EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR I.ČÁST: Při testování před letošní sezónou jsme vyzpovídali nově vzniklou posádku Janota – Vyoral, která bude v letošní obhajovat titul mistra Evropy v Rally Historických vozidel 2011.
RZ: Mirku, nejprve od nás přijmi gratulaci k titulu a jaká byla cesta za vysněným titulem? M.J. Jaká byla cesta. Řekl bych, že, ze začátku růžová, protože hned si člověk myslí, že přijede na závody a vyhraje. Klasické růžové brýle, ale ty nám vydržely pouze jeden závod. Představu, jak závody mistrovství Evropy vypadají, jsme vlastně měli pouze z Rally Vltava. Poprvé jsme vyjeli do San Rema, a zjistili jsme, že „Evropa“ je úplně někde jinde a byl to nejen pro mě ale i vlastně pro celý tým velký šok. Zjistili jsme, že je třeba začít úplně znova. To, že první rok něco vyhrát nelze, jsme se přesvědčili v Belgii, když jsme chtěli moc, nabourali jsme. Na Evropě je nádherné to, že každá soutěž je úplně jiná, má jiný charakter, jiný typ tratí a jiná konkurence. Je to cesta od soutěže k soutěži a to člověka hecuje. Ve finále je třeba říct, že cesta byla dost trnitá. Ke konci, před Vltavou, kdy už šlo do tuhého, jsme šli včetně mě, Ctirada (Hájka) a celého týmu na doraz, stálo nás to spoustu peněz, a spoustu a spoustu sil Tady bych chtěl hned poděkovat partnerům, Opel Česká republika a dalším které uvidíte na našich webových stránkách.
RZ: První soutěží Vaší loňské sezóny bylo, jak jsi zmínil, legendární, San Remo. Jak se ti soutěž líbila a jaké byly souboje s legendami, jakými jsou například Enrico Brazzolli nebo Paolo Pasutti? Když jsme přijeli to Itálie, tak nadšení bylo obrovské. Byl to splněný klukovský sen, jet San Remo, prostě soutěž mistrovství světa. Naprostá euforie. Pak ale přišlo vystřízlivění, když jsme po trénincích zjistili, že máme všechno špatně a že ta soutěž je tak těžká, že jsme ji nedokázali ani dobře napsat. Mohlo se na první pohled zdát, že jsme soutěž jen projeli, ale bojovali jsme. Konkurence nás drtila v minutových náskocích na vložce, přesvědčili jsme se, že obrovskou roli tady hraje předpověď počasí. Před startem rychlostní zkoušky svítí sluníčko a je teplo, ale to neznamená vůbec nic. Ostatní dávali na auta mokré pneumatiky, i když okolo bylo sucho, 12km vložky do kopce, všechno super ale v poslední třetině ve sjezdu z kopce totální mokro a voda a tam jsme dostali 3 minuty. Domácí se mi pak v dobrém vysmáli, že všichni víme, že se závodí i dolů :-). Vždyť to jsou tratě, kde jezdil a vyhrál už v roce 79 Munari se Stratosem a ty zkušenosti tam hrají tu hlavní roli a dravost je až na druhém místě, nebo spíše mizí. Tady rozhodují zkušenosti a tamní konkurence je má.
RZ: Následovala soutěž na asfaltu v Řecku, byl jsi třetí absolutně v Belgii za domácím matadorem Droogmansem a Chambonem. Tyto bodové zisky znamenaly průběžné vedení v ME historických automobilů kategorie 2. Přemýšleli jste už tou dobou, že by mohl být titul? V Řecku šlo vlastně o dvojzávod, kde po asfaltové části jsme byli druzí, po šotolinové části jsme byli třetí. Náš největší konkurent Pasutti, měl 3 vítězství v kategorii 2 a já si začal uvědomovat, že další 3 závody musím vyhrát. Musel jsem tedy vyhrát Belgii a Mescsek v Maďarsku, abychom byli bodově stejně s Pasuttim. Pokud bychom tyto závody nevyhráli tak by se titul začal vzdalovat. Tohle všechno se povedlo a podle mě to byly nejtěžší soutěže celého šampionátu a už ten pocit psychický, že přijedeš na závody s tím, že musíš vyhrát je moc těžký. Takže v půlce sezóny, kdy se nám toto povedlo, jsme opět začínali od nuly, jelikož jsme měli s Pasuttim stejně bodů. Pravdou je, že jsme měli o notnou dávku závodního štěstí. Nám na rozdíl od konkurence fungovala technika, některým ne, někteří to nabourali. Na Elbě jsme věděli, že máme druhé místo. Věděli jsme, že nám bude stačit, když dobře zajedeme Vltavu, a titul oslavíme na domácí půdě. Byly to jen vize, protože kdyby se to na Vltavě nepovedlo, bylo by Španělsko, ale tam je trať speciálně na Porsche, tam by mě předjeli, stejně tak du Var Rally. Pravdou je, že kdyby se nepovedla Vltava, tak by titul nebyl. Cesta k titulu vedla od závodu k závodu. V titul jsem věřil, až když jsme po Rally Vltava přišli ze závěrečné technické kontroly z uzavřeného parkoviště a věděli jsme, že je po kontrole všechno správně.
RZ: Tahle skvělá série v Řecku a v Belgii vyústila v další dvě třetí místa v Itálii, ale také v již asi legendární „boudu“ na prologu v Udine. Jak na tuto kolostřešní kombinaci vzpomínáš? Udine byl zlomový moment, tak jsem si touhle „budkou“ na speciálce získali paradoxně ten italský národ fanoušků, když to vezmu zpětně, tak se mi to nemohlo povést na lepším místě. Získal jsem si oblibu, že jsme pokračovali dál, bojovali jsme, pak jsme to nabourali ještě jednou, protože jsme doháněli švéda, kterého jsme nakonec dohnali. Tímto jsme si získali svou pozici nejen u fanoušků, ale i u jezdců ME. Fanoušci mě tam berou jako „severského jezdce“, tedy čím delší smyk tím lepší, ale je to pro oko fanouška a ten severský styl stojí hodně jezdeckých sil, aby byl rychlý i na čas. V tu chvíli nás ta Evropa vzala mezi sebe a vědí o nás. To bylo moc příjemné i po osobní stránce a celého týmu.
pokračování, jak vedla cesta k titulu zase příště ...
Text: Tomáš Blažek
Foto a editor: Tomáš Urban
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.