EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: Zimní přestávky jsem využil k rozhovoru s mladým spolujezdcem ze Zlína, Jakubem Navrátilem.
Do světa rally vstoupil v sezoně 2012 po boku Michala Vaňhary ve VW Polo. Absolvovali spolu čty rallyspritny. Na Kopné byli 57. absolutě a druzí ve třídě, na Rally Krkonoše 68. absolutně a třídu vyhráli, v Jeseníkách odstoupili ze druhého místa ve třídě před poslední rychlostní zkouškou pro technickou závadu, když za Rendou Dohnalem byli jen deset vteřin. Poslední soutěž 2012 jeli ve Vsetíně, kde opět vyhráli třídu a skončili 43 absolutně.
Sezónu 2013 začal Jakub po boku Josefa Hartmana v Cliu v K4 poháru, na rally Vsetín, kde dojeli na druhém místě v SA3 a pátí byli abslutně v rámi poháru. Na Rally vsetín Jakub usedl k Tomáši Guryčovi do Citroenu DS3 R1 a vybojovali 5. místo ve třídě 9. Závěr roku si užili oba na Szilvester rally v Maďarsku. Nechme už ale povídat Jakuba.
Začínáme jak jinak, než otázkou proč tě uchvátila zrovna rally? ( Ikdyž ve Zlíně kdo nefandí rally jako by nebyl)Jako každý malý kluk´a nyní dospělý chlap jsem měl sen usednout do závodního auta. Od malička jsem chodil s tátou na Barum rally a další, Zlínu blízké rally. Sbíral jsem kartičky a plakáty, obdivoval jezdce a jejich umění. Od začátku mě rally přitahovala. Čím jsem byl starší, tím to bylo silnější.
Proč nesedíš za volantem, ale radši na horkém sedadle vpravo ?Zatím bych zůstal na té pravé straně, protože zajištění rozpočtu na sezónu nebo nějaký ten závod vůbec, není, vzhledem k současné ekonomické situaci, nic jednoduchého. Ale někdy se možná posunu doleva, třeba při ukončení letošní sezony ve Slušovicích.
Když jsi dříve chodil na rally, komu jsi fandil, nebo kdo je tvým vzorem?Z nedávné historie by to byl Roman Kresta z české rallyové scény. Ze světové rally to byl Colin Mcrae, jeho jízdní styl se líbil určitě více lidem. Pokud můžu přidat dobu současnou, tak je to rozhodně Thierry Neuville. Jeho forma a spolehlivost šla v loňské sezoně nahoru, je mladý a ještě určitě ukáže Ogierovi, zač je toho loket (smích)
Nejen jezdec, ale také auto se dá obdivovat. Když se podíváme do historie, osoví tě Lancia Delta HF, Toyota GT4 nebo Audi Quattro?Každé auto má své kouzlo, ale pokud bych si měl opravdu vybrat byla, by to rozhodně Audi. Je to legenda a pánům a slečně co ji pilotovali, patří obrovský obdiv a úcta.
Za dva roky působení na české rallyové scéně jsi vyzkoušel horké sedadlo ve vozech Citroen DS3 R1, Clio Sport a VW Polo přirostlo ti nějaké auto k srdci ?Super svezení bylo ve všech. Každý kilometr v závodním autě je něco jiného, ať už je to Polo, nebo Clio apod. Ale člověk určitě nezapomene na svoje začátky takže Polo. S Cliem to už bylo o něčem jiném a v Citroenu se asi cítím zatím nejlépe.
Za dvě sezony jsi absolvoval jsi několik rallyspritnů, co v tobě absolvované závody zanechaly? Nezapomenu na svůj první start, to byl Rallysprint Kopná. Prakticky celou noc jsem nespal a ráno nic nesnědl. Snad nikdy v životě, jsem nebyl tak nervózní, jako to ráno před startem. Prostě na první závod se nezpomíná. Dalším, na který nezapomenu je nedávná Szilvester rally v Maďarsku. Po výjezdu z jedné zatáčky, byli povzbuzující diváci na cestě a jejím okraji a rozestupovali se před autem, tak, jak tomu bylo v minulosti, při skupině B. To byl parádní zážitek. Z každého sprintu si něco vybavím, ale to bychom tu byli asi dlouho
Szilvester rally v Maďarsku je tedy kapitola sama pro sebe, zkus přiblížit atmosféru detailněji, třeba také jak to tam vypadalo z pořadatelské stránky ? Co se týkalo atmosféry, tak jsem nic lepšího nezažil. Jezdilo se po okruhu Hungaroring, známého z F1 a po všech různých přístupových a únikových cestičkách patřících k okruhu. Když jsem se díval na videa, než jsme odjížděli do Maďarska, tak jsem nevěřil, kolik tam bylo lidí. A když jsme čekali na start první noční okruhové RZ, nevěřil jsem vlastním očím, kolik proudilo diváků se dívat a povzbuzovat. Na druhý den, jich bylo ještě mnohem víc. Jedním slovem – paráda.
