Patrik Kovář je mladý spolujezdec, který rally věnuje veškerý svůj volný čas. V loňské sezoně jste jej mohli vidět na sedadle spolujezdce při závodech Volného poháru ČR. Přesto však nebyla loňská sezona pro Patrika nijak lehká. Proč? To už v rozhovoru.
Patriku, v loňské sezoně si víc nejezdil, než jezdil. Pověz, co se dělo a když si závodil, tak kde a s kým to bylo?Loňskou sezonu jsem bohužel moc nenajezdil, spíš nic. Hned po novém roce jsem měl nehodu při výkonu povolání. Ve Valašském Meziříčí do mého nákladáku čelně narazil ne moji vinou protijedoucí kamion. O Dva měsíce později, když už jsem se trošku dal do pořádku, přišla další nepříjemná situace. Moje auto odmítlo poslouchat a byl sem nucen si na cestu do práce vypůjčit auto od své maminky. Nedaleko od domova jsem však dostal smyk na namrzlé vozovce a i když jsem se snažil dělat co se dalo, nevyhnul jsem se návštěvy hluboké příkopy a přetočení na bok. Po této nehodě, kdy jsem mamince zrušil auto úplně na odpis (tentokrát však mojí vinou), jsem musel několik měsíců byt v pracovní neschopnosti a dávat se do pořádku. Ke konci roku jsem cítil, že už bych byl snad i psychicky a fyzicky připraven na to usednout zpět do závodního auta a postavit se na start nějakého závodu. Oslovil mě Kuba Remeň, který jezdí se Škodou 130 Rapid. Po bližší konzultaci po telefonu jsme navíc zjistili, že od sebe bydlíme jen 15 km. Slovo dalo slovo a my se postavili na start Rally Světlá nad Sázavou 2010. Tomu všemu však ještě předcházelo společné testování, kde auto začalo zlobit. Museli jsme proto během dvou dní dvakrát rozebírat a dávat do pořádku převodovku. Ještě den před odjezdem jsme na autě dělali do nočních hodin.Dá se tedy v případě loňské sezony mluvit o něčem jako je „nejlepší výsledek“?Loňský nejlepší výsledek je pro mne to, že ještě vůbec žiju. Co se týká závodění, tak z Rally Světlá nad Sázavou jsme bohužel odjížděli zklamaní. Na RZ 7 nám odešel třetí převodový stupeň. V ten stejný moment došlo i k výpadku interkomu a aby toho nebylo málo, tak o 2 km dál jsme ve stejném místě kde jsme v předchozím průjezdu trefili značku přetočili auto čumákem do příkopy. Jako na potvoru nám už nešla zařadit ani zpátečka, takže jsme museli chvilku vyčkat na pomoc diváků. Na další rychlostní zkoušce nám navíc přestalo fungovat mazání. S tím jsme ještě odjeli RZ 8 a RZ 9 avšak po RZ 9 padlo rozhodnutí, že než autu ještě více ublížit tak raději odstoupíme a odevzdáme jízdní výkaz. Tím pro nás závody ve Světlé nad Sázavou skončily, ale i tak to bylo super…Takže sezona 2010 nic moc. Co tě čeká v té letošní?Letošní sezonu zatím moc naplánovanou nemám. Pátého února jedeme opět s Jakubem Remeněm populární Valašskou Stopu, nebo chceme-li tak oficiálně Ve Stopách Valašské Zimy – Memoriál J.Sláčika. Dále jsme s přítelkyní přemýšleli a ještě přemýšlíme o startu na některém vybraném závodě Volného Poháru co by posádka nějakého pronajatého závodního auta. Chtěli jsme tak učinit už loni ke konci sezony. Už byl domluven i pronájem vozu a další věci okolo na Rally Show Erpužice, avšak přítelkyni postihla nemoc, s kterou musela byt hospitalizována v nemocnici a tak se závod musel odložit. Na tomto závodě bychom startovali v pozici kdy já bych byl řidič a přítelkyně spolujezdkyně. Co se týká letošní sezony čekám na nějakou nabídku, uvidím co s Kubou Remeněm ještě vymyslíme a co vymyslíme s přítelkyní. Určitě se letos chci alespon jednou svézt jako řidič a udělám pro to maximum, tak jako před Rally Show Erpužice. Ze spolujezdce se tedy pomalu stává jezdec?