Žádné velké změny ve Volkswagen Motorsportu se zcela logicky dle jeho šéfa, Josta Capita, nechystají. Přípravy na rok 2015 už běží, ale nějakou revoluci u Pola R WRC očekávat nemáme, jak prozradil šéf týmu pro německý rallye-magazin.de.
Otázka: Pane Capito, jaké změny uvidíme příští rok v týmu?Jost Capito: Prvně bych chtěl říci, že auta budou absolutně stejná jako letos. Doposud jsme měli štěstí a nezničili jsme žádné auto a také jsme neutrpěli žádné velké poškození motoru. Budeme tedy startovat s přesně těmi stejnými šasi jako v roce 2013. Postavili jsme jedno cupové auto na bázi nového Golfu, protože byl zájem z hodně zemí se prezentovat v jejich národních šampionátech. Toto auto ale nenecháme homologovat a neplánujeme také žádné nové rallyové modely.
Co se týmu týče, tak věříme v zásadu "Never change a winning team" [nikdy neměň vítězný tým]. Velké změny nejsou nutné. Ponecháme si auta, přestože jsme si dříve mysleli, že pro rok 2014 homologujeme nová. Proto jsme jich moc nepostavili a ani pro příští rok jich nebude moc k dispozici. Budeme pokračovat dále s tím, co máme. Testovací auta mají všechny rozdílné konfigurace, tři z nich budou přestavěny na demo verze. Kupodivu je naše auto třetí verzí toho, které jsme vyvinuli minulý rok.
O: Jak pokračují přípravy na rok 2015?JC: Už pracujeme na novém autě pro rok 2015. To, že ho nebudeme používat příští rok, neznamená, že se s ním nezabýváme. Připravujeme už časový rámec a kromě toho probíhají normální vývojové práce na našem aktuálním autě. Nakonec vycházeli jsme z toho, že tento rok na našem autě budeme muset pracovat více, než jsme museli. Nebyl to ten případ, a tak jsme se mohli začít zabývat verzí roku 2015. Ale není to žádná revoluce. Bude to hodně podobné aktuálnímu autu bez nějakých dramatických změn.
O: Jak probíhá přechodná doba?JC: S FIA bylo dojednáno, že si v roce 2014 ponecháme aktuální auto a pro rok 2015 homologujeme nové na stejné bázi. Systém se změnil, dříve jste si jedno auto nechali na tři roky. Ale FIA tak nemohla měnit ustanovení, protože všichni ostatní byli v tříletém rytmu. Plánem bylo mít od roku 2014 na tři roky stejné auto. Nicméně homologace byla zmražena, a tak bude nové auto nasazeno pro roky 2015 a 2016. Původně bylo zamýšleno, že design bude přenášen přímo na kompletní "rodinu" aut. Ale to je velice těžké, protože ne každý výrobce má co tři roky novou flotilu a také ne ve stejný čas.
O: Jaká formule tak bude potom?JC: Nevíme, o čem FIA mluví. Myslím, že pro MS je třeba speciálního vozu. Ale nemusí být kompletně jiné. Když jsem byl v letech 2006 a 2007 u Fordu, tak jsem dělal návrh nového Super 2000: Super 2000 a Super 2000+, které by byly vyzbrojeny kitem. Stimulovalo by to trh. A zákaznící by dostali velice spolehlivé auto. Tehdejšímu prezidentu FIA, Max Mosley, se ten nápad líbil. Ale pak jsme oba odešli a když jsem se vrátil, tak jsem viděl, že se tento nápad nechytil.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.