A pořadatelsky ? Co se týká pořadatelské činnosti, tak si myslím, že to bylo v pohodě. Je jen trošku škoda, že při administrativní přejímce, neuměl prakticky nikdo pořádně anglicky, takže domluva byla trošku složitější. Nakonec se vše podařilo a my mohli startovat.
Teď ještě jak jste účinkovali vy?Jezdecky se nám bohužel příliš nedařilo. Na první zkoušce, která se jela po okruhu uvnitř areálu jsme dělali hodiny a ztratili na vítěze třídy přes půl minuty.Nutno podotknout, že rozdělení třídy bylo trošku jiné než u nás. V naší skupině jsme jeli proti ,,áčkové fabii, která měla sekvenční převodovku, větší brzdy a hydraulickou ručku),a třeba Felicii Kit Car ( Posádka Guryča – Navrátil startovali s Citroenem DS3 R1.) pozn aut.) Na druhé RZtě, která otvírala druhý den, jsme zkusili zabrat a i přes hustou mlhu, jsme zajeli třetí čas ve skupině. Na zmíněnou „očkovou“ fabii jsme ztratili 4,2 vteřiny a na kitovou Felicii 1,7 vteřiny. Dosažené časy nás samozřejmě potěšily. Nicméně na následující RZtě jsme bohužel trefili nízkou zídku přímo na předek auta a bylo po závodění. Nejdříve jsem nevěděli, co je s autem, tak jsme jej odstavili a po telefonátu s mechaniky, jsme nakonec s více jak 24 minutovou ztrátou dovezli auto do servisu. Tam jsme zjistili, že je ohnutá lyžina a chladič, který naštěstí netekl a byla ještě ohnutá tyč řízení. Startovalo více než 230 posádek, a tak byl pro nás naštěstí 2 hodinový servis a mechanici tyč řízení narovnali a my mohli pokračovat dále, za což jim patří velký dík. Pak už jsme zkoušeli víceméně, co auto umí a jeli si zbytek soutěže pořádně užít. Nicméně zkušenosti opět přibyly a doufám, že je dokážeme zúročit v dalších závodech.
Nabízí se otázka jaké závody pojedete v letošní sezóně?Měli bychom absolvovat kompletní sprintový šampionát + bychom chtěli si splnit s Tomem sen v podobě startu na domácí Barum rally
Závodním náčiním bude opět vyzkoušený Citroen DS3 R1 nebo i nějaké jiné ?Určitě Citroen DS3 R1B a ke konci roku, když půjde vše podle plánu a bude se dařit, rádi bychom vyzkoušeli Citroen C2 R2 MAX
Určitě jsi sledoval Rally Monte Carlo, co říkáš na vystoupení nového Hyundaie I20 WRC a také Jaroslava Melichárka?Tam jsem hned ze začátku dostal studenou sprchu v podobě havárie Thierryho na první RZ. To mě mrzelo a držel jsem mu palce. Byl jsem celkově zvědavý, jak si Hyundai povede ve srovnání s konkurencí. Myslím, že tým bude mít kvalitní vůz a jezdce má taky kvalitní, jen je potřeba vychytat postupně mouchy, které ještě auto má. Pak bude určitě bojovat o ty nejvyšší příčky. A co se týká Melichárka, určitě to musel být pro něj křest ohněm, ale vše ustál. Pravda až na jednu výraznější chybu, kdy kvůli němu myslím zrušili Col De Turini. Myslím si, že slovenští příznivci rally, mají být na koho hrdí a jsem zvědavý jak pojede v dalších závodech a také bude zajímavé sledovat srovnání s naším Martinem Prokopem.
Zanedlouho pokračuje WRC Švédskou rally máš nějaký tip na první tři místa?1. LATVALA 2.OGIER 3.HÄNNINEN
Co děláš mimo rally, co tě jinak baví ?Mimo rally trávím čas s přáteli, chodím si zaběhat a sem tam nějaká ta posilovna, nebo rád sleduji filmy na pc.
Pracuješ nebo studuješ?Studium jsem zavrhl hned po střední škole, nejsem studijní tip. Pracuji u dalšího závodníka, s kterým jsem začínal, u Michala Vaňhary, který má firmu na stínící a garážovou techniku, takže když vrata nebo žaluzie tak jedině od Montivy
Na závěr je třeba zmínit ty, kteří Vás ve vašem snu podporují.Chtěl bych poděkovat i za Tomáše. Týmu CERS Performance Ondřeje Bisahy, který nám připravuje Citroena, Ondřejovi za neustálé rady a snahu nás posunout dopředu a v neposlední řadě taťkovi Tomáše, bez kterého by to nešlo a všem ostatním partnerům a lidem, kteří se podílejí na našich startech a i vám za rozhovor. Díky moc čtenáře zdraví Jakub Navrátil
Děkujeme za rozhovor
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?