Řízení mě dříve moc nelákalo a nedral jsem se k němu. Dokonce jsem i v nějakém rozhovoru psal, že bych nikdy neměnil místo spolujezdce za jezdce. Od vyzvednutí řidičského oprávnění a zakoupení mého Mitsubishi, které už jsem bohužel byl nucen prodat, se ale vše změnilo. Nyní bych rád praktikoval sem tam obě dvě pozice. Každá má nějaké kouzlo. Řízení mě nyní baví víc, ale můžu říct, že spolujezdec má jako profese hodně co do sebe a nešlo by to bez ní. Takže jak jsem již psal v předchozí otázce, chtěl bych letos zkusit i jeden nějaký vybraný závod, kde bych jel jako jezdec se svou přítelkyní na sedadle spolujezdce.Ty jsi amatérský závodník, který jezdí převážně závody nižších kategorií. Jak těžké je sehnat sponzorské peníze na tenhle druh sportu? Navíc na ne úplně vrcholové úrovni.Ono záleží, zda do toho člověk chce vrážet peníze ze svého nebo ne. Pokud ano, je to snazší. Ale kde je pořád brát… Pokud chce člověk sehnat sponzory pak už to tak jednoduché není. Většinou vám ani na váš návrh o sponzoring neodpoví, zavřou vám dveře před nosem, vysmějí se vám , a nebo řeknou něco ve smyslu „Své peníze si dokážu utratit i sám“. Na tuto odpověď jsem dodnes nezapomněl…Rally není uplně z nejbezpečnějších sportů. Co na to, že se mu věnuješ říká rodina?Můj otec mě k tomuto sportu vlastně přivedl co by diváka. V naší rodině nikdy nikdo ,,aktivně‘‘ nezávodil. Jsem první, kdo se k tomuto sportu přichomejtl. Takže ze strany otce byla a bude podpora vždy. Snaží se i shánět sponzory, ale není to jednoduché. Co se týká maminky, tak ta je pro změnu ten člověk, který mi vždy před závodem „nadává“, jestli jsem normální, jestli se chci zmrzačit a podobně. Pak však i s otcem přijdou na závody a maminka stojí někde u tratě a fandí o sto šest. Do servisu pak přiveze nějaké dobré jídlo nebo laskominu aby synáček neměl hlad ?. Nebýt obou rodičů tak se k závodění nikdy nedostanu a nikdy bych s tím nemohl začít. Už jen kolikrát jsem je dříve otravoval a museli mě pořád někam vozit na různé testování a podobně. Takže rodině patří obrovský dík! Každé začátky jsou těžké. O to víc, když nikdo ve tvé rodině před tebou nezávodil. Kdo ti pomáhal ve tvých spolujezdeckých začátcích? A má i Patrik Kovář svůj spolujezdecký vzor?V začátcích mi hodně pomáhal Pavel Dresler a Petr Uhel. Mým vzorem býval a vždy bude Filip Schovánek. Klasická otázka na závěr. Jakou soutěž by si chtěl absolvovat coby spolujezdec?Barum Rally Zlín a je mi uplně jedno jestli role jezdce nebo spolujezdce (smích).Patriku děkuji za rozhovor a přeju do sezony 2011 více štěstí, než bylo v té loňské.I já děkuji za rozhovor. Rád bych ještě na závěr poděkoval našemu sponzorovi pro „Stopu“, kterým je OKL octárna Bzenec. A samozřejmě pozvat na Valašskou stopu co nejvíce fanoušků…Ilustrační foto: Bob Hlávka
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.