pauze se vrací Ola Floene na pozici navigátora Andrease Mikkelsena. Nor se minulý týden rozhodl opustit Mikko Markkulu a vrátit se ke svému bývalému parťákovi.

Floene s Mikkelsenem spolu jezdili dlouhá léta, avšak na konci sezony 2012 se Andreas rozhodl pro změnu. Tehdy ji zdůvodňoval tím, že chce do WRC vstoupit s navigátorem, se kterým už vydrží po zbytek kariéry, o čemž u Floeneho pochyboval, kvůli věkovému rozdílu. Po sézoně a půl však mění názor. Server wrc.com promluvil s Floenem o jeho návratu.

O: Ola, jaký je to pocit být zpět na nejvyšší úrovni rallysportu?Ola Floene: Momenálně jsem v Hanoveru [základna Volkswagenu] a vracím se sem po více než roce. Bylo to jako sen. Vrátil jsem se do dílny a první věc, co jsem udělal, bylo, že jsem šel za mechaniky. Dostalo se mi velmi vřelého uvítání. Gragulovali mi! Ale co bylo opravdu emocionální a speciální, je vztah, který s Andreasem máme. Jsme jako dva bratři, kteří navzájem přišli jeden o druhého a najednou se znovu našli.

O: Byl Váš návrat dlouho plánovaný?OF: Ne tak docela. Začali jsme o tom mluvit před Argentinou. Zeptal se mě, co dělám, a já se ho zeptal na totéž - i přesto, že se oba přes rodiny známe. Přátelství mezi námi stále bylo. Řekl jsem mu, že ho postrádám, a on mi řekl to samé. Hned po Argentině se mě zeptal [jestli se chci vrátit] a já asi po pěti vteřinách řekl ano - za předpokladu, že prvně on vysvětlí situaci Mikkovi [Markkulovi]. Je třeba, aby to bylo fair, a já cítím, že takto je to správně.

V týmu VW s Fabií S2000 v sezoně 2012 - Floene byl prvním navigátorem, který jel s Polem R WRC

O: Od doby, co jste naposledy spolupracoval s Andreasem, jste se stal světovým šampionem po boku Pontuse Tidemanda. Pomohla Vám tato zkušenost jako spolujezdci?OF: Ok, když jsme se rozešli, všechno bylo špatně. Ale teď tu sedím a jsem vlastně moc rád za to, co se stalo. Andreas by řekl to samé. Byla to věc, kterou musel udělat. Potřeboval pracovat s novými lidmi novým způsobem. Já jsem udělal to samé. 

S Pontusem jsem byl rád, je opakem Andrease. Spolupráce s ním mi dala nový rally život. Už mě to začínalo nudit, byl jsem unavený. Teď se ale opět probouzím s myšlenkou na rally. Bylo to tak celou loňskou sezonu, protože jsem toho měl tolik, co jsem s Pontusem chtěl probrat. Oba jsme se navzájem dost respektovali. Bylo skvěle předat mu zkušenosti a sledovat, jak je uplatňuje. Zažil jsem s ním super skvělý rok.

O: A co Andreas? Řekl, že mu Mikko pomohl s poznámkami. Jak těžké si myslíte, že bude vrátit se hned v plném tempu?OF: Jsem moc rád, že seděl vedle Andrease Mikko, protože když jsme jezdili spolu, dostali jsme se do bodu, kdy jsme měli v rozpisu až moc informací. Mikko přišel s jednodušším systémem, který je také rychlejší. Dříve jsme používali dvě nebo tři slova pro informaci, kterou Mikko řekne jedním. Teď máme míň informací a je to lepší.

O: Rok 2013 jste strávil ve Fiestě R5, bude těžké si zvyknout na výkon WRC?OF: Možná takový rychlostní šok? Dnes jsem jezdil v Polu s Jarim-Mattim [Latvalou] a ano, on tomu autu hodně věřil, jestli víte, co myslím. V autě už jsem předtím byl. Vlastně jsem byl prvním navigátorem, který jel v prvním testovacím voze, šasi 1. Andreas a já jsme také odjeli třídenní test před Monte Carlem, ale všechno to už je docela dlouho. Auta jsou hodně odlišná. Dnes to na mě udělalo opravdu dojem. Odjeli jsme asi 60 kilometrů, ale nečetl jsem rozpis, jenom si zvykal na intercom a sledoval, jak vše funguje.

Markkula ulehčil Floenovi práci

O: Budete mít šanci na pořádný test před Sardinii?OF: Ne, ale rozpis se prakticky nemění. Úhly zatáček, vzdálenost mezi nimi, horizonty a tak dále se nemění. Dříve jsme do rozpisu dávali více informací, ty jsou teď pryč. Takže moje práce bude vlastně jednodušší než byla dříve. Zní to divně, ale vlastně Mikko moji práci ulehčil. Navíc dřívější informace prostě nefungovaly.

O: Jaký je Váš cíl pro Sardinii?OF: Odvést pro Andrease dobrou práci. Přečíst perfektně rozpis a také na přejezdových cestách dobře navigovat. Pokud to zvládnu, mělo by se to vyplatit. 

O: Tidemanda jste dovedl k titulu v jedné sezoně, jak dlouho bude trvat, než tam dovedete i Andrease?OF: Příští rok? 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.