François-Xavier Demaison je tvůrcem Pola R WRC a v rozhovoru pro německý rallye-magazin.de promluvil o novém vývoji, nových protivnících a nových výzvách.
O: Jste otcem Pola R WRC, teď máte najednou dvojčata - mistrovské auto z roku 2013 a novou verzi pro rok 2014. Jak od sebe můžeme obě verze rozeznat?François-Xavier Demaison: Vlastně to není vůbec lehké, ale je tam patrný zcela nový design. Pod kapotou verze pro rok 2014 je odolnější varianta z verze 2013, v mnoha oblastech je stabilnější a spolehlivější. Pro asfaltovou i šotolinovou verzi máme posílené části zavěšení a také pohonné komponenty byly přepracovány.
O: Volswagen v roce 2013 nemusel ani jednou vzdát kvůli technice, proč tedy byla spolehlivost tak velkým tématem?FXD: Naši jezdci chtějí stále atakovat, v roce 2014 možná ještě více než v roce 2013. Vloni jsme museli zvládnout několik nezdarů kvůli agresivnímu stylu našich jezdců, což je často nezbytné, když chcete jet o vítězství. Kdyby měli tehdy Jari-Matti Latvala a Andreas Mikkelsen ve Finsku a Sébastien Ogier v Německu posílené komponenty, tak by do cíle dojeli možná bez časové ztráty. K tomu přišlo několik nových věcí, na které jsme chtěli těmito novými komponenty reagovat. Chtěli jsme Polo tedy udělat ještě více neprůstřelným. A samozřejmě jsme chtěli naším mechanikům na soutěžích trochu ulehčit život.
O: Počet žolíků byl omezen a s tím i možnost Polo WRC dále změnit. Jak si máme představit proces zvažování všech pro a proti při jednotlivých změnách?FXD: Společně s technickým ředitelem, Willym Rampfem, jsme na toto téma měli nějaké diskuze. Na základě omezeného počtu žolíků jsme se rozhodli pro tu nejspolehlivější variantu. Platí, že když už použijete nějakého žolíka, tak není cesty zpět, pak už musíte pozměněnou část komponentu nasadit. Je jen pár změn, které dopadnou na čistou výkonnost, například teď máme více možností pro set-up.
O: Jak moc bylo Polo změněno dle přání a jezdeckých stylů vašich tří jezdců?FXD: Naši dva TOP jezdci, Sébastien Ogier a Jari-Matti Latvala, mají kompletně odlišné styly. Seb hledá tu nejkratší cestu mezi zatáčkami, Jari-Matti auto radši posílá více bokem. Seb měl výhodu jednoho roku a Polo si napasoval na svůj styl. Když k nám Jari-Matti ke konci roku 2012 přišel, tak si chtěl Polo napasovat na svůj styl. Ale ukázalo se, že styl Seba je rychlejší, takže se Jari jeho 'středoevropskému' stylu krůček po krůčku přibližoval. To ale nejde ze dne na den.
O: Jakou roli sehráli jednotliví techničtí partneři? Polo R WRC například dostalo nové tlumiče...FXD: Pro tento rok jsme vyvinuli nové tlumiče a velké zkušenosti a poznatky od ZF nás hodně posunuly. Partneři jako je ZF hrají klíčovou roli. A v MS v rally jsou tlumiče opravdu velkým tématem. Ale to samé můžeme říci například o Michelinu v oblasti gum a našich dalších technických partnerech.
O: Jak těžké bude obháji titul - z technického hlediska?FXD: Vždy je těžší titul obhájit, než ho vyhrát poprvé. Myslím, že jsme vloni spoustu lidí překvapili. Hodně z nich, ale také z nás, neočekávalo, že od začátku a během celé sezony budeme konkurenceschopní. Teď jsme týmem, který chtějí všichni porazit. Není jednoduché neztratit koncentraci a neudělat hloupou chybu, nebo vzít věci na lehkou váhu. Takže rally nebo celý šampionát můžete rychle ztratit. Každý v týmu musí zůstat hladový po úspěchu - mechanici, inženýři, jezdci.
O: Jak silná bude podle vás ve srovnání s loňskem konkurence?FXD: Každého jednotlivého konkurenta beru extrémně vážně. Letos s námi mohou udělat to, co jsme s nimi udělali vloni my. Zde myslím především na Hyundai. Citroën a Ford mají oba nové jezdecké kádry a mohou nás tak klidně porazit. Rok 2014 pro nás určitě nebude lehký, ale my nebudeme určitě odpočívat.
Změny Pola R WRC pro rok 2014:
Žolík č. 1: OjniceŽolík č. 2: Motorové a převodové vylepšeníŽolík č. 3: Nájezdový úhel pro přední diferenciál Žolík č. 4: Nájezdový úhel pro zadní diferenciálŽolík č. 5: Přední příčné rameno (asfaltová verze)Žolík č. 6: Zadní pomocné ramenoŽolík č. 7: Zadní příčné rameno (asfaltová verze)Žolík č. 8: Zadní příčné rameno (šotolinová verze)Žolík č. 9: Separační systém pro zadní diferenciálVolný žolík: Software
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.