François-Xavier Demaison je tvůrcem Pola R WRC a v rozhovoru pro německý rallye-magazin.de promluvil o novém vývoji, nových protivnících a nových výzvách.
O: Jste otcem Pola R WRC, teď máte najednou dvojčata - mistrovské auto z roku 2013 a novou verzi pro rok 2014. Jak od sebe můžeme obě verze rozeznat?François-Xavier Demaison: Vlastně to není vůbec lehké, ale je tam patrný zcela nový design. Pod kapotou verze pro rok 2014 je odolnější varianta z verze 2013, v mnoha oblastech je stabilnější a spolehlivější. Pro asfaltovou i šotolinovou verzi máme posílené části zavěšení a také pohonné komponenty byly přepracovány.
O: Volswagen v roce 2013 nemusel ani jednou vzdát kvůli technice, proč tedy byla spolehlivost tak velkým tématem?FXD: Naši jezdci chtějí stále atakovat, v roce 2014 možná ještě více než v roce 2013. Vloni jsme museli zvládnout několik nezdarů kvůli agresivnímu stylu našich jezdců, což je často nezbytné, když chcete jet o vítězství. Kdyby měli tehdy Jari-Matti Latvala a Andreas Mikkelsen ve Finsku a Sébastien Ogier v Německu posílené komponenty, tak by do cíle dojeli možná bez časové ztráty. K tomu přišlo několik nových věcí, na které jsme chtěli těmito novými komponenty reagovat. Chtěli jsme Polo tedy udělat ještě více neprůstřelným. A samozřejmě jsme chtěli naším mechanikům na soutěžích trochu ulehčit život.
O: Počet žolíků byl omezen a s tím i možnost Polo WRC dále změnit. Jak si máme představit proces zvažování všech pro a proti při jednotlivých změnách?FXD: Společně s technickým ředitelem, Willym Rampfem, jsme na toto téma měli nějaké diskuze. Na základě omezeného počtu žolíků jsme se rozhodli pro tu nejspolehlivější variantu. Platí, že když už použijete nějakého žolíka, tak není cesty zpět, pak už musíte pozměněnou část komponentu nasadit. Je jen pár změn, které dopadnou na čistou výkonnost, například teď máme více možností pro set-up.
O: Jak moc bylo Polo změněno dle přání a jezdeckých stylů vašich tří jezdců?FXD: Naši dva TOP jezdci, Sébastien Ogier a Jari-Matti Latvala, mají kompletně odlišné styly. Seb hledá tu nejkratší cestu mezi zatáčkami, Jari-Matti auto radši posílá více bokem. Seb měl výhodu jednoho roku a Polo si napasoval na svůj styl. Když k nám Jari-Matti ke konci roku 2012 přišel, tak si chtěl Polo napasovat na svůj styl. Ale ukázalo se, že styl Seba je rychlejší, takže se Jari jeho 'středoevropskému' stylu krůček po krůčku přibližoval. To ale nejde ze dne na den.
O: Jakou roli sehráli jednotliví techničtí partneři? Polo R WRC například dostalo nové tlumiče...FXD: Pro tento rok jsme vyvinuli nové tlumiče a velké zkušenosti a poznatky od ZF nás hodně posunuly. Partneři jako je ZF hrají klíčovou roli. A v MS v rally jsou tlumiče opravdu velkým tématem. Ale to samé můžeme říci například o Michelinu v oblasti gum a našich dalších technických partnerech.
O: Jak těžké bude obháji titul - z technického hlediska?FXD: Vždy je těžší titul obhájit, než ho vyhrát poprvé. Myslím, že jsme vloni spoustu lidí překvapili. Hodně z nich, ale také z nás, neočekávalo, že od začátku a během celé sezony budeme konkurenceschopní. Teď jsme týmem, který chtějí všichni porazit. Není jednoduché neztratit koncentraci a neudělat hloupou chybu, nebo vzít věci na lehkou váhu. Takže rally nebo celý šampionát můžete rychle ztratit. Každý v týmu musí zůstat hladový po úspěchu - mechanici, inženýři, jezdci.
O: Jak silná bude podle vás ve srovnání s loňskem konkurence?FXD: Každého jednotlivého konkurenta beru extrémně vážně. Letos s námi mohou udělat to, co jsme s nimi udělali vloni my. Zde myslím především na Hyundai. Citroën a Ford mají oba nové jezdecké kádry a mohou nás tak klidně porazit. Rok 2014 pro nás určitě nebude lehký, ale my nebudeme určitě odpočívat.
Změny Pola R WRC pro rok 2014:
Žolík č. 1: OjniceŽolík č. 2: Motorové a převodové vylepšeníŽolík č. 3: Nájezdový úhel pro přední diferenciál Žolík č. 4: Nájezdový úhel pro zadní diferenciálŽolík č. 5: Přední příčné rameno (asfaltová verze)Žolík č. 6: Zadní pomocné ramenoŽolík č. 7: Zadní příčné rameno (asfaltová verze)Žolík č. 8: Zadní příčné rameno (šotolinová verze)Žolík č. 9: Separační systém pro zadní diferenciálVolný žolík: Software
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?