Anders Grondal se poprvé v rally objevil v roce 2003 při Sigdalsrally s vozem značky Subaru. Nyní má za sebou několik soutěží v rámci produkčního mistrovství světa s enkovým subaru a s tímto vozem závodí i v domácím mistrovství. Čas od času provětrá i imprezu WRC. V letošním roce obsadil celkové druhé místo v mistrovství Norska, když mu titul utekl o pouhých šest bodů.
Andersi, popiš svoje začátky v rally, jaké bylo tvoje první auto a jaká byla tvoje první rally?
Motorsport máme v rodině. Můj otec, strýc a dědeček se účastnili rally, závodů do vrchu a rallycrossu. Když jsem byl malý, tak jsem neměl moc velkou zálibu v autech, trochu jsem sice sledoval MS v rally, ale nedá se říct, že bych byl nějaký velký fanoušek. V roce 2001 měl vzal můj táta na Švédskou rally a můj zájem o rally výrazně vzrostl.Měli jsme plán, že už v létě roku 2002 si vyzkouším nějakou soutěž a od roku 2003 se začnu věnovat rally naplno. Pomalu jsme se poohlíželi po různých autech, v motorsportu jsem neměl žádné zkušenosti a tak měla být jasnou volbou pro začátek dvoukolka. Jenže můj otec vlastní prodejnu Subaru a tak bylo jasné, že s ničím jiným závodit nebudu. Mým prvním autem tak bylo Subaru Impreza sk. N. První věc, kterou jsem udělal, bylo, že jsem šel do rally školy Johna Hauglanda. Nejprve jsem chtěl zjistit, jestli mám nějaký talent a taky se naučit základní jízdní styl pro vozy s pohonem všech kol. Mojí první soutěží byla v roce 2003 Sigdalsrally, jenž se jela v rámci mistrovství Norska. Ale vůbec mi to nešlo, chyběla mi koncentrace a hned první čas na RZ 1 byl strašný. Na dvojce už to bylo lepší, ale nakonec jsem skončil ve sněhové bariéře.
Předpokládám, že Subaru je zákonitě tvoje nejoblíbenější auto?
Samozřejmě! Je to moje nejoblíbenější auto. Jak už jsem uvedl, nebyl jsem moc velkým fanouškem rally, ale když jsem byl malý, tak jsem velmi často hrál na playstationu hru Colin McRae Rally a právě Colin byl můj neojblíbenější jezdec, protože i on jezdil se subaru a v roce 1995 dokonce vyhrál s tímto autem mistrovství světa. Po tomto se Subaru stalo mým nejoblíbenějším vozem. Pak jsem právě začal závodit v rally se subaru sk. N, a to bylo vážně cool. Měl jsem také to štěstí, že jsem mohl řídit i Subaru Impreza WRC a to je opravdu šílený zážitek!
Závodil jsi hlavně v Norsku, ale v roce 2010 ses v rámci PWRC zúčastnil Švédské rally a hned z toho bylo druhé místo. Následně jsi v PWRC skončil čtvrtý ve Finsku,pátý ve Francii a třináctý ve Walesu.
Jo, bylo to docela rychlé. Náš tým se připravoval na domácí mistrovství Norska a právě Prodrive přišel s možností zúčastnit se s vozem Subaru šampionátu PWRC. Neměli jsme rozpočet na všech šest soutěží, ale i ty čtyři byly pro začátek dobré. Byl jsem hodně překvapen tím, že ihned poté, co jsem naskočil do PWRC, tak jsem byl konkurenceschopný. Ale měl jsem opravdu dobře připravené auto od Prodrivu, skvělého inženýra a dobrou práci odvedl i můj vlastní tým. Prodrive měl hodně zkušeností a to mi velmi pomohlo, protože pro mě byly všechny soutěže neznámé. Vzpomínám si, že Finsko bylo těžké, ale na druhou stranu opravdu skvělou soutěží. Po celou soutěž jsme byli rychlejší a rychlejší. Francie byla zvláštní. Tady v Norsku nemáme moc asfaltu a když jsem dokázal jeden test vyhrál o více než 20 sekund, tak to bylo super. Vlastně jsme byli po celou dobu druzí před takovými jmény jako Arai nebo Tanak. Na posledním testu v sobotu jsme ale dostali dvojitý defekt. Museli jsme kvůli tomu využít systému superally a spadli jsme na páté místo.Wales pro nás nebyl moc dobrý. Měli jsme v plánu jet opatrně a učit se a získat zkušenosti do další sezony. Jenže v pátek a sobotu nás provázely problémy a museli jsme v obou etapách odstoupit. Do soutěže jsme se vrátili i v neděli a zajeli několik dobrých časů.
V roce 2011 ses v rámci PWRC objevil pouze v Portugalsku a ve Švédsku. Neměl jsi v plánu zúčastnit se kompletní sezony v šampionátu PWRC?
Přesně tak. Měli jsme v plánu kompletní šampionát PWRC. Ve Švédsku jsme začali dobře. V polovině druhé etapy jsme byli v čele PWRC s náskokem přes pět minut na druhého a byli jsme dokonce desátí celkově. Pak nám ale z ničeho nic odešel motor. Portugalsko bylo pro mě úplně novou soutěží. Opět jsme dokázali být konkurenceschopní, i když jsme tam byli poprvé a proti nám jeli kluci, kteří tam startovali už několikrát. Po první etapě jsme drželi druhé místo v PWRC. Ve druhé etapě jsme ale měli spoustu technických problémů a nakonec šlo auto přes střechu a bylo totálně zničeno. Tím padl náš rozpočet a do dalších soutěží už jsme nemohli nastoupit.
Jaká byla loňská sezona?
Letos jsme startovali v mistrovství světa pouze při Švédské rally a konečně se mi podařilovyhrát ve skupině N! Zúčastnili jsme se kompletního mistrovství Norska, kde jsme skončili na druhém místě. Taktéž se mi již popáté podařilo vyhrát norské mistrovství v závodech do vrchu. Po úspěšné sezoně v Norsku jsme se zúčastnili ještě poslední soutěže v mistrovství Dánska v rally, jenž se jela na asfaltu, a vyhráli jsme o dvě půl minuty. Naší poslední soutěží byla Lausitz rally, kde jsme vyhráli ve skupině N.Rok 2012 byl pro nás skvělý. Zúčastnili jsme se celkem 18 soutěží a 14 z nich jsme dokázali vyhrát a ve zbytku jsme vždy skončili na stupních vítězů. Ani jednou jsme letos nemuseli odstoupit ze soutěže!
Jaké jsou plány na letošní sezonu?
Na našem plánu zatím ještě stále pracujeme. V současné době mohu říci jen to, že pojedeme Švédskou rally.
Je pro tebe lepší vůz WRC nebo klasické enko?
Oba vozy jsou dobré.
Hodně soutěží jsi absolvoval s Veronicou Engan a v letošním roce vedle tebe usedl Trond Svendsen. Dostane příští prostor znovu Trond nebo se vrátí Veronica?
Oba jsou velmi dobří spolujezdci. Příští rok budu pokračovat ve spolupráci s Trondem Svendsenem.
Máš nějaký sen v rally?
Chci stále vítězit. Chci se stále zlepšovat jako pilot, protože vím, že je stále spousta věcí, které mohu zlepšit. Mým snem je zúčastnit se Švédské rally s vozem WRC, ale mám i spoustu jiných cílů...
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.