EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: Zimní přestávky jsem využil k rozhovoru s mladým spolujezdcem ze Zlína, Jakubem Navrátilem.
Do světa rally vstoupil v sezoně 2012 po boku Michala Vaňhary ve VW Polo. Absolvovali spolu čty rallyspritny. Na Kopné byli 57. absolutě a druzí ve třídě, na Rally Krkonoše 68. absolutně a třídu vyhráli, v Jeseníkách odstoupili ze druhého místa ve třídě před poslední rychlostní zkouškou pro technickou závadu, když za Rendou Dohnalem byli jen deset vteřin. Poslední soutěž 2012 jeli ve Vsetíně, kde opět vyhráli třídu a skončili 43 absolutně.
Sezónu 2013 začal Jakub po boku Josefa Hartmana v Cliu v K4 poháru, na rally Vsetín, kde dojeli na druhém místě v SA3 a pátí byli abslutně v rámi poháru. Na Rally vsetín Jakub usedl k Tomáši Guryčovi do Citroenu DS3 R1 a vybojovali 5. místo ve třídě 9. Závěr roku si užili oba na Szilvester rally v Maďarsku. Nechme už ale povídat Jakuba.
Začínáme jak jinak, než otázkou proč tě uchvátila zrovna rally? ( Ikdyž ve Zlíně kdo nefandí rally jako by nebyl)Jako každý malý kluk´a nyní dospělý chlap jsem měl sen usednout do závodního auta. Od malička jsem chodil s tátou na Barum rally a další, Zlínu blízké rally. Sbíral jsem kartičky a plakáty, obdivoval jezdce a jejich umění. Od začátku mě rally přitahovala. Čím jsem byl starší, tím to bylo silnější.
Proč nesedíš za volantem, ale radši na horkém sedadle vpravo ?Zatím bych zůstal na té pravé straně, protože zajištění rozpočtu na sezónu nebo nějaký ten závod vůbec, není, vzhledem k současné ekonomické situaci, nic jednoduchého. Ale někdy se možná posunu doleva, třeba při ukončení letošní sezony ve Slušovicích.
Když jsi dříve chodil na rally, komu jsi fandil, nebo kdo je tvým vzorem?Z nedávné historie by to byl Roman Kresta z české rallyové scény. Ze světové rally to byl Colin Mcrae, jeho jízdní styl se líbil určitě více lidem. Pokud můžu přidat dobu současnou, tak je to rozhodně Thierry Neuville. Jeho forma a spolehlivost šla v loňské sezoně nahoru, je mladý a ještě určitě ukáže Ogierovi, zač je toho loket (smích)
Nejen jezdec, ale také auto se dá obdivovat. Když se podíváme do historie, osoví tě Lancia Delta HF, Toyota GT4 nebo Audi Quattro?Každé auto má své kouzlo, ale pokud bych si měl opravdu vybrat byla, by to rozhodně Audi. Je to legenda a pánům a slečně co ji pilotovali, patří obrovský obdiv a úcta.
Za dva roky působení na české rallyové scéně jsi vyzkoušel horké sedadlo ve vozech Citroen DS3 R1, Clio Sport a VW Polo přirostlo ti nějaké auto k srdci ?Super svezení bylo ve všech. Každý kilometr v závodním autě je něco jiného, ať už je to Polo, nebo Clio apod. Ale člověk určitě nezapomene na svoje začátky takže Polo. S Cliem to už bylo o něčem jiném a v Citroenu se asi cítím zatím nejlépe.
Za dvě sezony jsi absolvoval jsi několik rallyspritnů, co v tobě absolvované závody zanechaly? Nezapomenu na svůj první start, to byl Rallysprint Kopná. Prakticky celou noc jsem nespal a ráno nic nesnědl. Snad nikdy v životě, jsem nebyl tak nervózní, jako to ráno před startem. Prostě na první závod se nezpomíná. Dalším, na který nezapomenu je nedávná Szilvester rally v Maďarsku. Po výjezdu z jedné zatáčky, byli povzbuzující diváci na cestě a jejím okraji a rozestupovali se před autem, tak, jak tomu bylo v minulosti, při skupině B. To byl parádní zážitek. Z každého sprintu si něco vybavím, ale to bychom tu byli asi dlouho
Szilvester rally v Maďarsku je tedy kapitola sama pro sebe, zkus přiblížit atmosféru detailněji, třeba také jak to tam vypadalo z pořadatelské stránky ? Co se týkalo atmosféry, tak jsem nic lepšího nezažil. Jezdilo se po okruhu Hungaroring, známého z F1 a po všech různých přístupových a únikových cestičkách patřících k okruhu. Když jsem se díval na videa, než jsme odjížděli do Maďarska, tak jsem nevěřil, kolik tam bylo lidí. A když jsme čekali na start první noční okruhové RZ, nevěřil jsem vlastním očím, kolik proudilo diváků se dívat a povzbuzovat. Na druhý den, jich bylo ještě mnohem víc. Jedním slovem – paráda.
