EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR I.ČÁST: Při testování před letošní sezónou jsme vyzpovídali nově vzniklou posádku Janota – Vyoral, která bude v letošní obhajovat titul mistra Evropy v Rally Historických vozidel 2011.
RZ: Mirku, nejprve od nás přijmi gratulaci k titulu a jaká byla cesta za vysněným titulem? M.J. Jaká byla cesta. Řekl bych, že, ze začátku růžová, protože hned si člověk myslí, že přijede na závody a vyhraje. Klasické růžové brýle, ale ty nám vydržely pouze jeden závod. Představu, jak závody mistrovství Evropy vypadají, jsme vlastně měli pouze z Rally Vltava. Poprvé jsme vyjeli do San Rema, a zjistili jsme, že „Evropa“ je úplně někde jinde a byl to nejen pro mě ale i vlastně pro celý tým velký šok. Zjistili jsme, že je třeba začít úplně znova. To, že první rok něco vyhrát nelze, jsme se přesvědčili v Belgii, když jsme chtěli moc, nabourali jsme. Na Evropě je nádherné to, že každá soutěž je úplně jiná, má jiný charakter, jiný typ tratí a jiná konkurence. Je to cesta od soutěže k soutěži a to člověka hecuje. Ve finále je třeba říct, že cesta byla dost trnitá. Ke konci, před Vltavou, kdy už šlo do tuhého, jsme šli včetně mě, Ctirada (Hájka) a celého týmu na doraz, stálo nás to spoustu peněz, a spoustu a spoustu sil Tady bych chtěl hned poděkovat partnerům, Opel Česká republika a dalším které uvidíte na našich webových stránkách.
RZ: První soutěží Vaší loňské sezóny bylo, jak jsi zmínil, legendární, San Remo. Jak se ti soutěž líbila a jaké byly souboje s legendami, jakými jsou například Enrico Brazzolli nebo Paolo Pasutti? Když jsme přijeli to Itálie, tak nadšení bylo obrovské. Byl to splněný klukovský sen, jet San Remo, prostě soutěž mistrovství světa. Naprostá euforie. Pak ale přišlo vystřízlivění, když jsme po trénincích zjistili, že máme všechno špatně a že ta soutěž je tak těžká, že jsme ji nedokázali ani dobře napsat. Mohlo se na první pohled zdát, že jsme soutěž jen projeli, ale bojovali jsme. Konkurence nás drtila v minutových náskocích na vložce, přesvědčili jsme se, že obrovskou roli tady hraje předpověď počasí. Před startem rychlostní zkoušky svítí sluníčko a je teplo, ale to neznamená vůbec nic. Ostatní dávali na auta mokré pneumatiky, i když okolo bylo sucho, 12km vložky do kopce, všechno super ale v poslední třetině ve sjezdu z kopce totální mokro a voda a tam jsme dostali 3 minuty. Domácí se mi pak v dobrém vysmáli, že všichni víme, že se závodí i dolů :-). Vždyť to jsou tratě, kde jezdil a vyhrál už v roce 79 Munari se Stratosem a ty zkušenosti tam hrají tu hlavní roli a dravost je až na druhém místě, nebo spíše mizí. Tady rozhodují zkušenosti a tamní konkurence je má.
RZ: Následovala soutěž na asfaltu v Řecku, byl jsi třetí absolutně v Belgii za domácím matadorem Droogmansem a Chambonem. Tyto bodové zisky znamenaly průběžné vedení v ME historických automobilů kategorie 2. Přemýšleli jste už tou dobou, že by mohl být titul? V Řecku šlo vlastně o dvojzávod, kde po asfaltové části jsme byli druzí, po šotolinové části jsme byli třetí. Náš největší konkurent Pasutti, měl 3 vítězství v kategorii 2 a já si začal uvědomovat, že další 3 závody musím vyhrát. Musel jsem tedy vyhrát Belgii a Mescsek v Maďarsku, abychom byli bodově stejně s Pasuttim. Pokud bychom tyto závody nevyhráli tak by se titul začal vzdalovat. Tohle všechno se povedlo a podle mě to byly nejtěžší soutěže celého šampionátu a už ten pocit psychický, že přijedeš na závody s tím, že musíš vyhrát je moc těžký. Takže v půlce sezóny, kdy se nám toto povedlo, jsme opět začínali od nuly, jelikož jsme měli s Pasuttim stejně bodů. Pravdou je, že jsme měli o notnou dávku závodního štěstí. Nám na rozdíl od konkurence fungovala technika, některým ne, někteří to nabourali. Na Elbě jsme věděli, že máme druhé místo. Věděli jsme, že nám bude stačit, když dobře zajedeme Vltavu, a titul oslavíme na domácí půdě. Byly to jen vize, protože kdyby se to na Vltavě nepovedlo, bylo by Španělsko, ale tam je trať speciálně na Porsche, tam by mě předjeli, stejně tak du Var Rally. Pravdou je, že kdyby se nepovedla Vltava, tak by titul nebyl. Cesta k titulu vedla od závodu k závodu. V titul jsem věřil, až když jsme po Rally Vltava přišli ze závěrečné technické kontroly z uzavřeného parkoviště a věděli jsme, že je po kontrole všechno správně.
RZ: Tahle skvělá série v Řecku a v Belgii vyústila v další dvě třetí místa v Itálii, ale také v již asi legendární „boudu“ na prologu v Udine. Jak na tuto kolostřešní kombinaci vzpomínáš? Udine byl zlomový moment, tak jsem si touhle „budkou“ na speciálce získali paradoxně ten italský národ fanoušků, když to vezmu zpětně, tak se mi to nemohlo povést na lepším místě. Získal jsem si oblibu, že jsme pokračovali dál, bojovali jsme, pak jsme to nabourali ještě jednou, protože jsme doháněli švéda, kterého jsme nakonec dohnali. Tímto jsme si získali svou pozici nejen u fanoušků, ale i u jezdců ME. Fanoušci mě tam berou jako „severského jezdce“, tedy čím delší smyk tím lepší, ale je to pro oko fanouška a ten severský styl stojí hodně jezdeckých sil, aby byl rychlý i na čas. V tu chvíli nás ta Evropa vzala mezi sebe a vědí o nás. To bylo moc příjemné i po osobní stránce a celého týmu.
pokračování, jak vedla cesta k titulu zase příště ...
Text: Tomáš Blažek
Foto a editor: Tomáš Urban
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.