EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: S Patrikem Rujbrem bilancujeme loňskou sezónu a nahlédneme také do té letošní.
Ahoj Patriku,Známe se už nějakou dobu, ale vlastně vůbec netuším a ani mnozí čtenáři, jak ses dostal k rally. Kolem aut a motorismu se pohybuješ dlouho, co tě k rally závodům přivedlo?
Ahoj Marti,
asi dvanáct let jsem se skoro profesionálně věnoval motokrosu a asi před třemi lety už jsem cítil, že mě všechno strašně bolí a v podstatě ani nebaví. Jen tak, z hecu, jsem si koupil starší Subaru, jak se říká „na lítačku po dědině“, a zkusil první slalom na letišti u Vyškova. Docela mě to chytlo a začal jsem jezdit slalomy. Rok na to jsem pořídil Mitsubishi a zkusil RallySlalom. Přirozeným vývojem pak v roce 2010 sprinty s Hondou a teď s myšákem.
První závod sezóny, Valašská rally, se nezadržitelně blíží, a všichni jezdci se nemůžou dočkat, až opět vyjedou na závodní tratě. Jak probíhala zimní příprava?
Tak v mém případě je to v podstatě pořád stejné. U motokrosu jsem se naučil, že je strašně důležitá fyzická příprava a v podstatě ve stejném režimu přípravy pokračuji i v rally. V mém případě je to třikrát týdně posilka a alespoň dvakrát týdně plavání. Na Valašku budeme, bohužel, na rychlo měnit i Team z důvodů rozdílných názorů na přípravu auta, a co se týká techniky, tak zůstáváme u našeho EVa X ve stejné specifikaci, kde jsme doladili, snad jen brzdy.
Vím, žes měl minulou sezónu problém s brzdami, co se dělo, kde byla chyba, a podařilo se problém odstranit?
Tak teď snad už bude vše v pořádku. Od rány v Topolčanech, a v podstatě i před ní, mi pořád brzdilo auto na předek. Zkoušeli jsme jiný brzdový válec, zapojení brzd, různé druhy destiček a pořád to bylo špatné. Po Brodě zaúřadoval můj táta, tedy manažer přes všechno, a objednal válce na STK. Tam jsme s hrůzou zjistili, že zadek brzdí jen na 25 %, než jak by měl. Chyba byla v regulátoru tlaku, který pravděpodobně z důvodu nečistoty byl pořád zavřený a nepouštěl tlak dozadu. To, že auto tak špatně brzdí, bohužel, během sezony nepoznali ani někteří podstatně zkušenější piloti a všichni jsme to přisuzovali váze auta.
Někteří jezdci využívají malé soutěže k testování auta, nastavení apod., je to i váš případ? Můžeme tvou posádku zahlédnout ještě někde před Valašskou rally?
Pokud vše půjde dle plánu, rádi bychom alespoň jeden test před Valaškou, ale je to v návaznosti na změnu teamu dost hektické.
Závodní sezóna je dlouhá, nabitá mnoha závody, na jakých soutěžích vám letos můžeme fandit a držet palce? Pojedete velký i malý mistrák?
V plánu máme všechny sprinty a z velkých pak Valašku, Barumku a Hustopeče.
Máš nějakou oblíbenou soutěž? Nějakou srdeční záležitost, kde se každým rokem vždy rád vracíš a proč?
Tak oblíbenou soutěž přímo nemám a spíše bych řekl, že mám rád soutěže, kde se v minulosti dařilo a které znám. Pro mne, jako nováčka, je znalost trati a záludných míst důvodem k větší pohodě a tím pádem i zážitku z jízdy.
Jaké si pro letošní sezónu dáváte cíle?
Konkrétní cíle jsme si nestanovili a ani to nějak neřešíme. Jezdíme pro zábavu a už dávno jsem pochopil, že je to o zkušenosti a financích. Snažíme se najít ten správný kompromis, učit se a vyhrávání přijde samo :-)
Loňskou sezónu jsi začal s Jozefem Pížou, ale dokončil jsi ji s Richardem Nesvadbou, bude spolupráce pokračovat s Richardem i letos?
Ano pokud Ríša zhubne tak určitě a pokud nezhubne tak taky, ale budu muset ořezat všechny šroubky v autě, aby trochu dorovnalo :-)
Ale moc rád bych touto cestou poděkoval Pepíčkovi za to, co mě nejen v autě naučil a omluvil se mu za strasti, které se mnou měl. Současně jsem moc rád, že jsme i nadále dobří kamarádi.
Neuvažoval jsi někdy nad tím, že by na místo spolujezdce usedla žena? Přece jenom ženy jsou lehčí a auto by určitě bylo o pár sekund rychleji v cíli.
Uvažoval………….. V současné době jsem ale v situaci, že nějakých 50 kg navíc (Ríša mi doufám odpustí, že jsem naznačil jeho váhu, když připočítáme k obvyklé váze spolujezdkyně) na můj výkon nemá podstatný vliv. Spíše naopak, Richardovy zkušenosti toto výrazně převýší a nejsem si jist, zda bych se v přítomnosti nějaké kočky dokázal plně soustředit na závodění.
A ještě z jiného soudku, máte se spolujezdcem nějaké rituály před závodem, nějakou tradici, kterou dodržujete?
Myslím, že ani ne, ale nevylučuji, že něco nezavedeme.
A jestli můžu, tak bych na závěr moc rád poděkoval mému tátovi, který v podstatě vše organizuje, mé milé manželce za toleranci a trpělivost a v neposlední řadě také firmě KRTZ a Aleši Fučíkovi za podporu.
Děkujeme za rozhovor
Já teké děkuji
Text: M.Urbanová/Foto T.Urban a J. Vyšata (Rallyzone.cz)
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?