A pořadatelsky ? Co se týká pořadatelské činnosti, tak si myslím, že to bylo v pohodě. Je jen trošku škoda, že při administrativní přejímce, neuměl prakticky nikdo pořádně anglicky, takže domluva byla trošku složitější. Nakonec se vše podařilo a my mohli startovat.
Teď ještě jak jste účinkovali vy?Jezdecky se nám bohužel příliš nedařilo. Na první zkoušce, která se jela po okruhu uvnitř areálu jsme dělali hodiny a ztratili na vítěze třídy přes půl minuty.Nutno podotknout, že rozdělení třídy bylo trošku jiné než u nás. V naší skupině jsme jeli proti ,,áčkové fabii, která měla sekvenční převodovku, větší brzdy a hydraulickou ručku),a třeba Felicii Kit Car ( Posádka Guryča – Navrátil startovali s Citroenem DS3 R1.) pozn aut.) Na druhé RZtě, která otvírala druhý den, jsme zkusili zabrat a i přes hustou mlhu, jsme zajeli třetí čas ve skupině. Na zmíněnou „očkovou“ fabii jsme ztratili 4,2 vteřiny a na kitovou Felicii 1,7 vteřiny. Dosažené časy nás samozřejmě potěšily. Nicméně na následující RZtě jsme bohužel trefili nízkou zídku přímo na předek auta a bylo po závodění. Nejdříve jsem nevěděli, co je s autem, tak jsme jej odstavili a po telefonátu s mechaniky, jsme nakonec s více jak 24 minutovou ztrátou dovezli auto do servisu. Tam jsme zjistili, že je ohnutá lyžina a chladič, který naštěstí netekl a byla ještě ohnutá tyč řízení. Startovalo více než 230 posádek, a tak byl pro nás naštěstí 2 hodinový servis a mechanici tyč řízení narovnali a my mohli pokračovat dále, za což jim patří velký dík. Pak už jsme zkoušeli víceméně, co auto umí a jeli si zbytek soutěže pořádně užít. Nicméně zkušenosti opět přibyly a doufám, že je dokážeme zúročit v dalších závodech.
Nabízí se otázka jaké závody pojedete v letošní sezóně?Měli bychom absolvovat kompletní sprintový šampionát + bychom chtěli si splnit s Tomem sen v podobě startu na domácí Barum rally
Závodním náčiním bude opět vyzkoušený Citroen DS3 R1 nebo i nějaké jiné ?Určitě Citroen DS3 R1B a ke konci roku, když půjde vše podle plánu a bude se dařit, rádi bychom vyzkoušeli Citroen C2 R2 MAX
Určitě jsi sledoval Rally Monte Carlo, co říkáš na vystoupení nového Hyundaie I20 WRC a také Jaroslava Melichárka?Tam jsem hned ze začátku dostal studenou sprchu v podobě havárie Thierryho na první RZ. To mě mrzelo a držel jsem mu palce. Byl jsem celkově zvědavý, jak si Hyundai povede ve srovnání s konkurencí. Myslím, že tým bude mít kvalitní vůz a jezdce má taky kvalitní, jen je potřeba vychytat postupně mouchy, které ještě auto má. Pak bude určitě bojovat o ty nejvyšší příčky. A co se týká Melichárka, určitě to musel být pro něj křest ohněm, ale vše ustál. Pravda až na jednu výraznější chybu, kdy kvůli němu myslím zrušili Col De Turini. Myslím si, že slovenští příznivci rally, mají být na koho hrdí a jsem zvědavý jak pojede v dalších závodech a také bude zajímavé sledovat srovnání s naším Martinem Prokopem.
Zanedlouho pokračuje WRC Švédskou rally máš nějaký tip na první tři místa?1. LATVALA 2.OGIER 3.HÄNNINEN
Co děláš mimo rally, co tě jinak baví ?Mimo rally trávím čas s přáteli, chodím si zaběhat a sem tam nějaká ta posilovna, nebo rád sleduji filmy na pc.
Pracuješ nebo studuješ?Studium jsem zavrhl hned po střední škole, nejsem studijní tip. Pracuji u dalšího závodníka, s kterým jsem začínal, u Michala Vaňhary, který má firmu na stínící a garážovou techniku, takže když vrata nebo žaluzie tak jedině od Montivy
Na závěr je třeba zmínit ty, kteří Vás ve vašem snu podporují.Chtěl bych poděkovat i za Tomáše. Týmu CERS Performance Ondřeje Bisahy, který nám připravuje Citroena, Ondřejovi za neustálé rady a snahu nás posunout dopředu a v neposlední řadě taťkovi Tomáše, bez kterého by to nešlo a všem ostatním partnerům a lidem, kteří se podílejí na našich startech a i vám za rozhovor. Díky moc čtenáře zdraví Jakub Navrátil
Děkujeme za rozhovor
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.