EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: S Patrikem Rujbrem bilancujeme loňskou sezónu a nahlédneme také do té letošní.
Ahoj Patriku,Známe se už nějakou dobu, ale vlastně vůbec netuším a ani mnozí čtenáři, jak ses dostal k rally. Kolem aut a motorismu se pohybuješ dlouho, co tě k rally závodům přivedlo?
Ahoj Marti,
asi dvanáct let jsem se skoro profesionálně věnoval motokrosu a asi před třemi lety už jsem cítil, že mě všechno strašně bolí a v podstatě ani nebaví. Jen tak, z hecu, jsem si koupil starší Subaru, jak se říká „na lítačku po dědině“, a zkusil první slalom na letišti u Vyškova. Docela mě to chytlo a začal jsem jezdit slalomy. Rok na to jsem pořídil Mitsubishi a zkusil RallySlalom. Přirozeným vývojem pak v roce 2010 sprinty s Hondou a teď s myšákem.
První závod sezóny, Valašská rally, se nezadržitelně blíží, a všichni jezdci se nemůžou dočkat, až opět vyjedou na závodní tratě. Jak probíhala zimní příprava?
Tak v mém případě je to v podstatě pořád stejné. U motokrosu jsem se naučil, že je strašně důležitá fyzická příprava a v podstatě ve stejném režimu přípravy pokračuji i v rally. V mém případě je to třikrát týdně posilka a alespoň dvakrát týdně plavání. Na Valašku budeme, bohužel, na rychlo měnit i Team z důvodů rozdílných názorů na přípravu auta, a co se týká techniky, tak zůstáváme u našeho EVa X ve stejné specifikaci, kde jsme doladili, snad jen brzdy.
Vím, žes měl minulou sezónu problém s brzdami, co se dělo, kde byla chyba, a podařilo se problém odstranit?
Tak teď snad už bude vše v pořádku. Od rány v Topolčanech, a v podstatě i před ní, mi pořád brzdilo auto na předek. Zkoušeli jsme jiný brzdový válec, zapojení brzd, různé druhy destiček a pořád to bylo špatné. Po Brodě zaúřadoval můj táta, tedy manažer přes všechno, a objednal válce na STK. Tam jsme s hrůzou zjistili, že zadek brzdí jen na 25 %, než jak by měl. Chyba byla v regulátoru tlaku, který pravděpodobně z důvodu nečistoty byl pořád zavřený a nepouštěl tlak dozadu. To, že auto tak špatně brzdí, bohužel, během sezony nepoznali ani někteří podstatně zkušenější piloti a všichni jsme to přisuzovali váze auta.
Někteří jezdci využívají malé soutěže k testování auta, nastavení apod., je to i váš případ? Můžeme tvou posádku zahlédnout ještě někde před Valašskou rally?
Pokud vše půjde dle plánu, rádi bychom alespoň jeden test před Valaškou, ale je to v návaznosti na změnu teamu dost hektické.
Závodní sezóna je dlouhá, nabitá mnoha závody, na jakých soutěžích vám letos můžeme fandit a držet palce? Pojedete velký i malý mistrák?
V plánu máme všechny sprinty a z velkých pak Valašku, Barumku a Hustopeče.
Máš nějakou oblíbenou soutěž? Nějakou srdeční záležitost, kde se každým rokem vždy rád vracíš a proč?
Tak oblíbenou soutěž přímo nemám a spíše bych řekl, že mám rád soutěže, kde se v minulosti dařilo a které znám. Pro mne, jako nováčka, je znalost trati a záludných míst důvodem k větší pohodě a tím pádem i zážitku z jízdy.
Jaké si pro letošní sezónu dáváte cíle?
Konkrétní cíle jsme si nestanovili a ani to nějak neřešíme. Jezdíme pro zábavu a už dávno jsem pochopil, že je to o zkušenosti a financích. Snažíme se najít ten správný kompromis, učit se a vyhrávání přijde samo :-)
Loňskou sezónu jsi začal s Jozefem Pížou, ale dokončil jsi ji s Richardem Nesvadbou, bude spolupráce pokračovat s Richardem i letos?
Ano pokud Ríša zhubne tak určitě a pokud nezhubne tak taky, ale budu muset ořezat všechny šroubky v autě, aby trochu dorovnalo :-)
Ale moc rád bych touto cestou poděkoval Pepíčkovi za to, co mě nejen v autě naučil a omluvil se mu za strasti, které se mnou měl. Současně jsem moc rád, že jsme i nadále dobří kamarádi.
Neuvažoval jsi někdy nad tím, že by na místo spolujezdce usedla žena? Přece jenom ženy jsou lehčí a auto by určitě bylo o pár sekund rychleji v cíli.
Uvažoval………….. V současné době jsem ale v situaci, že nějakých 50 kg navíc (Ríša mi doufám odpustí, že jsem naznačil jeho váhu, když připočítáme k obvyklé váze spolujezdkyně) na můj výkon nemá podstatný vliv. Spíše naopak, Richardovy zkušenosti toto výrazně převýší a nejsem si jist, zda bych se v přítomnosti nějaké kočky dokázal plně soustředit na závodění.
A ještě z jiného soudku, máte se spolujezdcem nějaké rituály před závodem, nějakou tradici, kterou dodržujete?
Myslím, že ani ne, ale nevylučuji, že něco nezavedeme.
A jestli můžu, tak bych na závěr moc rád poděkoval mému tátovi, který v podstatě vše organizuje, mé milé manželce za toleranci a trpělivost a v neposlední řadě také firmě KRTZ a Aleši Fučíkovi za podporu.
Děkujeme za rozhovor
Já teké děkuji
Text: M.Urbanová/Foto T.Urban a J. Vyšata (Rallyzone.cz)
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.