EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: S Patrikem Rujbrem bilancujeme loňskou sezónu a nahlédneme také do té letošní.
Ahoj Patriku,Známe se už nějakou dobu, ale vlastně vůbec netuším a ani mnozí čtenáři, jak ses dostal k rally. Kolem aut a motorismu se pohybuješ dlouho, co tě k rally závodům přivedlo?
Ahoj Marti,
asi dvanáct let jsem se skoro profesionálně věnoval motokrosu a asi před třemi lety už jsem cítil, že mě všechno strašně bolí a v podstatě ani nebaví. Jen tak, z hecu, jsem si koupil starší Subaru, jak se říká „na lítačku po dědině“, a zkusil první slalom na letišti u Vyškova. Docela mě to chytlo a začal jsem jezdit slalomy. Rok na to jsem pořídil Mitsubishi a zkusil RallySlalom. Přirozeným vývojem pak v roce 2010 sprinty s Hondou a teď s myšákem.
První závod sezóny, Valašská rally, se nezadržitelně blíží, a všichni jezdci se nemůžou dočkat, až opět vyjedou na závodní tratě. Jak probíhala zimní příprava?
Tak v mém případě je to v podstatě pořád stejné. U motokrosu jsem se naučil, že je strašně důležitá fyzická příprava a v podstatě ve stejném režimu přípravy pokračuji i v rally. V mém případě je to třikrát týdně posilka a alespoň dvakrát týdně plavání. Na Valašku budeme, bohužel, na rychlo měnit i Team z důvodů rozdílných názorů na přípravu auta, a co se týká techniky, tak zůstáváme u našeho EVa X ve stejné specifikaci, kde jsme doladili, snad jen brzdy.
Vím, žes měl minulou sezónu problém s brzdami, co se dělo, kde byla chyba, a podařilo se problém odstranit?
Tak teď snad už bude vše v pořádku. Od rány v Topolčanech, a v podstatě i před ní, mi pořád brzdilo auto na předek. Zkoušeli jsme jiný brzdový válec, zapojení brzd, různé druhy destiček a pořád to bylo špatné. Po Brodě zaúřadoval můj táta, tedy manažer přes všechno, a objednal válce na STK. Tam jsme s hrůzou zjistili, že zadek brzdí jen na 25 %, než jak by měl. Chyba byla v regulátoru tlaku, který pravděpodobně z důvodu nečistoty byl pořád zavřený a nepouštěl tlak dozadu. To, že auto tak špatně brzdí, bohužel, během sezony nepoznali ani někteří podstatně zkušenější piloti a všichni jsme to přisuzovali váze auta.
Někteří jezdci využívají malé soutěže k testování auta, nastavení apod., je to i váš případ? Můžeme tvou posádku zahlédnout ještě někde před Valašskou rally?
Pokud vše půjde dle plánu, rádi bychom alespoň jeden test před Valaškou, ale je to v návaznosti na změnu teamu dost hektické.
Závodní sezóna je dlouhá, nabitá mnoha závody, na jakých soutěžích vám letos můžeme fandit a držet palce? Pojedete velký i malý mistrák?
V plánu máme všechny sprinty a z velkých pak Valašku, Barumku a Hustopeče.
Máš nějakou oblíbenou soutěž? Nějakou srdeční záležitost, kde se každým rokem vždy rád vracíš a proč?
Tak oblíbenou soutěž přímo nemám a spíše bych řekl, že mám rád soutěže, kde se v minulosti dařilo a které znám. Pro mne, jako nováčka, je znalost trati a záludných míst důvodem k větší pohodě a tím pádem i zážitku z jízdy.
Jaké si pro letošní sezónu dáváte cíle?
Konkrétní cíle jsme si nestanovili a ani to nějak neřešíme. Jezdíme pro zábavu a už dávno jsem pochopil, že je to o zkušenosti a financích. Snažíme se najít ten správný kompromis, učit se a vyhrávání přijde samo :-)
Loňskou sezónu jsi začal s Jozefem Pížou, ale dokončil jsi ji s Richardem Nesvadbou, bude spolupráce pokračovat s Richardem i letos?
Ano pokud Ríša zhubne tak určitě a pokud nezhubne tak taky, ale budu muset ořezat všechny šroubky v autě, aby trochu dorovnalo :-)
Ale moc rád bych touto cestou poděkoval Pepíčkovi za to, co mě nejen v autě naučil a omluvil se mu za strasti, které se mnou měl. Současně jsem moc rád, že jsme i nadále dobří kamarádi.
Neuvažoval jsi někdy nad tím, že by na místo spolujezdce usedla žena? Přece jenom ženy jsou lehčí a auto by určitě bylo o pár sekund rychleji v cíli.
Uvažoval………….. V současné době jsem ale v situaci, že nějakých 50 kg navíc (Ríša mi doufám odpustí, že jsem naznačil jeho váhu, když připočítáme k obvyklé váze spolujezdkyně) na můj výkon nemá podstatný vliv. Spíše naopak, Richardovy zkušenosti toto výrazně převýší a nejsem si jist, zda bych se v přítomnosti nějaké kočky dokázal plně soustředit na závodění.
A ještě z jiného soudku, máte se spolujezdcem nějaké rituály před závodem, nějakou tradici, kterou dodržujete?
Myslím, že ani ne, ale nevylučuji, že něco nezavedeme.
A jestli můžu, tak bych na závěr moc rád poděkoval mému tátovi, který v podstatě vše organizuje, mé milé manželce za toleranci a trpělivost a v neposlední řadě také firmě KRTZ a Aleši Fučíkovi za podporu.
Děkujeme za rozhovor
Já teké děkuji
Text: M.Urbanová/Foto T.Urban a J. Vyšata (Rallyzone.cz)
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.