Žádné velké změny ve Volkswagen Motorsportu se zcela logicky dle jeho šéfa, Josta Capita, nechystají. Přípravy na rok 2015 už běží, ale nějakou revoluci u Pola R WRC očekávat nemáme, jak prozradil šéf týmu pro německý rallye-magazin.de.
Otázka: Pane Capito, jaké změny uvidíme příští rok v týmu?Jost Capito: Prvně bych chtěl říci, že auta budou absolutně stejná jako letos. Doposud jsme měli štěstí a nezničili jsme žádné auto a také jsme neutrpěli žádné velké poškození motoru. Budeme tedy startovat s přesně těmi stejnými šasi jako v roce 2013. Postavili jsme jedno cupové auto na bázi nového Golfu, protože byl zájem z hodně zemí se prezentovat v jejich národních šampionátech. Toto auto ale nenecháme homologovat a neplánujeme také žádné nové rallyové modely.
Co se týmu týče, tak věříme v zásadu "Never change a winning team" [nikdy neměň vítězný tým]. Velké změny nejsou nutné. Ponecháme si auta, přestože jsme si dříve mysleli, že pro rok 2014 homologujeme nová. Proto jsme jich moc nepostavili a ani pro příští rok jich nebude moc k dispozici. Budeme pokračovat dále s tím, co máme. Testovací auta mají všechny rozdílné konfigurace, tři z nich budou přestavěny na demo verze. Kupodivu je naše auto třetí verzí toho, které jsme vyvinuli minulý rok.
O: Jak pokračují přípravy na rok 2015?JC: Už pracujeme na novém autě pro rok 2015. To, že ho nebudeme používat příští rok, neznamená, že se s ním nezabýváme. Připravujeme už časový rámec a kromě toho probíhají normální vývojové práce na našem aktuálním autě. Nakonec vycházeli jsme z toho, že tento rok na našem autě budeme muset pracovat více, než jsme museli. Nebyl to ten případ, a tak jsme se mohli začít zabývat verzí roku 2015. Ale není to žádná revoluce. Bude to hodně podobné aktuálnímu autu bez nějakých dramatických změn.
O: Jak probíhá přechodná doba?JC: S FIA bylo dojednáno, že si v roce 2014 ponecháme aktuální auto a pro rok 2015 homologujeme nové na stejné bázi. Systém se změnil, dříve jste si jedno auto nechali na tři roky. Ale FIA tak nemohla měnit ustanovení, protože všichni ostatní byli v tříletém rytmu. Plánem bylo mít od roku 2014 na tři roky stejné auto. Nicméně homologace byla zmražena, a tak bude nové auto nasazeno pro roky 2015 a 2016. Původně bylo zamýšleno, že design bude přenášen přímo na kompletní "rodinu" aut. Ale to je velice těžké, protože ne každý výrobce má co tři roky novou flotilu a také ne ve stejný čas.
O: Jaká formule tak bude potom?JC: Nevíme, o čem FIA mluví. Myslím, že pro MS je třeba speciálního vozu. Ale nemusí být kompletně jiné. Když jsem byl v letech 2006 a 2007 u Fordu, tak jsem dělal návrh nového Super 2000: Super 2000 a Super 2000+, které by byly vyzbrojeny kitem. Stimulovalo by to trh. A zákaznící by dostali velice spolehlivé auto. Tehdejšímu prezidentu FIA, Max Mosley, se ten nápad líbil. Ale pak jsme oba odešli a když jsem se vrátil, tak jsem viděl, že se tento nápad nechytil.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.